Aktualności
30 lat ZDMiKP
Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy obchodzi swoje 30 urodziny. Jednostka została powołana dokładnie 1 marca 1994 roku.
Przez ostatnie lata intensywnie pracowaliśmy nad rozwojem komunikacji miejskiej i dróg na terenie Bydgoszczy.
Przed nami teraz kolejne wyzwania i przedsięwzięcia, które zmienią życie mieszkańców na lepsze.
Bydgoszcz, w ciągu ostatnich lat, przeszła imponującą i dynamiczną przemianę, która znacznie wpłynęła na jej rozwój, estetykę oraz jakość życia mieszkańców.
Zmiany zaszły nie tylko w gospodarce, kulturze, edukacji ale też przestrzeni publicznej i infrastrukturze miejskiej.
Ta dynamiczna przemiana sprawiła, że Bydgoszcz staje się nie tylko miejscem z bogatą historią, ale również nowoczesnym, atrakcyjnym miastem, gotowym na wyzwania przyszłości.
Cieszymy się, że przez ostatnich 30 lat mogliśmy brać czynny udział w rozwoju naszego miasta i wpływać na poprawę jakości życia jego mieszkańców.
Z okazji trzydziestej rocznicy istnienia naszej firmy, pragnę podziękować wszystkim pracownikom, którzy przez te trzy dziesięciolecia byli sercem i duszą naszej firmy - mówi Dyrektor ZDMiKP Wojciech Nalazek - Wasze umiejętności, pomysłowość i zdolności do współpracy pomagały pokonywać przeszkody i osiągać zamierzone cele. Tylko dzięki Waszemu osobistemu zaangażowaniu, wytrwałości umieliście przekuć pomysły w czyny i tworzyć przyszłość naszego Miasta - mówi Nalazek. Dzięki organizacji transportu publicznego czynnie uczestniczycie codziennie w życiu setek tysięcy mieszkańców, a poprzez budowę i remonty infrastruktury drogowej, zostawiacie trwałe ślady na kolejne dziesięciolecia. Dziękuję Wam za waszą ciężką pracę i poświęcenie - dodaje Dyrektor. W tym szczególnym dniu, pragnę podziękować też firmom budowlanym i projektowym, wszystkim instytucjom, urzędom lokalnym i centralnym za pomoc przy realizacji zamierzonych zadań – mówi Nalazek - Wasza solidność i zaangażowanie stały się dla nas motorem napędowym do dalszego rozwoju infrastruktury i komunikacji naszego miasta. To dzięki waszej pomocy byliśmy laureatami wielu nagród. Szczególne podziękowania, pragnę też złożyć wszystkim Mieszkańcom za dotychczasowe zaufanie i wsparcie. Wasze sugestie i opinie zawsze są dla nas cennym źródłem inspiracji do doskonalenia naszych usług. Bez Waszej otwartości na innowacje i gotowości do wspólnego budowania miasta, nie osiągnęlibyśmy tego, co mamy dziś – dodaje Nalazek.
ZDMiKP jako jednostka organizacyjna gminy Bydgoszcz, powstała 1 marca 1994 r.
Głównym celem było skoncentrowanie w jednym ośrodku decyzyjno-realizacyjnym zadań związanych z budową i utrzymania dróg, zarządzania ruchem oraz organizacją transportem zbiorowym na terenie miasta.
Ostatnie 30 lat to czas ciągłego rozwoju infrastruktury drogowej i transportowej Bydgoszczy.
Zrealizowaliśmy wiele ważnych inwestycji, takich jak: przebudowa ul. Grunwaldzkiej i ul. Kolbego, budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca PKP. rewitalizacja Bydgoskiej Starówki i okolicznych uliczek a także nadbrzeża Wisły i Rynku w Starym Fordonie.
Przebudowaliśmy rondo Kujawskie i Bernardyńskie oraz węzeł Szarych Szeregów. Powstały też nowe mosty nad Brdą oraz Trasa Uniwersytecka.
Od podstaw powstały wiadukty w ciągu Wojska Polskiego i Armii Krajowej.
Przez lata braliśmy też czynny udział w nadzorze tak ważnych inwestycji jak: budowa linii tramwajowej do Fordonu, przebudowa Wyspy Młyńskiej czy dworca kolejowego Bydgoszcz Główna i Bydgoszcz Leśne.
Bez tych inwestycji trudno sobie już wyobrazić dzisiejszą Bydgoszcz, choć to tylko cześć zadań, które przez ostatnie lata zrealizowaliśmy
Sukcesywnie rozwijamy transport publiczny.
W ostatnich latach powstały w Bydgoszczy nowe torowiska oraz blisko 30 buspasów.
Wszystkie autobusy w Bydgoszczy są nowoczesne i niskopodłogowe.
Wymieniamy też cały tabor tramwajowy na nowy a wysłużone Konstale już niebawem znikną całkowicie z bydgoskich ulic.
Dzisiaj pasażerowie komunikacji mają dostęp do najnowszych technologii bezgotówkowych zakupów biletów. Wprowadziliśmy i ciągle rozwijamy też Bydgoską Kartę Miejską, którą posiadają już tysiące bydgoszczan.
W ostatnich latach mocno stawiamy na przebudowę ulic osiedlowych, chodników i tras rowerowych, których mamy już blisko 140 km.
Przez ostatnie lata utwardziliśmy ponad 50 kilometrów dróg gruntowych w Bydgoszczy.
Tym samym liczba mieszkańców, którzy są zameldowani przy drogach gruntowych, zmniejszyła się o połowę.
Każdego roku poprawiamy bezpieczeństwo pieszych poprzez doświetlanie przejść, budowę wyniesiony skrzyżowań czy przystanków wiedeńskich.
Wymieniamy też oświetlenie uliczne na energooszczędne.
Dzięki prowadzonym inwestycjom drogowym, przeprowadziliśmy też liczne badania archeologiczne w różnych częściach miasta.
Nie zapominamy, też oczywiście o zieleni. Teraz już każdą większą inwestycję łączymy z licznymi nasadzeniami drzew i krzewów.
Kolejne 30 lat przed Nami
Będziemy kontynuować nasze dotychczasowe zaangażowanie w projekty drogowe i komunikacyjne oraz wspierać zadania mające poprawić życie mieszkańców.
Będziemy rozwijać i wprowadzać nowatorskie rozwiązania, które mamy nadzieję, nie tylko spełniają ale i przewyższają oczekiwania Bydgoszczan.
Najbliższe lata to m.in. budowa nowej infrastruktury drogowo-torowej wzdłuż ul. Toruńskiej, rozbudowa ul. Kamiennej do układu dwujezdniowego z obiektami inżynierskimi, budowa węzła Wschód, budowa nowych wiaduktów Warszawskich, przebudowa mostu Pomorskiego i mostów Solidarności.
W planach mamy też budowę nowej linii tramwajowej w ciągu ul. Solskiego, nowej linii tramwajowej w ciągu ul. Wyszyńskiego czy przebudowę ul. Nakielskiej.
Naszym marzeniem będzie też rozpoczęcie budowy południowo-wschodniej obwodnicy Bydgoszczy.
Jeszcze raz dziękujemy Wam za każdy wspólny sukces, ale również za wyrozumiałość w trudnych chwilach. Jesteśmy przekonani, że nasza praca przyczyniła się do rozwoju Bydgoszczy, a kolejne trzy dekady przyniosą nam nowe możliwości do osiągania wspólnych celów. Z optymizmem patrzymy w przyszłość, gotowi na kolejne etapy naszej wspólnej i fascynującej podróży.
[FILM] Nowe mosty - w marcu pojedziemy zmodernizowaną przeprawą
Firma Trakcja S.A. zapewnia, że w marcu br. kierowcy pojadą gruntownie wyremontowanym „starym" mostem Kazimierza Wielkiego.
To ostatni element potężnej inwestycji, która już teraz usprawnia ruch pomiędzy Bartodziejami i Kapuściskami.
Na budowie trwają prace porządkowe i wykończeniowe.
Budowa nowych mostów nad Brdą, połączona została z modernizacją starej przeprawy wybudowanej w 2000 roku.
Obecnie przy dotychczasowej przeprawie mostowej wykonywane są prace remontowe pod obiektem.
W najbliższych dniach rozpocznie się montaż nowych barier ochronnych oraz wykonany zostanie nowy chodnik. Do ułożenia żywicy chodnikowej wymagane będą jednak sprzyjające warunki pogodowe (brak opadów, wyższa temperatura).
Kontynuowane są docelowe najazdy na obiekt od strony ul. Toruńskiej i Fordońskiej.
W lutym br. firma Trakcja S.A. ułożyła warstwy podbudowy. Opady deszczu uniemożliwiły jednak wykonanie całego zakresu zaplanowanych prac przy nawierzchni.
W związku z tym Wykonawca prac zakłada udostępnienie zmodernizowanego obiektu do ruchu - w marcu.
Do tego czasu gotowe ma być docelowe (grubowarstwowe) oznakowanie poziome w obrębie całej zrealizowanej inwestycji oraz ostatnie nasadzenia krzewów. Cały pakiet nasadzeń obejmuje łącznie ponad 360 drzew i 1130 krzewów.
Wraz z otwarciem zmodernizowanej starej przeprawy planowane jest uruchomienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego z ul. Toruńską.
W ubiegłym tygodniu w obrębie mostów na skrzyżowaniach zamontowane zostały podpórki rowerowe, które ułatwiają cyklistom oczekiwanie na zmianę świateł.
Wykonanywane były też prace wykończeniowe i porządkowe w obrębie ul. Perłowej. Oświetlone zostały perony tramwajowe.
Zakończono też podstawowe roboty gazownicze w obszarze chodnika przy ul. Fordońskiej. Trwają odbiory i uzyskiwane są wymagane pozwolenia.
Warto wiedzieć
Budowa nowych mostów oraz modernizacja starej przeprawy łączącej Bartodzieje z Kapuściskami to obecnie największa, kończąca się inwestycja drogowa o wartości prawie 170 mln zł. Finansowana jest z wykorzystaniem środków unijnych. W jej ramach powstały między innymi dwa mosty (drogowy i tramwajowy) oraz zmodernizowane zostały torowiska w rejonie ulic Toruńskiej, Perłowej i Fordońskiej.
Równanie ulic gruntowych – zmieniamy strategię
Przez ostatnie osiem lat przebudowaliśmy i utwardziliśmy ponad 50 kilometrów dróg gruntowych w Bydgoszczy.
W tym roku kolejnych 30 ulic zyska twardą nawierzchnię.
Nie zapominamy jednak też o istniejących gruntówkach.
Teraz będziemy je już nie tylko wyrównywać, ale też dodatkowo naprawiać.
Ruszyły pierwsze prace w terenie.
W ubiegłym roku wprowadziliśmy schemat działań, oparty na tzw. profilowaniu interwencyjnym w oparciu o własne przeglądy ulic oraz zgłoszenia mieszkańców.
Niestety równanie ulic gruntowych zawsze uzależnione jest od pogody
W trakcie przymrozków nie ma możliwości wyrównania takich ulic, a po opadach deszczu równiarki zostawiają po sobie błoto, które jest nie do przebycia dla aut czy pieszych.
Obecnie pomimo wiosennej aury, nadal jesteśmy w okresie zimowym a pogoda nie sprzyja.
Dlatego właśnie zmieniamy i rozszerzamy zakres dotychczasowych działań.
Oprócz równania ulic gruntowych za pomocą równiarek (przy dobrej pogodzie), zaczynamy dodatkowo ubytki w drogach gruntowych uzupełniać kruszywem lub materiałem z recyklingu (prace będa prowadzone bez względu na pogodę).
Zaczynamy od głównych ulic zbiorczych i dojazdowych na wszystkich bydgoskich osiedlach.
Już prowadzimy pierwsze prace na najbardziej uszkodzonych odcinkach ulic: Żytniej, Jułgi i Pod Borem.
W tym tygodniu pojawimy się też na ulicach Burzowej i Agrestowej,
Realizowane będą również ulice: Opławiec, Łucka, Szczytowa, Bieszczadzka, Błądzimska, Notecka i Trawnik.
Warto pamiętać.
Konieczność wykonywania napraw dróg gruntowych, można zgłaszać poprzez aplikację Dbamy o Bydgoszcz lub bezpośrednio w Wydziale Utrzymania ZDMiKP pod nr tel. 52 582 27 14 lub 15.
Wiosną ruszą duże przebudowy
Co roku przebudowujemy kilkadziesiąt ulic gruntowych w mieście. Zadania realizujemy w ramach Wieloletniego Programu Utwardzania Ulic Gruntowych pomagają nam też inne rozwiązania m.in. inicjatywy lokalne, program BBO czy przebudowy ulic w ramach dużych zadań inwestycyjnych.
W tym roku całkowicie przebudujemy kolejnych 30 ulic gruntowych - więcej na ten temat TUTAJ
Trwają też prace przy "asfalcie".
Przy sprzyjającej pogodzie kontynuujemy też remonty cząstkowe asfaltowych ulic osiedlowych.
3 brygady prowadzą naprawy nawierzchni - masą "na zimno" i "na gorąco".
Zakres tych prac znacznie zostanie zwiększony w marcu, gdy ponowne zostanie uruchomiona produkcja na wytwórniach mas bitumicznych a pogoda znacznie się poprawi (mniej opadów, wyższa temperatura)
Ryby, ptaki i owoce - czyli nietypowe nazwy bydgoskich ulic.
W Bydgoszczy znajduje się ponad 1550 ulic.
Najwięcej z nich zawdzięcza swoją nazwę wybitnym i zasłużonym postaciom historycznym.
Na wielu bydgoskich osiedlach mamy jednak też spora nietypowych nazw ulic, związanych z owocami, ptakami czy rybami.
Większość ulic, zwłaszcza w centrum, posiada w swojej nazwie odniesienie do historii miasta, wydarzeń, znanych postaci lub osób zasłużonych dla Bydgoszczy.
Nazwa może też wskazywać kierunek lub miejscowość, gdzie prowadziła wcześniej dana droga.
Podróżując więc w okolicach Śródmieścia można spacerować ulicami: Jezuicką, Pod Blankami, Marszałka Focha, Mennica, Mickiewicza, Chodkiewicza, Mikołaja Reja czy Ignacego Paderewskiego.
Wraz z rozwojem miasta i powstawaniem kolejnych osiedli, nadawane były coraz bardziej wymyślne nazwy ulic.
Zdarza się więc, że wiele odcinków dróg na osiedlach, nawiązuje do nazw ptaków, ryb lub górskich szczytów. Nazwy nadawane są przez Radę Miasta.
Preznetujemy listę najbardziej popularnych i nietypowych nazw ulic na bydgoskich osiedlach.
Ryby i ptaki na Osowej
Na osiedlu Osowa Góra znajduje się ponad 30 ulic związanych z rybami w nazwie.
Mamy więc między innymi: Łososiową, Karpią, Rekinową, Sardynkową, Okoniową, Płociową, Morszczukową, Trociową, Szczupakową, Dorszową czy Sandaczową.
W tych okolicach występuje też wiele ulic związanych z wodą: ul. Głębinowa, ul. Kotwicowa, ul. Sztormowa, ul. Spławikowa, ul. Lagunowa, ul. Trzcinowa, ul. Łowiskowa oraz ul. Masztowa.
Jak się okazuje, ryby i woda na Osowej Górze to nie wszystko.
Duża liczba ulic w tym rejonie posiada w swojej nazwie również odniesienia do ptactwa.
Podróżując tym osiedlem, można natknąć się na ulice takie jak: Kukułcza, Szpakowa, Kogucia, Kolibrowa, Gawronia, Dzięciołowa. Kanarkowa, Indycza, Strusia czy Gęsia.
Sporo „ptasich" ulic mamy też na bydgoskim Górzyskowie. Napotkamy tu ulice: Orlą, Gołębią, Pawią, Jaskółczą oraz Kruczą.
Góry królują na Tatrzańskim
Miłośnicy polskich gór powinni zamieszkać na Osiedlu Tatrzańskim w Fordonie.
Nie tylko nazwa dzielnicy nawiązuje tam do górskich szczytów. Podczas spaceru można natknąć się na takie ulice jak: Karkonoska, Tatrzańska, Sudecka, Wierchowa, Bieszczadzka, Świętokrzyska, Janosika, Zbójnicka, Lawinowa, Taterników czy Juhasów.
Pogoda w nazwie
Ulice związane z pogodą napotkamy na Czyżkówku.
Znajdują się tam ulice Deszczowa, Gradowa, Burzowa, Śniegowa, Chmurna, Polarna, Podniebna
Na Jarach mamy natomiast ulice Ciepłą, Mroźną, Chłodną, Słoneczną i Mglistą.
Na Jachcicach napotkamy ulice: Komandosów, Gwardzistów, Spadochroniarzy, Kanonierów, Grenadierów, Saperów, Partyzantów czy Czołgistów.
Miedzyń pełen owoców i drzew
Na tym bydgoskim osiedlu królują ulice: Morelowa, Porzeczkowa, Jeżynowa, Truskawkowa, Wiśniowa, Borówkowa, a także Sosnowa, Jałowcowa czy Wierzbowa.
Na osiedlu Leśnym nie mogło zabraknąć oczywiście ulic: Dębowej, Bukowej, Świerkowej, Jodłowej i Modrzewiowej.
W Bydgoszcz są też tak nietypowe nazwy ulic jak: Kubusia Puchatka, Jednostronna, Niecała, Kapryśna, Racjonalizatorów czy Piwna.
Warto wiedzieć:
W Bydgoszczy mamy ponad 1550 dróg publicznych
Najdłuższe ulice to:
Toruńska – ponad 11 km
Fordońska – prawie 10 km
Nowotoruńska – ponad 8 km
Najkrótsze ulice to:
Rybi Rynek 37m
Kapryśna 39m
Sasankowa 41m
Przesmyk 42m