Aktualności
Właściciele restauracji i barów przygotowują się do nowego sezonu.
Do 31 marca zakończą swoją działalność ogródki zimowe w obrębie Starego Rynku.
Właściciele już składają wnioski o montaż ogródków letnich. Pierwsze rozstawiane będą już kwietniu.
W ubiegłym roku w całym mieście mieliśmy ich ponad siedemdziesiąt.
Do końca marca restauratorzy mają czas na demontaż ogródków zimowy z obszaru Starego Rynku.
Od 1 kwietnia rozstawiane mogą być już pierwsze ogródki letnie na terenie miasta.
Na samej płycie Rynku natomiast parasole, krzesła i stoliki pojawią się w połowie kwietnia.
Już naprawiliśmy i oczyściliśmy parasole w kolorze kremowym, które co roku rozstawiane są w centrum miasta.
Tegoroczny sezon letni zakończy się pod koniec września.
Do tej pory w ZDMiKP złożonych został prawie 30 wniosków o podpisanie umowy na dzierżawę terenu pod ogródki letnie na terenie miasta. Co roku wydajemy ponad 70 tego rodzaju umów.
W tym roku opłata za działalność ogródków letnich dla dzierżawców wynosić będzie:
- 1 zł za 1m² za dzień dla prowadzących ogródki letnie ze sprzedażą alkoholu
- 0,10 zł za 1m² za działalność ogródków nie prowadzących sprzedaży alkoholu.
Do wskazanej wysokości opłat z tytułu dzierżawy terenu pod ogródki letnie dodany zostanie podatek VAT, płatny zgodnie z ogólnie obowiązującymi przepisami.
Dzierżawcy nadal mogą występować do ZDMiKP z wnioskiem o dzierżawę.
Warto przypomnieć, że po rewitalizacji płyty Starego Rynku obowiązują nowe standardy.
Przy aranżacji ogródka trzeba wykorzystać żywe kwiaty. Forma ogródka powinna być maksymalnie lekka i stylistycznie dopasowana do miejsca, szczególnie do historycznej części miasta. Użyte stoliki i krzesła powinny być w charakterze mebli kawiarnianych. Zakazane jest używanie wszelkich plastikowych, nietrwałych i nieestetycznych rozwiązań.
Nowa ulica i parking na Osowej Górze - na ostatniej prostej
Dobiega końca budowa parkingu przy schronisku dla zwierząt wraz z przebudową pobliskich ulic dojazdowych. Będą one wygodnym łącznikiem pomiędzy górnym i dolnym tarasem tego osiedla.
Koszt inwestycji to 3,8 mln zł.
W ramach zadania powstał parkingu przy ul. Zalew z kilkunastoma miejscami parkingowymi, w tym również dla osób z niepełnosprawnościami.
Dodatkowo wybudowane zostały ulice dojazdowe do parkingu, od strony skrzyżowania z sygnalizacją świetlną przy Grunwaldzkiej, jak i od strony ulicy Rekinowej.
Wzdłuż ul. Zalew powstał już chodnik i ciąg rowerowy. Utwardzone zostały też dojazdy do posesji.
Oprócz ul. Zalew twardą nawierzchnię zyska też fragment ulic Łowiskowej i Jeziornej.
W sobotę 26 marca wykonawca rozpocznie układanie nawierzchni.
W tym dniu ulica Łowiskowa i Jeziorna w godzianch 8.00-14.00 zostaną zamknięte dla ruchu pojazdów.
Po wykonaniu tych robót na całej długości inwestycji ułozona zostanie ostatnia warstwa nawierzchni (ścieralna), wymalowane zostanie oznakowanie poziome i rozpoczną się prace porządkowe. O dalszych zmianach w organizacji ruchu informować będziemy na bieżąco.
Zakończenie wszystkich prac na początku kwietnia.
Parking na Bartodziejach – drugie podejście
Ponownie ogłosiliśmy przetarg na budowę nowego parkingu przy ul. Pestalozziego na Bartodziejach.
To zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski.
Nowe miejsca postojowe zaplanowaliśmy naprzeciwko Zespołu Szkół Budowlanych.
Parking będzie w praktyce przedłużeniem ul. Pestalozziego w kierunku północnym. Przygotowany wcześniej projekt zakłada budowę drogi dojazdowej o szerokości 5 metrów wraz z kilkunastoma stanowiskami. Dwa miejsca przeznaczone będą dla osób z niepełnosprawnościami. Dobudowany zostanie też chodnik łączący parking z wieżowcem przy ul. M. Curie-Skłodowskiej 28a. Konieczna będzie też budowa kanalizacji deszczowej oraz oświetlenia.
Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy. W trakcie głosowania na Bydgoski Budżet Obywatelski na ten projekt wskazało ponad 250 bydgoszczan.
W pierwszej kolejności konieczne było opracowanie dokumentacji projektowej. Ubiegłoroczny przetarg na prace budowlane nie przyniósł rozstrzygnięcia.
Teraz ogłosiliśmy powtórne postępowanie.
Wykonawca po podpisaniu umowy na realizację robót budowlanych będzie miał około 3 miesięcy.
Więcej informacji o szczegółach zamówienia znajduje się na naszej platformie zakupowej.
Walczymy razem o tytuł rowerowej stolicy !
W Bydgoszczy ruszył oficjalny trening do zmagań o tytuł Rowerowej Stolicy Polski 2022. Przez dwa miesiące w aplikacji Aktywne Miasta można kręcić kilometry i sprawdzić swoją formę. Tytuł najbardziej rowerowego miasta w Polsce znów jest do wzięcia !
By na dwóch kółkach kręciło się wygodniej wprowadzamy wiele nowych rozwiązań postulowanych przez rowerzystów.
Trening miast to tylko rozgrzewka, która potrwa do 21 maja. W ubiegłym roku 17 tysięcy rowerzystów przejechało ponad 2 miliony kilometrów.
Z roku na rok zainteresowanie tą formą wypoczynku i sportu jest coraz większe
Ważna staje się więc nie tylko rozbudowa infrastruktury rowerowej w mieście, ale też rozwój kolejnych udogodnień dla jednośladów.
Ma być nie tylko przyjemnie, ale i bezpiecznie.
Drogi rowerowe, specjalne kontrapasy, rynny czy rower aglomeracyjny - to tylko niektóre z udogodnień, przygotowanych dla miłośników dwóch kółek.
Na terenie Bydgoszczy mamy ponad 120 km dróg rowerowych.
Obecnie powstaje ciąg pieszo-rowerowy w ciągu ulicy Fordońskiej, na Smukalskiej i wiadukcie w ciągu ul. Wojska Polskiego
Ogłosiliśmy też przetarg na prace koncepcyjne dla brakujących odcinków dróg rowerowych od Kaplicznej do Wiślanej oraz budowę dalszego odcinka w kierunku mostu fordońskiego.
Od 1 marca funkcjonuje Bydgoski Rower Aglomeracyjny.
Bydgoszczanie i turyści mają do dyspozycji prawie 500 rowerów, które można wypożyczyć w 56 stacjach.
Pierwsze 20 minut przejazdu jest bezpłatne.
W ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego umieszczone zostały na terenie miasta stacje naprawy rowerów. Powstaje też wiele nowych miejsc do parkowania jednośladów.
Na jednokierunkowych ulicach osiedlowych rozwijamy kontraruch rowerowy. Wprowadzamy też kontrapasy rowerowe.
O różnicach pomiędzy nimi więcej pisaliśmy TUTAJ
Doświetlamy nie tylko kolejne przejścia dla pieszych ale też przejazdy rowerowe. Nowe oświetlenie pojawiło się już w ponad 70 miejscach Bydgoszczy. Prace przy kolejnych będą realizowane jeszcze w tym roku.
Dostosowaliśmy kładkę pieszo-rowerową nad Al. Jana Pawła II do potrzeb rowerzystów. Na obiekcie dodaliśmy specjalne odbojnice, dzięki którym tracący równowagę rowerzysta ma szansę odbić się ramieniem i wrócić na pierwotny tor jazdy.
W innym przypadku zahaczenie kierownicą o szczeble balustrady, mogłoby się skończyć groźnym w skutkach upadkiem.
To już trzeci obiekt, który stał się bardziej przyjazny dla rowerzystów.
Na Alejach Ossolińskich po przebudowie wprowadzone zostały udogodnienia dla rowerzystów.
Powstał wydzielony pas ruchu dla jednośladów, a parkujące samochody zostały sprowadzone z chodników na jezdnię.
Wjazd na pasy rowerowe został też zabezpieczony wyspami a dla rowerzystów skręcających w lewo w ul. Kopernika utworzone zostały śluzy rowerowe.
Wraz z rozbudową ul. Kujawskiej wprowadziliśmy kolejne udogodnienie w formie rynny dla rowerzystów.
Ułatwia ona wprowadzenie rowerów pod strome schody prowadzące z Kujawskiej w kierunku parku Wolności.
Schody są wyposażone w rynnę umożliwiającą podprowadzanie rowerów.
Podobne rozwiązania zdały egzamin również na innych konstrukcjach inżynierskich.
Rynny wprowadziliśmy między innymi na stosunkowo wąskich schodach wiaduktu kolejowego na Okolu nad ul. Grunwaldzką.
Rynna ułatwia też prowadzenie roweru przez kładkę nad Kanałem Bydgoskim na wysokości ul. Janowieckiej.
Zmiany w organizacji ruchu na Wyspie Młyńskiej.
Zrewitalizowana wyspa stała się od ubiegłego roku strefą przyjazną przede wszystkim dla pieszych, turystów i rowerzystów, którzy coraz chętniej spędzają tam czas.
Od ubiegłego roku na Rynku można również wypożyczyć rowery cargo.
Bydgoscy rowerzyści na przejściach z sygnalizacją mogą też korzystać ze specjalnych podpórek.
Zamontowaliśmy je już na Osiedlu Leśnym. Będą one standardem przy nowych inwestycjach.
Planujemy postawić kolejne przy okazji budowy nowych mostów na Brdzie oraz związanej z nią modernizacji torowiska na ul. Toruńskiej i Perłowej.
Nadal aktywnie współpracujemy i planujemy dalsze działania inwestycyjne na terenie miasta w porozumieniu z Zespołem do spraw polityki rowerowej.