• AKTUALNOŚCI
  • Utrudnienia
  • Z ostatniej chwili
  • Rozkłady jazdy
  • Ceny biletów
  • Strefa płatnego parkowania
  • Kontakt
Herb Bydgoszcz Zarzad Dróg

zarząd dróg miejskich i komunikacji publicznej w Bydgoszczy

  • Aktualności
  • Transport Publiczny
    • Aktualności komunikacyjne
    • Informacje ogólne
    • Analiza kosztów i korzyści (AKK)
    • Rozkład Jazdy
      • Wybór linii komunikacyjnej
      • Rozkład jazdy dla telefonów komórkowych
    • Schematy sieci komunikacji miejskiej
    • Wykaz przystanków komunikacyjnych
    • Bilety i opłaty (tickets & fares)
      • Ceny biletów jednorazowych i czasowych
      • Ceny biletów okresowych
      • Ticket tariff
      • Rodzaje i wzory biletów
      • Strefy biletowe
      • System przesiadkowy AT
      • Opłaty dodatkowe i inne
      • Zasady kasowania biletów
    • Zakup biletu
      • Sieć sprzedaży biletów
      • Punkty sprzedaży biletów okresowych
      • Zakup biletów okresowych on-line
      • Zakup biletu przez telefon
      • Zakup biletu u obsługi pojazdu
      • Zakup biletu w pojeździe kartą zbliżeniową
    • Bydgoska Karta Miejska
      • Jak uzyskać kartę BKM
      • Wszystko o Bydgoskiej Karcie Miejskiej
      • Regulamin BKM
    • Przepisy
      • Uprawnienia do ulg
      • Uprawnienia "Bydgoskiej Rodziny 3+"
      • Przepisy porządkowe
      • Przewóz bagażu
      • Regulamin BKM
      • Regulamin Systemu Telefonicznej Sprzedaży Biletów
      • Zwolnienie z opłat na Trasie Uniwersyteckiej
      • Kontrola biletów
      • Postępowanie reklamacyjne
      • Anulowanie biletu okresowego
      • Regulamin przewozu osób i bagażu
    • Dla młodego pasażera
    • Zdjęcia taboru
  • Drogi Miejskie
    • Aktualności
    • Utrudnienia drogowe
    • Infrastruktura rowerowa
      • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
      • Drogi rowerowe
      • Zespół ds. polityki rowerowej
    • Plan miasta
    • Informacje ogólne
    • Mapa rowerowa Bydgoszczy 2024
    • Bezpieczeństwo ruchu drogowego
      • Zespół do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy
      • Hulajnogi - bezpiecznie przez Bydgoszcz
      • Uwaga na zwierzęta
      • Raport o stanie brd w Bydgoszczy 2020
    • Baner system
      • Lokalizacje
      • Projekt
    • Parkingi dla autokarów
      • Hala Łuczniczka
      • Obiekt sportowy Zawisza
      • Miejsca zatrzymań autokarów
    • Równanie dróg gruntowych
    • Przyjazna przestrzeń publiczna
    • Wyniki klasyfikacji miejskiego odcinka TNT w granicach administracyjnych miasta Bydgoszczy
    • Program utwardzania ulic gruntowych
    • Remonty jezdni i chodników
  • Strefa Płatnego Parkowania
    • Informacje ogólne
    • Mapa Strefy
    • Opłaty
      • Sposób uiszczenia opłaty
      • Cennik
      • Zwolnienia z opłat
      • Opłaty dodatkowe
      • Procedury uzyskania identyfikatora osoby niepełnosprawnej
      • Procedury otrzymania abonamentu dla pojazdu mieszkańca
    • Płać komórką
    • Regulamin SPP
    • E-SKLEP
  • Inwestycje i Projekty
    • Kanały technologiczne
    • Projekty zrealizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2021-2027
      • Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 3
      • Zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 2
      • Zakup nowego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
      • Budowa drogi dla rowerów w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 244
      • Budowa i przebudowa dróg gminnych na terenie miasta Bydgoszczy
      • Rozbudowa pętli Las Gdański w Bydgoszczy
      • Budowa dwutorowego torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Solskiego od ronda Kujawskiego do pętli Bielicka wraz z pętlą Bielicka
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektów unijnych współfinasowanych w ramach POIiŚ realizowanych przez ZDMiKP w imieniu Miasta Bydgoszczy
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektu "Zakup nowego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych oraz niezgodności z KPON lub KPP w projektach realizowanych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
    • Wyłożenie do wiadomości publicznej
      • Projekty oczekujące na wnioski Mieszkańców
      • Projekty po wnioskach
      • Projekty po wnioskach z raportami
      • Archiwalne
      • Ocena oddziaływania na środowisko
  • Zamówienia Publiczne
    • Regulamin udzielania zamówień publicznych
    • Przetargi
    • Ogłoszenia o planowanych zamówieniach lub umowach ramowych
    • Ogłoszenia dotyczące publicznego transportu zbiorowego
    • Regulamin udzielania zamówień odrębnych
    • Platforma zakupowa
    • Zamówienia odrębne
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2021
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2022
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2023
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2024
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2025
    • Ogłoszenia o zbyciu majątku
  • Jak załatwić sprawę
    • Jak uzyskać Bydgoską Kartę Miejską
    • Reklama
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Lokalizacja urządzeń infrastruktury (sieci i przyłącza)
    • Prowadzenie robót (rozkopy)
    • Prowadzenie robót związanych z budowa i przebudową kanalizacji deszczowej
    • Wbudowanie urządzeń infrastruktury
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zasady korzystania z przystanków
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Postępowanie reklamacyjne z tytułu korzystania z usług przewozowych
    • Awaryjne zajęcie pasa drogowego
    • Wniosek o udostępnienie kanału technologicznego
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Jak uzyskać identyfikator osoby niepełnosprawnej
    • Jak anulować zakupiony bilet okresowy
    • Jak otrzymać abonament mieszkańca
    • Uzgodnienie zmian organizacji ruchu
    • Windykacja
    • Handel
      • Handel całoroczny
      • Handel w okresie "Wszystkich Świętych"
    • Dostęp do drogi publicznej
      • Zaświadczenie o dostępie do drogi publicznej
      • Uzgodnienie lokalizacji/przebudowy zjazdu
  • Jak załatwić sprawę
    • Uzgodnienie lokalizacji lub przebudowy zjazdu
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Zasady korzystania z przystanków
    • O firmie
      • Wydziały ZDMiKP
      • Kontakt z nami
  • Akcja Zima
    • Akcja Zima - On-line
  • Zintegrowany Węzeł Komunikacyjny Bydgoszcz Leśna
  1. Aktuelle Seite:  
  2. Strona główna
  3. Transport Publiczny

Aktualności komunikacyjne

Budowa torowiska na ul. Perłowej – ZMIANY W FUKCJONOWANIU KOMUNIKACJI

most-66W związku z planowanym rozpoczęciem prac na torowisku wzdłuż ulicy Perłowej, od soboty (8 stycznia) zostaną wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
Dzięki nowemu torowisku na ul. Kujawskiej wszystkie osiedla górnego tarasu nadal będą posiadały bezpośrednie połączenia tramwajowe z centrum.
Wprowadzając nowe rozwiązania, chcieliśmy zminimalizować utrudnienia z jednoczesnym zachowaniem komunikacji do każdego z osiedli.

Zależało nam aby nie dublować kursów tramwajowych ul. Kujawską. Rozkłady jazdy zostały więc tak zsynchronizowane, aby po zmianie tras, godziny odjazdów tramwajów nie pokrywały się na wspólnych odcinkach.
W tygodniu (dni powszednie) na górny taras kursować będą długie składy tramwajowe.
Napełnienie we wszystkich pojazdach na zmienionych trasach, będziemy na bieżąco monitorować. 
W zależności od sytuacji nie wykluczamy ewentualnych korekt w rozkładach.

schemat-PEROWAZmiany w komunikacji tramwajowej:
Z obsługi pasażerskiej zostaną wyłączone następujące przystanki tramwajowe:
- Szarych Szeregów (po stronie północnej węzła)
- Perłowa / Toruńska (po stronie południowej węzła)

Tramwaje:
Linie nr 1, 2, 3, 5, 6, 9 i 10 będą realizowały przewozy na standardowych trasach
Linia nr 4 – czasowa trasa Glinki – Kujawska – Bielawy,
Linia nr 7 – czasowa trasa Niepodległości – Zajezdnia Tramwajowa,
Linia nr 8 - czasowa trasa Rycerska – Zajezdnia Tramwajowa. ,
Linia nr 11 – zawieszona

Komunikacja zastępcza:
Ulica Toruńska na odcinku od r. Toruńskiego do r. Bernardyńskiego (i dalej do r. Jagiellonów) obsługiwana będzie autobusową linią zastępczą „ZaT".
Obowiązujące przystanki na tej linii:
- rondo Toruńskie
- Toruńska / Hala
- Toruńska / Żupy
- Babia Wieś
- Zbożowy Rynek
- rondo Jagiellonów

Uruchomiona zostanie autobusowa linia zastępcza „Za T8" w relacji Kapuściska – rondo Toruńskie z przebiegiem ulicami: Wojska Polskiego, Władysława Bełzy, Spokojną, Toruńską.
Obowiązujące przystanki na tej linii:
- Kapuściska
- Wojska Polskiego / Baczyńskiego
- Wojska Polskiego / Prezydenta Lecha Kaczyńskiego
- Szarych Szeregów
- Bełzy / Szarych Szeregów
- Spokojna
- Bełzy / Spokojna
- rondo Toruńskie

most-zmiany-6Osoby podróżujące pomiędzy Bartodziejami i Kapuściskami będą mogły korzystać również z linii nr 59, która na odcinku od przystanku Fordońska/Bałtycka do pętli Kapuściska będzie pełniła funkcje autobusowej komunikacji zastępczej za tramwaj nr 7.

Zmiany zaczną obowiązywać od soboty 08.01.2022 r.

Nowe rozkłady jazdy są dostępne TUTAJ

P
ostęp robót przy budowie mostów oraz plany rozbudowy torowiska na ul. Perłowej - prezentujemy TUTAJ

Tramwaj znów zaparkował przy dawnej zajezdni

historia-2Przy parku trampolin na ul. Zygmunta Augusta ustawiony został 40-letni tramwaj. Przypomina on historię budynku, który był pierwszą zajezdnią tramwajową w Bydgoszczy.

Charakterystyczna hala z wejściem od strony ul. Zygmunta Augusta i przylegająca do ul. M. Langiewicza to dawna zajezdnia tramwajowa. Budynek powstał w 1888 roku, kiedy to w Bydgoszczy uruchomiono sieć tramwajów konnych.

Jej częścią była między innymi stajnia, ponieważ wagony w pierwszych latach ciągnęły konie. Dopiero w 1896 roku wprowadzono trakcję elektryczną.

historia-5Zajezdnia po uruchomieniu nowego obiektu przy ul. Toruńskiej z czasem pełniła już tylko funkcję warsztatów naprawczych.
Ostatecznie zamknięto je w 1997 roku.

Budynek o powierzchni 2 tysięcy metrów kwadratowych został w 2016 roku zaadaptowany na park trampolin. Inwestor wzmocnił i oczyścił ściany, przebudował dach oraz wstawił nową stolarkę okienną. Udało się przebudować obiekt zachowując historyczną bryłę oraz część detali.

historia-4Mülheim, Elbląg, Bydgoszcz
Teraz o jego tramwajowej przeszłości przypomina jeszcze ponad 40-letni tramwaj. To Düwag M8C, kursujący od 1977 roku w Mülheim an der Ruhr. W 2016 roku kilka pojazdów wycofywanych z niemieckiego miasta sprowadził Tramwaje Elbląskie, które po kilku latach wraz z prowadzoną wymianą taboru również wycofano z użytku. Tramwaje tego typu sprowadzane przede wszystkim w latach 90. XX wieku do polski nazywano często „Helmutami".


historia-3Tramwajowa historia
Początki bydgoskiej komunikacji miejskiej sięgają 1888 roku, okresu, podczas którego miasto znajdowało się pod zaborem pruskim. Pierwsze tramwaje były niewielkimi wagonami zaprzęgniętymi w konie.
Tramwajem powoził woźnica, który ostrzegał przechodniów o nadciągającym pojeździe za pomocą dużego dzwonu. W podróży towarzyszył mu konduktor, który pobierał opłaty za przejazd.

Pierwsza linia tramwajowa miała długość 2,3 km i przebiegała od dworca kolejowego przez ulicę Dworcową, Gdańską, Stary Rynek, aż do Zbożowego Rynku.
W 1892 roku uruchomiono drugą linię tramwajową, która biegła od Koszar Artyleryjskich (ul. Artyleryjska) poprzez ul. Gdańską, Stary Rynek, Batorego, Długą, do rogu ulicy Poznańskiej i Św. Trójcy. Mierzyła ona 2,35 km.

Szybki rozwój miasta na przełomie XIX i XX wieku doprowadził do zbudowania elektrowni miejskiej, ukończonej w 1896 roku.
Zaowocowało to zastąpieniem tramwajów konnych elektrycznymi, choć pierwotnie planowano wprowadzenie tramwajów gazowych.

Duży rozwój sieci tramwajowej nastąpił w latach 50 i 60. XX wieku (linie „Brda", do Zawiszy, na Bydgoszcz Wschód. Bydgoską sieć tramwajową udało się znacząco rozbudować również w ostatniej dekadzie (linie do dworca, Fordonu, wzdłuż Kujawskiej).
Do ich obsługi miasto zakupiło łacznie 33 nowoczesne tramwaje.

W ostatnich latach odrestaurowanych zostało również kilka oryginalnych zabytkowych pojazdów m.in.: czerwoną „eNkę" z doczepą z 1960 roku oraz Herbrandta z 1896 roku.
Są wykorzystywane do przejazdów okazjonalnych.

fot: Robert Sawicki; Stanisław Sitarek; Narodowe Archiwum Cyfrowe

Google Transit w Bydgoszczy - warto skorzystać

Google-1Dzięki porozumieniu, które zawarliśmy z firmą Google, już od ponad 2 lat Pasażerowie mogą korzystać z funkcji Transit, służącej do planowania podróży komunikacją miejską. 

Dzięki tej funkcji podróż po mieście stała się wyjątkowo prosta i wygodna. 

Usługa Transit na mapie Google umożliwia wyznaczenie trasy podróży komunikacją miejską bezpośrednio na mapie Bydgoszczy.
Na bieżąco wprowadzane są w niej wszystkie istotne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Dlatego jest jednym najpopularniejszych narzędzi do planowania podróży w wielu  metropoliach.

google-123Jak to działa – mapy Google
Z funkcji Transit (transport publiczny) na mapach Google mogą korzystać zarówno użytkownicy komputerów stacjonarnych, jak i urządzeń mobilnych.
Wystarczy wejść na maps.google.pl lub uruchomić aplikację na urządzeniach mobilnych - kliknąć ikonkę „Wyznacz trasę" - wprowadzić punkty początkowe i końcowe podróży.

Po wybraniu opcji „Transport publiczny" system zaproponuje połączenia (ze wskazaniem numerów linii, nazw przystanków, godzin odjazdu-przyjazdu i czasem całej podróży).
Wybierając „Opcje" można wskazać preferowane środki komunikacji zbiorowej, a także sposób podróżowania („mniej przesiadek", „mniej chodzenia", „najlepsza trasa").

 

Zależy nam na pełnej informacji pasażerskiej
Na stronie www.zadmikp.bydgoszcz.pl nadal można sprawdzić za ile minut na konkretny przystanek przyjedzie pojazd wybranej linii (http://odjazdy.zdmikp.bydgoszcz.pl/)
Pasażerowie mają też dostęp do wszystkich rozkładów jazdy. TUTAJ
Podobne wskazania są dostępne również na tablicach informacji pasażerskiej oraz w formie papierowej na wiatach przystankowych.
Wiele informacji przekazujemy też na bieżąco, za pomocą naszych kont społecznościowych.

Testujemy autobus elektryczny

elektrykOd 29 grudnia do 07 stycznia 2022 roku Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) będą testować na bydgoskich trasach autobus elektryczny.
Testy będą 
przeprowadzane na wybranych liniach autobusowych. 

To kolejny sprawdzwian dla tego typu pojazdu i dobra okazja aby samemu sprawdzić i ocenić zastosowane tam rozwiązania.
Zapraszamy do przejażdżki. 

Testowany elektryk to model MAN Lion's City.
Za napęd odpowiada centralny silnik elektryczny. Cała energia magazynowana jest w bateriach zabudowanych na dachu autobusu.

Wnętrze pojazdu zostało przeprojektowane, zapewniając jeszcze więcej miejsca, gdyż w wersji elektrycznej wieża silnika mogła zostać zastąpiona fotelami dla pasażerów.
Pojazd umożliwia podróż ponad 78 pasażerom w tym 12 na miejscach dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi.

elektryk-66W autobusie zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań jak np. panele boczne wykonane ze szkła czy piankowy dach pojazdu.
Autobus został wyposażony we wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych w tym m.in. specjalne miejsce do przewozu wózków inwalidzkich i rampę ułatwiająca zajmowanie miejsca w pojeździe.
Na pokładzie znalazła się klimatyzacja i fotele o podwyższonym komforcie.
Długość pojazdu wynosi 12 m.
Posiada też 3 pary drzwi dwuskrzydłowych.

elektryk-3Autobus elektryczny będzie kursował na liniach nr: 54, 57, 80, 84, 92 i 99.
Funkcjonowanie i przebieg pojazdu mogą być uzależnione od wielu czynników np. dodatkowego ładowania w ciągu dnia.

Rozkład jazdy dla autobusu elektrycznego [pdf]

Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową oraz nie będą odtwarzane zapowiedzi głosowe.
Autobus nie będzie posiadał też barw miejskich, dostępu do WiFi i gniazd ładowania USB.
W pojeździe brak będzie też tablicy bocznej z nr linii i wielu przydatnych informacji wewnątrz.

W związku z powyższym, przejazd autobusem trzeba będzie opłacić za pomocą tradycyjnego biletu papierowego.

elektryk-2Autobus elektryczny jest pomalowany na biało więc rozpoznanie go nie sprawi większego problemu.
Zachęcamy do przejazdu.

Przypominamy też, że w ubiegłym roku testowane były w Bydgoszczy autobusy hybrydowe.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ

  1. Wzmocnienie linii autobusowej nr 85
  2. ZDMiKP w okresie świąteczno-noworocznym
  3. Zmiany w komunikacji na Sylwestra i Nowy Rok
  4. Od 1 stycznia - bilety po nowemu

Seite 92 von 269

  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • Bydgoska karta miejska
  • SkyCash
  • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
  • ITS
  • ITS
Logo Logo Biuletyn informacji publicznej

Wszelkie prawa zastrzeżone © ZDMIKP 2025