Dwa tygodnie temu zakończono pierwszy etap prac tj. naprawę przegubu pod jezdnią wschodnią mostu. Od 18 listopada nasz Wykonawca prowadzi prace naprawcze na zachodniej części tego obiektu. Równocześnie, podczas każdego etapu prac naprawczych, prowadzone jest szczegółowe rozpoznanie stanu technicznego odkrywanych warstw konstrukcyjnych. Ze wstępnych ustaleń wiemy, że uszkodzenie przegubu było najprawdopodobniej wynikiem nieprawidłowej pracy całej konstrukcji mostu w skutek występującego obrotu przeciwległych sekcji. Dzięki pracom odkrywkowym zdiagnozowaliśmy, że ten 60-letni most został wykonany nie do końca zgodnie z dokumentacją projektową - stwierdziliśmy niedobory zbrojenia oraz dodatkowe warstwy betonu, skutkujące przeciążeniem konstrukcji.
Według naszego eksperta, (współpracującego przy naprawie) przeciwległe części mostu (północna i południowa) ulegają obrotowi, któremu należy niezwłocznie zapobiec, wzmacniając kotwienie poprzez zainstalowanie dodatkowych ściągów stalowych mocujących przęsła w przyczółkach. Korzystając z obecnych zamknięć rozpoczęliśmy dodatkowy zakres naprawy na jezdni zachodniej, który będziemy jeszcze kontynuować na jezdni wschodniej. Rozszerzony zakres prac budowlanych, związanych z naprawą mostu, będziemy prowadzić dalej przy połówkowym zawężeniu jezdni wschodniej nie wpływając znacząco na ruch pojazdów.
Dzięki obecnemu szczegółowemu rozpoznaniu stanu technicznego konstrukcji, wprowadzeniu szeregu zabiegów zabezpieczających oraz zmianie technologii naprawy uda się uniknąć wprowadzenia III etapu prac, w którym miało nastąpić całkowite zamknięcie mostu na jeden weekend dla wszystkich użytkowników, w tym również tramwajów.
Dodatkowe prace naprawcze wpłyną na wydłużenie procesu naprawy (tylko na jezdni wschodniej i pod obiektem), lecz mieszkańcy Bydgoszczy mniej odczują utrudnienia ponieważ przywrócimy normalne funkcjonowanie komunikacji publicznej, dwa pasy ruchu na jezdni zachodniej i jeden pas na jezdni wschodniej.
Co planujemy zrobić dodatkowo
W ramach rozszerzonego zakresu prac naprawczych, zabezpieczających konstrukcję mostu przed obrotem, wprowadzimy dodatkowe elementy stalowe, które umożliwią powiązanie przęseł z fundamentami przyczółków mostu bezpośrednio przy tych podporach na północnym i południowym brzegu rzeki. Według wstępnych obliczeń, konieczne jest wykonanie łącznie 8 takich mocowań (po 4 na każdej stronie mostu). Większą część tych mocowań (6 z nich, czyli 4 na jezdni zachodniej i 2 na wschodniej), zrobimy podczas prowadzonego obecnie II etapu prac i funkcjonującej organizacji ruchu. Kolejne 2 mocowania na jezdni wschodniej wykonamy na samym końcu tj. po 16 grudnia 2024 r.
Co po 15 grudnia
Od godzin porannych w dniu 16 grudnia br. przywrócimy normalne funkcjonowanie komunikacji publicznej autobusowej po trasach obowiązujących przed pracami naprawczymi. W nocy z 15 na 16 grudnia 2024 r. przywrócony zostanie również ruch kołowy na całym przekroju jezdni zachodniej (dwa pasy ruchu) w kierunku ronda Bernardyńskiego, na jezdni wschodniej pozostanie czynny nadal tylko jeden pas ruchu w kierunku ronda Jagiellonów. Na całym obiekcie mostowym nadal będzie obowiązywał zakaz wjazdu pojazdów ciężarowych.
Wykonawca prac będzie kontynuował zakres dodatkowych robót budowlanych na jednym pasie jezdni wschodniej (przy jej połówkowym zawężeniu) oraz pod mostem. Biorąc pod uwagę rozszerzenie zakresu prac naprawczych, wszystkie roboty powodujące utrudnienia na górnej części mostu (jezdni wschodniej) powinny zostać zakończone najpóźniej do końca grudnia 2024 roku, a prace wykończeniowe realizowane pod mostem do końca stycznia 2025 roku.