Aktualności komunikacyjne

Weiterlesen...Przy parku trampolin na ul. Zygmunta Augusta ustawiony został 40-letni tramwaj. Przypomina on historię budynku, który był pierwszą zajezdnią tramwajową w Bydgoszczy.

Charakterystyczna hala z wejściem od strony ul. Zygmunta Augusta i przylegająca do ul. M. Langiewicza to dawna zajezdnia tramwajowa. Budynek powstał w 1888 roku, kiedy to w Bydgoszczy uruchomiono sieć tramwajów konnych.

Jej częścią była między innymi stajnia, ponieważ wagony w pierwszych latach ciągnęły konie. Dopiero w 1896 roku wprowadzono trakcję elektryczną.

Weiterlesen...Zajezdnia po uruchomieniu nowego obiektu przy ul. Toruńskiej z czasem pełniła już tylko funkcję warsztatów naprawczych.
Ostatecznie zamknięto je w 1997 roku.

Budynek o powierzchni 2 tysięcy metrów kwadratowych został w 2016 roku zaadaptowany na park trampolin. Inwestor wzmocnił i oczyścił ściany, przebudował dach oraz wstawił nową stolarkę okienną. Udało się przebudować obiekt zachowując historyczną bryłę oraz część detali.

Weiterlesen...Mülheim, Elbląg, Bydgoszcz
Teraz o jego tramwajowej przeszłości przypomina jeszcze ponad 40-letni tramwaj. To Düwag M8C, kursujący od 1977 roku w Mülheim an der Ruhr. W 2016 roku kilka pojazdów wycofywanych z niemieckiego miasta sprowadził Tramwaje Elbląskie, które po kilku latach wraz z prowadzoną wymianą taboru również wycofano z użytku. Tramwaje tego typu sprowadzane przede wszystkim w latach 90. XX wieku do polski nazywano często „Helmutami".


Weiterlesen...Tramwajowa historia
Początki bydgoskiej komunikacji miejskiej sięgają 1888 roku, okresu, podczas którego miasto znajdowało się pod zaborem pruskim. Pierwsze tramwaje były niewielkimi wagonami zaprzęgniętymi w konie.
Tramwajem powoził woźnica, który ostrzegał przechodniów o nadciągającym pojeździe za pomocą dużego dzwonu. W podróży towarzyszył mu konduktor, który pobierał opłaty za przejazd.

Pierwsza linia tramwajowa miała długość 2,3 km i przebiegała od dworca kolejowego przez ulicę Dworcową, Gdańską, Stary Rynek, aż do Zbożowego Rynku.
W 1892 roku uruchomiono drugą linię tramwajową, która biegła od Koszar Artyleryjskich (ul. Artyleryjska) poprzez ul. Gdańską, Stary Rynek, Batorego, Długą, do rogu ulicy Poznańskiej i Św. Trójcy. Mierzyła ona 2,35 km.

Szybki rozwój miasta na przełomie XIX i XX wieku doprowadził do zbudowania elektrowni miejskiej, ukończonej w 1896 roku.
Zaowocowało to zastąpieniem tramwajów konnych elektrycznymi, choć pierwotnie planowano wprowadzenie tramwajów gazowych.

Duży rozwój sieci tramwajowej nastąpił w latach 50 i 60. XX wieku (linie „Brda", do Zawiszy, na Bydgoszcz Wschód. Bydgoską sieć tramwajową udało się znacząco rozbudować również w ostatniej dekadzie (linie do dworca, Fordonu, wzdłuż Kujawskiej).
Do ich obsługi miasto zakupiło łacznie 33 nowoczesne tramwaje.

W ostatnich latach odrestaurowanych zostało również kilka oryginalnych zabytkowych pojazdów m.in.: czerwoną „eNkę" z doczepą z 1960 roku oraz Herbrandta z 1896 roku.
Są wykorzystywane do przejazdów okazjonalnych.

fot: Robert Sawicki; Stanisław Sitarek; Narodowe Archiwum Cyfrowe

Weiterlesen...Dzięki porozumieniu, które zawarliśmy z firmą Google, już od ponad 2 lat Pasażerowie mogą korzystać z funkcji Transit, służącej do planowania podróży komunikacją miejską. 

Dzięki tej funkcji podróż po mieście stała się wyjątkowo prosta i wygodna. 

Usługa Transit na mapie Google umożliwia wyznaczenie trasy podróży komunikacją miejską bezpośrednio na mapie Bydgoszczy.
Na bieżąco wprowadzane są w niej wszystkie istotne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Dlatego jest jednym najpopularniejszych narzędzi do planowania podróży w wielu  metropoliach.

Weiterlesen...Jak to działa – mapy Google
Z funkcji Transit (transport publiczny) na mapach Google mogą korzystać zarówno użytkownicy komputerów stacjonarnych, jak i urządzeń mobilnych.
Wystarczy wejść na maps.google.pl lub uruchomić aplikację na urządzeniach mobilnych - kliknąć ikonkę „Wyznacz trasę" - wprowadzić punkty początkowe i końcowe podróży.

Po wybraniu opcji „Transport publiczny" system zaproponuje połączenia (ze wskazaniem numerów linii, nazw przystanków, godzin odjazdu-przyjazdu i czasem całej podróży).
Wybierając „Opcje" można wskazać preferowane środki komunikacji zbiorowej, a także sposób podróżowania („mniej przesiadek", „mniej chodzenia", „najlepsza trasa").

 

Zależy nam na pełnej informacji pasażerskiej
Na stronie www.zadmikp.bydgoszcz.pl nadal można sprawdzić za ile minut na konkretny przystanek przyjedzie pojazd wybranej linii (http://odjazdy.zdmikp.bydgoszcz.pl/)
Pasażerowie mają też dostęp do wszystkich rozkładów jazdy. TUTAJ
Podobne wskazania są dostępne również na tablicach informacji pasażerskiej oraz w formie papierowej na wiatach przystankowych.
Wiele informacji przekazujemy też na bieżąco, za pomocą naszych kont społecznościowych.

Weiterlesen...Od 29 grudnia do 07 stycznia 2022 roku Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) będą testować na bydgoskich trasach autobus elektryczny.
Testy będą 
przeprowadzane na wybranych liniach autobusowych. 

To kolejny sprawdzwian dla tego typu pojazdu i dobra okazja aby samemu sprawdzić i ocenić zastosowane tam rozwiązania.
Zapraszamy do przejażdżki. 

Testowany elektryk to model MAN Lion's City.
Za napęd odpowiada centralny silnik elektryczny. Cała energia magazynowana jest w bateriach zabudowanych na dachu autobusu.

Wnętrze pojazdu zostało przeprojektowane, zapewniając jeszcze więcej miejsca, gdyż w wersji elektrycznej wieża silnika mogła zostać zastąpiona fotelami dla pasażerów.
Pojazd umożliwia podróż ponad 78 pasażerom w tym 12 na miejscach dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi.

Weiterlesen...W autobusie zastosowano wiele innowacyjnych rozwiązań jak np. panele boczne wykonane ze szkła czy piankowy dach pojazdu.
Autobus został wyposażony we wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych w tym m.in. specjalne miejsce do przewozu wózków inwalidzkich i rampę ułatwiająca zajmowanie miejsca w pojeździe.
Na pokładzie znalazła się klimatyzacja i fotele o podwyższonym komforcie.
Długość pojazdu wynosi 12 m.
Posiada też 3 pary drzwi dwuskrzydłowych.

Weiterlesen...Autobus elektryczny będzie kursował na liniach nr: 54, 57, 80, 84, 92 i 99.
Funkcjonowanie i przebieg pojazdu mogą być uzależnione od wielu czynników np. dodatkowego ładowania w ciągu dnia.

Rozkład jazdy dla autobusu elektrycznego [pdf]

Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową oraz nie będą odtwarzane zapowiedzi głosowe.
Autobus nie będzie posiadał też barw miejskich, dostępu do WiFi i gniazd ładowania USB.
W pojeździe brak będzie też tablicy bocznej z nr linii i wielu przydatnych informacji wewnątrz.

W związku z powyższym, przejazd autobusem trzeba będzie opłacić za pomocą tradycyjnego biletu papierowego.

Weiterlesen...Autobus elektryczny jest pomalowany na biało więc rozpoznanie go nie sprawi większego problemu.
Zachęcamy do przejazdu.

Przypominamy też, że w ubiegłym roku testowane były w Bydgoszczy autobusy hybrydowe.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ

Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy informuje, że od wtoku 28.12.2021 r. zostaną wprowadzone następujące wzmocnienia na linii autobusowej nr 85:

- dodatkowy kurs z pętli Kapuściska o godzinie 5:16 do ul. Mokrej
- kursy o godzinie 5:36 i 17:36 z pętli Kapuściska do ul. Mokrej będą dublowane przez dodatkowe autobusy.
- dodatkowy kurs z Mokrej do Kapuścisk o godzinie 5:22.
- dodatkowy kurs z przystanku Chemiczna / Ogrodnictwo II o godzinie 5:09.
- Kursy o godzinie 6:19 i 18:19 z ul. Mokrej do Kapuścisk będą dublowane przez dodatkowe autobusy.

Dodatkowo informujemy, że zostanie uruchomiony tymczasowy przystanek pn. Chemiczna / Ogrodnictwo II zlokalizowany pomiędzy przystankami Chemiczna / Ogrodnictwo – Chemiczna / Eurogaz w obydwu kierunkach.

Seite 77 von 254