Aktualności
[FILM ] Murale z bajkową zielenią pod nowymi wiaduktami
Pod nowymi wiaduktami J. Nowaka Jeziorańskiego w ciągu ul. Armii Krajowej zlecimy wykonanie profesjonalnych murali.
Ściany przyczółków będą przedstawiały rośliny i drzewa wpisując się zgrabnie swoją formą w zielony charakter Osiedla Leśnego.
Wcześniej efektowne murale powstały między innymi na wiadukcie T. Mazowieckiego oraz ścianach oporowych przy ul. Kujawskiej.
W Bydgoszczy kilkadziesiąt innych grafik zdobi też szczytowe ściany budynków.
Murale zdobić będą ściany przyczółków nowych wiaduktów zarówno od strony osiedla Leśnego jak i Lasu Gdańskiego.
Jedna z grafik po północnej stronie ma przedstawiać nieco przeskalowane roślinytworząc iluzję, tak by przechodzień stał się częścią zielonego świata.
Dla osób spoglądających na grafikę powstać może wrażenie zatapiania się w zieleni.
Druga grafika od strony południowej pokazywać ma również motywy roślinne oraz elementy krajobrazu.
Grafiki uzgodnienie z miejskim plastykiem na nasze zlecenie (ZDMiKP) wykona architekt Patryk Olbratowski.Prace realizowane będą jeszcze w tym miesiącu.
W ostatnich latach na infrastrukturze drogowej powstało kilka efektownych murali. Mural pod wiaduktem T. Mazowieckiego na osiedlu Glinki w sposób symboliczny przedstawia iluzję przestrzeni miejskiej. Na grafice widnieje volkswagen „garbus" lecący nad miastem.
Z kolei po rozbudowie ul. Kujawskiej ścianę oporową wykopu, w którym powstało torowisko ozdobił najdłuższy bydgoski mural z iluzją geometryczną.
Nowe wiadukty otwarte
Przypominamy, że nowy łukowy wiadukt w ciągu ul. Armii Krajowej w kierunku miasta został otwarty w środę 6 września.
W ciągu najbliższego miesiąca wykonywane będą jeszcze drobne prace wykończeniowe.
Inwestycja kosztowała 29 mln zł.
[FILM] Otwieramy nowoczesny wiadukt na osiedlu Leśnym
Od 6 września kierowcy mogą korzystać z nowego wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej.
Nowa łukowa konstrukcja jest dostosowana do obecnych natężeń ruchu na tym odcinku.
Obiekt wyposażyliśmy też w trasy dla pieszych i rowerzystów.
W najbliższych dniach dokończone zostaną jeszcze prace przy chodniku, nasypach i zieleni.
Budowa nowego obiektu rozpoczęły się w sierpniu ubiegłego roku.
W ciągu ostatnich miesięcy, mimo czasowego wstrzymania części prac ze względu na ubiegłoroczne dodatkowe transporty węgla, powstało „lustrzane odbicie" obiektu istniejącego po stronie wschodniej.
Nowy wiadukt, podobnie jak sąsiedni, ma najwyższą nośność, jaką przewidują aktualne normy budowlane dla obiektów inżynierskich.
Zachowane zostały dwa pasy ruchu dla samochodów, natomiast zlikwidowany został nieużywany pas awaryjny, a odzyskane w ten sposób miejsce przeznaczyliśmy na chodnik i drogę rowerową.
Wybudowaliśmy też nasypy i nowe schody po obu stronach torów kolejowych.
Na wiadukcie ułożony został asfalt lany gwarantujący najlepszą jakość nowych jezdni w miejscach, które szczególnie narażone są na uszkodzenia.
Przy końcówkach przęseł, zainstalowane zostały urządzenia dylatacyjne o kształcie fali, charakteryzujące się właściwościami tłumiącymi hałas.
Wkrótce pod obiektem na betonowych przyczółkach, wymalowane zostanie graffiti z elementami przyrody.
W obrębie inwestycji nasadzonych zostanie też ponad 200 drzew.
Koszt zrealizowanej inwestycji to 29 mln zł. Nowy obiekt będzie na 15-letniej gwarancji.
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Kielce.
Warto pamiętac, że jeszcze przez ok. miesiąc będą prowadzone prace przy schodach, chodnikach i nasypach
Dopiero ich zakończenie pozwoli na otwarcie przejazdu pod obiektem (wjazd w ulicę Modrzewiową).
Historia obiektów
Wiadukty wraz z dwujezdniową ul. Armii Krajowej oddano do użytku w 1984 roku. Nowa trasa zdecydowanie odciążyła ulicę Gdańską.
Wiadukty przerzucono nad torami dwóch linii kolejowych (Bydgoszcz – Kutno oraz biegnącej równolegle na tym odcinku magistrali węglowej).
Z biegiem lat obiekty były już w nie najlepszym stanie technicznym.
Nie spełniały też współczesnych norm technicznych stawianym obiektom na drogach o tak dużym natężeniu ruchu.
Obiekt wschodni, przebudowaliśmy więc w latach 2019-2020.
Teraz udostępniliśmy wiadukt zlokalizowany od strony osiedla Leśnego.
Decyzją Rady Miasta obu wiaduktom patronuje Jan Nowak Jeziorański, legendarny Kurier z Warszawy. W ten symboliczny sposób Rada Miasta upamiętniła też 70. rocznicę uruchomienia pierwszej audycji Radia Wolna Europa, oddając cześć jej dyrektorowi.
Sportowe atrakcje nad brzegiem Wisły
Pumtruck, skatepark i ściana wspinaczkową powstają w Starym Fordonie.
Będą też ścieżki dydaktyczne, łąki kwietne i boisko do siatkówki plażowej.
To tylko niektóre z wielu atrakcji, które powstają w ramach rewitalizacji tej części Bydgoszczy.
Już niebawe zakończenie wszystkich robót.
Pumptrack budujemy w pobliżu nabrzeża po wschodniej stronie ul. Frycza-Modrzewskiego. Na torze będą mogli bezpiecznie jeździć rowerzyści, miłośnicy jazdy na BMX, skaterzy i rolkarze, o każdym stopniu umiejętności.
Uformowane zostały nasypy i tak zwane hopki.
Ułożona została już docelowa nawierzchnia.
W okolicach placu dla rowerzystów (bliżej Wisły), powstaje też boisko do siatkówki plażowej i ścieżka dydaktyczna.
Po drugiej stronie ul. Frycza Modrzewskiego (bliżej mostu) przy ul. Promenada powstaje plac zabaw, skatepark i strefa fitness.
Obecnie trwa montaż kilku ścianek wspinaczkowych dla dzieci.
Na początku września, przy sprzyjających warunkach pogodowych, wykonawca planuje układać docelową nawierzchnię skateparku.
We wrześniu kontynuowany będzie dalszy montaż elementów wyposażenia placów zabaw i małej architektury (ławki, stylowe kosze na śmieci).
W stronę rzeki poprowadzi natomiast ścieżka dydaktyczna oraz powstanie łąka kwietna.
Do wszystkich atrakcji sportowych budowanych nad brzegiem rzeki, dojazd zapewni nowa ścieżka rowerowa, która powstaje wzdłuż ul. Promenada
Obecnie trwają tam prace brukarskie oraz trwa budowa schodów prowadzących do nabrzeża.
Prace w tej części Starego Fordonu dobiegają końca.
Przebudowa ul. Promenda i całego nabrzeża Wisły to jeden z wielu elementów rewitalizacji Starego Fordonu.
W ostatnim czasie przebudowany został rynek, uliczki nad brzegiem rzeki i powstało nabrzeże, które umożliwia korzystanie z transportu wodnego.
Zmodernizowane zostało też 7 stylowych kamienic.
W ostatnich latach na rewitalizację tej części miasta, wydanych zostało już ponad 60 mln zł.
[FILM] Raport z budowy mostów nad Brdą.
Wykonawca (firma TRAKCJA S.A.) kontynuuje prace przy budowie mostu drogowego i tramwajowego nad Brdą.
Jeszcze we wrześniu przeprowadzone zostaną próby obciążeniowe obu obiektów.
To będzie etap robót, po którym rozpoczną się przygotowania do uruchomienia ruchu na nowych mostach. Pierwsze tramwaje przejadą po nowym obiekcie jeszcze w tym roku.
Na całej długości mostu tramwajowego ułożone zostało torowisko i zamontowane słupy trakcyjne.
Ponadto trwają roboty przy najazdach na obiekt od strony ul. Fordońskiej i Kazimierza Wielkiego.
Układane są nadal betonowe płyty, w których montowane będą tory tramwajowe.
Wykonawca zabetonował też rozjazdy na ul. Toruńskiej w kierunku mostu oraz montuje sieć trakcyjną na nowych torowiskach.
Na płycie mostu drogowego, która została już zabetonowana, trwają prace przy chodniku.
Prowadzone są też dalsze prace na dojazdach do obiektu od strony południowej.
Kontynuowane są roboty kanalizacyjne na południowej jezdni ul. Fordońskiej (od strony rzeki).
Przy budowie torowiska przy ul. Perłowej zakończone zostało betonowanie rozjazdów.
Wykonane zostały też chodniki, nawierzchnia południowej jezdni ul. Toruńskiej, uliczek dojazdowych (ul. Spokojna, ul. Łuczniczki. ul. Koralowa) i zatoki autobusowej. Obecnie kontynuowane są prace przy torowisku i jezdni ul. Toruńskiej od strony ogródków działkowych (strona północna).