Zakończyły się negocjacje dotyczące nowej umowy na autobusowe usługi przewozowe.
Zarząd MZK poinformował, że akceptuje warunki przedstawione przez Prezydenta Bydgoszczy.
Umowa będzie obowiązywać przez najbliższych 9 lat.
Miejska spółka otrzyma wyższe wynagrodzenie niż prywatny przewoźnik.
Umowa pomiędzy Miastem a Spółką MZK zostanie podpisana do końca tygodnia.
Zgodnie z jej zapisami spółka przez najbliższe 2 lata będzie realizowała przewozy autobusowe za stawkę o 16,6% wyższą niż otrzymała firma Mobilis (drugi bydgoski przewoźnik), a przez siedem kolejnych lat o 11% wyższą.
Ponadto stawki umowne będą waloryzowane kwartalnie a nie rocznie jak ma to miejsce w umowie z Mobilisem. Warunki są bardzo zbliżone do propozycji prezydenta Bydgoszczy przedstawionych w ubiegłym roku (stawka wyższa o 14,6 % przez pierwsze dwa lata i 10% wyższa od prywatnego przewoźnika przez kolejne 7 lat).
W zawartej umowie spółka sama będzie pokrywała koszty dojazdu autobusów na trasę.
Ten nowy zapis, jest również zawarty w umowie z firmą Mobilis, która od 1 stycznia br. obsługuje w Bydgoszczy 11 linii autobusowych.
W nowej umowie zostały także rozszerzone i ujednolicone wymagania dotyczące wyposażenia technicznego autobusów, informacji pasażerskiej i systemów ITS.
Jednocześnie po podpisaniu umowy, kierownictwo MZK zobowiązało się wprowadzać dalsze zmiany i oszczędności w zarządzanej przez siebie spółce.
Podpisanie powyższej umowy, powinno zapewnić stabilność w transporcie publicznym na kolejne lata.
Należy jednak pamiętać. że Miasto z roku na rok wydaje coraz więcej środków finansowych na bydgoską komunikację (w tym roku w budżecie na lokalny transport zbiorowy zabezpieczono prawie 229 mln zł).
Wpływ na to mają głównie rosnące ceny paliwa oraz energii.
Obecnie m.in. ze względu na rządowe cięcia w finansowaniu samorządów oraz galopującą inflację miasto traci możliwość wzmacniania publicznych usług i uruchamiania nowych zadań inwestycyjnych bez zewnętrznego dofinansowania.
Bydgoszcz nie otrzymała żadnej rekompensaty za utrzymywanie komunikacji publicznej w czasie pandemii zgodnie z rządowymi wytycznymi, mimo potężnego spadku liczby pasażerów. Miasto nie mogło też składać wniosków o dofinansowanie na utworzenie nowych połączeń (powołano fundusz dedykowany tylko dla przewozów pozamiejskich). Rząd odrzucił też największy bydgoski wniosek o dofinansowanie wymiany taboru tramwajowego. Wcześniej zawieszono ustawę metropolitalną, która gwarantowałaby dodatkowe środki między innymi na wspólne projekty transportowe.
Przypominamy, że w Bydgoszczy linie autobusowe obsługuje 2 operatorów:
• MZK Bydgoszcz – 30 linii dziennych; 6 linii nocnych oraz 13 międzygminnych
• od 2023 roku firma Mobilis - 11 linii