Aktualności

Weiterlesen...Miasto Bydgoszcz jest organizatorem tegorocznej edycji zmagań o Puchar Rowerowej Stolicy Polski. Rywalizacja odbędzie się w czerwcu i potrwa cały miesiąc.
Już teraz jednak możecie wziąć udział w oficjalnych treningach.
To też dobra okazja do skorzystania z nowych dróg rowerowych w mieście. 

Cały projekt polega na rowerowej rywalizacji pomiędzy miastami, w oparciu o dedykowaną akcji aplikację mobilną "AKTYWNE MIASTA".
Celem projektu jest przede wszystkim propagowanie aktywnego trybu życia, promocja turystyki rowerowej oraz jazdy rowerem jako alternatywnego środka transportu.
Udział w zabawie jest dla uczestników całkowicie bezpłatny.

Miasto, które wygra rywalizację otrzyma przechodni „Puchar Rowerowej Stolicy Polski".
Zmagania potrwają w dniach 1-30 czerwca 2021 roku.

Weiterlesen...Nie czekaj do czerwca. Trenuj już teraz.
W bezpłatnej aplikacji AKTYWNE MIASTA, rozpoczął się oficjalny trening przed główną rywalizacją. 
Mimo że obecne zmagania nie wliczają się jeszcze do ogólnopolskiej rywalizacji, to pozwalają one porównać swoje wyniki z innymi uczestnikami zabawy.
Zachęcamy więc do czynnego udziału w treningu do Rowerowej Stolicy Polski.

Wystarczy pobrać aplikację AKTYWNE MIASTA i uruchomić ją przed każdą podróżą rowerem.
Aplikacja jest dostępna na system Android i IOS.

Weiterlesen...Nowe drogi rowerowe w mieście.
Drużyna ZDMiKP również przygotowuje się do rywalizacji o Puchar Rowerowej Stolicy Polski.. Nie zapominamy też o cyklistach. Cały czas budujemy kolejne drogi rowerowe w mieście. 

W ubiegłym roku na terenie miasta udostępniliśmy blisko 8 kilometrów nowych dróg rowerowych.
W budowie są już kolejne.

Drogi rowerowe oddane w 2020 roku:
• wzdłuż rozbudowanej ul. Grunwaldzkiej – 4,5 km
• ul. Focha od ronda Grunwaldzkiego do mostu Solidarności
• trasa wzdłuż Kanału Bydgoskiego na Okolu
• ścieżki rowerowe wzdłuż ul. Kruszwickiej oraz wokół placu Poznańskiego.
• w obrębie nowego ronda na ul. Gdańskiej przy ul. Rekreacyjnej

W 2020 roku wprowadziliśmy też udogodnienia dla rowerzystów:
• wprowadzaliśmy na bydgoskich ulicach kontra ruch rowerowy
• zamontowaliśmy przy wielu obiektach stojaki rowerowe
• korzystamy z nowoczesnych standardów przy budowie infrastruktury dla rowerzystów
• zamontowaliśmy rynny ułatwiające prowadzenie rowerów po schodach np. na starszych wiaduktach i mostach

Drogi rowerowe w budowie w 2021 roku:
ul. Kujawska wraz z rondami Bernardyńskim i Kujawskim - prace budowlane na ukończeniu – większość dróg rowerowych jest już gotowa
ul. Kolbego - prace budowlane w toku
ul. Smukalska – ruszają prace budowalne. Szczegóły TUTAJ 
droga rowerowa wzdłuż ul. Jeździeckiej - 2,2 km – prace projektowe trwają a po ich zakończeniu rozpoczną się roboty budowlane
* jeszcze w tym roku pojawią się wydzielone pasy ruchu dla rowerów na Alejach Ossolińskich

Weiterlesen...Nie tylko BRA
Przypominamy też, że od 12 kwietnia bieżącego roku w Bydgoszczy pojawiły się holenderskie rowery cargo, zakupione w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego.
Można je już bezpłatnie wypożyczyć w Bydgoskim Centrum Informacji na Starym Rynku.
Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ

Weiterlesen...Dobiega końca remont spacerowego deptaku znajdującego się na reprezentacyjnej ulicy Śródmieścia, gdzie od 2002 roku sadzone są pamiątkowe dęby.

W tym miejscu poza estetycznymi zmianami, wprowadzane są też bezpieczne rozwiązania dla pieszych i rowerzystów.


Remont dębowej alei zakończy się w maju bieżącego roku. Większość robót została już wykonana. W trakcie prowadzonych robót, zabezpieczony został cenny drzewostan.

Weiterlesen...W ramach modernizacji wymieniony został już trakt spacerowy. Zastosowano całkowicie przyjazną dla środowiska nawierzchnię mineralną. Na ścieżkach ułożone zostały obrzeża z granitowej kostki.
Przebudowane zostało też skrzyżowanie, które dzieli aleję.
W tym miejscu ułożona zostanie jeszcze nawierzchnia i powstanie wyniesienie w formie progu. Ruch pieszych będzie odbywał się na jednym poziomie, a kierowcy bedą musieli przejechać przez próg zwalniający.

Docelowo na całym terenie zamontowane zostaną stylowe ławki i kosze na śmieci.
Nowością będą także donice na kwitnące kwiaty. Całość zostanie wkomponowana w istniejącą zieleń. Obecnie prowadzone prace, nie powodują utrudnień w ruchu pojazdów.

Weiterlesen...To nie koniec zmian w tym miejscu.
Po wykonaniu wszystkich robót budowlanych, na jezdniach również zostaną wprowadzone zmiany.
Powstanie wydzielony pas ruchu dla rowerów, co znacznie poprawi komfort wszystkich uczestników ruchu.
Przygotowaliśmy już projekt, który przewiduje likwidację jednego pasa ruchu, przeniesienie miejsc postojowych z chodnika na jezdnię i utworzenie pasów dla rowerzystów.

Wydzielone pasy powstaną na jezdni w odstępie od parkujących pojazdów, a w obrębie skrzyżowań pojawi się czerwona nawierzchnia.
Dodatkowo dla rowerzystów skręcających w lewo w ul. Kopernika i Szymanowskiego planujemy utworzenie śluz rowerowych.
Wjazd na pasy rowerowe zostanie zabezpieczony wyspami.

Weiterlesen...Planowane rozwiązania nie wpłyną negatywnie na ruch pojazdów (przewężenie do jednego pasa ruchu w danym kierunku), gdyż natężenia ruchu na tym odcinku są stosunkowo niewielkie.
Wprowadzenie jednak przedmiotowych zmian w życie, będzie wymagało przeusnięcia przystanku autobusowego bliżej skryzżowania, wyłączenie z ruchu jednego pasa na rondzie Ossolińskich oraz reorganizację istniejącego oznakowania poziomego i pionowego.

Weiterlesen...Podpisaliśmy umowę z Wykonawcą, który przeprowadzi kompleksową modernizację ul. Smukalskiej.

Prawie 3-kilometrowy odcinek łączący osiedle Piaski i Smukałę zostanie dostosowany do przejazdu autobusów oraz ruchu rowerowego.

W ramach inwestycji ulica Smukalska zostanie przebudowana na odcinku od ul. Błądzimskiej na Piaskach do ul. Rajskiej w Smukale.

W pierwszej kolejności planowana jest całkowita rozbiórka istniejących nawierzchni. Następnie wykonane zostaną nowe odwodnienie i usunięte zostaną kolizje z podziemną infrastrukturą. Ulice oświetlą nowe latarnie. Ostatnim etapem budowy będzie budowa nowej jezdni, drogi rowerowej, przystanków autobusowych i chodników wraz z niezbędnym oznakowaniem.

Wykonawcą robót została firma Strabag
Prace budowlane zajmą 2 lata.
Koszt inwestycji to prawie 25,5 mln zł. 
Inwestycja realizowana przez ZDMiKP w porozumieniu z miejskimi wodociągami.

Weiterlesen...Koncepcja rozbudowy ulicy Smukalskiej przygotowana została we współpracy z Miejską Pracownią Urbanistyczną. Projekt poddano również konsultacjom społecznym.
Ulica po gruntownej modernizacji stanie się ważnym połączeniem osiedla Smukała z centrum miasta, pozwalającym na organizację sprawnej komunikacji miejskiej.

Trasa ta nie jest obecnie przystosowana do ruchu autobusowego. W ramach inwestycji zmodernizowana zostanie też pętla przy ul. Rajskiej.

Dodatkowo ulica Smukalska stanie się również ważną trasą rowerową dla wielu bydgoszczan podróżujących w kierunku terenów rekreacyjnych w Smukale, Janowie oraz nad Zalewem Koronowskim. Nowa ścieżka rowerowa na Piaskach połączy się ze zwyczajowym szlakiem biegnącym do Myślecinka.

Weiterlesen...Dobiegają końca prace przy podparciu Mostu Uniwersyteckiego nad Brdą.
15 kwietnia ogłosiliśmy przetarg na dalsze prace naprawcze na obiekcie.


Prace przy podparciu obiektu prowadzone są na podstawie przygotowanej już dokumentacji technicznej. Obecnie pod obiektem przygotowane zostało podłoże pod konstrukcje wsporcze, wykonano większość robót ziemnych i wbito grodzice stalowe w rejonie nabrzeża Brdy, bowiem jedna z podpór zlokalizowana zostanie w rzece.

Docelowo pod obiektem ustawione zostaną 4 podpory (klatki stalowe). Trzy z nich zostały już wykonane.
Zgodnie z podpisaną umowa prace przy podparciu obiektu zakończą się jeszcze w kwietniu bieżącego roku.

Weiterlesen...Prace naprawcze w toku.
Dnia 15 kwietnia ogłoszony został przetarg na wybór wykonawcy, który przeprowadzi prace naprawcze na obiekcie.
Prace będzie można realizować dopiero po wykonaniu tymczasowych podpór pod mostem (obecnie realizowane), opracowaniu odpowiedniej dokumentacji technicznej oraz innych zabiegach technicznych związanych np. z odciążeniem całej konstrukcji mostu Uniwersyteckiego.

Operacja na węzłach mocujących wanty będzie bardzo skomplikowana, bowiem cały czas są one przeciążone – udział obciążeń pojazdami (których obecnie nie ma) we wszystkich naprężeniach, jakie tam występują jest bardzo mały.

Spawanie, które jest konieczne do zamocowania dodatkowych blach w węzłach, będzie powodowało bardzo duże rozgrzanie konstrukcji, więc naprężenia te należy bezwzględnie usunąć – wyzerować.
Pomóc ma w tym podparcie obiektu oraz poluzowanie want.
Dopiero wówczas możliwe będzie wzmocnienie węzłów.
Po tej operacji wanty ponownie zostaną napięte.

Weiterlesen...Aby kontrolować stan naprężeń, a działanie przebiegło bezpiecznie, na węzłach zostaną zainstalowane czujniki tensometryczne, a cały most objęty zostanie precyzyjną kontrolą geodezyjną.
Zostaną też wykonane kolejne dodatkowe specjalistyczne badania stali z węzłów, które pozwolą ocenić możliwość dalszego jej wykorzystania.


Podczas zaplanowanych prac naprawczych wykonawca zoptymalizuje system monitoringu obiektu mostowego oraz dokona niezbędnych prac w rejonie podpór skrajnych od strony Dworca PKS-u (łożyska mostu)

Przy okazji warto dodać, że ZDMiKP wykorzysta okoliczności związane z pracami na moście do zmodernizowania i zoptymalizowania stałego systemu monitoringu. Modernizacja ta polegać będzie na wymianie osprzętu na nowocześniejszy (obecny ma 8 lat), zainstalowaniu stałego łącza transmisji danych (most zostanie wpięty do sieci światłowodowej ZDMiKP), zainstalowane zostaną kolejne czujniki zarówno na wantach, jak i w węzłach.

W zakresie terminu ZDMiKP zakłada, że prace te można będzie wykonać w ciągu 180 dni, lecz w związku z zauważalnymi ryzykami w tak nietypowym przedsięwzięciu, dopuszcza się realizację w dużo dłuższym, bo nawet 300 dniowym terminie. Jednakże termin ten będzie w przetargu wysoko punktowany i firmy, które zadeklarują najkrótszy (otrzymując maksymalną liczbę punktów), będą musiały bardzo wnikliwie ocenić wszelkie ryzyka i być przekonane, że tak trudne zadanie da się bez kłopotu tak szybko wykonać.

Należy zaznaczyć, że celem jest doprowadzenie mostu do pełnej zgodności z normami, na podstawie których konstrukcja była projektowana.
Oznacza to, że finalnie uzyskamy pełnowartościowy obiekt o najwyższej nośności, jaką te normy przewidywały, i jaką powinien on mieć od samego początku.

O postępach procedury przetargowej informować będziemy na bieżąco.

Seite 135 von 422