Aktualności komunikacyjne
Zmiany na linii nr 57
W związku z udostępnieniem do ruchu Mostu Uniwersyteckiego, od godzin porannych 28 stycznia linia autobusowa nr 57 powróci na swoją standardową trasę (mostem).
Od piątku autobusy przedmiotowej linii nie będą kursowały już przez rondo Bernardyńskie i rondo Jagiellonów.
Zmiany na linii nr 7 i 8
Informujemy, że od dnia 26.01.2022r. (środa) wybrane kursy linii tramwajowej numer 7 jadące do Łoskonia i z Łoskonia, nie będą wjeżdżały na pętlę Niepodległości.
Wprowadzone zostaną również korekty w godzinach odjazdów na linii numer 8.
Prosimy o zapoznanie się ze szczegółami zmian TUTAJ
Przygotowania do wymiany tramwajowego taboru
Intensywnie przygotowujemy się do kolejnego etapu wymiany tramwajowego taboru. Trwają prace nad umową ramową, która pozwoli kupować nowoczesne, niskopodłogowe pojazdy wraz z pozyskiwaniem zewnętrznych funduszy. Rządowe cięcia w finansowaniu samorządów praktycznie uzależniły tego typu zadania od uzyskania dofinansowania. Planowana jest wymiana wszystkich 46 tramwajów typu „Konstal".
Bydgoszcz w ostatnich latach dzięki zrównoważonemu budżetowi zakupiła 33 nowoczesne tramwaje. Zbudowane zostały nowe torowiska: do Fordonu, dworca kolejowego, wzdłuż ul. Kujawskiej. Trwa budowa torowego połączenia ulic Fordońskiej z Toruńską. Dalsza wymiana taboru została ograniczona ze względu na rządowe cięcia w finansowaniu samorządów. Ich skutkiem jest ograniczenie nadwyżki inwestycyjnej z 300 do niespełna 20 mln zł. Pozwala to praktycznie realizować wyłącznie zadania, na które miasto pozyska wysokie dofinansowanie zewnętrzne.
- W lipcu ubiegłego roku tak jak inne miasta otrzymaliśmy zgodę na wykorzystanie kolejnych 25 mln złotych na zakup tramwajów dofinansowany ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Staraliśmy się również o zakup kolejnych tramwajów z rządowego „Polskiego ładu". Niestety ten wniosek został odrzucony, chociaż spełniał wszystkie kryteria. Mimo wszystko dalej przygotowujemy się do kompleksowej wymiany taboru. Ubiegamy się o następne centralne środki. Liczymy również na dofinansowanie zakupów tramwajów z nowej perspektywy unijnej do roku 2027. Niestety w ramach Krajowego Planu Odbudowy Rząd nie pozwolił na zakupy tramwajowych w formie dotacji. Tylko w formie pożyczek – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.
Zakup usprawni umowa ramowa. Pracuje nad nią zespół specjalistów z ZDMiKP oraz MZK. Pozwoli ona wyłonić dostawcę lub dostawców taboru łącznie aż 46 tramwajów (11 krótkich i 35 długich). Natomiast zakupy będą realizowane w transzach, uzależnionych od pozyskiwanego dofinansowania. Eksperci w pierwszej kolejności określą parametry nowych pojazdów, wymagania techniczne oraz terminy pierwszej dostawy (wykorzystania dodatkowych środków unijnych w kwocie 25 mln zł, na 3 lub 4 pojazdy).
Warto wiedzieć
Po Bydgoszczy kursuje nadal 46 składów typu „Konstal" 805Na . Najstarsze pojazdy mają 41 lat. To od czasów „eNek" najpopularniejsze tramwaje w Polsce (na szeroki tor produkowano model 105Na). Zarówno w wersji normalnotorowej, jak i wąskotorowej, pojawiły się we wszystkich miastach Polski. Poddawano je wielu przeróbkom i modyfikacjom. Pojazdy rozpędzają się do około 55 km/h. Zabierają prawie 150 pasażerów. Największym mankamentem jest wysoka podłoga wykluczająca z transportu osoby starsze oraz z niepełnosprawnościami.
Od 1 lutego zmiana cen za parkowanie auta
Rada Miasta ze względu na wysoką inflację (drożejący prąd i paliwa) oraz ograniczone dochody Miasta, uchwaliła pod koniec ubiegłego roku nowe stawki za parkowanie w centrum. Zmiany są na poziomie zbliżonym lub niższym niż w innych dużych miastach.
Nowe stawki będą obowiązywały od 1 lutego.
Zmiana obszaru Podstrefy A i B
- do Podstrefy A dołącza parking zlokalizowany przy ul. Ustronie,
- zmiana granicy Podstrefy B w okolicach Placu Poznańskiego - obecny obszar wchodzi do Podstrefy A (ul. Grudziądzka, ul. Teskowej itp.)
Zmiana wysokości opłat za parkowanie:
- opłata za pierwszą godzinę parkowania w Podstrefie A wynosić będzie 3,80 zł (obecnie 3 zł)
Całodzienna opłata za parkowanie – 36,50 zł
- opłata za pierwszą godzinę parkowania w Podstrefie B wynosić będzie 2,60 zł (obecnie 1,50)
Całodzienna opłata za parkowanie – 25,00 zł
Zmiany w zakresie abonamentów dla mieszkańca
- zmiana obowiązywania abonamentu miesięcznego dla pojazdu mieszkańca zameldowanego na pobyt stały lub czasowy w granicach SPP ważnego dotychczas na ulicy zameldowania - rozszerza się abonament o jedną dodatkową wskazaną przy zakupie ulicę przylegającą do ulicy zameldowania zlokalizowaną w tej samej Podstrefie.
Przykład: właściciel pojazdu zameldowany przy ul. Cieszkowskiego będzie mógł wskazać jedną dodatkową ulicę np. ul. Słowackiego, ul. Pomorską bądź ul. Gdańską – warunkiem jest lokalizacja dodatkowej ulicy w tej samej podstrefie co ulica zameldowania.
Przypominamy, że zgodnie z uchwałą Rady Miasta w przypadku gdy ulica zameldowania lub ulica przyległa przebiega przez dwie podstrefy, abonament upoważnia do parkowania wyłącznie na tej części ulic która znajdują się w Podstrefie zameldowania.
WAŻNE! Dodatkowo przy weryfikacji abonamentu mieszkańca, należy udokumentować fakt rozliczania podatku dochodowego w Mieście Bydgoszczy.
Ceny abonamentów nie ulegają zmianie.
Zmiana wysokości opłaty dodatkowej – 200,00 zł (obecnie 50,00 zł)
W przypadku uiszczenia opłaty dodatkowej w dniu wystawienia zawiadomienia lub w najbliższym dniu roboczym po tym dniu - opłatę pobiera się w zmniejszonej wysokości 120,00 zł (w przypadku płatności przelewem liczy się data wpływu na konto ZDMiKP).
Uruchomienie parkingu w Podstrefie C nastąpi po oddaniu jego do użytkowania (ul. Grudziądzka), a pozostałe zmiany w zakresie granic SPP zostaną wprowadzone w drugiej połowie bieżącego roku.