Aktualności komunikacyjne
Już 10 lat tramwaje jeżdżą na dworzec PKP
Dokładnie 10 lat temu ( 22 listopad 2012 roku) oddano do użytku nową linię tramwajową do dworca PKP.
Skróciła ona czas dojazdu do północnej części Śródmieścia, poprawiła bezpieczeństwo kierowców i pieszych oraz podniosła estetykę tej części Bydgoszczy.
Trzy lata później powstał też nowy dworzec kolejowy.
Obszar dworca PKP obsługują obecnie trzy linie tramwajowe nr 5, 8 i 9.
Każdego dnia z tramwajów w tej części miasta korzysta ponad 9 tysięcy osób, a z linii autobusowych 12 tysięcy pasażerów.
Budowa nowej linii o długości 1,7 kilometrów trwała dwa lata.
Już na etapie prac projektowych zdecydowano się na wiele nowoczesnych rozwiązań.
Na odcinku od węzła Garbary do Dworcowej powstało nowe wydzielone torowisko.
Most im. Wł. Jagiełły zarezerwowano wyłącznie dla tramwajów, pojazdów uprzywilejowanych, rowerzystów i pieszych.
Zupełnie zmienił się wygląd placu przed dworcem.
Ograniczony został na nim ruch, zlokalizowano jedynie przystanki przelotowe, zapewniono też bezpieczne dojścia w ich kierunku.
Pętlę zlokalizowano natomiast przy ul. Rycerskiej, do której dobudowano wydzielona jezdnię dla autobusów i tramwajów (tzw. tram-bus pas).
Wraz z tą inwestycją wdrożono system ITS, który działa do dziś.
Po oddaniu trasy do użytku zrealizowano wiele kolejnych inwestycji, które zdecydowanie poprawiły estetykę tej części miasta: nowy dworzec kolejowy, remonty przyległych ulic i chodników, kamienic, modernizacja przejść podziemnych.
W ostatnich latach powstała również koncepcja wydłużenia tramwajowej trasy przez osiedle Bocianowo i ulicę Chocimska do skrzyżowania ulic Gdańskiej i Chodkiewicza.
Historia w pigułce:
• Pierwsza linia tramwajowa do dworca uruchomiona została w 1888 roku
• Obsługiwały ją początkowo tramwaje konne
• Trasa prowadziła od ul. Gdańskiej ulicą Dworcową
• Ruch zawieszono w 1990 roku ze względu na zły stan torowiska
• Tramwaje wróciły po 22 latach przerwy
Nowa linia międzygminna nr 41
Od poniedziałku 5 grudnia uruchomiona zostanie nowa linia międzygminna nr 41 w relacji Dworzec Leśne - Wudzyn przez Osielsko, Żołędowo, Wilcze, Borówno, Kusowo, Dobrcz, Sienno, Kotomierz, Karolewo.
To już 13 linia międzygminna kursująca z Bydgoszczy do pobliskich gmin. Każdego dnia korzysta z nich prawie 9 tysięcy pasażerów.
Linie międzygminne funkcjonują od 1 kwietnia 1999 roku i jest współfinansowana przez gminy.
Obecnie mamy już 13 linii podmiejskich z numerami od 90 do 99 i od 40 do 42.
W związku z tym, że zakres 90-99 wyczerpał się, kolejne linie międzygminne mają już numerowanie od nr 40 do 49. Dzięki temu uniknęliśmy zamieszania ze zmianą numeracji linii już funkcjonujących.
Linie międzygminne kursują do pięciu ościennych gmin: Białe Błota (42, 90, 91, 92, 96), Osielsko (41, 93, 94, 95, 98), Dobrcz (41, 93, 94, 95, 97), Nowej Wsi Wielkiej (99) i Dąbrowa Chełmińska (40 - linia sezonowa do Ostromecka), co przekłada się na obsługę ponad 40 podbydgoskich sołectw.
Trasy i rozkłady realizowane są i ustalane w porozumieniu z daną gminą.
Siatka podmiejskich połączeń, z roku na rok się rozwija i cieszy coraz większym zainteresowaniem mieszkańców regionu.
Pierwsza linia podmiejska została uruchomiona w 1999 roku i obsługiwała Murowaniec oraz Białe Błota. Dziennie korzystało z niej ponad 2300 pasażerów. Dziś każdego dnia z 13 linii podmiejskich korzysta już prawie 9000 osób.
Ruszają kolejne parkingi Par&Ride
We wtorek (15 listopada) uruchamiamy kolejne parkingi w ramach bydgoskiego systemu Park&Ride (Parkuj i Jedź).
Kierowcom udostępniamy parking przy rondzie Kujawskim oraz ul.Gdańskiej w Myślęcinku.
Od października można już korzystać z obiektu przy węźle Zachodnim.
Docelowo cały system tworzyć będzie 5 parkingów zlokalizowanych przy ważnych węzłach komunikacyjnych.
Niebawem otwarte zostaną jeszcze Parking Przylesie (rejon skrzyżowania Akademicka – Korfantego) oraz wielopoziomowy parking przy ul. Grudziądzkiej.
Całość systemu jest monitorowana na bieżąco w Centrum Nadzoru, który został przygotowywany przy ul. Grudziądzkiej.
Dodatkowo na wlotach do miasta i w obrębie parkingów, zamontowane zostały specjalne tablice naprowadzające na parkingi oraz informujące kierowców, o dostępnych miejscach do zaparkowania pojazdu.
W poniższym filmie prezentujemy instrukcję korzystania z bydgoskiego systemu Park & Ride.
Rządowa ustawa – musimy oszczędzać prąd
Bydgoszcz wprowadza kolejne oszczędności w związku z wysokimi cenami energii i wytycznymi rządu.
Mimo tych działań w przyszłym roku miasto i tak zapłaci za energię elektryczną ponad dwa razy więcej niż w 2022.
Bydgoszcz, zgodnie z ustawą przyjętą przez rząd, musi podjąć działania związane ze zmniejszeniem całkowitego zużycia energii elektrycznej w zajmowanych budynkach lub częściach budynków oraz przez wykorzystywane urządzenia techniczne, instalacje i pojazdy.
Celem jest obniżenie zużycia energii o 10 procent.
- Szukaliśmy takich rozwiązań, które jak najmniej dotykają mieszkańców – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - To trudne, bo od wielu lat wdrażaliśmy już pakiet działań związanych z ograniczaniem zużycia energii czy tworzyliśmy grupy zakupowe, by uzyskiwać jak najkorzystniejsze ceny. Na razie nie korzystamy z radykalnych rozwiązań wprowadzonych w innych miastach polegających np. na całkowitym wyłączeniu oświetlenia czy zamykania całkowicie basenów.
Bydgoszcz w ubiegłym roku za energię zapłaciła 33,4 mln zł. W przyszłym roku, po wprowadzeniu oszczędności Miasto szacuje, że wyda na ten cel aż 71,2 mln zł.
W Bydgoszczy w związku z przyjętą ustawą o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku zdecydowano się na działania związane przede wszystkim z:
- ograniczeniem oświetlenia ulic (bez ograniczeń w rejonie przejść dla pieszych)
- wyłączeniem iluminacji obiektów architektonicznych, pomników, drzew
- zmniejszeniem iluminacji świątecznej
- ograniczeniem ogrzewania w tramwajach
- ograniczeniem oświetlenia obiektów sportowych
- obniżeniem temperatury wewnątrz oraz ciepłej wody użytkowej w miejskich obiektach
- wyłączeniem z użytkowania saun
Szczegółowy wykaz wszystkich działań znajduje się w załączonej prezentacji TUTAJ.