Ogłosiliśmy przetarg na przebudowę trzech przystanków tramwajowych. Chcemy by poprawiły bezpieczeństwo, ułatwiały podróże osobom z niepełnosprawnościami i jeszcze lepiej skomunikowały centrum z wykorzystaniem tramwajów. Takie rozwiązanie już wcześniej zastosowaliśmy na ul. Focha.
Teraz przystanki wiedeńskie chcemy wybudować na ul. Gdańskiej i na Jagiellońskiej.
Przetarg dotyczy realizacji trzech przystanków – nowego przy Klaryskach oraz dwóch w rejonie Chodkiewicza.
Te dwa ostatnie miałyby zostać przesunięte bliżej ul. Zamojskiego ( zarówno kierunek Las Gdański, jak i kierunek Jagiellońska).
Nowe przystanki wiedeńskie mają być gotowe w 10 miesięcy od podpisania umowy.
W ramach obecnego przetargu możemy też wykorzystać prawo opcji, które pozwoliłoby na prace budowlane, w przypadku pozyskania dodatkowych środków finansowych, przy kolejnych dwóch przystankach (para przystanków w rejonie Gdańskiej 5 / 10).
Kryteriami oceny ofert w przetargu są cena i długość gwarancji.
13 przystanków
Docelowo ulica Gdańska ma zostać wyposażona w perony wiedeńskie na odcinku od pl. Teatralnego do ul. Kamiennej. Wykonana już przez nas koncepcja zakłada budowę aż 13 przystanków wiedeńskich, w tym 12 (6 par) na Gdańskiej. Dodatkowo projektanci zaproponowali też budowę przystanku wiedeńskiego na ul. Jagiellońskiej na skrzyżowaniu z ul. 19 Marca (dla tramwajów jadących w kierunku węzła Garbary)
Dużym wyzwaniem w trakcie prac koncepcyjnych było wskazywanie lokalizacji przystanków wiedeńskich na ul. Gdańskiej.
Wyniesione jezdnie mogą być budowane wyłącznie w miejscach, gdzie nie występują zjazdy na teren posesji.
Przez dwa przystanki przebiegać ma też kontrapas rowerowy (pomiędzy placem Wolności i Świętojańską).
Na etapie opracowania, dokumentacja była szeroko konsultowana z mieszkańcami i społecznikami.
Warto wiedzieć:
Pierwszy przystanek wiedeński w Bydgoszczy został oddany na placu Teatralnym w kierunku ronda Jagiellonów. Przebudowany został południowy pas ruchu, który pełni funkcję wygodnego peronu. Poziom podłogi w tramwaju jest na wysokości chodnika. Poprawia to bezpieczeństwo i ułatwia wsiadanie do pojazdu.
Wymusza też zredukowanie prędkości przez kierowców, którzy chcą przejechać przez wyniesiony obszar przystanku.