Aktualności
Próbne obciążenia na Moście Uniwersyteckim
Naprawa uszkodzonych elementów mocowań mostu została już zakończona. Wykonane zostały również roboty przy ponownym napięciu want.
21 stycznia przeprowadzone zostały próbne obciążenia obiektu. Kontynuowane są też badania laboratoryjne wybranych elementów konstrukcji.
Po osiągnięciu satysfakcjonujących wyników, udostępnimy obiekt do ruchu.
Wszystkie węzły obiektu, zostały już naprawione.
Spawanie, które było konieczne do zamocowania dodatkowych blach wzmacniających w węzłach mocujących - wykonano.
Zainstalowane zostały czujniki nowego monitoringu.
Ponowny naciąg want - wykonano.
Harmonogram prac na moście w styczniu 2022 roku:
- ponowny naciąg want – do 17 stycznia 2022
- montaż i uruchomienie monitoringu na obiekcie – do 20 stycznia
- wykonanie próbnych obciążeń obiektu – 21 stycznia
Pozytywne wyniki obciążeń próbnych pozwolą udostępnić most jeszcze w styczniu.
Niezależnie od prac na moście, kontynuowane będą jeszcze laboratoryjne badania zmęczeniowe liny stalowej pobranej z jednej z want mostu.
Chcemy mieć pewność, że awaria nie wpłynęła na trwałość całego obiektu.
Badania zmęczeniowe są realizowane na Politechnice Bydgoskiej.
Podchodząc kompleksowo do prowadzonej naprawy obiektu, zleciliśmy również wykonanie symulacji obliczeniowych sytuacji krytycznych, w których awarii może ulec dowolna z lin podwieszających most. Posiadanie takich analiz pozwoli w przyszłości na szybką ocenę stopnia zagrożenia i podjęcie odpowiednich działań na wypadek np. wypadku komunikacyjnego, pożaru pojazdu w bezpośredniej bliskości wanty.
Niezależnie od prowadzonych prac naprawczych i badań mostu, korzystając z pełnej dostępności konstrukcji, wykonujemy też kilka innych prac remontowych.
Po oddaniu mostu do ruchu, Wykonawca będzie prowadził prace porządkowe pod obiektem, a w sprzyjających warunkach pogodowych wykona powłoki antykorozyjne nowych elementów mocowań want.
Bydgoski Budżet Obywatelski – znamy wyniki
Bydgoszczanie wybrali nowe projekty w 9 edycji Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
16 mln zł pozwoli zrealizować co najmniej 54 zadania osiedlowe, 21 projektów społecznych i 2 inwestycje ponadosiedlowe, które zyskały najwięcej głosów.
Są wśród nich m.in. dalsza rewitalizacja Parku nad Starym Kanałem, budowa kolejnych dróg rowerowych i nowych miejsc rekreacji.
Około 20 zadań dotyczy też inwestycji drogowych, które realizować będzie ZDMiKP.
Na wszystkie projekty łącznie oddano prawie 50 tysięcy głosów.
W tym roku na realizację zwycięskich projektów zabezpieczonych zostało 16,1 mln zł, podobnie jak w poprzedniej edycji. Pomysły tradycyjnie zgłaszali mieszkańcy – łącznie oddano na nie prawie 50 tysięcy głosów, w tym ponad 17368 na projekty osiedlowe, 15517 na ponadosiedlowe i 16155 na małe projekty społeczne. Z powodu pandemii głosowanie było możliwe tylko elektronicznie.
Dzięki głosom Mieszkańców zorganizowanych zostanie wiele ciekawych wydarzeń: koncertów, potańcówek, zajęć sportowych, warsztatów i pokazów. Bardzo dużo głosów zdobyły też zadania związane z tworzeniem nowych miejsc do rekreacji oraz nowej zieleni (np. parków, skwerów, placów zabaw, miejsc do ćwiczeń) oraz wyposażeniem ulic w dodatkową infrastrukturę (np., nowe chodnik, oświetlenie, nawierzchnie).
Dzięki oddanym głosom utwardzonych lub wyremontowanych zostanie wiele odcinków ulic. Powstaną nowe drogi rowerowe. Rozbudowane zostanie oświetlenie i dostawione nowe wiaty przystankowe.
W ramach małych projetków społecznych zorganizowany zostanie zlot zabytkowych autobusów oraz bezpłatne przejazdy zabytkowymi autobusami po Bydgoszczy.
Warto wiedzieć
Głosowanie na projekty Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego odbywało się w dniach 1-30 grudnia 2021 roku w formie elektronicznej. Mieszkańcy Bydgoszczy mogli głosować na projekty zatwierdzone przez Zespół ds. weryfikacji projektów zgłoszonych w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego. Mieszkańcy mogli oddać głos w formie elektronicznej, za pomocą specjalnej aplikacji lub za pośrednictwem dedykowanej infolinii. Głos można było oddać także podczas dyżurów w centrach handlowych. W bieżącej edycji oddano łącznie 49040 głosów ważnych za pomocą elektronicznej karty do głosowania. Głosów nieważnych było 726.
Szczegóły przeprowadzonego głosowania oraz lista wszystkich zadań, na które oddano głosy - znajduje się TUTAJ
Rowerowe inwestycje w 2022 roku
Przygotowujemy się do zlecenia prac przy budowie kolejnych dróg rowerowych w mieście.
Wszystkie nowe trasy powstają w standardach uzgodnionych ze środowiskami rowerowymi. Konsultujemy również kolejność zadań.
Na rowerowe inwestycje w bieżącym roku zabezpieczonych zostało ponad 30 mln złotych.
W ubiegłym roku w Bydgoszczy powstało prawie 5 kilometrów dróg rowerowych.
Dzięki rozbudowie ul. Kujawskiej udało się spiąć szereg istniejących już dróg rowerowych i zapewnić bezpieczny przejazd prze rondo Kujawskie. Według ekspertów było to wcześniej jedno najniebezpieczniejszych miejsc dla osób korzystających z jednośladów.
Rowerowa droga powstała również wzdłuż ul. Kolbego.
Łącznie w Bydgoszczy mamy już prawie 120 kilometrów rowerowych dróg.
Zaawansowane prace budowlane
W budowie znajduje się kolejnych blisko 8 kilometrów tras rowerowych, między innymi:
• ul Smukalska - od ul. Błądzimskiej do Rajskiej – długość 2,8 km
• ul. Jeździecka – długość 2,3 km
• ul. Zalew – prace budowlane, długość ok. 0,3 km
• ul. Promenada – prace budowlane , długość 0,2 km
• wiadukt w ciągu ul. Wojska Polskiego (północny) prace budowlane, długość 0,1 km
• ul. Fordońska od Kaplicznej do Inflanckiej, trwa remont, długość 1,3 km
• ul. Kazimierza Wielkiego – prace budowlane, długość, 0,6 km
Uruchomimy nowe zadania
W bieżącym roku zlecone zostaną kolejne zadania związane budową dróg rowerowych na odcinkach o łącznej długości prawie 5 kilometrów.
Tylko w tym roku pochłoną one około 8 mln zł.
Po konsultacjach ze środowiskami rowerowymi przygotowujemy się do budowy tras wzdłuż następujących ulic:
• ul. Magnuszewska – budowa brakującego odcinka przy ul. Bohaterów Kragujewca, długość ok. 0,2 km – przygotowanie do zlecenia prac
• ul. Krasińskiego / Markwarta /Sieńki / Moniuszki/ Skłodowskiej/Łęczyckiej– długość ok. 4,5 km, zakończenie aktualizacji koncepcji oraz zlecenie zadania w systemie projektuj i zbuduj
W budżecie na ten rok zabezpieczamy też środki na projektowanie kolejnych tras wzdłuż:
• ul. Fordońskiej - II etap związany z zaprojektowaniem i budową odcinków przy skrzyżowaniach i kładki nad torami
• ul. Wojska Polskiego (Szarych Szeregów – Chemiczna),
• ul. J. Sułkowskiego (Kamienna – Modrzewiowa),
• ul. Glinki (Dąbrowa – BPPT),
• ul. Kieleckiej (Nowotoruńska – Toruńska),
• ul. Sudeckiej / Wyzwolenia / Pelplińskiej
Przyznane dofinansowanie europejskie pozwoli zlecić prace na kolejnym 300-metrowym odcinku bulwaru nad Brdą.
Podstawowym celem rewitalizacji odcinka pomiędzy mostem Bernardyńskim i ul. Uroczą jest budowa bezpiecznej drogi rowerowej.
Na ten cel Miasto zabezpieczyło prawie 6 mln zł.
Pomaga Bydgoski Budżet Obywatelski
Szereg zadań w 2022 roku realizowanych będzie dzięki Bydgoskiemu Budżetowi Obywatelskiemu.
Na drogi rowerowe wydanych ma zostać prawie 7 mln zł.
Zgodnie z wyborem bydgoszczan zlecimy budowę tras rowerowych:
• w Jarze Czynu Społecznego, długość 0,5 km
• wzdłuż ul. gen. W. Andersa od wiaduktu drogowego (okolice Sielskiej) do Kasztelańskiej, długość 0,4 km – przygotowania do przetargu
• Wielkiej Pętli Fordonu- odcinki od Doliny Śmierci do Wału Wiślanego – przygotowania do przetargu na pierwszy odcinek od Doliny Śmierci do ul. M. Rataja o długości ok. 1,5 km, kompletowana jest dokumentacja dla kolejnych odcinków
• Wzdłuż Kanału Bydgoskiego z Parku nad Kanałem w kierunku ul. Kruszyńskiej, długość 1,4 km, przygotowania do przetargu
Wkrótce ta lista zostanie rozszerzona o zwycięskie inwestycje z nowej edycji BBO.
Rower BRA – otwarcie ofert w przetargu.
Poznaliśmy firmę zainteresowaną obsługą Bydgoskie Roweru Aglomeracyjnego w 2022 roku.
W tym sezonie podobnie jak w roku ubiegłym, ma obowiązywać system pomostowy.
Oznacza to, że umowa zostałaby podpisana na jeden rok a usługa oparta będzie wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
W październiku 2021 roku zakończyła się umowa na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA).
Mimo trudnej sytuacji w tej branży, chcieliśmy aby rower miejski nadal funkcjonował w naszym mieście.
1 grudnia ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który miałby obsługiwać rower miejski w sezonie 2022.
W przetargu ofertę przedłożyła tylko firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy.
To wykonawca który obsługiwał rowery BRA w poprzednim sezonie.
Zaproponowana kwota za wykonanie usługi to : ponad 1 mln 446 tys. zł. Zamierzaliśmy przeznaczyć na sifnansowanie tego zadania ponad 1,5 mln zł
Teraz oferta zostanie dokładnie sprawdzona i po jej pozytywnej weryfikacji, będzie można podpisać umowę z wykonawcą.
Nowe sezon będzie mógł się rozpocząć za niespełna dwa miesiące.
W tym roku podobnie jak w poprzednim obowiązywać będzie w Bydgoszczy system pomostowy.
Oznacza to, że umowy zostałaby podpisana na jeden sezon a usługa miałaby zostać oparta wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach
To rozwiązania wprowadziliśmy mając na uwadze sytuację epidemiologiczną, spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych.
Rower BRA - podsumowanie sezonu 2021
W ubiegłym roku Bydgoszczanie mieli do dyspozycji prawie 500 rowerów, które można było wypożyczyć w 56 stacjach. Średni czas wypożyczenia roweru na dzień to 24 minuty.
Łączna liczba wypożyczeni rowerów w sezonie wyniosła ponad 58 tysięcy.
W systemie zarejestrowanych było prawie 6000 użytkowników.
Usługę świadczyła firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy, która również wtedy jako jedyna zgłosiła się w przetargu.
W ubiegłym roku analizę funkcjonowania systemu BRA przedstawiliśmy na posiedzeniu Zespołu do spraw polityki rowerowej Miasta Bydgoszczy.
Podjęto decyzję o kontynuacji systemu pomostowego również w sezonie 2022 roku.