Aktualności komunikacyjne
Nowoczesne technologie w komunikacji wyparły Infokioski
Nowinki technologiczne cieszą się coraz większą popularnością wśród bydgoszczan i wypierają dotychczasowe rozwiązania w postaci papierowych biletów.
Coraz rzadziej korzystamy też z infokiosków zamontowanych na bydgoskich ulicach.
Wszystkie urządzenia tego typu zostały właśnie wyłączone.
Technologiczna rewolucja
W ostatnich latach wprowadziliśmy w Bydgoszczy kilka wygodnych i nowoczesnych form płatności zarówno za bilety jednorazowe jak i okresowe. Można je zakupić z wykorzystaniem karty płatniczej, przez internet lub za pomocą aplikacji w telefonie.
Innowacje technologiczne cieszą się coraz większą popularnością wśród bydgoszczan i wypierają wiele dotychczasowych rozwiązań.
Sprzedaż biletów przez urządzenia stacjonarne znacznie spadła.
W infokioskach zamontowanych na bydgoskich ulicach, można było zakupić wyłącznie bilet jednorazowy i czasowy, a urządzenia nie posiadały możliwości płatności „kartą".
Dodatkowo wysoki koszt ich utrzymania i serwisu, oraz ograniczona dostępność części serwisowych, zaczęła przewyższać dochody ze sprzedaży biletów przez ten kanał dystrybucji.
Wiele urządzeń funkcjonujących w naszym mieście od blisko 7 lat, wymaga już wymiany.
Infokioski nie są już dostosowane to współczesnych rozwiązań.
Wszystkie urządzenia tego typu zostały wyłączone a niebawem rozpocznie się ich demontaż z bydgoskich ulic.
Nadal można oczywiście zakupić bilet papierowy lub okresowy w kilkunastu biletomatach. Możliwa jest tam zarówno płatnośc kartą jak i gotówką.
Pasażerów zachęcamy jednak do korzystania z nowych kanałów zakupu biletów za przejazd komunikacją miejską.
Do tego celu można wykorzystać kartę płatniczą lub aplikacje w telefonie.
W ubiegłym roku za bilet jednorazowy aplikacją zapłaciło już ponad 3 mln osób.
Zakup biletów miesięcznych z wykorzystaniem nowych technologii również cieszy się coraz większa popularnością. Już co piąty bilet miesięczny kupowany jest za pomocą internetu lub w aplikacji.
Nowoczesne kanały dystrybucji w Bydgoszczy wychodzące naprzeciw trendom w zakresie zachowań pasażerów
Płatności zbliżeniowe kartami płatniczymi w pojazdach bez drukowania biletu.
Open Payment System to system poboru opłat za przejazdy w komunikacji miejskiej z wykorzystaniem technologii płatności zbliżeniowej. W pojazdach komunikacji miejskiej na terminalach pokładowych można wnosić opłaty za bilety jednorazowe i czasowe przy użyciu zbliżeniowej karty płatniczej. Dodatkowo na urządzeniach jest możliwość sprawdzenia stanu Bydgoskiej Karty Miejskiej, oraz zakodowanie na niej biletu okresowego nabytego przez Internet.
Open Payment System to uproszczenie procesu zakupu uprawnienia do przejazdu komunikacją miejską. Działanie rozwiązania ogranicza się do dwóch kroków – wyboru odpowiedniego biletu na dotykowym ekranie, a następnie zbliżenia karty płatniczej do czytnika, które równoznaczne jest z nabyciem i skasowaniem biletu, a tym samym uzyskaniem uprawnienia do przejazdu.
Internetowy system sprzedaży biletów okresowych komunikacji miejskiej, których identyfikatorem jest bankowa karta zbliżeniowa
Pasażerowie mają możliwości korzystania z biletu elektronicznego polegające na zakupie online, poprzez portal pasażera, biletów okresowych, dla których identyfikatorem potwierdzającym uprawnienie do przejazdu są zbliżeniowe karty płatnicze. Wystarczy założyć konto na stronie Bydgoskiej Karty Miejskiej i powiązać je ze swoją kartą płatniczą, zakupić wybrany dla siebie bilet okresowy i swobodnie korzystać z komunikacji miejskiej. Zbliżeniowa karta płatnicza stanowi potwierdzenie naszego prawa do przejazdu transportem publicznym w ramach biletu okresowego. Zakupiony bilet jest aktywny od momentu sfinalizowania transakcji za pośrednictwem portalu pasażera Bydgoskiej Karty Miejskiej bez potrzeby korzystania z automatu stacjonarnego czy wizyty w biurze obsługi klienta lub innym punkcie, gdzie możemy doładować kartę miejską. Istotą tego rozwiązania jest umożliwienie pasażerom zakupu biletów okresowych przez internet bez konieczności jego kodowania na jakimkolwiek nośniku. Identyfikatorem biletu okresowego są zbliżeniowe karty płatnicze. Co istotne, rozwiązanie, w którym zbliżeniowa karta płatnicza jest identyfikatorem biletu okresowego to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce i jedno z nielicznych na świecie.
Aplikacja mobilna
Aplikacja Mobilna jest dedykowaną miejską aplikacją mobilną na telefony komórkowe z systemem Android oraz IOS umożliwiającą zakup biletów jednorazowych, czasowych i okresowych, jak również okazanie biletów do kontroli w postaci kodu QR. Zakup biletu w Aplikacji Mobilnej jest prosty i intuicyjny. Aplikacja umożliwia zakup biletów z grupy biletów polecanych lub z pełnej oferty taryfowej. Płatność w aplikacji mobilnej jest realizowana w postaci wewnętrznej elektronicznej portmonetki lub obsługiwana przez zewnętrzne centrum autoryzacyjne, a ramach tych metod płatności są dostępne: płatność w ciężar karty płatniczej, portfel kartowy MasterPass, płatność z GPAY/Apple Pay, przelewy bankowe oraz BLIK. Aplikacja Mobilna wdrożona w ramach Systemu Bydgoskiej Karty Miejskiej funkcjonuje jako kanał sprzedaży powiązany ściśle z całym systemem biletowym, jednak bilet mobilny jest w tym rozwiązaniu przypisany wyłącznie do konta w aplikacji mobilnej i numeru telefonu komórkowego pasażera.
Tramwajowa pętla w Fordonie pełna drzew
Prawie 6 lat temu zakończyła się budowa linii tramwajowej do Fordonu.
Po zrealizowaniu tej inwestycji wokół trasy dosadzamy kolejne drzewa.
Jesienią ubiegłego roku blisko 400 drzew pojawiło się przy ul. gen. W. Andersa oraz przy pętli Niepodległości.
Tramwaj do Fordonu był największą inwestycją związaną z transportem publicznym w historii Bydgoszczy.
Dzięki niej znacznie poprawiła się komunikacja pomiędzy Fordonem i innymi dzielnicami.
Inwestycja bardzo pozytywnie wpłynęła też na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.
Budowa torowiska i zakup 12 nowych tramwajów kosztowały 437 mln zł.
Po oddaniu linii do użytku, zrealizowaliśmy szereg prac przy remontach fordońskich ulic. Po przebudowie drogowej infrastruktury można było sadzić kolejne drzewa i krzewy.
Najwięcej drzew oprócz nasadzeń powiązanych z budową torowiska pojawiło się z końcem ubiegłego roku.
Wzdłuż ul. Andersa i na pętli tramwajowej Niepodległości dosadzonych ponad 400 szt. drzew takich jak: dęby bezszypułkowe, brzozy pożyteczne, klony czerwone, glediczje trójcierniowe i sosny czarne. Dzięki nim tereny wokół pętli, na której zawracają linie nr 7 i 10 mają z czasem przypominać leśny park.
W ubiegłym roku dodatkowe nasadzenia realizowane były też na pętli Glinki.
Więcej informacji o tym zadaniu znajduje się TUTAJ.
Wcześniej przy fordońskiej linii nasadzenia realizowane były między innymi pomiędzy estakadą tramwajową i ulicą Fordońską.
Przy pętli Wyścigowa powstały kwietne łąki z miejscami do odpoczynku, a także domkami dla jeży, budkami dla ptaków i tzw. hotelami dla dzikich pszczół.
Historia tramwajowej linii w pigułce
Umowa na budowę linii do Fordonu została podpisana 22 października 2013 roku. Dla wielu bydgoszczan była to „prawdopodobnie najbardziej oczekiwana linia tramwajowa na świecie". To hasło znalazło się między innymi na pamiątkowych odcinkach szyn, które otrzymali uczestnicy uroczystego rozpoczęcia inwestycji.
Już w 1900 roku spółka tramwajowa „Allgemeine Lokal-und Strassenbahn-Gesellschaft" otrzymała koncesję i zezwolenie na budowę i eksploatację, trzeciej linii tramwajowej w Bydgoszczy. W założeniach miała ona połączyć Fordon z Wilczakiem. Do 1901 roku powstał odcinek do obecnego hotelu „Słoneczny Młyn", a Fordon ze względu na duże koszty odłożono na kolejne lata. Okazało się że tych lat musiało minąć 115.
Budowa współfinansowana ze środków unijnych, rozpoczęta w 2013 roku zakończyła się po dwóch latach. Po odbiorach i pozwoleniu na użytkowanie 16 stycznia 2016 roku na trasę wyjechały pierwsze składy.
15 kilometrów buspasów
Dzięki ostatnim inwestycjom łączna długość buspasów w Bydgoszczy wzrosła do 15 kilometrów.
Autobusy szybciej i punktualniej kursują między innymi ulicą Kujawską, Kolbego i Grunwaldzką.
Dużą część inwestycji zrealizowana została dzięki funduszom unijnym.
W Bydgoszczy mamy już kilkanaście buspasów.
Poruszać mogą się po nich autobusy, taksówki, samochody elektryczne i pojazdy służb ratowniczych.
Z większości korzystać mogą też motocykliści.
Ich budowa pozwala zwiększać konkrecyjność komunikacji miejskiej.
Tworzy się je na drogach, które często są zatłoczone lub należą do ruchliwych tras autobusowych.
W Bydgoszczy funkcjonuje już 20 odcinków ulic wyposażonych w takie rozwiązanie. Łączna długość buspasów to prawie 15 kilometrów. Duży przyrost ich długości to między innymi efekt zakończonych inwestycji związanych z rozbudową ulic Kujawskiej, Kolbego, Wały Jagiellońskie, Gdańskiej i Grunwaldzkiej. Wszystkie zadania zostały zrealizowane przy wykorzystaniu funduszy unijnych.
Bydgoskie buspasy:
• ul. I. Paderewskiego –S. Staszica - 3 Maja – odcinek od parku Kochanowskiego do ronda Jagiellonów – długość 0,8 km
• ul. Jagiellońska – odcinek od ronda Jagiellonów do ul. Gdańskiej – długość 0,3km
• ul. Wyszyńskiego – odcinek od ul. Powstańców Wlkp. do ronda Fordońskiego (strona zachodnia) –długość 0,9 km
• ul. Wyszyńskiego – odcinek od ul. Skłodowskiej-Curie do ronda Fordońskiego (strona wschodnia) –długość 0, 5 km
• ul. Jana Pawła II – odcinek od łącznicy prowadzącej ruch z południowej jezdni ul. Wojska Polskiego do ronda Toruńskiego – długość 0,7 km
• ul. Wojska Polskiego (od ul. Magnuszewskiej do ul. Zdobywców Wału Pomorskiego – jezdnia północna) i ul. Zdobywców Wału Pomorskiego (od ul. Wojska Polskiego do ul. Jana Pawła II) – długość 0,8 km
• ul. Wojska Polskiego – odcinek od ul. Boya – Żeleńskiego do ul. Magnuszewskiej (jezdnia południowa) – długość 0,3 km
• ul. Bernardyńska i ul. 3-maja (strona wschodnia) – długość 0,3 km
• ul. Gdańska (trambuspas) – odcinek od Al. Mickiewicza do ul. Plac Wolności – 0,6 km
• ul. Zygmunta Augusta – (trambuspas odcinek od ul. Warszawskiej do ul. Rycerskiej (dwa pasy ruchu w dwóch kierunkach) – długość 0,5 km
• Wiadukt tramwajowo – autobusowy przy Wiaduktach Warszawskich (trambuspas w dwóch kierunkach) – długość 0,8 km
• Wały Jagiellońskie – długość 0,4 km
• Jana Pawła II – łącznik (od ronda Inowrocławskiego) – długość 0,1 km
• ul. Grunwaldzka - długość 3,0 km
• Ul. Gdańska– od ul. Rekreacyjnej do Myślęcinka (po 1,7 km w każdym kierunku) - długość 3,4 km
• ul. Rejewskiego -przed wjazdem na przystanek przy Auchanie- długość 0,1 km
• ul. M. Kolbego - od Kormoranów do Grunwaldzkiej) - długość 0,8 km
• ul. Kujawska – od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego – długość 0,4 km
W buspasy po rozbudowie wyposażona będzie również ulica Nakielska.
Obecnie Miasto przygotowuje się do wykorzystania kolejnych środków unijnych na inne projekty transportowe.
Budowa torowiska na ul. Perłowej – ZMIANY W FUKCJONOWANIU KOMUNIKACJI
W związku z planowanym rozpoczęciem prac na torowisku wzdłuż ulicy Perłowej, od soboty (8 stycznia) zostaną wprowadzone zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.
Dzięki nowemu torowisku na ul. Kujawskiej wszystkie osiedla górnego tarasu nadal będą posiadały bezpośrednie połączenia tramwajowe z centrum.
Wprowadzając nowe rozwiązania, chcieliśmy zminimalizować utrudnienia z jednoczesnym zachowaniem komunikacji do każdego z osiedli.
Zależało nam aby nie dublować kursów tramwajowych ul. Kujawską. Rozkłady jazdy zostały więc tak zsynchronizowane, aby po zmianie tras, godziny odjazdów tramwajów nie pokrywały się na wspólnych odcinkach.
W tygodniu (dni powszednie) na górny taras kursować będą długie składy tramwajowe.
Napełnienie we wszystkich pojazdach na zmienionych trasach, będziemy na bieżąco monitorować.
W zależności od sytuacji nie wykluczamy ewentualnych korekt w rozkładach.
Zmiany w komunikacji tramwajowej:
Z obsługi pasażerskiej zostaną wyłączone następujące przystanki tramwajowe:
- Szarych Szeregów (po stronie północnej węzła)
- Perłowa / Toruńska (po stronie południowej węzła)
Tramwaje:
Linie nr 1, 2, 3, 5, 6, 9 i 10 będą realizowały przewozy na standardowych trasach
Linia nr 4 – czasowa trasa Glinki – Kujawska – Bielawy,
Linia nr 7 – czasowa trasa Niepodległości – Zajezdnia Tramwajowa,
Linia nr 8 - czasowa trasa Rycerska – Zajezdnia Tramwajowa. ,
Linia nr 11 – zawieszona
Komunikacja zastępcza:
Ulica Toruńska na odcinku od r. Toruńskiego do r. Bernardyńskiego (i dalej do r. Jagiellonów) obsługiwana będzie autobusową linią zastępczą „ZaT".
Obowiązujące przystanki na tej linii:
- rondo Toruńskie
- Toruńska / Hala
- Toruńska / Żupy
- Babia Wieś
- Zbożowy Rynek
- rondo Jagiellonów
Uruchomiona zostanie autobusowa linia zastępcza „Za T8" w relacji Kapuściska – rondo Toruńskie z przebiegiem ulicami: Wojska Polskiego, Władysława Bełzy, Spokojną, Toruńską.
Obowiązujące przystanki na tej linii:
- Kapuściska
- Wojska Polskiego / Baczyńskiego
- Wojska Polskiego / Prezydenta Lecha Kaczyńskiego
- Szarych Szeregów
- Bełzy / Szarych Szeregów
- Spokojna
- Bełzy / Spokojna
- rondo Toruńskie
Osoby podróżujące pomiędzy Bartodziejami i Kapuściskami będą mogły korzystać również z linii nr 59, która na odcinku od przystanku Fordońska/Bałtycka do pętli Kapuściska będzie pełniła funkcje autobusowej komunikacji zastępczej za tramwaj nr 7.
Zmiany zaczną obowiązywać od soboty 08.01.2022 r.
Nowe rozkłady jazdy są dostępne TUTAJ
Postęp robót przy budowie mostów oraz plany rozbudowy torowiska na ul. Perłowej - prezentujemy TUTAJ