Aktualności
Przebudowa ronda Jagiellonów – spotkanie on-line
Trwają konsultacje społeczne związane z planami przebudowy ronda Jagiellonów.
Projektant po wielu analizach rekomenduje między innymi dobudowanie wind oraz wyznaczenie pasów rowerowych.
Dziś (24 kwietnia) o godzinie 16:30 zapraszamy na spotkanie on-line.
8 maja zaplanowany został spacer badawczy.
Jak zmieni się rondo?
W ramach opracowanej koncepcji projektowej zakłada się wykonanie ośmiu wind, po jednej w każdej ćwiartce skrzyżowania oraz na każdy peron tramwajowy.
Kabiny mają umożliwiać także swobodny transport rowerów czy wózków dziecięcych.
Dla bezpieczeństwa skorygowane zostaną jezdnie na wszystkich wlotach i wylotach skrzyżowania.
Projektowane są dodatkowe wyjścia w postaci schodów na perony tramwajowe po wschodniej stronie skrzyżowania.
Nad schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego zaplanowano zadaszenia ze szklanymi okładzinami i załamaniami konstrukcji.
Przewiduje się remont istniejących schodów oraz samego przejścia podziemnego wraz ze zmianą zagospodarowania jego przestrzeni.
Nowością będzie wyznaczenie pasów dla rowerzystów na ciągu wzdłuż ul. Jagiellońskiej.
Czas na konsultacje
Oprócz opinii ekspertów zależy nam na uwagach bydgoszczan. Konsultacje społeczne odbywają się w dniach 18 kwietnia – 9 maja br.
Mają zasięg ogólnomiejski, są skierowane do wszystkich mieszkańców Bydgoszczy.
Narzędzia konsultacyjne:
karta konsultacyjna dostępna na stronie www.bydgoszcz.pl/rondo
spotkanie online w dniu 24 kwietnia o godz. 16:30 – pytania przesyłamy na Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein!
spacer badawczy w dniu 8 maja o godz. 16:30 - spotkanie przy budynku Collegium Medicum
Pomogą nam unijne fundusze
Zakończenie prac nad koncepcją planowane jest jeszcze w tym roku. Kolejnym krokiem będzie zlecenie prac projektowych i uzyskanie niezbędnych zezwoleń.
Na prace budowlane planujemy wykorzystać między innymi Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Wartość unijnego dofinansowania na ten cel szacowana jest na ponad 27 mln zł.
Lista gruntówek do przebudowy - kolejność zadań
Zgodnie z uchwałą Rady Miasta zaktualizowaliśmy listę ulic, które wymagają przebudowy na bydgoskich osiedlach.
W ciągu ostatnich 8 lat liczba bydgoszczan mieszkająca przy drogach gruntowych spadła prawie o połowę.
To efekt wybudowania ponad 90 lokalnych ulic o długości prawie 50 kilometrów.
Podstawową formą realizacji osiedlowych inwestycji drogowych jest od kilku lat uchwalony przez Radę Miasta Bydgoszczy program utwardzania ulic gruntowych. Po konsultacjach ze społecznościami lokalnymi oraz radami osiedli został on zaktualizowany.
Nowy pakiet zadań do realizacji został wybrany na podstawie takich parametrów jak:
- gęstość zaludnienia na danej ulicy (kryterium o największej wadze),
- ważność ulicy lokalnej w układzie transportowym miasta (połączenie z układem dróg podstawowych i innymi drogami twardymi),
- wskaźnik długości lokalnych dróg gruntowych do sumy długości dróg lokalnych na osiedlu
- wskaźnik sumy długości lokalnych dróg gruntowych na terenie danego osiedla do sumy długości wszystkich lokalnych dróg gruntowych na terenie miasta - to rozwiązanie premiujące osiedla gdzie „gruntówek" jest najwięcej.
Przed opracowaniem aktualizacji rozwiązania oceniali eksperci oraz rady osiedli.
Nowym rozwiązaniem będzie też możliwość budowy ulic w tym programie w dobrze sprawdzającej się technologii z wykorzystaniem ekokostką oraz płyt ażurowych. To efekt bardzo dobrych wyników pilotażowego programu utwardzania ulic tymi materiałami.
Ulice, dla których rozpoczęto prace dokumentacyjne w ostatniej edycji programu, a z uwagi na niewystarczającą ilość środków finansowych nie zostały jeszcze zbudowane będą realizowane w pierwszej kolejności. Są to ulice, dla których została przygotowana dokumentacja projektowa (koncepcja, program funkcjonalno-użytkowy) i przeprowadzono konsultacje społeczne.
Lista ulic:
Zgodna z punktacją
Alfabetyczna
Bydgoszcz ma 677 lat - [FILM]
Dokładnie 677 lat temu król Kazimierz Wielki podpisał akt lokacyjny dla miasta Bydgoszczy. Od 1346 roku Bydgoszcz przeszła wiele.
Oto kilka ciekawostek historycznych związanych z naszym miastem.
Wszystko zaczęło się w Brześciu Kujawskim.
To właśnie tam 19 kwietnia 1346 r. król Kazimierz Wielki wystawił akt lokacyjny dla miasta Bydgoszczy na prawie magdeburskim.
Rok później zdecydował o budowie murowanego zamku w Bydgoszczy.
Bydgoszcz bez wątpienia może nazywać się miastem królewskim.
Władcy chętnie odwiedzali gród nad Brdą. Poza wspomnianym już Kazimierzem Wielkim w Bydgoszczy bywali również m.in. Władysław Jagiełło, Kazimierz Jagiellończyk, Jan I Olbracht, Zygmunt Stary, Stefan Batory, Władysław IV Waza, Jan Kazimierz, Jan III Sobieski oraz Stanisław Leszczyński.
W 1594 roku Zygmunt III Waza nadał przywilej założenia mennicy w Bydgoszczy.
Co ciekawe 50-dukatówka koronna Zygmunta III Wazy wybita w Bydgoszczy w 1621 r., 399 lat później w 2020 r. na aukcji sprzedana została za kwotę 2,4 mln zł., stając się jednocześnie najdroższą w historii polską monetą.
W maju 1656 r. na naradę wojenną do Bydgoszczy przybył król Szwecji Karol X Gustaw.
Okres wojen szwedzkich fatalnie jednak wpłynął na miasto. Zniszczone zostały zamek, mennica. Najeźdźcy grabią Bydgoszcz, a jej mieszkańcy dziesiątkowani byli przez zarazę.
Ważnym okresem w historii miasta było 148 lat zaborów. Bydgoszcz stała się częścią Królestwa Prus. W tym czasie powstały m.in. Kanał Bydgoski, kompleks Młynów Rothera, linia kolejowa wraz z Dworcem PKP, zakłady przemysłowe i wiele innych budynków po dziś służący mieszkańcom miasta.
Warto dodać, ze w okresie wojen napoleońskich Bydgoszcz na jakiś czas uwalnia się z jarzma pruskiego. W 1811 r. w naszym mieście kwaterował generał Henryk Dąbrowski, a 7 czerwca 1812 r. w zajeździe nad Kanałem Bydgoskim zatrzymał się cesarz francuski Napoleon Bonaparte.
Po jego upadku Bydgoszcz wróciła w ręce pruskie i ten stan trwał aż do 1920 r.
20 stycznia miasto wróciło do Polski, a pierwszym komisarycznym prezydentem miasta został Jan Maciaszek.
Bydgoszcz rozwijała się stając się ważnym ośrodkiem przemysłowym i wojskowym. Powstał szpital miejski, uruchomione zostały pogotowie ratunkowe i komunikacja miejska (autobusowa).
Z okresie międzywojennym z Bydgoszczą związani są m.in. aktorka Pola Negri, wybitny kryptolog Marian Rejewski, kompozytor Karol Szymanowski, pilot Franciszek Żwirko, poeta Jerzy Weyssenhoff, czy pisarz Adam Grzymała-Siedlecki.
W pierwszych miesiącach II wojny światowej Bydgoszcz stała się miejscem okrucieństwa Niemiec hitlerowskich.
W licznych egzekucjach zamordowany został m.in. kwiat inteligencji na czele z prezydentem miasta Leonem Barciszewskim.
W styczniu 1945 r. Bydgoszcz mocno doświadczona przez dzieje wróciła do Polski.
Rowerowe drogi i pasy na Bartodziejach – zlecamy budowę
Ogłosiliśmy przetarg na budowę ważnej rowerowej trasy łączącej Śródmieście z osiedlem Bartodzieje.
Rowerzyści zyskają bezpieczną infrastrukturę wzdłuż ulic M. Curie-Skłodowskiej oraz Łęczyckiej.
Inwestycja została uznana za jeden z bydgoskich priorytetów przez Zespół ds. Polityki Rowerowej.
W pierwszej kolejności opracowana została koncepcja (program funkcjonalno-użytkowy). Poddaliśmy go konsultacjom społecznym.
Teraz ogłaszamy przetarg na prace projektowo-budowlane. Wstępnie zakładamy, że zajmą one około półtora roku.
W pierwszym etapie budowana będzie rowerowa infrastruktura wzdłuż ulic M. Curie Skłodowskiej (od skrzyżowania ul. Skłodowskiej-Curie z ulicami St. Moniuszki, L. Wyczółkowskiego i Sportową) i Łęczyckiej (od modernizowanego skrzyżowania z Fordońską do skrzyżowania z Kamienną).
Jakie rozwiązania?
Nowa infrastruktura dla rowerów o długości ponad 3 km przebiegać będzie przez obszary o bardzo dużej liczbie mieszkańców.
Na osiedle Bartodzieje mieszka ponad 20 tysięcy bydgoszczan.
Większość trasy zbudowana zostanie w formie pasów rowerowych wyznaczonych na jezdni oznakowaniem.
• ul. M. Curie-Skłodowskiej (Chopina-Wyszyńskiego): pasy rowerowe dla obu kierunków
• rondo Skrzetuskie: wydzielone drogi dla rowerów na całym skrzyżowaniu, dowiązane do dróg dla rowerów wzdłuż ul. Wyszyńskiego
• ul. M. Curie Skłodowskiej (Wyszyńskiego - Łęczycka): pasy rowerowe dla obu kierunków
• ul. Łęczyckiej: wydzielona droga dla rowerów po stronie wschodniej
W kolejnym etapie planowane jest zlecenie prac również na śródmiejskim odcinku nowej trasy, która docelowo prowadzić ma do ulicy Gdańskiej (wzdłuż ulic Z. Krasińskiego, R. Markwarta, L. Sieńki i S. Moniuszki.)
Warto wiedzieć
W tym roku rowerzyści skorzystają z ponad 10 kilometrów nowych dróg rowerowych m.in. wzdłuż ul. Smukalskiej i Jeździeckiej. Te prace są już na ukończeniu.
Wiosną rowerzyści zyskają też możliwość bezpiecznego przejazdu nowym odcinkiem bulwaru nad Brdą oraz wzdłuż ul. Andersa z osiedla Szybowników na Tatrzańskie.
Intensywne prace trwają przy Promenadzie w Starym Fordonie oraz przy budowie nowych mostów między Toruńską i Fordońską, gdzie również zbudowana zostanie infrastruktura dla rowerzystów.