Aktualności komunikacyjne
Ważne zmiany w obrębie mostu Pomorskiego
W związku z zaplanowanymi pracami remontowymi na moście Pomorskim, wprowadzone zostały ograniczenia w ruchu pojazdów ciężarowych.
Zmiany w organizacji ruchu pozwolą nam bezpiecznie przeprowadzić prace naprawcze i zmniejszyć drgania w trakcie ich realizacji.
Zmiany:
- prędkości dla tramwajów na moście została zmniejszona do 10 km/h (na samym obiekcie)
- prędkość dla samochodów o masie całkowitej do 10 ton ograniczona do 30 km/h.
- pojazdy o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej) nie mogą wjechać na most i są kierowane na objazdy.
Rozstawiliśmy już w całym mieście tablice informujące o ograniczeniach tonażowych na moście Pomorskim.
W obrębie mostu zamontowaliśmy też wiszące ograniczniki wysokości.
Jeżeli kierowcy TIRów nie będą stosować się do ograniczeń i zmian w ruchu, będziemy zmuszeni skierować sprawę do odpowiednich służb, w celu ich egzekwowania (Policja, ITD)
Więcej o przyczynach wprowadzenia zmian, pisaliśmy TUTAJ
Zielone torowisko na Szwederowie – otwarcie ofert w przetargu
5 firm jest zainteresowanych przygotowaniem dokumentacji projektowej dla nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej. Na tę inwestycję miasto już zabezpiecza środki unijne. Do dokumentacji wprowadzonych zostanie wiele innowacyjnych rozwiązań.
Powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach.
Te rozwiązania wybraliśmy do realizacji po szerokich konsultacjach z mieszkańcami.
Ulice Solskiego, Piękna, Szubińska i Kruszwicka to jeden z korytarzy transportowych od wielu lat rezerwowany pod nową linię tramwajową.
Po analizie wielokryterialnej, której towarzyszyły konsultacje społeczne, budowa torowiska w tej części miasta, została uznana za jeden z priorytetów.
Zamawiamy projekt , zdobywamy europejskie fundusze
Dwutorowa linia tramwajowa o długości 3,4 km pozwoli na lepsze skomunikowanie licznie zamieszkałych osiedli Szwederowo, Górzyskowo oraz części Błonia z centralną częścią miasta.
Będzie to także alternatywna trasa pomiędzy Górnym Tarasem, a Śródmieściem.
Przed dwoma laty opracowana została koncepcja trasy.
Ze względu na potężną skalę przedsięwzięcia realizować będziemy je etapami.
W pierwszej kolejności powstanie dokumentacja dla budowy odcinka o długości 1,5 km torowiska od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej.
Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi, infrastrukturą dla komunikacji publicznej. Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura oraz fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy.
Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana na placu po północno-zachodniej stronie skrzyżowanie ulicy Solskiego i Bielickiej.
W ramach tego zadania zaprojektowana ma zostać też przebudowa pętli tramwajowej w Myślęcinku przy ul. Rekreacyjnej.
Do przetargu na przygotowanie dokumentacji dla ul. Solskiego i pętli Las Gdański zgłosiło się 5 firm.
Wyceniły one wartość wszystkich prac na kwoty od ponad 3 do ponad 5 mln zł.
Jako zamawiający zamierzaliśmy przeznaczyć na to zadanie ponad 1,8 mln zł.
Wszystkie oferty zostaną teraz dokładnie sprawdzone.
Przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z decyzją środowiskową i decyzją ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) ma zająć potencjalnemu wykonawcy około dwudziestu miesięcy.
Wcześniej miasto rozpoczęło pracę nad montażem finansowym.
Oba zadania zyskają dofinansowanie unijne.
Wykorzystamy środki krajowe z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Na budowę torowiska na Szwederowie pozyskaliśmy 63,5 mln zł, a na modernizację pętli Las Gdański ok. 17 mln zł.
Nowoczesne rozwiązania
Do całego przedsięwzięcia planujemy wprowadzić wiele innowacyjnych rozwiązań:
- zielone wiaty, na przykład w postaci zielonych dachów, stelaży do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką;
- zielone maty rozchodnikowe na torowisku w miejscach technologicznie do tego przystosowanych
- elementy zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne;
- na przejazdach rowerowych i przejściach dla pieszych zamontowane zostaną specjalne gumy wypełniające pustą przestrzeń w szynach tramwajowych. Ułatwi to przejazd przez torowisko pojazdom jednośladowym, wózkom dziecięcym i inwalidzkim oraz poruszanie się pieszym
- zintegrowana pętla tramwajowo–autobusowa przy ul. Bielickiej;
- zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej oraz pętli tramwajowej przy ul. Rekreacyjnej;
- zintegrowanie sygnalizacji świetlnych na głównym ciągu ul. Solskiego do systemu ITS
Postawiliśmy na tramwaje
W ciągu ostatniej dekady bydgoska sieć tramwajowa jest stale unowocześniana i rozbudowywana.
Udało się zwiększyć długość torowisk z 28 do 41 kilometrów. Powstały nowe połączenia na dworzec, do Fordonu oraz wzdłuż ul. Kujawskiej. W budowie jest nowy most tramwajowy spinający ulice Toruńską z Fordońską.
W ostatnich latach udało się również wymienić dużą część taboru. Obecnie po Bydgoszczy kursuje 35 nowoczesnych składów z Pesy. Już zamówiliśmy kolejne 10 sztuk. Przygotowujemy się do kolejnych zakupów również z wykorzystaniem środków unijnych na lata 2021-27.
Podpisaliśmy umowę na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego na 2023 rok.
W tym sezonie podobnie jak w roku ubiegłym, będzie obowiązywał system pomostowy.
Oznacza to, że umowa będzie obowiązywała przez jeden rok a usługa oparta będzie wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
Nowy sezon rozpoczyna się już 1 marca.
W październiku 2022 roku zakończyła się umowa na obsługę Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA). Mimo trudnej sytuacji w tej branży, chcieliśmy aby rower miejski nadal funkcjonował w naszym mieście.
Właśnie podpisaliśmy umowę z firmą BikeU Sp. zo.o z Warszawy.
Kwota za wykonanie usługi to ponad 1 mln 240 tys zł.
Nowy sezon rozpocznie się 1 marca.
Wydłużyliśmy okres darmowego wypożyczenia z dotychczasowych 20 do 30 minut.
Dzięki temu rowerem miejskim będzie można za darmo pokonywać znacznie dłuższe dystanse.
W 2023 roku skorzystamy po raz ostatni z systemu pomostowego. Oznacza to, że umowa została podpisana na jeden sezon a usługa oparta będzie wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
To rozwiązania wprowadziliśmy mając na uwadze spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych.
Obecnie rowery BRA są składowane w naszych magazynach.
Przed nowym sezonem cały dotychczasowy sprzęt zostanie poddany przeglądom i niezbędnym naprawom.
MZK z szansą na restrukturyzację
Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski przedstawił (11 stycznia) na specjalnej sesji Rady Miasta dodatkową propozycję ułatwiającą spółce MZK restrukturyzację.
Możliwe jest podpisanie 2-letniego kontraktu z wynagrodzeniem wyższym o 20-procent.
Po tym okresie na wprowadzenie zmian, spółka będzie jednak walczyć o kontrakty na równych zasadach w przejrzystych przetargach.
Zarząd spółki nadal może też zawrzeć stabilny, długoterminowy kontrakt na 9 lat i otrzymywać wynagrodzenie za usługi o 10 procent wyższe niż prywatni przewoźnicy (w pierwszych 2 latach 14% więcej).
- To kolejna propozycja wsparcia oczekiwanej przez wszystkich restrukturyzacji miejskiej spółki – mówi prezydent Bydgoszczy, Rafał Bruski. - Nie mam wątpliwości, że dla pasażerów kluczowe jest to, jak często autobus podjedzie na przystanek, a nie jakiego przewoźnika. Powierzenie przewozów MZK i wydanie na ten cel o jedną piątą więcej środków na transport publiczny w praktyce oznacza, że możemy zamówić znacznie mniej tak zwanych wozokilometrów niż u innych przewoźników. Autobusy MZK podjeżdżają na przystanek np. 5 razy na godzinę, kiedy w tej samej cenie u prywatnego przewoźnika moglibyśmy zamówić 6 kursów. Niestety bywało, że autobusy MZK w ubiegłym roku nie podjeżdżały wcale, bo spółkę dotknęły braki kadrowe lub zapadały decyzje o nielegalnych strajkach, które przynosiły milionowe straty. Poprzednie zarządy spółki oczekiwały dodatkowego czasu na przeprowadzenie restrukturyzacji. Zgadzam się, by spółka dostała szansę, by stać się konkurencyjnym podmiotem, podobnie jak inne miejskie spółki np. ProNatura, LPKiW. Jednak po dwuletnim okresie wsparcia, będzie walczyć o zlecenia w równych, przejrzystych przetargach. Liczę, że jeśli spółka zdecyduje się na tę opcję, bardzo dobrze wykorzysta ten czas na restrukturyzację i pójdzie z duchem czasu i praw ekonomii. Przypomnę, że miasto nie oczekuje od MZK żadnego zysku. Nadal aktualna jest też propozycja długoterminowego kontraktu na 9 lat z wynagrodzeniem za usługi o 10 procent większe niż u prywatnego przewoźnika (w pierwszych 2 latach nawet 14% więcej) – dodaje prezydent.
Od kilku lat, każdego roku, Miasto wydaje więcej środków na komunikację publiczną.
Wpływ na to mają głównie ceny paliwa oraz energii. Obecnie m.in. ze względu na rządowe cięcia w finansowaniu samorządów oraz galopującą inflację miasto miasto traci możliwość wzmacniania publicznych usług i uruchamiania nowych zadań inwestycyjnych bez zewnętrznego dofinansowania. Bydgoszcz nie otrzymała żadnej rekompensaty za utrzymywanie komunikacji publicznej w czasie pandemii zgodnie z rządowymi wytycznymi, mimo potężnego spadku liczby pasażerów.
Miasto nie mogło też składać wniosków o dofinansowanie na utworzenie nowych połączeń (powołano fundusz dedykowany tylko do przewozów pozamiejskich). Rząd odrzucił też największy bydgoski wniosek o dofinansowanie wymiany taboru tramwajowego. Wcześniej zawieszono ustawę metropolitalną, która gwarantowałaby dodatkowe środki między innymi na wspólne projekty transportowe.
Plan transportowy przyjęty przez Radę Miasta w 2013 roku wprowadził szereg standardów, które muszą spełniać przewoźnicy wykonujący zlecenia na rzecz Bydgoszczy. Wszystkie pojazdy muszą być tak samo wyposażone, oznakowane i gwarantować odpowiedni poziom bezpieczeństwa oraz komfort podróżowania z uwzględnieniem m.in. potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Prezentacja Prezydenta Bydgoszczy do pobrania -> TUTAJ