Aktualności komunikacyjne
Rower BRA na start
1 marca rusza Bydgoski Rower Aglomeracyjny (BRA).
W tym sezonie wydłużamy bezpłatne przejazdy do 30 minut. Pojawią się też taryfy turystyczne.
Wszyscy chętni mogą już zakładać konto na nowy sezon.
W bieżącym roku skorzystamy po raz ostatni z systemu pomostowego.
Oznacza to, że umowa została podpisana na jeden sezon a usługa oparta będzie wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
Pomimo większej liczby dróg rowerowych w mieście, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, co roku traci użytkowników.
Mając więc na uwadze spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych wprowadziliśmy jednoroczny system pomostowy.
Rowery BRA po przeprowadzonych przeglądach i niezbędnych naprawach, zostały rozstawione na terenie miasta.
Operatorem systemu w 2023 roku jest firma BIKEU Sp. z o.o.
Sezon rowerowy potrwa do 31 października 2023 roku.
W ramach umowy do dyspozycji użytkowników będzie 400 rowerów i 53 miejskie stacje w dotychczasowych lokalizacjach.
Aplikacja mobilna, strona internetowa i terminal będą dostępne w językach: polskim, angielskim, niemieckim i ukraińskim.
Taryfy:
Od 1 do 30 minuty - 0 zł
Od 31 do 60 minuty - 1 zł
Od 61 do 120 minuty - 4zł
Od 121 do 180 minuty - 6 zł
Każda następna godzina - 7 zł
Nowości:
TARYFA TURYSTYCZNA 12H
12 – godzinny, jednorazowy, bezzwrotny abonament – 19 zł. -aktywna bezpośrednio po zaksięgowaniu środków.
TARYFA TURYSTYCZNA 24H
jednodniowy, jednorazowy, bezzwrotny abonament – 29 zł. - aktywna bezpośrednio po zaksięgowaniu środków.
Korzystanie z systemu wymaga ponownej rejestracji:
Przeprowadzenie przez Klienta rejestracji przez stronę internetową www.bra.org.pl lub aplikację mobilną Freebike, wniesienie opłaty inicjalnej w wysokości 10 zł (jednorazowa, bezzwrotna).
Park&Ride od kwietnia z korzystnymi biletami okresowymi
Rada Miasta zdecydowała o wprowadzeniu nowych, bardzo korzystnych rozwiązanć dla osób, które regularnie zdecydują się zaparkować na parkingach P&R i kontynuować podróże miejską komunikacją.
Od kwietnia w sprzedaży pojawią się bilety okresowe w cenach biletów komunikacji publicznej.
Parkingi P+R wybudowane zostały w ubiegłym roku.
Po pierwszych miesiącach testów i użytkowania planujemy wprowadzenie zmian, które zwiększą liczbę użytkowników.
Głównym celem systemu jest ograniczanie ruchu pojazdów w centrum miasta i wzmacnianie transportu publicznego.
Kierowca może zostawić swój samochód na parkingu i podróżować dalej bezpłatnie komunikacją miejską.
Od kwietnia wprowadzone zostaną udogodnienia dla osób, które regularnie dojeżdżają do Bydgoszczy samochodami i pracują w Śródmieściu.
Będzie można wykupić bilet okresowy na parkowanie i podróż komunikacją miejską w bardzo atrakcyjnej cenie:
• Bilet 1 – dobowy– 12 zł
• Bilet 5 – dobowy– 34 zł
• Bilet 14 – dobowy – 80 zł
• Bilet 30 – dobowy– 108 zł
Dotychczasowe opłaty godzinowe (monetami lub kartą) pozostają bez zmian.
Bilet okresowy = oszczędność
- Bilet okresowy będzie obowiązywał dla 1 lub 2 osób podróżujących razem samochodem.
- Podróż komunikacją miejską również będzie musiała odbywać się wspólnie (max. 2 osoby).
- Bilet okresowy nie będzie „przypisany" do jednego parkingu. Będzie obowiązywał na wszystkich parkingach w systemie P&R (z wyjątkiem parkingu przy ul. Grudziądzkiej). Mając bilet okresowy będzie można parkować na każdym z nich.
- Należ jednak pamiętać, że nie będzie możliwości pozostawienia auta na parkingu przez całą noc. Doba parkingowa będzie trwała do godziny 2 w nocy. Oznacza to, że parking należy opuścić do godziny 1:59 w nocy, natomiast wjechać na parking można po 2:00 w nocy. Jeżeli kierowca pozostawi auto przez całą noc, będzie musiał zapłacić dodatkową opłatę w wysokości 100 zł.
Bilet okresowy P&R to nie Bydgoska Karta Miejska
Mimo, że bilet okresowy na system P&R będzie kosztował tyle co bilet sieciowy komunikacji miejskiej, trzeba pamiętać, że system P&R jest niezależny od BKM.
Oznacza to, że:
- zakup biletu okresowego P&R będzie odbywać się tylko w biletomatach znajdujących się na parkingach Park&Ride.
- bilet okresowy będzie przypisany do numeru rejestracyjnego pojazdu i będzie biletem na okaziciela,
- podróż komunikacją miejską będzie możliwa na bilecie okresowym P&R tylko podczas parkowania pojazdu na jednym z parkingów P&R. Po wyjechaniu auta z parkingu, bilet na komunikację zostanie automatycznie zawieszony.
- po zakupie biletu okresowego korzystanie zarówno z parkingu jak i transportu publicznego nie będzie wymagało od użytkownika żadnych dodatkowych czynności, wjazd i wyjazd z parkingu odbywać się będzie automatycznie po odczytaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Także w autobusie czy tramwaju biletu nie trzeba dodatkowo kasować tylko okazać podczas kontroli.
Decyzja o wprowadzeniu zmian w systemu Park&Ride podjęła na minionej sesji Rada Miasta.
Taniej niż w strefie płatnego parkowania
Obecnie pozostawienie auta na parkingach Park & Ride uzależniona jest od liczby pasażerów i czasu korzystania z systemu.
Całodzienne pozostawienie pojazdu i podróż komunikacją miejską w przypadku P&R - jednej lub dwóch osób kosztuje 12 zł. Dla porównania parkowanie tylko przez 3 godziny w strefie płatnego parkowania to wydatek 13,7 zł.
System P&R tworzą obecnie parkingi:
• Parking Las Gdański (skrzyżowanie Gdańska – Rekreacyjna) - 125 miejsc
• Rondo Kujawskie - 140 miejsc parkingowych
• Parking na Węźle Zachodnim - 75 miejsc.
• Parking Przylesie (rejon skrzyżowania Akademicka – Korfantego)- 160 miejsc.
• Wielopoziomowy parking przy ul. Grudziądzkiej – 285 miejsc –w ramach SPP .
Wszystkie informacje dotyczące bydgoskiego systemu Park & Ride oraz obowiązujący cenników znajdziecie Państwo na naszej stronie TUTAJ
Zmiany w Strefie Płatnego Parkowania - więcej miejsca dla pieszych i rowerzystów
Strefa płatnego parkowania wkrótce zmieni swoje granice. Jej rozszerzenie ma przede wszystkim ograniczać ruch samochodowy w ścisłym centrum Bydgoszczy. Konsekwentnie w tej części miasta coraz więcej przestrzeni udostępniamy pieszym i rowerzystom.
Wprowadzimy też wiele nowych rozwiązań, postulowanych przez mieszkańców i organizacje społeczne.
Zmiany dla wszystkich użytkowników dróg.
Przeniesiemy miejsca postojowe z chodników na jezdnie, wprowadzimy nowe ulice jednokierunkowe a na wielu trasach ograniczymy prędkość do 30 km/h.
Pojawią się też nowe rozwiązania dla rowerzystów i pieszych.
Zdecydowanie poprawi się bezpieczeństwo na bydgoskich ulicach.
Wszystkie zmiany planujemy wprowadzić jest jeszcze w tym roku.
Zmiana granic strefy
Zgodnie decyzją Rady Miasta rozszerzone zostaną granice Strefy Płatnego Parkowania.
Będzie w niej teraz ponad 5000 miejsc.
To wskaźnik na stosunkowo niskim poziomie w porównaniu z innymi miastami Unii Metropolii Polskich.
Włączone zostaną do niej m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach i Babiej Wsi.
Strefa nadal będzie podzielona na dwie podstrefy a wprowadzenie zmian parkingowych w centrum, znacznie ułatwi funkcjonujący od ubiegłego roku wielopoziomowy obiekt przy ul. Grudziądzkiej.
Kolejne ulice jednokierunkowe i kontraruch rowerowy
Przed zmianami zinwentaryzowaliśmy istniejące miejsca postojowe oraz te, które zostaną włączone do nowej strefy.
Przeprowadziliśmy też analizę w zakresie wprowadzenia dróg jednokierunkowych oraz kontraruchu rowerowego.
Takie rozwiązania zostaną wprowadzone m.in. na ulicach Bocianowo, Czartoryskiego i Zduny.
Większe bezpieczeństwo i chodnik dla pieszych
Przeanalizowany został też obszar planowanej strefy SPP pod kątem uspokojenia ruchu i ograniczenia prędkości na konkretnych ulicach.
Na ulicach objętych zmianami w miarę możliwości, parkowanie zostanie w części lub w całości przeniesione na jezdnię.
Analizowana była również lokalizacja nowych parkometrów.
W wielu punktach wyznaczone będą dodatkowe miejscach postojowe dla osób z niepełnosprawnościami.
Zasady porządkujące ruch na terenie miasta, zostały uzgodnione z Plastykiem Miejskim, Radami Osiedli, Radą Estetyki Miasta oraz Zespołem do spraw polityki Rowerowej Miasta Bydgoszczy.
Czas na zmiany - ruszył przetarg
Wraz z zakończeniem prac projektowych nad nową strefą płatnego parkowania, ogłosiliśmy przetarg na wdrożenie przedmiotowych zmian w terenie.
Wprowadzaniu zmian w oznakowaniu pionowym i poziomym zajmą Wykonawcy około 4 miesięcy.
W kolejnym etapie ogłoszony zostanie jeszcze przetarg na zakup i wymianę parkometrów.
Nowe urządzenia będą nowocześniejsze i bardziej funkcjonalne niż te działające obecnie.
Pozwolą na płacenie kartą oraz wydadzą bilety na wskazany przez kierowcę numer rejestracyjny pojazdu. To pozwoli natomiast w przyszłości na zdalne sprawdzanie, czy auta w strefie mają opłacony postój.
W pierwszej kolejności planowane jest ustawienie parkometrów w nowej strefie parkowania, a następnie wymiana istniejących w centrum miasta.
Szczegółowe rozwiązania
Przygotowana dokumentacja dotycząca rozszerzenia Strefy Płatengo Parkowania obejmuje też zmiany w 3 dużych obszarach:
• [ZMIANY DROGOWE] - zmiany organizacji ruchu w istniejącej i nowej strefie płatnego parkowania,
• [ZMIANY ROWEROWE] - wprowadzenie nowych rozwiązań rowerowych w SPP
• [POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA] - wprowadzenie ulic jednokierunkowych oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu na wielu bydgoskich ulicach.
Ferie zimowe - zmiany w komunikacji
Od poniedziałku 30 stycznia przez dwa tygodnie ferii zimowych, obowiązywać będą w bydgoskiej komunikacji wakacyjne rozkłady jazdy.
W związku z otwarciem dla pieszych kładki Esperanto, od dnia 01.02.2023r. (środa), linia autobusowa numer ZaT8 zostanie przywrócona na standardową trasę tj. Kapuściska – r. Toruńskie bez wariantu wydłużonego do Hali "Immobile Łuczniczka".
Od dnia 01 lutego wprowadzone zostaną zmiany w trasach przebiegu linii międzygminnych nr 42 oraz 91 na terenie Ciela:
Linia autobusowa nr 42 zmieni trasę przebiegu ulicami: Obwodową, Toruńską, Kościelną, Lipową.
Linia autobusowa nr 91 zmieni trasę przebiegu ulicami: Obwodową, Osiedle, Kościelną Toruńską.
W związku z powyższym zmianie ulegną również godziny odjazdów dla linii nr 42, 91, 96.
Przy okazji przypominamy, że w związku z przebudową drogi powiatowej, od dnia 26 stycznia obowiązuje cześciowo zmieniony przebieg linii międzygminnej numer 97.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ