Aktualności
Święto Niepodległości – tymczasowe zmiany w ruchu
W najbliższy weekend z uwagi na Bieg Niepodległości oraz inne uroczystości związane z obchodami 101. rocznicy odzyskania Niepodległości w centrum wprowadzone zostaną tymczasowe zmiany w organizacji ruchu.
Zmiany wprowadzone zostaną na Placu Wolności, ul. Gdańskiej, ul. Kamiennej, ul. Sułkowskiego, ul. Chodkiewicza, ul. 20 stycznia 1920 r., ul. Paderewskiego, ul. Staszica, ul. 3 Maja, ul. Piotra Skargi, ul. Konarskiego, ul. Jagiellońskiej i ul. Gimnazjalnej.
Na potrzeby obu wydarzeń zostanie wprowadzony całkowity zakaz zatrzymywania się - na Placu Wolności, ul. Gimnazjalnej i ul. 20 stycznia 1920 r. na parkingu przed Filharmonią Pomorską, odp 8 listopada (piątku) od godz. 17.00.
Zamknięcie dla ruchu kołowego na Placu Wolności, ul. Gimnazjalnej i ul. Piotra Skargi na potrzeby organizowanej uroczystości i biegu nastąpi w dniu 11 listopada (poniedziałek) od godz. 08.00. Ze względu na powyższe dojazd poprzez ul. Gimnazjalną, Plac Wolności oraz ul. Konarskiego, ul. Piotra Skargi, ul. Gimnazjalną, Plac Wolności do ul. Gdańskiej stanie się niemożliwy. Na pozostałych ulicach ruch drogowy będzie wstrzymywany wyłącznie na czas trwania biegu, począwszy od godz. 14.45. Po przebiegnięciu ostatniego z biegaczy służby porządkowe organizatora zawodów wraz z Policją będą przywracały porządek na drogach. Końca utrudnień należy spodziewać się około godz. 18.
Prosimy o zwracanie uwagi na tymczasowe oznakowanie oraz stosowanie się do poleceń służb porządkowych regulujących ruch w obrębie ulic objętych czasową organizacją ruchu.
Mapka z trasą biegu dostępna jest TUTAJ.
Budujemy ulice, rozwijamy miasto
Duża część realizowanych przez nas inwestycji pozytywnie wpływa na gospodarczy rozwój miasta. Przy nowych lub wyremontowanych ulicach często lokowane są nowe firmy, biurowce i zabudowa mieszkaniowa.
W ostatnich latach szereg nowych dróg z myślą o większej dostępności terenów inwestycyjnych powstało między innymi w południowo-wschodniej części miasta. Na początku dekady zmodernizowaliśmy m.in. ulicę Nowotoruńską oraz zadbaliśmy o bezpośrednie połączenie obwodnicy z Bydgoskim Parkiem Przemysłowo-Technologicznym. Dzięki tym inwestycjom mogliśmy wprowadzić ograniczenia tonażowe na ulicy Glinki. W 2015 roku oddaliśmy do użytku nową ul. F. Dachtery łączącą ul. Chemiczną z Nowotoruńską. Teraz po obu jej stronach rosną logistyczne centra. Nowa ulica Wąbrzeska pozwoliła natomiast skrócić dojazd do wielu firm położonych na osiedlu Glinki w rejonie ulic Cmentarnej i Dobrzyńskiej.
Szereg tych dużych zadań uzupełnialiśmy remontami nawierzchni. Takie prace realizowaliśmy m.in. na Chemicznej, Szpitalnej, M. Dziatkiewicza oraz Wojska Polskiego. Duży projekt inwestycyjny zrealizowaliśmy też w zachodniej części Nowego Fordonu. Budowa zespołu ulic Matki Teresy z Kalkuty, Trybowskiego oraz odcinka Jasinieckiej pozwoliła na lepszą obsługę osiedla Eskulapa komunikacją miejską. Wykonane remonty ulic Zamczysko i Pod Skarpą jeszcze bardziej poprawiły dostępność tego obszaru miasta, gdzie budowane są nowe budynki jedno- i wielorodzinne. Zdecydowanie wzrosła też atrakcyjność wschodnich osiedli Fordonu. Od 2016 roku są one obsługiwane przez nową linię tramwajową oraz przedłużenie ul. gen. Wł. Andersa. Bezpośrednio przy niej zaplanowano kilka nowych zespołów zabudowy mieszkaniowej.
Z kolei budowa nowej ulicy Inflanckiej pozwoliła na bezpośredni dojazd do kilku firm od strony ul. Fordońskiej. Skróciło to nie tylko dojazd do terenów inwestycyjnych, ale znacznie ograniczyło ruch na ulicach Wyszogrodzkiej i Witebskiej, przy których położone są również budynki mieszkalne. Gospodarczą atrakcyjność miasta podniesie też rozbudowywana ulica Grunwaldzka, która pozwoli na wygodny dojazd do trasy ekspresowej S5.
Obecnie przygotowujemy kolejne inwestycje, które poprawić mają dostępność terenów inwestycyjnych. Bydgoski Parki Przemysłowo-Technologiczny w uzgodnieniu z ZDMiKP planuje dodatkowe połączenie wschodnich sektorów parku z ul. Nowotoruńską. Uzgodniliśmy też z GDDKiA koncepcję połączenia Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego z planowaną trasą S10 oraz planowanego w tym rejonie portu intermodalnego. W południowo-wschodniej części miasta w najbliższych latach zamierzamy też wyremontować wiadukt nad magistralą węglową. Zlecamy poza tym zaprojektowanie ul. Podleśnej, która ujęta jest w wieloletnim programie utwardzania dróg gruntowych.
Świąteczne dekoracje rozświetlą Bydgoszcz
Przygotowujemy się do wykonania świątecznej iluminacji miasta. Każdy będzie mógł sobie zrobić zdjęcia z rozświetlonymi anielskimi skrzydłami. Na Starym Rynku ustawimy też dekorację w formie stylizowanego starego samochodu.
Bydgoszcz co roku należy to najpiękniej udekorowanych miast. W okresie świątecznym montujemy coraz więcej atrakcyjnych ozdób. Tak będzie też w te święta.
Nowością będą między innymi zestawy świecących po zmroku anielskich skrzydeł. Liczymy, że będzie to doskonała pamiątka dla bydgoszczan oraz turystów, którzy będą chcieli zrobić sobie zdjęcie na ich tle. Równie atrakcyjny wygląd ma iluminowana dekoracja w formie starego samochodu.
Na Starym Rynku stanie iluminowany fotel, a nad ulicą Długą pojawią się przewieszki w kształcie bydgoskich spichrzy nad Brdą.
Tradycyjnie dekorować będziemy również słupy oświetleniowe m.in. na ul. Gdańskiej, Dworcowej, Focha, Jagiellońskiej Długiej, Mostowej i Wyspie Młyńskiej. Ubiegłoroczne iluminacje w formie aniołów ponownie ustawimy m.in. w Starym Fordonie, a sanie z reniferami ozdobią ul. Mickiewicza. Iluminowane prezenty rozłożymy na placu Teatralnym. Most Staromiejski, na którym będzie ponownie odbywał się jarmark bożonarodzeniowy przyozdobiony zostanie świetlnymi girlandami.
Poza tym ozdobimy część małych drzew na ul. Gdańskiej oraz duże drzewo na rondzie Jagiellonów.
Zależy nam, by iluminacje zaczęły działać w pierwszej połowie grudnia. Obecnie trwa procedura, w której wybierzemy firmę odpowiedzialną za montaż nowych oraz ubiegłorocznych dekoracji.
Warto wiedzieć
W te święta wykorzystamy udogodnienia, które powstały w trakcie rewitalizacji Starego Rynku. Odnowione słupy dostosowaliśmy do montażu iluminacji. Ułożone przewody na płycie rynku uwzględniają już miejsce na choinkę.
Zadbamy o wyremontowane chodniki na kolejowych wiaduktach
Kończy się remont kolejowego wiaduktu na Okolu nad ulicą Grunwaldzką. Pozwoli on również w bezpieczny sposób przemieszczać się pieszym. Trwają też prace przy remoncie ciągu dla pieszych na kolejowym moście nad Brdą.
Oba obiekty są zlokalizowane w ciągu linii kolejowej łączącej Bydgoszcz z Piłą. W trakcie budowy dostosowano je do potrzeb pieszych. Ze względu na zły stan techniczny konieczne były remonty. Zostały one zlecone przez zarządcę – PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
W zakres prac przy obiekcie nad ul. Grunwaldzką wchodziło między innymi oczyszczenie konstrukcji, zabezpieczenie przed korozją, malowanie, poprawa odwodnienia oraz remont schodów i wyposażenie w nowe balustrady. Przebudowana została poza tym infrastruktura torowa. Obecnie trwają czynności odbiorowe. To zadanie zostało dofinansowane przez miasto kwotą 500 tysięcy złotych.
Trwa również naprawa nawierzchni na moście kolejowym nad Brdą. Wymieniane są płyty granitowe tworzące ciąg pieszy. Inwestor, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, planuje też w kolejnych latach kompleksowy remont pozostałej części obiektu.
ZDMiKP, zgodnie z zawartym porozumieniem zobowiązał się do utrzymania odnowionej infrastruktury służącej pieszym. Ułatwi ona komunikację pomiędzy północną częścią Śródmieścia i Okolem.
Remonty obiektów inżynierskich prowadzone przez PKP PLK SA uzupełniają szereg miejskich przedsięwzięć zrealizowanych już w tej części miasta. W tym roku oddaliśmy do użytku między innymi nowe chodniki i drogi rowerowe wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej od ronda Grunwaldzkiego do ul. Kraszewskiego. Budując linię tramwajową do dworca przebudowaliśmy ulicę Zygmunta Augusta.
Warto wiedzieć
Mosty kolejowe nad Brdą to zespół trzech obiektów. Łukowy, ceglany most wschodni oddany do użytku w 1851 roku jest najstarszym zachowanym obiektem mostowym w Bydgoszczy i jednym z najstarszych istniejących mostów kolejowych w Polsce. Powstał na pierwszej linii kolejowej, która prowadziła z Berlina przez Bydgoszcz do Królewca, tak zwana Kolej Wschodnia (niem. Ostbahn). Most środkowy (ceglany, łukowy) zbudowano w 1872 roku, a żelbetowy most zachodni – w 1895 roku.