W czwartek 07.08.2014 r. podpisano umowę na zakup taboru tramwajowego dla miasta w ramach realizowanego projektu: „Budowa linii tramwajowej do dzielnicy Fordon z przebudową układu drogowego w Bydgoszczy”. Wartość kontraktu to 109 mln zł.
Tramwaj Fordon Sp. z o. o. realizuje projekt pn. „Budowa linii tramwajowej do dzielnicy Fordon z przebudową układu drogowego w Bydgoszczy” na podstawie umowy podpisanej w dniu 27.12.2013 r. Wartość projektu to 437 308 983,67 zł. Uzyskane dofinansowanie w ramach środków europejskich: 209 768 552,18 zł. Termin realizacji projektu: 26.02.2009 r. – 31.12.2015 r.
Dla Bydgoszczy dostarczone zostaną tramwaje Swing w wersji na tor 1000mm. W ramach kontraktu podpisanego między Spółką Tramwaj Fordon, a PESĄ Bydgoszcz otrzyma 12 pięcioczłonowych Swingów. Design pojazdu łączy w sobie nowoczesność z klasycznymi wzorcami. Tramwaj jest w 100% niskopodłogowy, przyjazny dla osób starszych, niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wygodny wjazd, także wózkiem dziecięcym umożliwia rampa dla inwalidów. Komfort we wnętrzu zapewniają układy klimatyzacji, zarówno w kabinie motorniczego jak i w przedziale pasażerskim. Tramwaj, dzięki jednoprzestrzennej budowie, łączy przestronne wnętrze z wygodą podróżowania, dając jednocześnie poczucie bezpieczeństwa, nad czym dodatkowo czuwa system monitoringu.
Każdy pojazd wyposażony zostanie w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej oraz automat do sprzedaży biletów i system liczenia pasażerów. Wózki posiadają klasyczne osie, będące sprawdzonym rozwiązaniem, zapewniającym prostotę obsługi podczas codziennej eksploatacji. Komfort jazdy gwarantuje zawieszenie posiadające dwa stopnie usprężynowania. Tramwaj charakteryzuje się modułową budową zarówno w zakresie konstrukcji jak i wyposażenia. Zastosowane falowniki trakcyjne umożliwiają rekuperację energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci, w znacznym stopniu przyczyniając się do obniżenia kosztów utrzymania tramwaju. Dodatkowym udogodnieniem dla podróżujących będzie dostępność sieci Wi-fi. Tramwaj wyposażony zostanie również w nowoczesną diagnostykę on-line, pozwalającą monitorować zdalnie stan pojazdu. Takie rozwiązanie znane jest już z Warszawy, gdzie monitorowane są wszystkie Swingi. Pierwsze wagony zostaną dostarczone Bydgoszczy w październiku przyszłego roku.
Dane techniczne Swingów dla Bydgoszczy:
- Liczba członów - 5
- Długość ze zderzakami - 30120 mm
- Maksymalna szerokość - 2350 mm
- Pojemność - 207 osób
- Minimalna szerokość przejścia wewnątrz - 660 mm
- Maksymalna prędkość eksploatacyjna - 70 km/h
- Zdolność pokonywania wzniesień - 6%
- Moc znamionowa - 4x105kW
- Drzwi: 4 - dwustrumieniowe, 2 - jednostrumieniowe.