Aktualności
Ważne zmiany przepisów dla użytkowników hulajnóg
20 maja weszły w życie nowe przepisy Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Określono w nich nowe zasady poruszania się oraz parkowania coraz bardziej popularnych hulajnóg. Określono również obowiązki wobec kierujących takimi pojazdami.
Nowe przepisy mają wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa użytkowników oraz uporządkować parkowanie hulajnóg w mieście.
Zgodnie z nowymi przepisami kierujący hulajnogą elektryczną będzie musiał korzystać z drogi dla rowerów – z prędkością do 20 km/h.
W przypadku, gdy brakuje drogi dla rowerów, kierujący hulajnogą będzie mógł korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h. Wówczas może jechać z prędkością do 20 km/h.
Hulajnogą elektryczną będzie można wyjątkowo poruszać się też chodnikiem, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Trzeba jednak pamiętać, że w takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, który na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Należy również pamiętać, że dzieci do 10 lat będą mogły korzystać z hulajnóg wyłącznie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.
Zmiany w przepisach zakazują również przewożenia na hulajnodze innych osób a także przedmiotów czy zwierząt.
Kierujący będzie też zobowiązany sygnalizować zamiar skrętu za pomocą kierunkowskazu albo wyciągniętej ręki.
Nowe zasady parkowanie hulajnóg.
Pozostawione na chodnikach hulajnogi to niestety spore utrudnienie dla pieszych. Nowe przepisy mają to zmienić.
Hulajnogę elektryczną będzie trzeba bowiem pozostawiać jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni.
Pojazd będzie musiał być ustawiony równolegle do krawędzi chodnika a szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych nie powinna być mniejsza niż 1,5 m.
Od 20 maja na terenie Bydgoszczy odpowiednie służby mundurowe będą mogły też skutecznie nakładać mandaty za źle zaparkowany pojazd.
Nowa ustawa zakłada usunięcie pojazdu z drogi w przypadku pozostawienia go w miejscu, gdzie jest to zabronione lub utrudnia ruch i zagraża bezpieczeństwu.
Stawka określona w ustawie za usunięcie pojazdu została ustalona w wysokości 123 zł za usunięcie i 23 zł za każdą dobę przechowywania pojazdu.
„Protest” wkrótce na Jagiellońskiej
Rozstrzygnęty został konkurs na projekt muralu upamiętniającego wydarzenia Bydgoskiego Marca, który ozdobi szczytową ścianę budynku przy ul. Jagiellońskiej 38.
Zwycięzcy na wykonanie pracy mają czas do 30 lipca br.
Celem konkursu było zaprojektowanie i wykonanie muralu nawiązującego do wydarzeń z 19 marca 1981 roku, znanych pod pojęciem „prowokacji bydgoskiej".
Na konkurs wpłynęło 12 prac z całej Polski, o różnym charakterze.
Wybrano tę, która w najbardziej symboliczny sposób opowiada o wydarzeniach Bydgoskiego Marca '81.
To już kolejny mural, który mogą podziwiać kierowcy i piesi przy bydgoskich ulicach.
Pół roku temu taki projekt został wykonany w wykopie torowiska ulicy Kujawskiej.
Takie duże obrazy na murach, można podziwiać już w kilkudziesięciu miejscach Bydgoszczy.
Tematyką odnoszą się do wybitnych postaci, ważnych dla miasta wydarzeń lub stanową uzupełnienie miejskiego krajobrazu.
Wiele z nich stało się już turystycznymi atrakcjami.
WybieraMY najważniejsze inwestycje w mieście. Ostatni moment aby zagłosować.
Dobiegają końca konsultacje związane z wyborem przez mieszkańców, kolejności realizowanych inwestycji w mieście. Jeszcze tylko do piątku (21 maja) możecie Państwo zdecydować, które zadania powinny być realizowane w pierwszej kolejności.
W ramach konsultacji społecznych, każdy z mieszkaniec może wskazać do 3 z 15 inwestycji, które wcześniej były ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej lub planowano ich wprowadzenie.
Na podstawie wyników tego głosowania opracowana zostanie kolejność realizacji tych zadań w najbliższych latach.
Konsultacje trwają do północy 21 maja br.
Skierowane są do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy.
Swoje opinie można wyrazić za pomocą karty konsultacyjnej dostępnej na stronie www.bydgoszcz.pl/wybieraMY
Lista konsultowanych inwestycji:
• Przebudowa ul. Nakielskiej (od granic miasta do ronda Grunwaldzkiego). Inwestycja zakłada m.in. rozbudowę jezdni o buspasy, drogi rowerowe, chodniki i przebudowę pętli Wilczak.
• Rozbudowa stadionu Polonii Bydgoszcz. Zadanie związane jest z kontynuacją przebudowy trybun i dostosowanie obiektu do najnowszych standardów.
• Budowa basenu na osiedlu Leśnym. Nowa pływalnia ma powstać w oparciu o przygotowaną już dokumentację projektową przy szkole na ul. Czerkaskiej.
• Budowa basenu rehabilitacyjnego przy ul. Jesionowej na Szwederowie. Obiekt przeznaczony dla uczniów Zespołu Szkół Specjalnych oraz seniorów z możliwością korzystania przez inne grupy mieszkańców
• Budowa zachodniej pierzei Starego Rynku. Sposób, w jaki zabudowana powinna być ta część Salonu Miasta będzie przedmiotem dodatkowych konsultacji. Umieszczenie zachodniej pierzei na liście priorytetów nie rozstrzyga czy będzie to zabudowa historyczna czy nowoczesna
• Budowa otwartego kąpieliska na Astorii, Balatonie lub w Parku Centralnym. Przygotowane zostały koncepcje, które poddaliśmy konsultacjom społecznym, w I etapie może powstać jeden obiekt w zależności od możliwości finansowych.
• Rewitalizacja Parku Akademickiego. Przygotowana została koncepcja zakładająca zagospodarowanie terenów z oczkami wodnymi przy ul. Rejewskiego.
• Dalsza rewitalizacja nabrzeży Brdy. Budowa ciągów pieszych i rowerowych wzdłuż Brdy
• Rozwój funkcji rekreacyjnych w Myślęcinku: budowa kolejki wąskotorowej i biegunarium. Odtworzenie infrastruktury kolejowej, jej rozbudowa oraz budowa nowej części zoo dla zwierząt ze strefy polarnej.
• Zwiększenie wydatków na budowę infrastruktury rowerowej. Zwiększenie puli w stosunku do aktualnej zakładającej co roczny wzrost wydatków do kwoty 10 mln rocznie i dróg rowerowych budowanych w ramach trwających inwestycji
• Budowa ścieżki i chodnika wzdłuż Trasy Uniwersyteckiej nad Brdą. Wykonanie nowej kładki dedykowanej rowerzystom i pieszym pomiędzy dworcem PKS i pętlą Babia Wieś.
• Utworzenie Fordońskiego Centrum Kultury. Stworzenie nowej instytucji w gmachu po szkole przy ul. Gawędy z szeroką ofertą kulturalną.
• Rewitalizacja Kanału Bydgoskiego. Zagospodarowanie na cele rekreacji i wypoczynku kolejnych odcinków parku nad Starym Kanałem Bydgoskim oraz pasów zieleni przy nowej części kanału.
• Rozbudowa trasy W-Z - etapowanie. Rozbudowa najważniejszej arterii komunikacyjnej w mieście do dwóch pasów ruchu z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, zgodnie z opracowaną wcześniej koncepcją.
• Zwiększenie wydatków na wieloletni program utwardzania ulic gruntowych zlokalizowanych na terenie miasta Bydgoszczy. Dodatkowe środki pozwolą skierować do realizacji kolejne ulice, które zyskały w trakcie oceny ich ważności największą liczbę punktów.
Park&Ride. Ruszyła budowa parkingu na Czyżkówku
Rozpoczęła się budowa parkingu na Węźle Zachodnim, który będzie częścią systemu Park&Ride. Pomieści około 75 pojazdów. Pozwoli on przede wszystkim mieszkańcom miejscowości położonych w północno-zachodniej części Metropolii Bydgoszcz wygodnie zaparkować i kontynuować podróż do centrum komunikacją miejską lub rowerem aglomeracyjnym.
Jednym z parkingów funkcjonujących w systemie P+R ma być obiekt przy Węźle Zachodnim. Jego budowa właśnie się rozpoczęła.
Trwają m.in. rozbiórki i przygotowania do układania kanalizacji deszczowej. Wcześniej wykonawca opracował projekt i pozyskał wszystkie niezbędne pozwolenia.
Parking powstaje pomiędzy ulicami Nad Torem, Grunwaldzką i stacją benzynową.
Do tej pory również funkcjonował tam parking, ale tylko część pojazdów parkowała na utwardzonym terenie. Po zakończeniu inwestycji w tym punkcie miasta będzie mogło parkować około 75 pojazdów (w tym 3 dla osób z niepełnosprawnościami).
Miejsca parkingowe będą dedykowane w pierwszej kolejności osobom, które będą chciały kontynuować podróż do centrum autobusem lub miejskim rowerem.
Będzie to atrakcyjny punkt na pozostawienie pojazdów między innymi dla mieszkańców gmin Sicienko, Nakło nad Notecią, Koronowo i Mrocza.
Wraz z budową parkingu zmodernizowane zostaną istniejące dojazdy od strony ul. Głuchej. Powstaną tez chodniki zapewniające najkrótsza drogę do przystanków autobusowych zlokalizowanych w obrębie węzła. Obiekt będzie wyposażony w kanalizację deszczową i oświetlenie.
Wjazd i wyjazd będą wyposażone w terminale: wjazdowy i wyjazdowy z zaporami. Teren wokół zostanie zagospodarowany zielenią.