Aktualności

Zaprojektowany w latach 2008-10 most Uniwersytecki jest wyłączony z ruchu.
Na bieżąco informujemy Państwa o działaniach naprawczych na obiekcie, załączamy posiadane dokumenty oraz prezentujemy koszty poniesione na jego naprawę.

1. Utrzymujące się niesprzyjające warunki zimowe, częste opady śniegu i deszczu ze śniegiem oraz temperatury ujemne, powodują odkładanie się pokrywy śnieżnej na zamkniętym moście oraz jej lodowacenie. Zalegający śnieg, a szczególnie jego kilkudniowy odkład obciąża konstrukcję mostu zależnie od grubości od kilku do kilkudziesięciu kilogramów na 1 m2 co w świetle posiadanej ekspertyzy mówiącej o możliwości wystąpieniu awarii węzłów mocujących już pod własnym ciężarem mostu wymaga przeciwdziałania takim dodatkowym obciążeniom. Na bieżąco odśnieżamy konstrukcję mostu (fragmentu Trasy Uniwersyteckiej zlokalizowanego nad rz. Brdą). Od dnia zamknięcia mostu odśnieżaliśmy most dwukrotnie, zabezpieczyliśmy też oczyszczoną nawierzchnię odpowiednimi środkami chemii drogowej. Wszelkie działania muszą być prowadzone bez zbędnego obciążania dynamicznego konstrukcji mostu dlatego też do tych prac wykorzystujemy najmniejszy sprzęt (lekki) oraz prowadzimy odśnieżanie ręcznie. Nasze działania będziemy prowadzić sukcesywne z częstotliwością dostosowaną do opadów śniegu, do końca okresu zimowego.

2. W celu podjęcia jak najszybszych działań w zakresie zabezpieczenia obiektu w świetle zdiagnozowanych uszkodzeń mogących prowadzić do katastrofy budowlanej przygotowaliśmy wszystkie formalne dokumenty do działań w zakresie zamówienia z wolnej ręki z lokalną firmą branży mostowej KORMOST. Działania z przedstawionym Wykonawcą będą prowadzone w zakresie jak najszybszego przywrócenia wymagań normowych Mostu Uniwersyteckiego. W dniu 9 lutego na platformie zakupowej zaprosiliśmy przedmiotowego Wykonawcę do złożenia oferty w trybie z wolnej ręki, ofertę zaproszonego Wykonawcy powinniśmy poznać w dniu jutrzejszym tj. 16.02.2021. Po otrzymaniu oferty będziemy ją szczegółowo analizowali pod względem zaproponowanych rozwiązań technicznych oraz kosztów poszczególnych prac, kolejnym etapem będzie przystąpimy do negocjacji. O wyniku negocjacji poinformujemy w odrębnym komunikacie lub raporcie. Firma KORMOST w celu skrócenia czasu rozpoczęcia działań już w dniu 9 lutego 2021 roku rozpoczęła zwożenie pod obiekt elementów niezbędnych w pracach związanych z podparciem mostu. Przygotowywane jest obecnie zaplecze budowy. Zakładamy, że podparcie samo zabezpieczenie mostu przez jego podparcie, w zależności od warunków pogodowych, potrwa około 2 miesięcy.

3. W związku z pojawiającymi się licznymi pytaniami dotyczącymi zakresu oraz kosztów przeprowadzonych badań specjalistycznych oraz ekspertyz skutkujących zamknięciem mostu. W niniejszym raporcie prezentujemy szczegółowo koszty poniesione dotychczas przez ZDMiKP w ramach umowy utrzymaniowej dot. obiektów inżynierskich w okresie II półrocza 2020 do dnia 29.01.2021 związanych z badaniem Mostu Uniwersyteckiego.
Podobne zestawienia finansowe dotyczące kosztów podparcia, naprawy mostu będziemy podawać regularnie na naszej stronie internetowej w kolejnych raportach.

Prace eksperckie wykonane w ramach umowy utrzymaniowej dot. obiektów inżynierskich w okresie II poł. 2020 - 01.2021
na  Moście Uniwersyteckim:

 Kwota

usługi

  1. I.Konsultacyjne Biuro Projektowe Krzysztof Żółtowski
 

przegląd dokumentacji

 
 przegląd konstrukcji  
 obliczenia teoretyczne   
 opracowanie koncepcji naprawy  

Razem

213 000,00 netto

  1. II.Inne podmioty wspomagające proces oceny sytuacji technicznej mostu
 

inwentaryzacja skaningowa konstrukcji

 
 inwentaryzacja geodezyjna, niweleta przęseł  
 badania nieniszczące wszystkich węzłów zakotwień want  

Razem

157 960,00 netto


Całość usług związanych z oceną stanu mostu:

370 960,00 netto

 

456 280,80 brutto

Weiterlesen...Podpisaliśmy umowę na obsługę i utrzymanie Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego w sezonie 2021.
Mimo trudnej sytuacji epidemicznej i długotrwałego spadku liczby wypożyczeń, rower miejski nadal będzie funkcjonował w naszym mieście.


Zgodnie z podpisaną właśnie umową obsługa BRA w 2021 roku, kosztować będzie blisko 1,3 mln zł. Jedyną ofertę w przetargu złożyła firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy. Wykonawca przygotowuje się teraz do nowego sezonu rowerowego, który rusza już 1 marca.

Warto przypomnieć, że w tegorocznym sezonie obowiązywać będzie system pomostowy co oznacza, że umowa będzie obowiązywała tylko przez rok 2021 i opierać się będzie na wykorzystaniu istniejących stacji i rowerów. Proponowane rozwiązania wprowadziliśmy mając na uwadze sytuację epidemiologiczną , spadającą liczbę wypożyczeń oraz trudną sytuacji tej branży w innych miastach Polski.

Niestety pomimo większej liczby dróg rowerowych w mieście (ponad 7 km nowych dróg, kolejne 9 w budowie), dodatkowych stacji rowerowych i coraz lepszej jakości świadczonych usług, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, tracił użytkowników. W 2020 roku spadki wypożyczeń rowerów miejskich sięgały ponad 60% w porównaniu do lat wcześniejszych.

Wpływ na spadek zainteresowania rowerami w ostatnim okresie miały: trwająca od wielu miesięcy pandemia Covid-19, okresowe zawieszenie systemu w ramach obostrzeń oraz pojawienie się w mieście elektrycznych hulajnóg i skuterów. Spadek popularności wypożyczalni rowerów publicznych ma niestety tendencję ogólnokrajową.

Weiterlesen...Zima to najlepsza pora roku do prowadzenia prac projektowych. Przygotowana dokumentacja pozwali już wiosną przystępować do robót budowlanych.

W tym roku, w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski, powstanie kilka nowy nowych parkingów na naszych osiedlach.

Zakończyliśmy już prace projektowanie miejsc postojowych m.in. przy ulicach Pestalozziego na Bartodziejach. Wkrótce gotowa będzie też dokumentacja niezbędna do zlecenia kolejnych prac na Kapuściskach. 

Budowa parkingu na ul. Pestalozziego zakłada przebudowę końcowego odcinka tej ulicy, gdzie do tej pory pojazdy parkowały na nieutwardzonym terenie przy Zespole Szkół Budowlanych. W ramach nowej inwestycji teren na Bartodziejach zostanie utwardzony kostką, wyposażony w odwodnienie i oświetlenie. Wiosną zlecone zostaną prace budowlane. Na ten cel zabezpieczyliśmy prawie 300 tysięcy złotych.

Kolejny parking zbudowany zostanie też przy ul. Szarych Szeregów. Inwestycja zlokalizowana będzie na wysokości wieżowca z nr 13. Inwestycja zakłada rozbudowę istniejącego parkingu o nową część. Obecnie trwają jeszcze końcowe prace nad projektem budowlanym. Latem planowane jest zlecenie prac budowlanych. Na tą inwestycję trafi kolejne blisko 300 tysięcy złotych. W ubiegłym roku przy tej ulicy również dobudowaliśmy w oparciu o BBO 50 nowych miejsc parkingowych. Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ 

Gotowy jest również projekt budowlany parkingu przy ul. Goszczyńskiego na Szwederowie. Został złożony wniosek o pozwolenie na budowę. Jednocześnie trwają prace nad projektem wykonawczym i częścią kosztorysową. Nowe miejsca dobudowane mają być wzdłuż ulicy. W tej części miasta swoje inwestycje równocześnie zaplanowała Pomorska Spółka Gazownictwa. Stąd zlecenie prac drogowych będzie możliwe po wybudowaniu gazociągu. Na ich realizację zabezpieczono prawie 500 tysięcy złotych.

W tym roku zbudowane zostaną również mniejsze parkingi przy sięgaczu ul. Wiślanej. Szacowany koszt tego zadania to 68 tysięcy złotych. W projektowaniu są jeszcze miejsca parkingowe przy ul. Chojnickiej. Na ten cel trafi ponad 250 tysięcy złotych.

W trakcie ostatniej edycji BBO mieszkańcy wybrali też nowe inwestycje związane z budową parkingów.
Najważniejsze z nich to rozbudowa parkingu w rejonie ul. Sułkowskiego 15-17 i zaadaptowanie na parking terenu po skateparku na Kapuściskach przy ul. Szarych Szeregów.
Ażurowymi płytami utwardzony zostanie też parking w rejonie ogródków działkowych na ul. Inwalidów.

Zaprojektowany w latach 2008-10 most Uniwersytecki jest wyłączony z ruchu. Trwają prace zabezpieczająco-naprawcze. Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski zobowiązał ZDMiKP do przygotowania wszystkich dokumentów, które będą podstawą do roszczeń odszkodowawczych. W związku z możliwością sprowadzenia niebezpieczeństwa katastrofy budowlanej w następstwie błędów projektowych, zawiadomiona została już Prokuratura.

Pytania i odpowiedzi:

1. Dlaczego most został zamknięty?
Z ekspertyzy zleconej przez ZDMiKP i wykonanej przez zespół prof. Krzysztofa Żółtowskiego wynika, że „w konstrukcji mostu Uniwersyteckiego stwierdzono poważne przeciążenia kluczowych dla bezpieczeństwa elementów konstrukcyjnych. Jest wysoce prawdopodobne, że awaria dowolnego zakotwienia wanty będzie początkiem katastrofy postępującej prowadzącej do zniszczenia mostu."

Na podstawie oceny wizualnej konstrukcji i przeprowadzonych obliczeń autorzy badań wnioskowali o natychmiastowe przystąpienie do zabezpieczenia konstrukcji i naprawy. ZDMiKP bezzwłocznie po otrzymaniu ekspertyzy zabezpieczył obiekt w dniu 29 stycznia br. Działanie te zostały zgłoszone do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Szczegółowa ekspertyza oraz Protokół z przeprowadzonych prac eksperckich znajduje się w Raporcie nr 1 

2. Co jest przyczyną awarii?
Otrzymane ekspertyzy zespołu prof. K. Żółtowskiego wskazują na wystąpienie błędów na etapie projektu mostu. W raporcie ekspertów podkreślono, że „konstrukcja zakotwień want została zaprojektowana niezgodnie ze sztuką kształtowania konstrukcji stalowych". Zdaniem autorów ekspertyzy zaproponowane przez projektanta mostu rozwiązania inżynierskie, nie sprawdziły się na etapie jego użytkowania i mogły zostać pierwotnie oparte na niewystarczających założeniach projektowych, odpowiednich dla tak dużej i nietypowej konstrukcji.

3. Kto i kiedy zaprojektował most, kiedy zlecono budowę?
Projekt mostu powstał w latach 2008-2010. Przygotowywała go firma Transprojekt Gdański. Autorem projektu był inż. Tadeusz Stefanowski. Dokumentacja została odebrana przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w dniu 10 lutego 2010 roku.
Umowę z wykonawcą prac budowlanych podpisano 16 września 2010 roku.

4. Dlaczego zastosowano taką konstrukcję?
Przed pracami projektowymi powstało kilka koncepcji wraz z kosztorysami. Przygotowane zostały m.in. most łukowy oraz most łukowy z jedną płaszczyzną want w osi pasa dzielącego. Do dalszych prac w 2009 roku miasto wybrało konstrukcję z mostem podwieszanym z pylonem w formie przenikających formie dwóch przenikających się liter Alfa i Omega.
Duże projekty inwestycyjne do 2010 roku nie były przedmiotem konsultacji z mieszkańcami.

5. W jaki sposób odbywa się odbiór takiej dokumentacji?
Pełną odpowiedzialność za każdy projekt ponosi jej wykonawca tj. projektant. Zgodnie z obowiązującymi przepisami w celu uniknięcia błędów dokument (dokumentacja) zanim opuści biuro projektowe jest dodatkowo weryfikowany przez osobę sprawdzającą. Zamawiający, w tym przypadku ZDMiKP weryfikuje natomiast kompletność dokumentacji (m.in. decyzje, pozwolenia, uzgodnienia, opracowania techniczne) oraz jej zgodność z wytycznymi określonymi w specyfikacji zamówienia.
Podobnie jak w przypadku zakupu projektu domu Inwestor , w tym przypadku ZDMiKP nie przelicza wszystkich wartości charakteryzujących parametry obiektu, których dokonał autor projektu dysponujący odpowiednimi uprawnieniami.

6. Czy most zbudowano zgodnie z dokumentacją?
Odbiór inwestycji nastąpił 12 grudnia 2013 roku. Wszystkie rozwiązania były zgodne z dokumentacją. Przed oddaniem do użytkowania most został skontrolowany przez Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego pomiędzy 26 listopada, a 6 grudnia 2013 roku w celu uzyskania decyzji na użytkowanie obiektu. Wykonawcy usunęli też wszystkie usterki wskazane przez inspektorów nadzoru ZDMIKP, które nie odpowiadały standardom zawartym w specyfikacjach technicznych.

7. Kto zapłaci za naprawę mostu?
Wszystkie prace zabezpieczające i naprawcze w celu skrócenia czasu realizacji w świetle stwierdzonego zagrożenia zlecane są bezzwłocznie w trybie bezprzetargowym w oparciu o środki, którymi dysponuje miasto, w tym rezerwą budżetową. Wszystkie koszty są na bieżąco dokumentowane. ZDMiKP jako zarządca obiektu równocześnie z pracami naprawczymi, podejmie odpowiednie kroki na drodze prawnej, celem wyjaśnienia nieprawidłowości oraz w zakresie dochodzenia odszkodowania.
Prezydent Bydgoszczy zobowiązał ZDMiKP do zabezpieczenia wszystkich dokumentów, które będą podstawą do roszczeń odszkodowawczych. Jednocześnie w związku z możliwością sprowadzenia niebezpieczeństwa katastrofy budowlanej w następstwie błędów projektowych w projekcie mostu Uniwersyteckiego 4 lutego br. zawiadomiona została również prokuratura.

8. Jak długo most będzie zamknięty?
Wszystkie prace naprawcze zlecane są bezzwłocznie. ZDMiKP dysponuje już koncepcją wzmocnienia węzłów. Naprawa będzie uzależniona przede wszystkim od terminów zaproponowanych przez wykonawców. Obecnie prowadzone są rozmowy z firmą specjalizującą się w tego typu pracach tj. podparciach obiektów oraz wzmocnieniu węzłów (z mocowaniami want). Wykonawca już przygotowuje się do podparcia obiektu. Te prace przy sprzyjających warunkach zajmą około 2 miesięcy.
Umożliwi to następnie wzmocnienie zakotwień want. Zakończenie wszystkich prac możliwe będzie jesienią. Informacje o postępach prac naprawczych raportowane są na naszej stronie internetowej.

9. Jakie działania podejmowane są by usprawnić ruch?
Zmieniona został trasa linii autobusowej nr 57. W dniu 5 lutego 2021 roku otwarto przejazd ul. Toruńska na kierunku rondo Bernardyńskie – rondo Toruńskie, jest to pierwszy etap zmian. Jak tylko pozwolą na to warunki na budowie wprowadzony zostanie drugi etap – udrażniając ul. Toruńską w obu kierunkach. Wiosną otwarta dla ruchu zostanie też druga jezdnia ul. Kujawskiej.

Poniżej możecie Państwo zapoznać się z materiałem zaprezentowanym przez ZDMiKP podczas XXXV Sesja Rady Miasta Bydgoszczy, zorganizowanej dnia 10 lutego 2021 roku.

PREZENTACJA ZDMiKP [pdf]

Dokumenty:

ZGŁOSZENIE DO PROKURATURY [PDF]

EKSPERTYZA oraz PROTOKÓŁ Z PRAC EKSPERCKICH znajduje się w RAPORCIE NR 1


Seite 152 von 427