Aktualności komunikacyjne
Otwarcie parkingu P+R przy ulicy Grudziądzkiej
Od poniedziałku (6 marca) rusza parking na ul. Grudziądzkiej wchodzący w skład systemu Park &Ride (Parkuj i Jedź).
Podróż z tego punktu do ronda Jagiellonów autobusami, które korzystają z buspasów zajmuje w godzinach szczytu około 5 minut.
Na całodzienny bilet uprawniający do parkowania i bezpłatną podróż komunikacją miejską dla 1 lub 2 osób zapłacić zaledwie 36,5 zł.
Parking przy ul. Grudziądzkiej to 6-kondygnacyjny obiekt, na którym który łącznie może parkować 570 samochodów.
Powstały też 2 stanowiska do ładowania pojazdów elektrycznych.
Miejsca parkingowe znaleźć mogą także motocykliści i rowerzyści (w zadaszonej wiacie).
Coraz więcej zajętych miejsc
Część parkingu (285 miejsc) od lipca ubiegłego roku funkcjonuje na zasadach ogólnych Strefy Płatnego Parkowania (podstrefa C).
Za parkowanie przez pierwsze pół godziny nie jest naliczana żadna opłata. Po przekroczeniu tego limitu opłaty są naliczane zgodnie z cennikiem SPP.
W tej części parkingu parkowanie w dni wolne parkowanie jest bezpłatne.
Z miesiąca na miesiąc parkuje tam coraz więcej pojazdów.
W styczniu liczba pobranych biletów w porównaniu z grudniem wzrosła o blisko 40 procent. Pobrano ich ponad 5300.
Zapłać za parkowanie, podróżuj komunikacją za darmo
W poniedziałek (6 marca) uruchomiona zostanie druga cześć (285 miejsc) parkingu wchodząca w skład Systemu Park&Ride.
Na całodzienny bilet uprawniający do parkowania i bezpłatnych podróży komunikacją miejską dla 1 lub 2 osób zapłacić trzeba 36,5 zł. Za jedną godzinę to zaledwie 3,80 zł.
Bilet parkingowy uprawnia jednocześnie do bezpłatnych podróży komunikacją miejską.
Ze szczegółowym cennikiem parkingu przy ul. Grudziądzkiej można zapoznać się TUTAJ.
Film prezentujący sposób korzystania z parking i całego systemu dostępne są TUTAJ.
Nie tylko Grudziądzka
Po uruchomieniu parkingu cały system w Bydgoszczy tworzyć będzie już 5 parkingów położonych przy ważnych węzłach komunikacyjnych:
• Las Gdański (skrzyżowanie Gdańska – Rekreacyjna) - 125 miejsc.
• Rondo Kujawskie - 140 miejsc parkingowych
• Węzeł Zachodni - 75 miejsc.
• Przylesie (rejon skrzyżowania Akademicka – Korfantego)- 160 miejsc.
• Grudziądzka – 285 miejsc
Tablice i aplikacja pomogą znaleźć miejsce
Przypominamy, że od 1 kwietnia wprowadzone zostaną atrakcyjne bilety okresowe: 1,5,14 i 30 dobowe. Będzie wpływać to na coraz większe zainteresowanie tym systemem wśród osób podróżujących do centrum. Te zmiany nie będą jednak dotyczyły parkingu przy ul. Grudziądzkiej.
By ułatwić wybór parkingu wkrótce na wlotach do miasta i w rejonie wjazdów na parkingi, uruchomione zostaną wszystkie tablice naprowadzające oraz informujące kierowców, o dostępnych miejscach na obiektach P+R. Dostępna będzie także specjalna aplikacja, w której moduł naprowadzania na poszczególne parkingi będzie zmienny i zależny od zajętości miejsc.
Całość systemu jest na bieżąco monitorowany z Centrum Nadzoru, który funkcjonuje w Urzędzie Miasta przy ul. Grudziądzkiej.
Wzmocnienie na linii nr 41
Od 01.03.2023 r., w ramach linii międzygminnej nr 41, planowane jest uruchomienie dodatkowego (skróconego) wariantu w relacji Dworzec Leśne – Osielsko / Kąty.
Wariant ten podobnie jak linia nr 41 będzie funkcjonował wyłącznie w dni powszednie (6 kursów).
Godziny odjazdów zostały uzgodnione z władzami Gminy Osielsko.
Przewozy na linii będą wykonywały Miejskie Zakłady Komunikacyjne Spółka z o.o.
Dodatkowo wprowadzone zostaną korekty rozkładów jazdy linii numer 56.
MZK wybiera długoletni kontrakt
Zakończyły się negocjacje dotyczące nowej umowy na autobusowe usługi przewozowe.
Zarząd MZK poinformował, że akceptuje warunki przedstawione przez Prezydenta Bydgoszczy.
Umowa będzie obowiązywać przez najbliższych 9 lat.
Miejska spółka otrzyma wyższe wynagrodzenie niż prywatny przewoźnik.
Umowa pomiędzy Miastem a Spółką MZK zostanie podpisana do końca tygodnia.
Zgodnie z jej zapisami spółka przez najbliższe 2 lata będzie realizowała przewozy autobusowe za stawkę o 16,6% wyższą niż otrzymała firma Mobilis (drugi bydgoski przewoźnik), a przez siedem kolejnych lat o 11% wyższą.
Ponadto stawki umowne będą waloryzowane kwartalnie a nie rocznie jak ma to miejsce w umowie z Mobilisem. Warunki są bardzo zbliżone do propozycji prezydenta Bydgoszczy przedstawionych w ubiegłym roku (stawka wyższa o 14,6 % przez pierwsze dwa lata i 10% wyższa od prywatnego przewoźnika przez kolejne 7 lat).
W zawartej umowie spółka sama będzie pokrywała koszty dojazdu autobusów na trasę.
Ten nowy zapis, jest również zawarty w umowie z firmą Mobilis, która od 1 stycznia br. obsługuje w Bydgoszczy 11 linii autobusowych.
W nowej umowie zostały także rozszerzone i ujednolicone wymagania dotyczące wyposażenia technicznego autobusów, informacji pasażerskiej i systemów ITS.
Jednocześnie po podpisaniu umowy, kierownictwo MZK zobowiązało się wprowadzać dalsze zmiany i oszczędności w zarządzanej przez siebie spółce.Podpisanie powyższej umowy, powinno zapewnić stabilność w transporcie publicznym na kolejne lata.
Należy jednak pamiętać. że Miasto z roku na rok wydaje coraz więcej środków finansowych na bydgoską komunikację (w tym roku w budżecie na lokalny transport zbiorowy zabezpieczono prawie 229 mln zł).
Wpływ na to mają głównie rosnące ceny paliwa oraz energii.
Obecnie m.in. ze względu na rządowe cięcia w finansowaniu samorządów oraz galopującą inflację miasto traci możliwość wzmacniania publicznych usług i uruchamiania nowych zadań inwestycyjnych bez zewnętrznego dofinansowania.
Bydgoszcz nie otrzymała żadnej rekompensaty za utrzymywanie komunikacji publicznej w czasie pandemii zgodnie z rządowymi wytycznymi, mimo potężnego spadku liczby pasażerów. Miasto nie mogło też składać wniosków o dofinansowanie na utworzenie nowych połączeń (powołano fundusz dedykowany tylko dla przewozów pozamiejskich). Rząd odrzucił też największy bydgoski wniosek o dofinansowanie wymiany taboru tramwajowego. Wcześniej zawieszono ustawę metropolitalną, która gwarantowałaby dodatkowe środki między innymi na wspólne projekty transportowe.
Przypominamy, że w Bydgoszczy linie autobusowe obsługuje 2 operatorów:
• MZK Bydgoszcz – 30 linii dziennych; 6 linii nocnych oraz 13 międzygminnych
• od 2023 roku firma Mobilis - 11 linii