We wtorek (26 kwietnia 2016 r.) otwarty zostanie przebudowany dworzec kolejowy wraz z pętlą autobusową na osiedlu Leśnym. Powstał także nowy węzeł komunikacyjny na Błoniu, a na Bielawach przebudowano perony. W najbliższą sobotę (23 kwietnia 2016 r.) połączy je specjalna linia autobusowa obsługiwana zabytkowym taborem.
Nowe węzły integrują kolej oraz komunikację miejską. W ramach przedsięwzięcia zmodernizowano stacje Bydgoszcz Leśna i Bydgoszcz Bielawy. Zbudowany został też nowy przystanek i pętla autobusowa Bydgoszcz Błonie. Ta część inwestycji kosztowała 37 mln zł.
Na nowe stacje zabytkowym autobusem
W związku ze zbliżającym się otwarciem stacji na pasażerów czeka kilka atrakcji. W sobotę 23.04.2016 r. pomiędzy zmodernizowanymi stacjami kursować będzie specjalna linia autobusowa nr 101 obsługiwana przez zabytkowy tabor. Autobusy będą kursować na trasie Dworzec Wschód, Dworzec Bielawy, Dworzec Leśne, Dworzec Główny, Dworzec Błonie. Będzie to doskonała okazja, żeby zobaczyć wszystkie zmodernizowane stacje.
Linie będą obsługiwać Jelcze 760RTO z lat 1965-1971 (popularne „Ogórki") i Ikarusy 280 z lat 1986-1990. Z kolei we wtorek (26 kwietnia) na pierwszych pasażerów korzystających z nowego punktu obsługi podróżnych na osiedlu Lesnym czekać będzie słodki poczęstunek. W przypadku wcześniejszego uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiekt zostanie szybciej udostępniony podróżnym.
DWORZEC WSCHÓD – Fordońska – Fabryczna – Kamienna – DWORZEC BIELAWY – Kamienna – Wyszyńskiego – Modrzewiowa – LEŚNE (Dworzec Leśne) – Sułkowskiego – Ogińskiego – Powstańców Wlkp. – Mickiewicza – Świętojańska – Hetmańska – Sienkiewicza – Chrobrego – Warszawska – DWORZEC GŁÓWNY – Dworcowa – Królowej Jadwigi – Focha – Kruszwicka – Szubińska – Schulza – DWORZEC BŁONIE
- Dworzec Wschód [przystanek na ul. Fordońskiej]
- Fordońska / Wyścigowa
- Fordońska / Fabryczna
- Dworzec Bielawy
- Kamienna / Gajowa
- Leśne [przystanek na ul. Sułkowskiego]
- Sułkowskiego / Czerkaska
- Sułkowskiego / Kamienna
- UKW
- Mickiewicza / Teatr Polski
- Hetmańska / Kaszubska
- plac Piastowski
- Dworzec Główny [stanowisko nr 3 bliżej ul. Warszawskiej]
- Garbary
- rondo Grunwaldzkie
- plac Poznański
- Szubińska / Piękna
- Szubińska / Gnieźnieńska
- Szubińska / Żwirki i Wigury
- Błonie
- Schulza / Stawowa
- Dworzec Błonie
DWORZEC BŁONIE – Schulza – Szubińska – Kruszwicka – Focha – Królowej Jadwigi – Warszawska – DWORZEC GŁÓWNY – Dworcowa – Fredry – Warszawska – Śniadeckich – Krasińskiego – Markwarta – Sieńki – Ogińskiego – Sułkowskiego – LEŚNE (Dworzec Leśne) – Modrzewiowa – Wyszyńskiego – Kamienna – DWORZEC BIELAWY – Kamienna – DWORZEC WSCHÓD.
- Dworzec Błonie
- Schulza / Stawowa
- Schulza / Szubińska
- Szubińska / Żwirki i Wigury
- Szubińska / Gnieźnieńska
- Szubińska / Piękna
- plac Poznański
- rondo Grunwaldzkie
- Garbary
- Warszawska / Fredry
- Dworzec Główny [stanowisko nr 2 bliżej ul. Dworcowej]
- plac Piastowski
- Śniadeckich / Sienkiewicza
- Śniadeckich / Gdańska
- Markwarta / 3 Maja
- rondo Ossolińskich
- Ogińskiego / Moniuszki
- UKW
- Sułkowskiego / Kamienna
- Sułkowskiego / Czerkaska
- Leśne [zatoka na ul. Modrzewiowej]
- Kamienna / Wyszyńskiego
- Kamienna / Gajowa
- Dworzec Bielawy
- Kamienna / Fabryczna
- Dworzec Wschód [przystanek na ul. Kamiennej]
- Dworzec Wschód [przystanek na ul. Fordońskiej]
Na linii specjalnej będzie obowiązywała standardowa taryfa opłat ZDMiKP. Pasażerowie posiadający okresowe bilety sieciowe będą mogli podróżować linią nr 101 bez dodatkowych opłat. Sprzedaż i kontrolę biletów w pojazdach będzie prowadziła obsługa konduktorska.
Największy zakres prac zrealizowano na osiedlu Leśnym. Wyburzono tam stary budynek stacji. Zastąpił go nowoczesny obiekt obsługi podróżnych, który zamyka perspektywę ul. Sułkowskiego. Dla bezpieczeństwa podróżnych wybudowano tunel komunikujący pętle autobusowa z peronami. Wszystkie perony są dostępne także dla osób niepełnosprawnych dzięki zainstalowaniu wind. Na przebudowanych peronach wymieniono nawierzchnię i ustawiono estetyczne wiaty. U zbiegu ulic Sułkowskiego i Modrzewiowej wybudowano rondo, które poprawiło bezpieczeństwo oraz płynność ruchu. Na nowej pętli autobusowej powstała też jezdnia dworcowa typu „Kiss &Ride" („Pocałuj i jedź") umożliwiająca także indywidualnym kierowcom podwożenie pasażerów i krótkotrwały postój. Zatoki autobusowe wybrukowano kostką kamienną.
Dzięki budowie węzła kolejowo-autobusowego w rejonie ul. Madalińskiego poprawiła się obsługa części osiedli Błonie i Miedzyń. Wybudowano tam nową pętlę autobusową, którą obsługują linie nr 32N i 53. Zmodernizowano również kładkę dla pieszych, łączącą Błonie z Miedzyniem. Konstrukcja zyskała lepsze oświetlenie, dobudowano do niej platformy dla osób niepełnosprawnych. Przy torach kolejowych dobudowano też perony, przy których będą zatrzymywać się pociągi kursujące w kierunku Inowrocławia.
Na Bielawach realizowany był pierwszy etap inwestycji polegający przede wszystkim na przebudowie peronów. Układ drogowy będzie modernizowany wraz z rozbudowa trasy WZ.
Powierzchnia użytkowa punktu obsługi pasażerów Leśne -294 m2
Długość zmodernizowanej kładki na Błoniu - 124 m
Długość nowego tunelu na Leśnym – 51 m
Koszt inwestycji - 37 mln zł
Liczba przebudowanych stacji – 3
Nowe ronda - 1