Aktualności komunikacyjne
Remont ul. Łęczyckiej - ruszają prace budowlane.
Na ul. Łęczyckiej pojawi się nowa nawierzchnia i chodniki.
Przebudowane zostaną też wjazdy na posesje.
Ruszają prace budowlane.
Od środy 15 maja cześć ulicy zostanie zamknięta.
Inaczej kursować będzie też kilka linii autobusowych.
Zadanie obejmuje remont ulicy Łęczyckiej na odcinku od ulicy Kamiennej do ulicy Curie-Skłodowskiej oraz od ulicy Curie-Skłodowskiej do ulicy Fordońskiej.
W ramach realizowanych robót wymienione zostaną krawężniki oraz przebudowany zostanie chodnik po stronie zachodniej - w stronę Kamiennej.
Wyremontowane zostaną wjazdy na posesję wzdłuż ulicy Łęczyckiej na odcinku od ulicy Bocznej do ulicy Curie-Skłodowskiej
W celu minimalizowania utrudnień, prace budowlane będą realizowane etapami.
Od 15 maja zamknięty zostanie odcinek ul. Łęczyckiej od ul. Fordońskiej do ronda przy ul. Skłodowskiej-Curie.
Zapewnione zostaną tylko dojazdy do sklepów i posesji.
Objazd dla samochodów zalecany jest ul. Fabryczną.
Autobusy linii nr 59, 64, 69, 89 i 33N w obu kierunkach kursować będą natomiast ul. Bałtycką.
Zawieszony zostanie też przystanek Most Kazimierza Wielkiego (szczegóły na grafice).
Prace budowlane na powyższym odcinku ul. Łęczyckiej potrwają do końca czerwca.
Po ich zakończeniu wykonawca rozpocznie roboty budowlane na odcinku od ronda na ul. Skłodowskiej-Curie do ul. Bocznej (II etap) a następnie do ul. Kamiennej (III etap).
Wykonawcą robót jest firma STRABAG Sp. z o.o.
Koszt zadania to ponad 7,5 mln zł.
Wszystkie prace zakończą się jesienią bieżącego roku.
Pragniemy zauważyć, że obecnie realizowane zadanie nie obejmuje przebudowy skrzyżowania na ul. Łęczyckiej z Skłodowskiej-Curie oraz chodnika po wschodniej stronie Łęczyckiej.
Docelowo bowiem planowana jest tam budowa ciągu pieszo-rowerowego, który połączy się z trasą rowerowa planowaną też w ciągu ul. Curie - Skłodowskiej.
Dla tego zadania trwają już prace projektowe.
Nowe nawierzchnie na ul. Solskiego i Pięknej. Ostatnie prace wodociągowe na Górzyskowie. (2)
W najbliższych dniach ułożone zostaną na ulicach Pięknej i L. Solskiego docelowe nawierzchnie.
To ostatni element potężnego kontraktu wodociągowego, mającego rozwiązać problem zalewania ważnych ulic.
By przyspieszyć prace będą one wykonywane na całej szerokości jezdni. Funkcjonować będą objazdy.
Na czas robót wodociągowych zmienią się trasy kilku linii autobusowych.
Prace rozpoczną się we wtorek (7 maja).
W ich trakcie wprowadzone zostaną następujące zmiany w organizacji ruchu:
• Zamknięcie ciągu ulic L. Solskiego- Piękna na odcinku (od ul. Kossaka wraz ze skrzyżowaniem do ul. Skorupki wraz z częścią skrzyżowania – północny wlot ul. I. Skorupki będzie również zamknięty)
• Zamknięcia północnego wlotu ul. S. Leszczyńskiego przy skrzyżowaniu z ul. Solskiego
• Zachowanie możliwości przejazdu na kierunku I. Skorupki (od strony ul. Inowrocławskiej)-L. Solskiego (od strony ul. Bielickiej)
Zamknięty ciąg ulic Piękna-L. Solskiego najprościej będzie ominąć korzystając z jednego z dwóch objazdów wytyczonego ulicami:
• Bielicka -Leszczyńskiego -Żuławy- Stroma - pl. Poznański
• Bielicka -Inowrocławską- Żwirki i Wigury-Szubińska
W związku w wprowadzeniem powyższych objazdów, dostosujemy sygnalizacje świetlne na skrzyżowaniach (pl. Poznański oraz Szubińska / Piękna / Gnieźnieńska / Żwirki i Wigury) do zmienionych natężeń ruchu.
Zmiany w komunikacji:
Zamknięcie ciągu ulic Piękna - L. Solskiego oznacza tymczasowe zmiany tras przejazdu linii autobusowych nr 53, 55, 57, 79 i 32N.
Zmianie ulegną również lokalizacje niektórych przystanków, w obrębie realizawanych inwestycji wodociągowych.
- Linia nr 53
kierunek Dworzec Błonie od przystanku Solskiego / Ugory zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Bielicką, St. Leszczyńskiego, Żuławy, Stromą, Szubińską od przystanku Szubińska / Piękna powrót na swoją trasę;
kierunek Kapuściska od przystanku Szubińska / Gnieźnieńska zostanie skierowana
na trasę czasowo zmienioną ulicami: Szubińską, Stromą, Żuławy, St. Leszczyńskiego, Bielicką od przystanku Solskiego / Bielicka powrót na swoją trasę;
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
• Solskiego / Bielicka k. Dworzec Błonie,
• Solskiego / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Piękna / Szubińska k. Kapuściska.
Przystanki na trasie objazdowej:
• Bielicka / Solskiego k. Dworzec Błonie,
• Stroma / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Stroma / Orla (w obydwu kierunkach),
• plac Poznański (w obydwu kierunkach)
• Szubińska / Piękna k. Kapuściska.
- Linia nr 55
kierunek Skorupki od przystanku plac Poznański do pętli Skorupki zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Szubińską, Fr. Żwirki i St. Wigury, Inowrocławską.
kierunek Morska od pętli Skorupki do przystanku Szubińska / Piękna zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Inowrocławską, Fr. Żwirkii St. Wigury, Szubińską;
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
• Piękna / Szubińska k. Skorupki,
• Solskiego / Kossaka (w obydwu kierunkach)
• Skorupki / Czackiego k. Skorupki,
• Leszczyńskiego / Czackiego k. Morska,
Przystanki na trasie objazdowej:
• Szubińska / Piękna k. Skorupki,
• Szubińska / Gnieźnieńska (w obydwu kierunkach)
• Szubińska / Żwirki i Wigury (w obydwu kierunkach: k. Skorupki po zawrotce na ulicy Szubińskiej tj. przystanek linii nr 69 jadącej w kierunku Tatrzańskie, k. Morska przystanek tymczasowy (istniejący dla komunikacji podmiejskiej) zlokalizowany na wysokości posesji Szubińska 95),
• Żwirki i Wigury / Jaskółcza (w obydwu kierunkach).
- Linia nr 57
kierunek Błonie od przystanku Solskiego / Ugory zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Bielicką, St. Leszczyńskiego, Żuławy, Stromą, Szubińską od przystanku Połtyna / Szubińska powrót na swoją trasę;
Kierunek Dworzec Główny od przystanku Wysoka / Koszarowa zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: E. Połtyna, Szubińską, Stromą, Żuławy,
St. Leszczyńskiego, Bielicką od przystanku Solskiego / Bielicka powrót na swoją trasę;
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
• Solskiego / Bielicka k. Błonie,
• Solskiego / Kossaka (w obydwu kierunkach)
• Piękna / Szubińska k. Dworzec Główny.
Przystanki na trasie objazdowej:
• Bielicka / Solskiego k. Błonie,
• Stroma / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Stroma / Orla (w obydwu kierunkach),
• plac Poznański (w obydwu kierunkach),
• Szubińska / Piękna k. Dworzec Główny.
- Linia nr 79
kierunek Rycerska od przystanku Solskiego / Ugory zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Bielicką, St. Leszczyńskiego, Żuławy, Stromą, Szubińską od przystanku plac Poznański powrót na swoją trasę;
Kierunek Glinki od przystanku rondo Grunwaldzkie zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Kruszwicką, Stromą, Żuławy, St. Leszczyńskiego, Bielicką od przystanku Solskiego / Bielicka powrót na swoją trasę;
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
• Solskiego / Bielicka k. Rycerska,
• Solskiego / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Szubińska / Piękna k. Rycerska,
• plac Poznański k. Glinki,
• Piękna / Szubińska k. Glinki.
Przystanki na trasie objazdowej:
• Bielicka / Solskiego k. Rycerska,
• Stroma / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Stroma / Orla (w obydwu kierunkach),
• plac Poznański k. Glinki (przystanek linii nr 61 k. rondo Jagiellonów).
- Linia nr 32N
kierunek Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia od przystanku Szubińska / Gnieźnieńska zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Szubińską, Stromą, Żuławy, St. Leszczyńskiego, Bielicką, Brzozową od przystanku Brzozowa / Jesionowa powrót na swoją trasę;
Kierunek Dworzec Błonie od przystanku Brzozowa / Bielicka zostanie skierowana na trasę czasowo zmienioną ulicami: Bielicką, Żuławy, St. Leszczyńskiego, Stromą, Szubińską od przystanku Szubińska / Piękna powrót na swoją trasę;
Przystanki wyłączone z obsługi pasażerskiej:
• Piękna / Szubińska k. Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia,
• Solskiego / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Leszczyńskiego / Czackiego (w obydwu kierunkach),
• Inowrocławska / Skorupki k. Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia,
• Inowrocławska / Zajezdnia (w obydwu kierunkach),
• Brzozowa / Bielicka k. Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia
Przystanki na trasie objazdowej:
• Piękna / Szubińska k. Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia,
• Stroma / Kossaka (w obydwu kierunkach),
• Bielicka / Solskiego k. Dworzec Błonie,
• Bielicka / Inowrocławska k. Tatrzańskie, Łoskoń / Zajezdnia (przystanek tymczasowy – do wystawienia).
Wiosenne sprzątanie przystanków.
Dobiega końca akcja kompleksowego mycia i sprzątania przystanków autobusowych i tramwajowych w Bydgoszczy.
Akcja pozimowego mycia objęła ponad 600 wiat przystankowych.
W kwietniu i maju planujemy montaż kolejnych wiat na terenie miasta.
Prace czyszczenia wiat polegają na dokładnym wyczyszczeniu wodą pod ciśnieniem: szyb, siedzisk, oparć, gablot rozkładowych i reklamowych oraz zadaszeń wiat. Myte są również ławki wolnostojące na przystankach, które nie posiadają wiat.
Oprócz typowych zabrudzeń, z przystanków usuwane są także graffiti, nielegalne ogłoszenia i naklejki.
Prace porządkowe obejmują nie tylko same wiaty przystankowe ale także obszar peronu przystankowego. Z zewnątrz wyczyszczone zostaną również tablice informacji pasażerskiej.
Obecne prace dobiegają końca.
W sumie w tym roku każda wiata będzie kompleksowo wyczyszczona aż 3 razy.
Nowe wiaty przystankowe
Zadaszenia chroniące pasażerów przed deszczem i wiatrem, co roku dostawiamy na bydgoskich przystankach.
W ostatnim czasie wiaty pojawiły się przy ul. Perłowej, mostach Kazimierza Wielkiego oraz pl. Kościeleckich.
19 kwietnia dostawiliśmy natomiast nowe zadaszenie na przystanku Nakielska/Wrzesińska.
Jeszcze w kwietniu nowe wiaty pojawią się na przystanku Kamienna/Gajowa oraz 7 nowych wiat powstanie w ciągu ul. Inwalidów (zadanie z BBO)
W maju 8 zadaszeń dla Pasażerów dostawimy na terenie osiedla Łęgnowo Wieś (zadanie BBO).
Wymienimy też wiatę na pętli Przemysłowa.
W Bydgoszczy mamy w sumie 632 wiaty przystankowe.
Ustawiane są zgodnie z kryteriami dotyczącymi ilości pasażerów korzystających z danego przystanku.
Dodatkowo warunkiem postawienia nowej wiaty, są możliwości infrastrukturalne czyli szerokość chodnika, który w danym miejscu musi wynosić od minimum ok. 2,70 do 3,20 metra szerokości dla wiat ze ścianami bocznymi oraz ok. 2,2 m dla wiat bez ścian bocznych ( w zależności od typu wiaty). Warunkiem jest też odległość od okolicznej zabudowy.
Obecnie na terenie miasta już blisko 95 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.
Bezpieczne wakacje
W wakacje wiele osób korzysta z rowerów lub hulajnóg elektrycznych.
Na trasach pojawia się sporo użytkowników, którzy niestety nie znają lub zapominają o przepisach o ruchu drogowym.
Przypominamy podstawowe zasady bezpieczeństwa dla pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg.
wszczyscy powinniśmy o nich pamiętać i to nie tylko podczas wakacji.
Hulanogi elektryczne w przepisach
- dzieci do 10 lat mogą korzystać z hulajnóg elektrycznych wyłącznie pod opieką osoby dorosłej.
- zakazane jest przewożenia na hulajnodze innych osób.
- hulajnogę elektryczną trzeba pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni.
- hulajnogą elektryczną ani rowerem nie można przejeżdżać przez przejście dla pieszych (z wyjątkiem przejazdów rowerowych zaznaczonych na czerwono).
- kierujący hulajnogą elektryczną musi korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h.
- hulajnogą elektryczną można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Rowerem po mieście
- dziecko do 10 lat poruszające się na rowerze jest uznawane jako pieszy. Może więc poruszać się po chodniku ale nie może poruszać się po jezdni ani po ścieżce rowerowej !
- dzieci poniżej 10 roku życia mogą jeździć rowerem tylko pod opieką dorosłych.
Wszyscy jesteśmy Pieszymi
- pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.
- w trakcie przekraczania jezdni nie wolno korzystać z telefonu komórkowego czy innych urządzeń elektronicznych.
- pieszy wchodząc na przejście dla pieszych nie ma pierwszeństwa przed tramwajem !
Chociaż nie jest to zapisane w przepisach, to jadąc rowerem czy hulajnogą elektryczną, warto używać kasku.