
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2025 r. poz. 733), zgodnie z jej art. 5 ust.1 pkt 4, nakłada na właścicieli nieruchomości obowiązek utrzymania czystości i porządku przez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu
i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości. Dotyczy to sytuacji, w której chodnik położony jest bezpośrednio przy granicy nieruchomości,
ale na zasadzie wyjątku nie dotyczy przypadku, gdy na chodniku dopuszczone jest płatne parkowanie pojazdów (SPP).
Prawo miejscowe
Do właścicieli nieruchomości należy także wykonywanie innych obowiązków, określonych w Regulaminie uchwalonym dla mieszkańców Bydgoszczy na podstawie art. 4 ust.1 tej ustawy będącym aktem prawa miejscowego (uchwała Rady Miasta Bydgoszczy Nr XI/140/15 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Bydgoszczy; Dz. Urz. Woj. Kuj. Pom. z 2024 r. poz. 1576).
link : https://www.czystabydgoszcz.pl/fileadmin/uchwala-nr-lxxvii162024.pdf
Kluczowe informacje
- nałożony na właścicieli nieruchomości obowiązek dot. utrzymaniu czystości
i porządku w gminach jest obowiązkiem ustawowym i istnieje od 1997 roku - Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z 5 listopada 1997 r. stwierdził, że przepisy
te są zgodne z Konstytucją; uznano, że z prawa własności, wynikają także określone obowiązki społeczne - szczególnie ważne jest usuwania śliskości chodnika, poprzez uprzątniecie śniegu i lodu, dla zapewnienia bezpieczeństwa poruszającym się po chodniku
- trzeba mieć świadomość, że kto nie wykonuje przytoczonych wyżej obowiązków, podlega karze grzywny, a postępowanie w takich sprawach, toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia
- właściciel nieruchomości może ponieść odpowiedzialność odszkodowawczą,
w związku ze szkodą (następstwem wypadku) powstałą na skutek niesunięcia śliskości z chodnika.






