Aktualności komunikacyjne
Otwarcie Rynku w Starym Fordonie - zmiany w organizacji ruchu
W związku z uroczystym otwarcie Rynku w Starym Fordonie i zaplanowaną w weekend imprezą plenerową, zamknięta zostanie dla ruchu ulica Bydgoska.
Wprowadzone zostaną też zmiany w fukcjonowaniu komunikacji autobusowej.
Zmiany w ruchu pojazdów
W piątek (03.06.) od godziny 19.00 do 23.00 oraz w sobotę (04.06.) od 14.00 do północy zamknięta zostanie ulica Bydgoska od ul. Filomatów oraz ul. Wyzwolenia od skrzyżowania z ul.Pielęgniarską. Dojazd będzie możłiwy TYLKO dla mieszkańców posesji zlokalizowanych na tym zamkniętym odcinku.
Na ul. Cechowej od ul. Cierpickiej do ul. Pielęgniarskiej zostanie wprowadzony zakaz parkowania pojazdów.
Dodatkowo od piątku (03.06) godziny 9.00 do północy w sobotę zamknięta dla ruchu zostanie ul. Sikorskiego na wyokości więzienia. Miejsce to będzie przeznaczone dla pojazdów Food Truck.
Natomiast ul. Sikorskiego, ul. Kapeluszników oraz ul. Ordynacka stanie się drogą dwukierunkową,Zmiany w komunikacji autobusowej:
1. 03.06.2022 r. (piątek) od godziny 18.00 do końca dnia.
2. 04.06.2022 r. (sobota) od godziny 14:00 do końca dnia.
Linia autobusowa nr 65
Kursy do pętli Nad Wisłą (Łoskoń / Zajezdnia) zostaną skierowane trasą czasowo zmienioną z przebiegiem ulicami: Fordońską, Ametystową, Kasztelańską, Wł. Andersa powrót na stałą trasę.
Kursy do pętli Dworzec Leśne zostaną skierowane trasą czasowo zmienioną z przebiegiem ulicami Wł. Andersa, Kasztelańską, Ametystową, Fordońską powrót na stałą trasę.
Na trasie objazdu będą obowiązywały wszystkie istniejące przystanki.
Linia autobusowa nr 81
Kursy do pętli Skandynawska / Ikea (Tor Regatowy, Przemysłowa) zostaną skierowane trasą czasowo zmienioną z przebiegiem ulicami Wł. Andersa, (wjazd kieszeniowy w ulicę Wyzwolenia z obsługą przystanku Wyzwolenia / Styki), Wł. Andersa, Kasztelańską, Ametystową, Fordońską powrót na stałą trasę.
Kursy do pętli Tatrzańskie zostaną skierowane trasą czasowo zmienioną z przebiegiem ulicami Fordońską, Ametystową, Kasztelańską, Wł. Andersa (wjazd kieszeniowy w ulicę Wyzwolenia z obsługą przystanku Wyzwolenia / Styki), Wł. Andersa, powrót na stałą trasę.
Na trasie objazdu będą obowiązywały wszystkie istniejące przystanki.
Linia autobusowa nr 82
Kursy do pętli Eskulapa zostaną skierowane trasą czasowo zmienioną z przebiegiem ulicami Wł. Andersa, (wjazd kieszeniowy w ulicę Wyzwolenia z obsługą przystanku Wyzwolenia / Styki), Wł. Andersa, Kasztelańską, Ametystową, Fordońską powrót na stałą trasę.
Kursy do pętli Tatrzańskie zostaną skierowane trasą czasowo zmienioną z przebiegiem ulicami Fordońską, Ametystową, Kasztelańską, Wł. Andersa, (wjazd kieszeniowy w ulicę Wyzwolenia z obsługą przystanku Wyzwolenia / Styki), Wł. Andersa, powrót na stałą trasę.
Na trasie objazdu będą obowiązywały wszystkie istniejące przystanki.
Linia autobusowa nr 40
Kursy do pętli Ostromecko zostaną skierowane trasą czasowo zmienioną z przebiegiem ulicami Wł. Andersa, Kasztelańską, Ametystową, Fordońską most Fordoński powrót na stałą trasę.
Kursy do pętli Przylesie zostaną skierowane trasą czasowo zmienioną z przebiegiem ulicami: most Fordoński, Fordońską, Ametystową, Kasztelańską, Wł. Andersa powrót na stałą trasę.
Na trasie objazdu będą obowiązywały wszystkie istniejące przystanki.
Dodatkowo na trasie objazdu dla tych linii będą funkcjonowały dwa tymczasowe przystanki na ulicy Ametystowej (na wysokości BFM).W ramach możłiwośći powyższe linie autobusowe obsługiwane będą w czasie imprezy pojazdami przegubowymi.
Wydłużone zostaną też godziny kursowania wybranych linii autobosowych i tramwajowych, które ułatwią powrót z imprezy do centrum Bydgoszczy.
Bydgoszczanie wracają do komunikacji publicznej po pandemii
Liczba sprzedanych biletów na miejską komunikację wróciła do stanu sprzed epidemii. Wraz z zakończeniem kilku dużych inwestycji transport publiczny w Bydgoszczy stał się bardziej konkurencyjny w stosunku do własnego samochodu. Wprowadzamy też kolejne rozwiązania zachęcające do korzystania z tramwajów i autobusów.
W pierwszym okresie obostrzeń liczba pasażerów a co z tym związane, poziom sprzedaży biletów spadł do ok. 20% w porównaniu do wartości bazowe występującej w warunkach normalnych tj. roku 2019. Obecny poziom sprzedaży biletów i tym samy liczba pasażerów znacznie wzrosły, w stosunku do okresu największych obostrzeń.
Bydgoszczanie każdego miesiąca kupują teraz ponad 5 mln biletów. Z tego obcokrajowcy w miesiący kwietniu zakupili ponad 2,5 tysiąca biletów. W większości byli to obywatele Ukrainy.- Obecnie trudno jednoznacznie przewidzieć jakie zmiany nastąpią w jeszcze w tym i przyszłym roku oraz jakie ostatecznie skutki pozostawił po sobie czas pandemii. W porównaniu z 2021 r. widać już jednak odbudowywanie się ruchu pasażerskiego w komunikacji miejskiej, co nas bardzo cieszy. - mówi Rafał Grzegorzewski Z-ca Dyrektora ds. Transportu ZDMiKP w Bydgoszczy.
Mimo drastycznego ograniczenia wpływów ze sprzedaży biletów w czasie pandemii, Bydgoszcz należała do miast, które nie ograniczyły z tego powodu kursowania komunikacji miejskiej. Kontynuowaliśmy też szereg projektów wzmacniających transport publiczny. Wśród najważniejszych znajdują się m.in.
• budowa nowych torowisk (Kujawska, nowe mosty)
• budowa systemu P+R
• budowa systemu buspasów
• ograniczanie ruchu kołowego w ścisłym centrum
• rozpoczęcie kolejnego etapu wymiany taboru tramwajowego
• wprowadzenie usługi Google Transit
• wprowadzenie mobilnych płatności
• rozwój komunikacji podmiejskiej
Sprzedaż biletów komunikacji miejskiej w Bydgoszczy w poszczególnych miesiącach:
Rok 2020
• I 5 645 513,54
• II 5 736 154,37
• III 3 542 624,48
• IV 1 512 920,43
• V 2 539 223,62
Rok 2021
• I 3 507 835,31
• II 3 647 675,21
• III 3 527 147,13
• IV 3 528 940,63
• V 3 737 307,61
Rok 2022
• I 4 846 566,51
• II 4 353 090,81
• III 5 591 296,92
• IV 5 158 954,84
Na NOC MUZEÓW miejską komunikacją
14 maja (sobota) z uwagi na wydarzenia kulturalne zaplanowane w ramach Nocy Muzeów, wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Bydgoszczy.
- do około godziny 1.00 wydłużone zostaną kursy następujących linii komunikacyjnych nr: 2, 3, 6, 9, 52, 54, 56, 58, 61, 65, 69, 71, zaT2;
- na linii nr 40 uruchomione zostaną dodatkowe godziny odjazdów (przyjazd do Ostromecka na godzinę 20:00; odwóz z Ostromecka o godzinie 22:00);
- linia nr 68 będzie miała wydłużene odjazdy z pętli Dworzec Leśne do pętli Park Przemysłowy / Exploseum (od godziny 18:46).
- linie nocne nr 31N, 33N, 34N, 35N, 36N obsługiwać będą autobusy przegubowe.
Przypominamy, że w najbliższy weekend zaplanowana została wymiana rozjazdów tramwajowych na pętli Las Gdański.
Od 13.05.2022 r (piątek) godziny 19.00 do 16.05.2022 r. (poniedziałek) godziny 03.00 wprowadzone zostaną zmiany:
Linia tramwajowa nr 1 zostanie zawieszona,
nr 2 zostanie skierowana do pętli Bielawy,
nr 10 zostanie zawieszona (kursy linii nr 10 będą realizowane w ramach linii nr 5 do pętli Rycerska).
Za tramwaje uruchomiona zostanie autobusowa linia zastępcza ZA T2 w relacji rondo Jagiellonów (przystanek linii nr 31N, 33N, 34N zlokalizowany na ulicy Jagiellońskiej) - Las Gdański z przebiegiem ulicami: Jagiellońską, Gdańską.
Przygotowania do modernizacji tramwajowej zajezdni
Wraz z wymianą tramwajowego taboru niezbędna będzie również rozbudowa zajezdni. Obiekt wybudowany w latach 1956-59 nie jest przystosowany do serwisu nowoczesnych składów. Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach. Zlecenie prac jest uzależnione od uzyskania zewnętrznego dofinansowania.
Inwestycja składa się z kilku części.
Obejmuje m.in. rozbudowę i przebudowę:
• układu torowego i sieci zasilającej trakcję
• dostosowanie obiektów infrastruktury technicznej i obsługowej zajezdni do zapewnienia wymaganych warunków obsługiwania technicznego oraz remontów floty tramwajów niskopodłogowych.
W zakres zadania wchodzi również modernizacja infrastruktury towarzyszącej (sieć elektryczna, oświetlenie terenu, instalacja wod.-kan., c.o. i sieć trakcyjna) oraz przebudowa układu drogowego zajezdni.
Wniosek o dofinansowanie złożony
Bydgoszcz zabiega o maksymalne dofinansowanie (65 mln zł) ze środków centralnych w ramach Programu Inwestycji Strategicznych. Zadanie zostanie uruchomione po uzyskaniu dofinansowania. Wcześniej inwestycja, na zlecenie Miejskich Zakładów Komunikacyjnych (MZK), została przygotowana dokumentacyjnie wraz z decyzją administracyjną o pozwoleniu na budowę.
Działa już ponad 60 lat
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59. Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda" w 1953 roku. Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej. W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu".
Na terenie zajezdni znajduje się w sumie ponad 7,3 km torów z siecią trakcyjną. Obecnie tory odstawcze mogą pomieścić około 85 jednostek typu Konstal. Jednak liczba torów umożliwiająca przejazd i postój tramwajów niskopodłogowych, które wymagają innych parametrów geometrycznych torowisk niż tramwaje typu 805Na, jest zdecydowanie niewystarczająca.