Aktualności
Rozpoczynamy przygotowanie kolejnej ważnej inwestycji, która pozwoli skomunikować okolice nowego węzła Bydgoski Park Przemysłowy na trasie ekspresowej S10 z południową częścią zakładów Nitro-Chem. Ułatwi to rozwój strategicznej firmy z regionu i zdejmie część pojazdów m.in. z ulic Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego. Pozytywnie wpłynie to na bezpieczeństwo i płynność ruchu.
Obecnie większość pojazdów dojeżdżających do Nitro-Chemu korzysta z ciągu miejskich ulic położonych na terenie Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego, dawnych zakładów chemicznych oraz osiedla Łęgnowo. - Wspólnie z Nitro-Chem zamierzamy uprościć ten dojazd i poprawić bezpieczeństwo – mówi Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Plan zakłada budowę drogi gminnej, która prowadzić ma od drogi przy powstającym węźle na trasie ekspresowej S10 Bydgoszcz Park Przemysłowy do południowej części Zakładów Chemicznych Nitro-Chem S.A. Pierwszym etapem inwestycji będzie przygotowanie koncepcji projektowej. Jej opracowanie nadzorować będzie ZDMIKP, a koszty pokryje Nitro-Chem.
Oprócz nowej drogi powstanie dodatkowa infrastruktura poprawiająca bezpieczeństwo całego procesu logistyki (wyspy ułatwiające kontrolę, zatoki postojowe dla pojazdów oczekujących na wjazd, plac manewrowy lub rondo umożliwiające zawracanie, monitoring). Nowa droga będzie wyposażona m.in. w chodnik i oświetlenie a z jezdnią serwisową drogi ekspresowej łączyć ma się za pomocą ronda umożliwiającego przejazd pojazdom ponadgabarytowym. Wykonanie koncepcji projektowej sfinansuje Nitro-Chem S.A. Koszty kolejnych etapów realizacji będą jeszcze przedmiotem negocjacji. Do utrzymania nowej infrastruktury zobowiązało się Miasto Bydgoszcz.
- Wspólna inwestycja z Miastem Bydgoszcz to dla Nitro-Chem ważne wsparcie w rozwoju zakładów i logistyki. Budowa publicznej drogi gminnej umożliwi bezpieczniejszy przejazd pojazdów ciężarowych, odciąży lokalne ulice i poprawi płynność dostaw niezbędnych do procesu produkcji – mówi Arkadiusz Miszuk – Prezes Zarządu Zakładów Chemicznych „Nitro-Chem” S.A.
- Jesteśmy gotowi sfinansować etap projektowy i aktywnie współpracować przy pozyskaniu kolejnych środków — priorytetem pozostaje dla nas bezpieczeństwo mieszkańców. Dziękuję Panu Prezydentowi za zaangażowanie - razem przyspieszymy rozwój gospodarczy regionu i inwestycji, które przyniosą miejsca pracy dla regionu. – dodaje Karol Przybyszewski – Członek Zarządu Zakładów Chemicznych „Nitro-Chem” S.A.
Wspólnie z Nitro-Chem będziemy dążyć do sfinansowania inwestycji z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, w którym przewidziane są m.in. środki na budowę dróg dojazdowych do zakładów wykonujących zadania na rzecz obronności państwa. W przypadku, gdy droga włączona zostanie do strefy ochronnej, Nitro-Chem będzie mógł odstąpić od porozumienia i pokryć ewentualne koszty poniesione przez Miasto.
Ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie ul. Ołowianej oraz dwóch fragmentów ulic Kobaltowej i Srebrnej, które znajdują się w przemysłowej części osiedla Osowa Góra. Dzięki tym inwestycjom ułatwiony zostanie dojazd do mieszczących się tam firm. Wcześniej będą prowadzone roboty między innymi na ulicy Podmiejskiej.
Ulica Ołowiana zyska nową nawierzchnię, zostanie tam również wydzielona część dla pieszych i rowerzystów, co znacznie poprawi bezpieczeństwo. Według założeń ulica, na odcinku pomiędzy ul. Podmiejską i Niklową, będzie jednokierunkowa, a dodatkowo na skrzyżowaniu ulic Ołowianej, Podmiejskiej i Kruszyńskiej powstanie rondo. Natomiast na odcinku pomiędzy ulicami Niklową oraz Kobaltową, w bezpośredniej bliskości firmy Canpack, zostanie wprowadzony ruch dwukierunkowy.
Rozbudowę przejdzie także dalszy odcinek ulicy Kobaltowej jako przedłużenie prac prywatnego inwestora. Na około 270-metrowym odcinku od skrzyżowania z ul. Srebrną zaprojektowana zostanie dwukierunkowa droga z częścią przeznaczoną dla pieszych oraz rowerzystów. Pozostały odcinek ulicy Kobaltowej przebuduje prywatny inwestor.
Zmiany czekają również ulicę Srebrną. Na odcinku od ul. Kobaltowej do ul. Niklowej zaprojektowana zostanie dwukierunkowa jezdnia wraz ze zjazdami do posesji i drogą dla pieszych oraz rowerzystów. Obecnie trwa przetarg na wyłonienie wykonawcy tych prac. Na wykonanie projektu będzie osiem miesięcy od daty podpisania umowy.
Nowa nawierzchnia i oświetlenie
Wcześniej rozpoczną się prace na liczącym niecały kilometr odcinku ulicy Srebrnej od Podmiejskiej do Niklowej. Ulica zostanie kompleksowo przebudowana, wydzielony zostanie również ciąg pieszo-rowerowy, który poprawi bezpieczeństwo w tej części miasta. Roboty przygotowawcze rozpoczną się jeszcze w tym roku.
W ramach tej inwestycji wybudowane zostanie również nowe oświetlenie, nie tylko na ul. Podmiejskiej oraz Srebrnej, ale także na Bażanciej, Kruszyńskiej, Niklowej, Skośnej i Spiżowej.
Ten sam wykonawca zajmie się też kompleksową przebudową ulicy Podmiejskiej. Prace będą polegały na wymianie nawierzchni na liczącym ponad 600 metrów odcinku od ul. Srebrnej do ul. Bażanciej. Przebudowany zostanie również wlot ulicy Kruszyńskiej w ul. Podmiejską, do tego remont czekają także zjazdy do posesji. Wydzielony zostanie ciąg pieszo-rowerowy do ulicy Bażanciej, który zostanie oddzielony pasem zieleni.
W ostatnich latach na Osowej Górze zrealizowaliśmy szereg innych inwestycji drogowych:
- rozbudowa ul. Grunwaldzkiej,
- modernizacja ul. M. Kolbego,
- budowa ul. Zalew,
- utwardzanie dróg osiedlowych,
- doświetlenie przejść dla pieszych.
Szeroka ścieżka dla pieszych, biegaczy i rowerzystów powstaje u podnóża „górek” od ul. M. Bołtucia do ul. Orlińskiego. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski. Obecnie trwają prace ziemne na odcinku od ul. Monte Cassino do końca zakresu zadania przy ul. Rataja.
Dotychczas wykonano ponad półkilometrowy odcinek ciągu pieszego i rowerowego w podbudowie z piasku i kruszywa od ulicy Bołtucia do ul. Monte Cassino. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych zostanie tam ułożona nawierzchnia z betonu asfaltowego.
Realizowany etap pętli ma długość około 1,2 kilometra. Trasa rozpoczyna się przy wejściu do Doliny Śmierci i przebiega częściowo przez Park Krajobrazowy u podnóża Góry Szybowników, a następnie wzdłuż ul. Macieja Rataja do ul. B. Orlińskiego. Powstają też krótkie odcinki ścieżek, komunikujące trasę z układem ulic lokalnych.
Wzdłuż trasy ustawione zostaną ławki, kosze na śmieci, dystrybutory na woreczki na psie odchody oraz stojaki rowerowe. Zamontowana zostanie także wiata do odpoczynku oraz stacja do obsługi rowerów (w rejonie ul. M. Bołtucia). Cała trasa będzie oświetlona i czytelnie oznakowana. Dosadzimy przy niej też drzewa.
Wykonawcą prac jest firma BOGMAR Sp. z o.o. Na zrealizowanie zdania, które wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski, przewidziano około pół roku. Oznacza to, że roboty powinny się zakończyć na początku przyszłego roku.
Warto wiedzieć
Wielka Pętla Fordonu to duży projekt, który zakłada docelowo powstanie nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej, otaczającej wszystkie fordońskie osiedla oraz łączącej wiele istniejących już dróg rowerowych. W ostatnich edycjach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego zaprojektowanie i budowa kolejnych odcinków trasy zwyciężyły w głosowaniu mieszkańców. W ubiegłym roku zbudowaliśmy odcinek pętli pomiędzy ulicą Tatrzańską i Bora-Komorowskiego. Ciągi pieszo-rowerowe powstały już wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów oraz w ramach rewitalizacji Starego Fordonu. Trwają prace nad dokumentacją niezbędną do budowy kolejnych etapów m.in. na osiedlu Tatrzańskim (wzdłuż ulicy Tatrzańskiej do szkoły podstawowej mieszczącej się przy ulicy Kromera).
W Bydgoszczy mamy ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W tym roku oprócz budowy Wielkiej Pętli Fordonu zaplanowaliśmy kilka innych inwestycji. Więcej na ten temat można przeczytać TUTAJ.
We wtorek (4 listopada) rozpoczyna się następny etap prac na alejach Jana Pawła II, co wiąże się ze zmianami w organizacji ruchu. Zawężone zostaną dwa wewnętrzne pasy zarówno w kierunku lotniska jak i centrum miasta. Zamknięta zostanie możliwość skrętu w lewo (od strony Stryszka) w ulicę Kujawską. Do ronda Inowrocławskiego będzie można dojechać, zjeżdżając z al. Jana Pawła II w kierunku wiaduktu T. Mazowieckiego, a następnie ulicami Ujejskiego i z powrotem na al. Jana Pawła II. Podróże zajmą więcej czasu. Zmieni się także trasa linii autobusowych nr 80 i 99.
Trwają prace związane z wymianą nawierzchni na al. Jana Pawła II. Wykonawca we wtorek (4 listopada) rozpocznie kolejny etap robót, co wymusza konieczność wprowadzenia zmian w organizacji ruchu. Zamknięte dla ruchu zostaną dwa wewnętrzne pasy al. Jana Pawła II, prowadzące w kierunku lotniska oraz centrum miasta (odcinek od ulicy Kujawskiej do granicy miasta). Kierowcy będą mogli poruszać się pasami zewnętrznymi na wykonanej warstwie wiążącej, na których będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/h.
Objazdem w stronę centrum!
Prace obejmą również okolice skrzyżowania z ulicą Kujawską. Nie będzie można z al. Jana Pawła II (od strony Stryszka) dojechać do ul. Kujawskiej (do ronda Inowrocławskiego). Zamknięty odcinek będzie można ominąć korzystając z wiaduktu T. Mazowieckiego, ul. Ujejskiego i z powrotem al. Jana Pawła II. Na dojazd do centrum tymi ulicami warto od jutra zarezerwować więcej czasu. Planowo roboty zakończą się pod koniec listopada. Będziemy monitorować sytuację i w granicach możliwości dostosowywać sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic Glinki i Cmentarna do aktualnych potrzeb.
Z uwagi na sprzyjające warunki atmosferyczne wykonawca w środę (5 listopada) rozpocznie ostatni już etap robót. W ramach prawa opcji wymieniona zostanie nawierzchnia na odcinku al. Jana Pawła II pomiędzy przebudowywanym centrum handlowym a wiaduktem T. Mazowieckiego. W tym miejscu będą występowały odcinkowe zawężenia (zamknięty dla ruchu będzie jeden pas w kierunku centrum miasta). Według harmonogramu ten etap powinien zakończyć się w połowie grudnia, jednak z uwagi na dużą dynamikę prac liczymy, że uda się to szybciej.
Zmiany w komunikacji
Ze względu na zamknięcie możliwości skrętu w lewo w ulicę Kujawską zmienią też trasę linie autobusowe nr 80 i 99. Zostaną one skierowane objazdem przez wiadukt T. Mazowieckiego, ul. Wojska Polskiego do ronda Kujawskiego. Wyłączone zostaną dwa przystanki autobusowe Rondo Inowrocławskie oraz Rondo Kujawskie (przy ulicy Tucholskiej) dla linii numer 99 w kierunku placu Kościeleckich oraz linii numer 80 w kierunku dworca Bydgoszcz Główna. Linie te będą się tymczasowo zatrzymywać na przystanku Wzgórze Wolności (jezdnia północna).
Aleje z nową nawierzchnią
Aleje Jana Pawła II zyskają nową nawierzchnię. Prace obejmą jezdnię zachodnią od ul. Kujawskiej do granicy miasta, jezdnię wschodnią od przystanku autobusowego na wysokości ul. Wąbrzeskiej do ul. Kujawskiej oraz fragment pomiędzy przebudowywanym centrum handlowym i wiaduktem T. Mazowieckiego.
W zakres zadania wchodzą m.in.:
- frezowanie starej nawierzchni,
- ustawienie nowych krawężników,
- ułożenie nowych warstw nawierzchni,
- wbudowanie siatki szklano-węglowej,
- regulacja i wymianą wpustów kanalizacji deszczowej,
- odtworzenie pętli indukcyjnej oraz oznakowania poziomego (grubowarstwowego).
Na realizację oczekiwanego remontu miasto pozyskało dofinansowanie ze środków rządowych z rezerwą subwencji ogólnej Ministerstwa Infrastruktury w kwocie 3,8 mln zł.






