Aktualności
Wielka pętla Fordonu – zbudujemy kolejny odcinek
Ogłosiliśmy przetarg na budowę kolejnego odcinka Wielkiej Pętli Fordonu. Szeroka ścieżka dla pieszych, biegaczy i rowerzystów powstanie u podnóża „górek” od ul. M. Bołtucia do ul. Orlińskiego. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Trasa I etapu swój początek będzie miała przy wejściu do Doliny Śmierci i przebiegnie częściowo przez Park Krajobrazowy u podnóża Góry Szybowników, a następnie wzdłuż ul. Macieja Rataja do ul. B. Orlińskiego. Ten etap pętli będzie miał długość około 1,2 kilometra. Powstaną też krótkie odcinki ścieżek komunikujące trasę z układem ulic lokalnych.
Ścieżka będzie posiadała nawierzchnię bitumiczną z asfaltobetonu. Wzdłuż trasy ustawione zostaną ławki, kosze na śmieci, dystrybutory na woreczki na psie odchody, stojaki rowerowe. Zamontowana zostanie także wiata do odpoczynku oraz stacja do obsługi rowerów (w rejonie ul. M. Bołtucia). Cała trasa będzie oświetlona i czytelnie oznakowana. Dosadzimy przy niej też kilka drzew (sosen i klonów).
Obecnie trwa przetarg, który wyłoni wykonawcę prac budowlanych. Po podpisaniu umowy zajmą one pół roku. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Warto wiedzieć
Wielka Pętla Fordonu to duży projekt, który zakłada docelowo powstanie nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej otaczającej wszystkie fordońskie osiedla oraz łączącej wiele istniejących już dróg rowerowych. W ostatnich edycjach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego zaprojektowanie i budowa kolejnych odcinków trasy zwyciężyły w głosowaniu mieszkańców. W ubiegłym roku zbudowaliśmy odcinek pętli pomiędzy ulicą Tatrzańską i Bora-Komorowskiego. Ciągi pieszo-rowerowe powstały już wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów oraz w ramach rewitalizacji Starego Fordonu. Trwają prace nad dokumentacją niezbędną do budowy kolejnych etapów m.in. na osiedlu Tatrzańskim (wzdłuż ulicy Tatrzańskiej do szkoły podstawowej mieszczącej się przy ulicy Kromera).
W Bydgoszczy mamy ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W tym roku oprócz budowy Wielkiej Pętli Fordonu zaplanowaliśmy kilka innych inwestycji. Więcej na ten temat można przeczytać TUTAJ.
Ulica Owocowa na Miedzyniu zyskała twardą nawierzchnię
Powstała tam pieszo-jezdnia, wykonana z ażurowych płyt. W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczono łącznie 32 miliony złotych.
Z uwagi na duże pochylenie terenu, środkowa część pieszo-jezdni na ulicy Owocowej na Miedzyniu została wykonana z ażurowych płyt, wypełnionych kamieniem. Ich zadaniem jest odprowadzanie wód opadowych do gruntu. Natomiast w części dla pieszych ułożono betonową kostkę.
Miliony na utwardzanie ulic
W tym roku w budżecie miasta na program utwardzania ulic gruntowych zabezpieczono łącznie 32 mln zł. Prace budowlane trwają też między innymi na ulicach Złotej i Spławikowej na Osowej Górze, Opalowej w Brdyujściu, Palisandrowej i Akacjowej na Miedzyniu, Gradowej na Czyżkówku, Gościeradzkiej na Piaskach oraz Piastowej w Starym Fordonie.
Wakacje wykorzystamy na remonty ulic
Przygotowujemy się do remontu nawierzchni na kilku bydgoskich ulicach. Prace wykonywane będą między innymi na Bałtyckiej na Bartodziejach, W. Korfantego w Nowym Fordonie, Spokojnej na Kapuściskach i Mińskiej na Flisach. Powstanie też dodatkowy pas do skrętu z ul. Fordońskiej w Wyszogrodzką.
Na Bartodziejach remontowana będzie nawierzchnia ulicy Bałtyckiej na odcinkach od ul. Fordońskiej do Swarzewskiej oraz od ul. Uznamskiej do M. Skłodowskiej-Curie. Ulica w trakcie prac przy remoncie ul. Łęczyckiej oraz podczas budowy mostów Kazimierza Wielkiego pełniła rolę objazdów.
Odnowa nawierzchni planowana jest także na odcinku ul. W. Korfantego pomiędzy ulicami Prejsa i Twardzickiego. Południowy odcinek ulicy, przyległy do Akademickiej, został zbudowany od podstaw wraz z budową nowej linii tramwajowej do Fordonu. Zaplanowano też roboty na ul. Fordońskiej. Wymieniona zostanie część nawierzchni na wysokości ul. Łowickiej w Brdyujściu. Wybudowany zostanie poza tym nowy lewoskręt w ul. Wyszogrodzką (od strony Starego Fordonu). Poprawi to bezpieczeństwo i płynność ruchu.
Na Flisach nową nawierzchnię zyska odcinek ul. Mińskiej pomiędzy ulicą Flisacką i Mławską. W poprzednich latach wzdłuż tej ulicy wyremontowany został m.in. most nad Kanałem Bydgoskim. Na Kapuściskach remont planowany jest na ulicy Spokojnej. Zadanie uzupełni przebudowę układu torowo-drogowego zrealizowanego w obrębie skrzyżowania ulic Toruńskiej i Perłowej zrealizowanej wraz z budową nowego mostu tramwajowego. Wraz z nową nawierzchnią odtworzone zostanie oznakowanie poziome.
Obecnie trwa przetarg, który wyłonić ma wykonawców wszystkich prac. Po podpisaniu umowy realizacja zajmie około 3 miesięcy, które przypadną na okres letni, kiedy ruch jest najmniejszy.
W tym roku planowane są również kolejne inwestycje drogowe, które poprawią bezpieczeństwo i stan nawierzchni ulic. Wraz z modernizacją torowiska zaplanowano remonty odcinków ul. Toruńskiej. Trwają też przygotowania do przebudowy ulic na Osowej Górze: Srebrnej i Podmiejskiej. W ubiegłym roku nowe nawierzchnie zyskały między innymi odcinki ulic Łęczyckiej, Pod Skarpą i Kazimierza Wielkiego.
Remont ulicy Podwale na finiszu
Kończą się prace na ulicy Podwale, dzięki którym rozwiązany zostanie problem z obluzowującymi się kamieniami i powstającymi zaniżeniami w nawierzchni.
Jeszcze w tym miesiącu ulica Podwale znów zostanie otwarta dla ruchu. Wykonawca obecnie układa kostkę w okolicach skrzyżowania z ul. Krętą. Do wykonania pozostają jeszcze prace związane z wyznaczeniem miejsca dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami oraz zatok służących do rozładunku okolicznych dostawców, które znajdą się pomiędzy ulicami Krętą, a Magdzińskiego. Roboty te zakończą się przed wakacjami.
Warto wiedzieć
Ulica Podwale remont przeszła na początku ubiegłej dekady. W ciągu ostatnich kilkunastu lat, do czasu zamknięcia przejazdu przez most Staromiejski, notowane były na niej większe natężenia ruchu. Obecnie stanowi wyłącznie ulicę obsługującą przyległe posesje oraz dojazd do instytucji publicznych. Po zakończeniu rewitalizacji Rybiego Rynku skorzystaliśmy z prawa opcji i zleciliśmy dodatkowe prace m.in. na ul. Podwale. Obejmują one wzmocnienie podbudowy i ułożenie kamiennej kostki rzędowej.
W ostatnich latach rewitalizację przeszło wiele innych staromiejskich ulic i placów m.in.: ulice Malczewskiego, Farna, Przyrzecze, Pod Blankami, Długa, Jana Kazimierza, Trybunalska, Grodzka, Przy Zamczysku, czy plac Kościeleckich.