Aktualności

Weiterlesen...Dobiegła końca realizacja trzeciego etapu doświetlenia przejść dla pieszych na terenie miasta. 12 kolejnych miejsc zostało już oświetlonych. W ciągu ostatnich lat na terenie miasta doświetlonych zostało już ponad 50 przejść dla pieszych.


Nowoczesne oświetlenie na przejściach dla pieszych pozwala kierowcom znacznie wcześniej dostrzec pieszych i odpowiednio zareagować. Zakończone już zadania pokazały, że to bardzo skuteczny sposób na podniesienie bezpieczeństwa.
Warto również wspomnieć, że w niebezpiecznych miejscach przed przejściami dla pieszych instalujemy często też dodatkowe znaki, progi zwalniające, azyle i sygnalizacje.
Wartość całego zadania to prawie 1 mln złotych

Przejścia dla pieszych doświetlone w 2020 roku:.
1. ul. L. Kaczyńskiego / Sandomierska
2. ul. W. Korfantego / J. Prejsa
3. ul. Magnuszewska / Modrakowa
4. ul. 3 Maja / P. Skargi
5. ul. Fordońska / Towarowa
6. ul. Nakielska / pętla tramwajowa - prace na ukończeniu
7. ul. Nakielska / Stawowa - prace na ukończeniu
8. ul. Glinki / ul. M. Kozala
9. Powstańców Wielkopolskich 42
10. Sułkowskiego / Dwernickiego
11. Sułkowskiego 60
12. ul. Łęczycka / Autex

Weiterlesen...W trzech kolejnych punktach prace dobiegają końca. Na ulicach: Twardzickiego / Łochowskiego; ul. Pelplińska / Taterników oraz Powstańców Wlkp. / Ogród botaniczny, zamontowane zostały już słupy i podłączone zasilanie. Pozostały do zamontowania liczniki. Po wykonaniu tych prac przez Operatora, również i w tych miejscach niebawem zaświecą nowe lampy.

W przyszłym roku planujemy realizować kolejne zadania, zmierzające do poprawy bezpieczeństwa pieszych.
O szczegółach informować będziemy na bieżąco.

Weiterlesen...Za nami otwarcie torowiska na Kujawskiej. To jeden z największych projektów realizowany z europejskim wsparciem.
Na budowę i modernizację torowisk na górnym tarasie trafiło ponad 218 mln zł z funduszy unijnych.
Europejskie środki trafiłą też na inne zadania związane z rozwojem transportu szynowego.

 

Weiterlesen...Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Inwestycja polega na budowie nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego, wraz z modernizacją obu rond oraz dróg dojazdowych.

W ramach zadania powstaje też infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.

Na jezdni wschodniej wydzielony zostanie buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowywane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wiosną planowane są też nasadzenia nowych drzew i krzewów.

Weiterlesen...Wartość całego projektu, który w pierwszym etapie objął także rozbudowę węzła Szarych Szeregów i zakup 15 nowoczesnych tramwajów to blisko 363 mln złotych. Dofinansowanie UE (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020) to ponad 218 mln zł.

• 121,1 mln zł kosztowały niskopodłogowe tramwaje
• 67,3 mln zł pochłonęła modernizacja i rozbudowa węzła Szarych Szeregów
• 174,3 mln zł to szacowany obecnie koszt prac budowlanych na Kujawskiej

Weiterlesen...Kolejne inwestycje przed nami
Środki unijne na lata 2014-20 wykorzystamy jeszcze do sfinansowania prac związanych m.in. z budową nowego mostu tramwajowego i torowiska wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego. W zakres zadania wchodzi także modernizacja węzła u zbiegu ulic Toruńskiej i Spokojnej oraz torowiska wzdłuż ulicy Spokojnej i W. Bełzy. Obecnie trwa przetarg na prace budowlane.

Z myślą o kolejnych możliwych środkach z Unii Europejskiej powstają wielowariantowe koncepcje, które określą najbardziej potrzebne inwestycje i najlepsze rozwiązania z punktu widzenia społecznego, transportowego, ekonomicznego, przestrzennego i środowiskowego.
W opracowaniu analizowane są trasy:
• Z ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego (ul. Solskiego i Kruszwicką)
• Od pętli przy Rycerskiej do ul. Gdańskiej (ul. Nowoświecką lub Artyleryjską)
• Od pętli Bielawy do ronda Fordońskiego (ul. S. Wyszyńskiego).
Dodatkowo powstała koncepcja niezbędna do przebudowy przystanków wzdłuż ulicy Gdańskiej.

Weiterlesen...Szereg zadań już zakończonych
W poprzednich latach z funduszy europejskich realizowaliśmy wiele innych zadań związanych z modernizacją infrastruktury szynowej. Na torowiska i nowoczesny tabor wydaliśmy już ponad 300 mln zł pozyskanych z Unii Europejskiej.


Najważniejsze zadania to:
• budowa nowego połączenia do dworca kolejowego (długość 1,8 km, koszt 82 mln zł, dofinansowanie UE – 34 mln zł)
• budowa linii tramwajowej do Fordonu (długość 9,6 km) z zakupem 12 tramwajów (koszt całej inwestycji 437 mln zł, dofinansowanie UE 210 mln zł)
• modernizacja ul. Chodkiewicza II etap (długość 1,0 km, koszt 23 mln zł, dofinansowanie UE 13 mln zł)
• modernizacja pętli na Kapuściskach (długość 0,8 km) wraz z zakupem 6 tramwajów, koszt 60 mln zł, dofinansowanie UE – 41 mln zł)

Weiterlesen...Przeznaczyliśmy na charytatywną licytację 4 tablice z nazwami ulic, których już nie ma w naszym mieście.
Trzy z nich pochodzą z dawnej al. Planu 6-letniego, która obecnie nosi nazwę al. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Można również wylicytować tablicę z nazwą "Przodowników Pracy". Obecnie tej ulicy na Kapuściskach patronuje Bernard Śliwiński.

Pieniądze z trwającej licytacji przeznaczymy na pomoc finansową dla trzech organizacji pomagającym chorym dzieciom z Bydgoszczy:

Bydgoskie Stowarzyszenie Zespolaki , które pomaga dzieciom z zespołem Downa i ich rodzicom. Więcej informacji na stronie: https://www.zespolaki.pl/o-nas/


• Fundacja „Sensorium", które niesie pomoc dzieciom zmagającym się m.in z autyzmem. Więcej na stronie: https://fundacjasensorium.pl/o-nas/#


• Fundacja Dzieciom - Wspólnota „Zdążyć z pomocą" ratuje zagrożone życia dzieci, przywracanie im zdrowia, wspiera ich edukacji oraz niesienie pomoc w trudnych warunkach materialnych. Więcej na stronie: https://dzieciom.pl/o-fundacji

Tablice można licytować na naszym oficjalnym koncie facebookowym ZDMiKP https://m.facebook.com/zdmikp.

Liczymy, że stare tablice będą wyjątkową pamiątką związaną z historią Bydgoszczy.
Licytacja trwa do piątku 11 grudnia.

Zapraszamy do wzięcia udziału w tej akcji.



 

 

Weiterlesen...W niedzielę (6 grudnia) ul. Kujawską zaczną kursować nowe linie tramwajowe. Plany związane z budową torowisk łączącego Wzgórze Wolności z centrum powstawały przed ponad 50 laty. Przełomem umożliwiającym zlecenie prac budowlanych, było pozyskanie przez miasto funduszy unijnych w 2014 roku.



Weiterlesen...Pierwsze pomysły związane z budową linii tramwajowej na ul. Kujawskiej pojawiły się na przełomie lat 60. i 70 . XX wieku. Były one związane z powstaniem osiedla Wyżyny. Program nowego układu komunikacyjnego Bydgoszczy z 1970 roku uwzględniał budowę linii tramwajowej na osiedle Wyżyny oraz jej przedłużenie wzdłuż ul. Wojska Polskiego do ul. Kujawskiej z zejściem w dół do centrum miasta.

Rok później Miejska Radę Narodową zatwierdziła dokument, który zakładał nie tylko budowę nowego połączenia tramwajowego, ale również tzw. Arterii Średnicowej od dawnego Zachemu do placu Poznańskiego (obecne ulice Wojska Polskiego i część Solskiego). Torowisko od węzła Szarych Szeregów do Magnuszewskiej powstało w 1975 roku. W 1984 roku wydłużono je do ul. Karpackiej. W latach 90. powstała jezdnia w kierunku ul. Szubińskiej (ul. Solskiego).

Weiterlesen...W kolejnych latach kilkukrotnie próbowano przygotować budowę stosunkowo niewielkiego odcinka torów o długości około 600 metrów, ale wyjątkowo ważnego dla sprawnej komunikacji. Największym wyzwaniem była stosunkowa duża różnica wysokości terenu i związane z tym koszty zadania. Kluczowym momentem dla uruchomienia tej inwestycji było zapewnienie unijnego finansowania w 2014 roku (Kontrakt Terytorialny). Pozwoliło to sfinalizować prace projektowe, przeprowadzić konsultacje społeczne, ogłosić przetarg na budowę i wybrać wykonawców zadania, którzy rozpoczęli pracę.

Weiterlesen...Prace w terenie rozpoczęły się w lutym ubiegłego roku. Inwestycja została skoordynowana między innymi z przebudową całe sieci wodno-kanalizacyjnej prowadzonej przez MWIK. W pierwszej kolejności konieczne były między innymi rozbiórki budynków przy ul. Toruńskiej i Zbozowym Rynku. W wielu miejscach prowadzone były dodatkowe prace archeologiczne związane z ciekawymi znaleziskami m.in. dawnych cmentarzy, fundamentów średniowiecznego kościoła oraz dawnego traktu.

Weiterlesen...Otwarcie torowisko, kończy podstawowy element realizowanej inwestycji. Do połowy przyszłego roku dokończone zostaną prace przy budowie ostatnich jezdni, dróg rowerowych i chodników. Wiosną planowane są też nasadzenia nowych drzew i krzewów.

Więcej informacji o otwarciu nowego torowiska oraz zmianach w sieci połączeń komunikacyjnych znajduje się TUTAJ.

Historia torowiska na Kujawskiej w pigułce:
• 1970 - torowisko od węzła Szarych Szeregów do Zbożowego Rynku ujęte w programie nowego układu komunikacyjnego Bydgoszczy
• 1975 – budowa pierwszego elementu trasy od Szarych Szeregów do Magnuszewskiej
• 1984 – budowa kolejnego etapu od Magnuszewskiej do ronda Kujawskiego
• 2014 – ujęcie inwestycji na Kujawskiej w Kontrakcie Terytorialnym (gwarancja unijnego dofinansowania), konsultacje społeczne
• 2017 – uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, przetarg na wykonanie
• 2018 – finalizacja kontraktu na 15 tramwajów, podpisanie umowy z wykonawcą prac budowlanych
• 2020 – uruchomienie torowiska na Kujawskiej
• Połowa 2021 – planowane zakończenie wszystkich prac

Seite 158 von 422