Aktualności
Bezpieczna ulica łączy Piaski i Smukałę
Zakończyliśmy gruntowną przebudowę ul. Smukalskiej.
Ważnym elementem inwestycji, była budowa nowej 3-kilometrowej drogi rowerowej łączącej osiedla Piaski ze Smukałą.
Zakończona inwestycja zdecydowanie poprawiła też bezpieczeństwo i wygodę pieszych oraz pasażerów komunikacji miejskiej.
Przebudowa ulicy Smukalskiej objęła 3-kilometrowy odcinek od ul. Błądzimskiej na Piaskach aż do ul. Rajskiej w Smukałę. W ramach inwestycji powstała nowa jezdnia, chodniki, zmodernizowana została też pętla autobusowa oraz oświetlenie.
Cała trasa jest przystosowana do ruchu autobusowego.
Powstały zatoki autobusowe, perony, na których ustawiono wiaty oraz ławki.
Obecnie wykonawca prowadzi prace porządkowe.
Rowerowa droga
Na całym odcinku ul. Smukalska zyskała nową drogę rowerową biegnącą przez malowniczą część Bydgoszczy położona na lewym brzegu Brdy, graniczącą z lasem.
Tę część inwestycji zrealizowaliśmy z unijnym wsparciem.
W połowie nowej ulicy powstało również miejsce do odpoczynku dla rowerzystów ze stolikami i ławkami
Cała trasa stała się kolejnym bezpiecznym szlakiem rowerowym dla osób podróżujących w kierunku terenów rekreacyjnych w Smukale, Janowie oraz nad Zalewem Koronowskim.
Nowa ścieżka rowerowa na Piaskach połączyła się m.in. z duktem leśnym biegnącym do Myślecinka oraz ze ścieżką rowerową wybudowaną w wąwozie ul. Smukalskiej.
Dużo zieleni, tysiące krzewów
Dzięki rozbudowie infrastruktury wody deszczowe nie trafiają już z ulicy bezpośrednio do Brdy tylko są oczyszczane. W pierwszej kolejności spływają do separatorów, a następnie do jednego z 4 zbiorników retencyjno- rozsączających.
W nowym pasie drogowym nasadziliśmy 130 drzew i ponad 10 tysięcy krzewów.
Ulicę zdobią przede wszystkim dorodne egzemplarze brzóz i dębów szypułkowych. Drzewa pojawiły się między innymi w okolicy parkingu przy ul. Błądzimskiej, pętli na Piaskach, skrzyżowania z ulicą Agrestową. Krzewy pomogły zazielenić skarpy przyległe do nowej jezdni oraz pętlę w Smukale.
Inwestycja kosztowała 25,5 mln zł i była zrealizowana z unijnym wsparciem.
W poprzednich latach na całym 7-kilometrowym ciągu łączącym Jachcice, Piaski i Smukałę zrealizowaliśmy kilka innych inwestycji:
• Zmodernizowaliśmy ulicę Saperów
• Przebudowaliśmy odcinek ul. Smukalskiej w wąwozie na Piaskach
• Odnowiliśmy nawierzchnię ul. Smukalskiej pomiędzy ul. Szamarzewskiego i wąwozem
• Doświetliliśmy część przejść dla pieszych na ul. Saperów
[FILM] Raport z budowy mostów nad Brdą - lipiec 2023
Bezpieczne skrzyżowanie na Leśnym - umowa podpisana
Nowa sygnalizacja świetlna poprawi bezpieczeństwo na skrzyżowaniu ulic J. Sułkowskiego i Czerkaskiej.
Pozwoli też kierowcom płynniej włączyć się do ruchu.
Właśnie podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę sygnalizacji na tym ważnym skrzyżowaniu.
Nowa sygnalizacja ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo pieszych na tym ruchliwym skrzyżowaniu.
Światła mają ułatwić również wyjazd w ulicę Sułkowskiego od storny ul. Czerkaskiej. W godzinach szczytu skręt w lewo, potrafi być bardzo czasochłonnym manewrem, ze względu na duże natężenia ruchu pojazdów i pieszych.
O rozwiązanie tego problemu apelowali wcześniej mieszkańcy osiedla.
Podpisaliśmy umowę na wykonanie dokumentacji projektowej i wykonanie montażu sygnalizacji.
Wykonawca będzie musiał też przenieść dwie lampy doświetlonych przejść dla pieszych w nowe lokalizacje.
Roboty zajmą około 4 miesięcy.
Koszt zadania to ponad 840 tys. zł.
Wykonawca: konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Instalacyjne oraz PISJ Sp. z.o.o
Warto podkreślić, że nowa sygnalizacja będzie już uwzględniać rozbudowę ulicy Sułkowskiego o drogę rowerową. Ustawienie masztów i lokalizacja przejść dla pieszych zostały tak dobrane aby bez zmian uzupełnić infrastrukturę o drogę rowerową.
Obecnie dla tego zadania powstaje koncepcja programowo-przestrzenna.
W poprzednich latach zrealizowaliśmy wiele innych zadań związanych z poprawą bezpieczeństwa na osiedlu Leśnym.
Powstały nowe ronda na skrzyżowaniach ulic Sułkowskiego i Modrzewiowej, Gdańskiej i Rekreacyjnej.
Wyremontowane zostały fragmenty chodników i jezdni na ulicach Czerkaskiej i Powstania Listopadowego.
Część skrzyżowań zyskało formę wyniesioną. Dobudowaliśmy również progi zwalniające w rejonie szkół i dodatkowe parkingi między blokami.
Pół roku do końca prac przy budowie mostów.
Wykonawca budowanych mostów nad Brdą, prowadzi prace na torowisku.
Zamontowane zostały wszystkie słupy trakcyjne i montowana jest sieć trakcyjna. Układane są nowe tory na ul. Toruńskiej i ul. Perłowej. Kontynuowane są roboty przy zbrojeniu mostu drogowego. Trwają też dalsze prace przy układaniu nawierzchni na ul. Fordońskiej.
Zgodnie z zawartym aneksem do umowy, pierwsze prace zakończą się jeszcze w tym roku.
Umową z firmą Trakcja Spółka Akcyjna została podpisana w lipcu 2021 roku i zakładała zakończenie inwestycji w dwa lata czyli do lipca bieżącego roku.
W związku jednak pandemią i wojną w Ukrainie, które zakłóciły ciągłość budowy, Wykonawca wniósł do Zamawiającego (ZDMiKP) wniosek o zmianę i wydłużenie terminu realizacji zadania o 6 miesięcy.
Dodatkowo napotkane przez Wykonawcę utrudnienia związane z odmiennymi warunkami hydrologicznymi pod obiekty mostowe i komory kanalizacji deszczowej, również wpłynęły na termin końcowy zadania.
Wobec powyższego konieczne stało się wydłużenie terminu na realizację całej inwestycji.
Most tramwajowy, torowisko na ul. Toruńskiej i Perłowej mają być wykonane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie do 15 grudnia 2023 roku
Roboty drogowe wraz z budową mostu drogowego mają zostać zrealizowane do 29 lutego 2024 roku (z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie).
Aktualnie jesteśmy w trakcie zawarcia aneksu do umowy na wydłużenie terminu realizacji zgodnie z powyższymi ustaleniami.