• AKTUALNOŚCI
  • Utrudnienia
  • Z ostatniej chwili
  • Rozkłady jazdy
  • Ceny biletów
  • Strefa płatnego parkowania
  • Kontakt
Herb Bydgoszcz Zarzad Dróg

zarząd dróg miejskich i komunikacji publicznej w Bydgoszczy

  • Aktualności
  • Transport Publiczny
    • Aktualności komunikacyjne
    • Informacje ogólne
    • Analiza kosztów i korzyści (AKK)
    • Rozkład Jazdy
      • Wybór linii komunikacyjnej
      • Rozkład jazdy dla telefonów komórkowych
    • Schematy sieci komunikacji miejskiej
    • Wykaz przystanków komunikacyjnych
    • Bilety i opłaty (tickets & fares)
      • Ceny biletów jednorazowych i czasowych
      • Ceny biletów okresowych
      • Ticket tariff
      • Rodzaje i wzory biletów
      • Strefy biletowe
      • System przesiadkowy AT
      • Opłaty dodatkowe i inne
      • Zasady kasowania biletów
    • Zakup biletu
      • Sieć sprzedaży biletów
      • Punkty sprzedaży biletów okresowych
      • Zakup biletów okresowych on-line
      • Zakup biletu przez telefon
      • Zakup biletu u obsługi pojazdu
      • Zakup biletu w pojeździe kartą zbliżeniową
    • Bydgoska Karta Miejska
      • Jak uzyskać kartę BKM
      • Wszystko o Bydgoskiej Karcie Miejskiej
      • Regulamin BKM
    • Przepisy
      • Uprawnienia do ulg
      • Uprawnienia "Bydgoskiej Rodziny 3+"
      • Przepisy porządkowe
      • Przewóz bagażu
      • Regulamin BKM
      • Regulamin Systemu Telefonicznej Sprzedaży Biletów
      • Zwolnienie z opłat na Trasie Uniwersyteckiej
      • Kontrola biletów
      • Postępowanie reklamacyjne
      • Anulowanie biletu okresowego
      • Regulamin przewozu osób i bagażu
    • Dla młodego pasażera
    • Zdjęcia taboru
  • Drogi Miejskie
    • Aktualności
    • Utrudnienia drogowe
    • Infrastruktura rowerowa
      • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
      • Drogi rowerowe
      • Zespół ds. polityki rowerowej
    • Plan miasta
    • Informacje ogólne
    • Mapa rowerowa Bydgoszczy 2024
    • Bezpieczeństwo ruchu drogowego
      • Zespół do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy
      • Hulajnogi - bezpiecznie przez Bydgoszcz
      • Uwaga na zwierzęta
      • Raport o stanie brd w Bydgoszczy 2020
    • Baner system
      • Lokalizacje
      • Projekt
    • Parkingi dla autokarów
      • Hala Łuczniczka
      • Obiekt sportowy Zawisza
      • Miejsca zatrzymań autokarów
    • Równanie dróg gruntowych
    • Przyjazna przestrzeń publiczna
    • Wyniki klasyfikacji miejskiego odcinka TNT w granicach administracyjnych miasta Bydgoszczy
    • Program utwardzania ulic gruntowych
    • Remonty jezdni i chodników
  • Strefa Płatnego Parkowania
    • Informacje ogólne
    • Mapa Strefy
    • Opłaty
      • Sposób uiszczenia opłaty
      • Cennik
      • Zwolnienia z opłat
      • Opłaty dodatkowe
      • Procedury uzyskania identyfikatora osoby niepełnosprawnej
      • Procedury otrzymania abonamentu dla pojazdu mieszkańca
    • Płać komórką
    • Regulamin SPP
    • E-SKLEP
  • Inwestycje i Projekty
    • Kanały technologiczne
    • Projekty zrealizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2021-2027
      • Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 3
      • Zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 2
      • Zakup nowego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
      • Budowa drogi dla rowerów w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 244
      • Budowa i przebudowa dróg gminnych na terenie miasta Bydgoszczy
      • Rozbudowa pętli Las Gdański w Bydgoszczy
      • Budowa dwutorowego torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Solskiego od ronda Kujawskiego do pętli Bielicka wraz z pętlą Bielicka
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektów unijnych współfinasowanych w ramach POIiŚ realizowanych przez ZDMiKP w imieniu Miasta Bydgoszczy
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektu "Zakup nowego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych oraz niezgodności z KPON lub KPP w projektach realizowanych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
    • Wyłożenie do wiadomości publicznej
      • Projekty oczekujące na wnioski Mieszkańców
      • Projekty po wnioskach
      • Projekty po wnioskach z raportami
      • Archiwalne
      • Ocena oddziaływania na środowisko
  • Zamówienia Publiczne
    • Regulamin udzielania zamówień publicznych
    • Przetargi
    • Ogłoszenia o planowanych zamówieniach lub umowach ramowych
    • Ogłoszenia dotyczące publicznego transportu zbiorowego
    • Regulamin udzielania zamówień odrębnych
    • Platforma zakupowa
    • Zamówienia odrębne
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2021
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2022
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2023
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2024
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2025
    • Ogłoszenia o zbyciu majątku
  • Jak załatwić sprawę
    • Jak uzyskać Bydgoską Kartę Miejską
    • Reklama
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Lokalizacja urządzeń infrastruktury (sieci i przyłącza)
    • Prowadzenie robót (rozkopy)
    • Prowadzenie robót związanych z budowa i przebudową kanalizacji deszczowej
    • Wbudowanie urządzeń infrastruktury
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zasady korzystania z przystanków
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Postępowanie reklamacyjne z tytułu korzystania z usług przewozowych
    • Awaryjne zajęcie pasa drogowego
    • Wniosek o udostępnienie kanału technologicznego
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Jak uzyskać identyfikator osoby niepełnosprawnej
    • Jak anulować zakupiony bilet okresowy
    • Jak otrzymać abonament mieszkańca
    • Uzgodnienie zmian organizacji ruchu
    • Windykacja
    • Handel
      • Handel całoroczny
      • Handel w okresie "Wszystkich Świętych"
    • Dostęp do drogi publicznej
      • Zaświadczenie o dostępie do drogi publicznej
      • Uzgodnienie lokalizacji/przebudowy zjazdu
  • Jak załatwić sprawę
    • Uzgodnienie lokalizacji lub przebudowy zjazdu
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Zasady korzystania z przystanków
    • O firmie
      • Wydziały ZDMiKP
      • Kontakt z nami
  • Akcja Zima
    • Akcja Zima - On-line
  • Zintegrowany Węzeł Komunikacyjny Bydgoszcz Leśna
  1. Aktuelle Seite:  
  2. Strona główna
  3. Drogi Miejskie

Aktualności

Rozbudowa ul. Kujawskiej - historia trasy

Kujawska-5W niedzielę (6 grudnia) ul. Kujawską zaczną kursować nowe linie tramwajowe. Plany związane z budową torowisk łączącego Wzgórze Wolności z centrum powstawały przed ponad 50 laty. Przełomem umożliwiającym zlecenie prac budowlanych, było pozyskanie przez miasto funduszy unijnych w 2014 roku.



Linia-tramwajowa-3Pierwsze pomysły związane z budową linii tramwajowej na ul. Kujawskiej pojawiły się na przełomie lat 60. i 70 . XX wieku. Były one związane z powstaniem osiedla Wyżyny. Program nowego układu komunikacyjnego Bydgoszczy z 1970 roku uwzględniał budowę linii tramwajowej na osiedle Wyżyny oraz jej przedłużenie wzdłuż ul. Wojska Polskiego do ul. Kujawskiej z zejściem w dół do centrum miasta.

Rok później Miejska Radę Narodową zatwierdziła dokument, który zakładał nie tylko budowę nowego połączenia tramwajowego, ale również tzw. Arterii Średnicowej od dawnego Zachemu do placu Poznańskiego (obecne ulice Wojska Polskiego i część Solskiego). Torowisko od węzła Szarych Szeregów do Magnuszewskiej powstało w 1975 roku. W 1984 roku wydłużono je do ul. Karpackiej. W latach 90. powstała jezdnia w kierunku ul. Szubińskiej (ul. Solskiego).

Linia-tramwajowa-2W kolejnych latach kilkukrotnie próbowano przygotować budowę stosunkowo niewielkiego odcinka torów o długości około 600 metrów, ale wyjątkowo ważnego dla sprawnej komunikacji. Największym wyzwaniem była stosunkowa duża różnica wysokości terenu i związane z tym koszty zadania. Kluczowym momentem dla uruchomienia tej inwestycji było zapewnienie unijnego finansowania w 2014 roku (Kontrakt Terytorialny). Pozwoliło to sfinalizować prace projektowe, przeprowadzić konsultacje społeczne, ogłosić przetarg na budowę i wybrać wykonawców zadania, którzy rozpoczęli pracę.

kujawska-88Prace w terenie rozpoczęły się w lutym ubiegłego roku. Inwestycja została skoordynowana między innymi z przebudową całe sieci wodno-kanalizacyjnej prowadzonej przez MWIK. W pierwszej kolejności konieczne były między innymi rozbiórki budynków przy ul. Toruńskiej i Zbozowym Rynku. W wielu miejscach prowadzone były dodatkowe prace archeologiczne związane z ciekawymi znaleziskami m.in. dawnych cmentarzy, fundamentów średniowiecznego kościoła oraz dawnego traktu.

Kujawska-4Otwarcie torowisko, kończy podstawowy element realizowanej inwestycji. Do połowy przyszłego roku dokończone zostaną prace przy budowie ostatnich jezdni, dróg rowerowych i chodników. Wiosną planowane są też nasadzenia nowych drzew i krzewów.

Więcej informacji o otwarciu nowego torowiska oraz zmianach w sieci połączeń komunikacyjnych znajduje się TUTAJ.

Historia torowiska na Kujawskiej w pigułce:
• 1970 - torowisko od węzła Szarych Szeregów do Zbożowego Rynku ujęte w programie nowego układu komunikacyjnego Bydgoszczy
• 1975 – budowa pierwszego elementu trasy od Szarych Szeregów do Magnuszewskiej
• 1984 – budowa kolejnego etapu od Magnuszewskiej do ronda Kujawskiego
• 2014 – ujęcie inwestycji na Kujawskiej w Kontrakcie Terytorialnym (gwarancja unijnego dofinansowania), konsultacje społeczne
• 2017 – uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, przetarg na wykonanie
• 2018 – finalizacja kontraktu na 15 tramwajów, podpisanie umowy z wykonawcą prac budowlanych
• 2020 – uruchomienie torowiska na Kujawskiej
• Połowa 2021 – planowane zakończenie wszystkich prac

Od niedzieli tramwaje pojadą ul. Kujawską. Życzymy udanych podróży

Kujawska-5W niedzielę (6 grudnia) tramwaje pojadą torowiskiem wybudowanym wzdłuż ul. Kujawskiej.

Dzięki nowej inwestycji osiedla Kapuściska, Wyżyny, Glinki i Wzgórze Wolności będą jeszcze lepiej skomunikowane z centrum miasta.


- Budowa torowiska to najważniejszy element rozbudowy ul. Kujawskiej – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Wraz z jego otwarciem skróci się między innymi czas podróży pomiędzy osiedlami górnego tarasu oraz centrum miasta. Udało się tę inwestycję połączyć z zakupem 15 nowoczesnych tramwajów. To kolejny element związany ze wzmacnianiem transportu publicznego i zarazem inwestycja pokazująca jak mądrzę korzystamy z unijnych funduszy. Przed nami kolejne duże zadanie związane między innymi z budową nowych mostów i torowiska pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską.

Kujawska-4Po nowych torach kursować będą trzy linie tramwajowe:

• Nr 2 (Las Gdański- Gdańska- Kujawska- Wojska Polskiego-Kapuściska)
• Nr 9 (Rycerska – Dworzec kolejowy - Kujawska – Wojska Polskiego- Szpitalna – Glinki
• Nr 11 (Bielawy- Gdańska- Kujawska – Wojska Polskiego – Wyżyny)

Kujawska-9Zapewnią one mieszkańcom osiedli Wzgórze Wolności, Wyżyny, Kapuściska i Glinki szybszy dojazd do centrum i możliwość swobodnego podróżowania niemal w każdym kierunku miasta. Docelowo linia nr 11 zostanie wydłużona do Fordonu po wybudowaniu nowego mostu w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego. Czas przejazdu pomiędzy pętlą Wyżyny i rondem Jagiellonów szacowany jest na 12 minut.

Dla bydgoszczan korzystających z nowych linii przygotowaliśmy kilka drobnych niespodzianek.
Wszystkim Pasażerom życzymy przyjemnej podróży.

Więcej informacji o wszystkich zmianach w komunikacji miejskiej obowiązujących od 6 grudnia - znajdziecie Państwo TUTAJ

Nowe rozkłady jazdy dostępne są już na przystankach oraz w internetowej zakładce "Rozkłady jazdy" na stronie głównej.

Kujawska-8Bezpieczna i wygodna arteria
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Inwestycja polega na budowie nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego, wraz z modernizacją obu rond oraz dróg dojazdowych. W ramach zadania powstaje też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.

kujawska-11Na jezdni wschodniej wydzielony zostanie jeszcze buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowywane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe czy wbudowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację. Tramwaje na ul. Kujawskiej kursować będą w wykopie. Konstrukcja była niezbędna by zniwelować nachylenie i uniknąć większych rozbiórek. Mury oporowe na długości ponad 400 metrów zostały ozdobione dynamicznym muralem.

Warto podkreślić, że wraz z otwarciem Kujawskiej, górny taras miasta zyska alternatywne połączenie z centrum. Znacznie ułatwi to organizację ruchu w przyszłości w trakcie kolejnych modernizacji, remontów lub innych zdarzeń losowych.

Kujawska-1Wiosną finisz prac
Do połowy przyszłego roku dokończone zostaną prace przy budowie ostatnich jezdni, dróg rowerowych i chodników. Wiosną planowane są też nasadzenia nowych drzew i krzewów. Warto podkreślić, że podczas budowy zastosowano też inne rozwiązania przyjazne dla środowiska. Smarownice są zasilane energią z paneli fotowoltaicznych. Bezpodsypkowe torowisko i specjalne nawierzchnie na jezdniach mają natomiast ograniczyć hałas.
Pisaliśmy o tym TUTAJ

Kujawska-12345Wartość całego przedsięwzięcia, które wcześniej objęło także rozbudowę węzła Szarych Szeregów i zakup 15 niskopodłogowych tramwajów to ponad 360 mln złotych. Dofinansowanie UE (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020) wyniesie ponad 218 mln zł.





Inwestycja w liczbach:
• Długość nowego i zmodernizowanego torowiska: ok. 1,2 km
• Liczba tramwajów zakupionych do obsługi tras: 15 sztuk
• Różnica poziomów pomiędzy rondem Kujawskim i Zbożowym Rynkiem – 24 m
• Koszt prac budowlanych na Kujawskiej – 174 mln zł

Plac Kościeleckich wkrótce otwarty.

placyk-2W najbliższy weekend wraz z torowiskiem na ulicy Kujawskiej, otwarty dla ruchu zostanie Plac Kościeleckich. Wrócą na niego również autobusy.
Część placu przylegająca do ul. Bernardyńskiej zyskała nowe chodniki i jezdnie. Docelowo planowana jest rewitalizacja tego ważnego miejsca w centrum miasta
.


placyk-1Jezdnie placu Kościeleckich na połączeniu z ulicą Bernardyńską zostaną otwarte . W ramach rozbudowy ul. Kujawskiej przebudowana została część chodników oraz powstała nowa droga dojazdowa w kierunku zaplecza budynków stojących wzdłuż ul. Bernardyńskiej. Chodniki wyłożono granitowymi płytami, a wokół budynków i jezdni ułożono opaski z kamiennych kostek.Obecnie na placu trwają prace porządkowe i wykończeniowe.

placyk-44Obecną formę plac Kościeleckich zyskał na przełomie XIX i XX wieku. Wówczas zniwelowano dawne zamkowe wzgórze i część miejskiej fosy, a następnie wytyczono prostokątny plac z dwiema jezdniami. W pierwszych latach XX wieku wybudowana charakterystyczne obiekty: neogotycką farę ewangelicką (obecny kościół pw. św. Andrzeja Boboli), charakterystyczną halę targową oraz modernistyczny przytułek dla niemowląt, tzw. Augusta-Victoria-Heim (obecna siedziba Kujawsko-Pomorskiego Centrum Kultury).

Od 1935 do połowy lat 70. na placu funkcjonował dworzec autobusowy, który przeniesiono następnie na ul. Jagiellońską. Plac Kościeleckich stał się wówczas ważnym węzłem dla miejskich linii autobusowych. Wraz z udrożnieniem jezdni stanie się on ponownie centralnym węzłem przesiadkowym dla wszystkich linii nocnych.

placyk-3Od 6 grudnia będzie też początkowym przystankiem dla dziennych linii nr 51 (kierunek Czyżkówko), 58 (Smukała), 61 (Osowa Góra) i podmiejskiej 99 (Nowa Wieś Wielka). 

Więcej informacji o wszystkich zmianach w komunikacji znajduje się TUTAJ

 

Buspas, chodniki i droga rowerowa na ul. Kolbego

Kolbego-3W grudniu planowane jest przełożenie ruchu na ul. Kolbego na nową część jezdni, która docelowo pełnić będzie funkcję buspasa. Pozwoli to rozpocząć przebudowę istniejącej jezdni, którą obecnie poruszają się samochody. Inwestycja ułatwi autobusom wyjazd z Osowej Góry i szybkie dotarcie do ul. Grunwaldzkiej, gdzie już od roku funkcjonuje buspas.


Kolbego-2Obecnie najwięcej prac toczy się przy skrzyżowaniu z ul. Kormoranów, gdzie kończą się roboty przy zbiorniku na deszczówkę. Ta inwestycja rozwiąże problemy związane z zalewaniem ulic w tej części Osowej Góry. Wykonywane została też podbudowa pod nową jezdnię buspasa (w kierunku ul. Grunwaldzkiej).

Przy sprzyjających warunkach pogodowych, zostanie ułożona warstwa wiążąca nawierzchni. Pozwoli to w grudniu przełożyć ruch pojazdów i rozpocząć prace też na starej jezdni (pasie w kierunku ul. Kormoranów). W tym ciągu budowana będzie m.in. nowa kanalizacja deszczowa.

Na początku przyszłego roku wykonawca planuje kontynuować prace przy chodnikach i drogach rowerowych po stronie wschodniej (przy sklepach). Prace zostały podzielone na wiele etapów m.in. z myślą o zapewnieniu dojazdu do punktów usługowo-handlowych i posesji.

Koszt inwestycji to 11 mln zł. Finansowana jest w oparciu o środki ze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, czyli funduszy europejskich dedykowanych metropoliom. Planowane zakończenie inwestycji to połowa przyszłego roku.

Kolbego-4Autobusem do centrum
W ramach tego zadania gruntownie przebudowywana jest konstrukcja nawierzchni od ul. Kormoranów do Grunwaldzkiej. Na całym odcinku powstaje dodatkowy pas ruchu przeznaczony dla autobusów. Poza tym przebudowywane będą skrzyżowania, budowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych, miejsc parkingowych oraz zatok autobusowych. Buspas na ul. Kolbego ułatwi autobusom wyjazd z Osowej Góry i szybkie dotarcie do ul. Grunwaldzkiej, gdzie już od roku funkcjonuje dodatkowy pas dla autobusów. Realizowana obecnie inwestycja jeszcze lepiej skomunikuje Osową Górę z Centrum miasta.

Kolbego-1Buspasy w mieście 
W tym roku zakończyła się budowa buspasa na ul. Gdańskiej od wiaduktu J. Święcickiego (nad torami kolejowymi) do pętli autobusowej w Myślęcinku. Koszt inwestycji to ponad 10 mln zł. Wiosną ubiegłego roku otwarty dla ruchu został pas dla autobusów wzdłuż Wałów Jagiellońskich (koszt 3,5 mln zł). Również rozbudowana ulica Grunwaldzka wyposażona została w kierunku centrum w buspas (od Skośnej do Flisackiej). W przyszłym roku buspas wytyczmy na nowej jezdni ul. Kujawskiej (od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego).

  1. Pełna kontrola obiektów mostowych w Bydgoszczy, dlaczego to robimy?
  2. Nowe miejsca postojowe na Kapuściskach
  3. Nowe nawierzchnie i bezpieczne przejścia na ul. Jagiellońskiej
  4. Rozpoczęliśmy montaż dekoracji świątecznych

Seite 209 von 473

  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • Bydgoska karta miejska
  • SkyCash
  • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
  • ITS
  • ITS
Logo Logo Biuletyn informacji publicznej

Wszelkie prawa zastrzeżone © ZDMIKP 2025