spp13-002Od 3 marca znacznie łatwiejsze będzie uiszczanie opłat w nowoczesnych parkomatach. Zapłacimy m.in. korzystając z kart płatniczych i BLIK-iem. Parkomaty są bardzo intuicyjne. Uruchom urządzenie, wprowadź numer rejestracyjny, określ czas parkowania i opłać transakcję: kartą, BLIK-iem lub bilonem.

Nowe parkomaty stoją w obszarach powiększonej strefy. W najbliższych tygodniach nowoczesne urządzenia zastąpią też stare parkomaty w ścisłym centrum. Warto zapoznać się ze wskazówkami, które ułatwią korzystanie z urządzeń.

Informacja-o-zarejestrowaniu-biletuOpłata bilonem:

  • By uruchomić ekran parkomatu należy nacisnąć przycisk włączenia (w lewym, dolnym polu klawiatury).
  • Następnie wciskamy przycisk numer „1” na klawiaturze odnoszący się do pozycji „Zakup lub przedłuż bilet postojowy”
  • Następnie wprowadzamy za pomocą klawiatury numer rejestracyjny pojazdu. Zatwierdzamy go zielonym przyciskiem potwierdzenia (w prawym dolnym rogu klawiatury).
  • Następnie w przypadku transakcji bilonem wrzuć monety do szczeliny (oznaczonej żółtym kolorem, znajdującej się po lewej stornie czytnika kart). Parkomat przyjmuje nominały 10 gr, 20 gr, 50 gr, 1 zł, 2 zł, 5 zł.
  • Ponownie zatwierdź transakcję zielonym przyciskiem potwierdzenia. Twój bilet został zarejestrowany w systemie. W przypadku konieczności wydruku biletu papierowego ponownie potwierdź zielonym przyciskiem, parkomat wydrukuje wówczas bilet. Wydrukowany bilet pobieramy z kieszeni zlokalizowanej poniżej czytnika monet.

Płatność kartą:

  • By uruchomić ekran parkomatu należy nacisnąć przycisk włączenia (w lewym, dolnym polu klawiatury).
  • Następnie wciskamy przycisk numer „1” na klawiaturze odnoszący się do pozycji „Zakup lub przedłuż bilet postojowy”
  • Następnie wprowadzamy za pomocą klawiatury numer rejestracyjny pojazdu. Zatwierdzamy go zielonym przyciskiem potwierdzenia (w prawym dolnym rogu klawiatury).
  • Niebieskimi przyciskami „++” lub „+” lub „-„  zwiększamy lub zmniejszamy kwotę, za jaką chcemy wykupić bilet. Na ekranie pojawia się kwota i odpowiadający jej czas parkowania/godzina, do której obowiązywać będzie wykupiony bilet.
  • Następnie zatwierdzamy transakcję zielonym przyciskiem potwierdzenia.
  • Do czytnika kart zbliżamy kartę. Parkomat pobierze opłatę. Twój bilet został zarejestrowany w systemie. W przypadku konieczności wydruku biletu papierowego ponownie potwierdź zielonym przyciskiem, parkomat wydrukuje wówczas bilet wraz z potwierdzeniem płatności. Druki pobieramy z kieszeni zlokalizowanej poniżej czytnika monet.

Płatność BLIK-iem:

  • By uruchomić ekran parkomatu należy nacisnąć przycisk włączenia (w lewym, dolnym polu klawiatury).
  • Następnie wciskamy przycisk numer „1” na klawiaturze odnoszący się do pozycji „Zakup lub przedłuż bilet postojowy”
  • Następnie wprowadzamy za pomocą klawiatury numer rejestracyjny pojazdu. Zatwierdzamy go zielonym przyciskiem potwierdzenia (w prawym dolnym rogu klawiatury).
  • Niebieskimi przyciskami „++” lub „+” lub „-„  zwiększamy lub zmniejszamy kwotę, za jaką chcemy wykupić bilet. Na ekranie pojawia się kwota i odpowiadający jej czas parkowania/godzina, do której obowiązywać będzie wykupiony bilet.
  • Następnie zatwierdzamy transakcję zielonym przyciskiem potwierdzenia.
  • Następnie wciskamy żółty przycisk (z symbolem dwóch strzałek) na klawiaturze.
  • Następnie wprowadzamy kod BLIK, po czym potwierdzamy transakcje w naszej aplikacji bankowej.
  • Urządzenie automatycznie wydrukuje potwierdzenie płatności BLIK.
  • Twój bilet został zarejestrowany w systemie. W przypadku konieczności wydruku biletu papierowego ponownie potwierdź zielonym przyciskiem, parkomat wydrukuje wówczas bilet. Wydrukowany bilet pobieramy z kieszeni zlokalizowanej poniżej czytnika monet.

Ważne pytania i odpowiedzi:

Spp-znakCzy parkomat drukuje potwierdzenie transakcji kartą?

Po zakończonej transakcji parkomat wyświetla okno wyboru „wydrukować bilet i potwierdzenie?”, jeżeli wybierzemy zielony przycisk (akceptacja) bilet oraz potwierdzenie zostanie wydrukowane, w przypadku wyboru czerwonego przycisku (anulacja) parkomat nic nie wydrukuje.

Czy trzeba podawać PIN przy dużych transakcjach?

Dla transakcji przekraczającej 100 zł po zbliżeniu karty płatnej do terminala PIN PAD wybudzi się automatycznie i należy wprowadzić kod PIN.

Do czego służą inne przyciski na klawiaturze?

  • Żółty koło on/off - W zależności od kroku, który wykonamy przycisk ma odpowiednie zastosowanie.  Jeżeli jesteśmy w oknie wprowadzenia numeru rejestracyjnego dla opłaty jednorazowego biletu poprzez wciśniecie wskazanego przycisku wybudzimy czytnik kodów QR zlokalizowany poniżej szczeliny wrzutu monet za pomocą którego będziemy mogli z wcześniej wykupionego biletu odczytać numer rej. przyspieszy to proces wykupu nowego biletu lub przedłużenia ważnego  Jeżeli natomiast jesteśmy w oknie opłaty kartą poprzez wciśniecie żółtego przycisku zmieniamy płatność z karty na BLIK. Tak jak opisano w procedurze płatność BLIK.
  • Czerwony przycisk oznaczony „X” jest przyciskiem anulacji, natomiast przycisk koloru pomarańczowego ze ß pozwala na poprawę/cofnięcie pojedynczego ruchu podczas wpisywania znaków np. numer rejestracyjny.

Czy można wybrać język menu?  

Tak. Przy pomocy przycisku zawierającego flagi zmieniamy język menu. Do wyboru mamy języki polski, angielski, niemiecki oraz ukraiński. Pojedyncze kliknięcie na wskazany przycisk zmienia język zgodnie z kolejnością wyświetlaną na ekranie urządzenia.  

Jak zamiast wpisywania nr rejestracyjnego skanować kod QR z poprzedniego biletu?

Jeżeli jesteśmy w oknie wprowadzenia numeru rejestracyjnego dla opłaty jednorazowego biletu poprzez wciśniecie wskazanego przycisku wybudzimy czytnik kodów QR zlokalizowany poniżej szczeliny wrzutu monet za pomocą którego będziemy mogli z wcześniej wykupionego biletu odczytać numer rej. przyspieszy to proces wykupu nowego biletu lub przedłużenia ważnego.

 

Informacja-o-przedueniu-biletuJak przedłużyć opłatę za postój?

  • Procedura przedłużenia opłaty za postój możliwa jest tylko dla danej Podstrefy tzn. postój/bilet wykupiony w Podstrefie B możemy przedłużyć tylko w parkomacie z Podstrefy B, z Podstrefy A w A, z Podstrefy C tylko w C. Przy próbie przedłużenia biletu z Podstrefy B np. w parkomacie z Podstrefy A parkomat od razu przejdzie do wykupu nowej transakcji.   
  • Procedura przedłużenia postoju/biletu wygląda następująco po wpisaniu numeru rejestracyjnego, na który jest jeszcze ważna opłata lub zeskanowaniu ważnego biletu w parkomacie na ekranie pojawi się informacja o wykupieniu dodatkowego czasu do aktualnego biletu. Po akceptacji przechodzimy do standardowego okna wyboru formy płatności.

Czy w parkomatach istnieje możliwość opłaty za zawiadomienie o stwierdzeniu parkowania bez uiszczenia opłaty?

Tak. Należy wówczas postępować zgodnie z poniższą procedurą:

  • By uruchomić ekran parkomatu należy nacisnąć przycisk włączenia (w lewym, dolnym polu klawiatury).
  • Następnie wciskamy przycisk numer „2” na klawiaturze odnoszący się do pozycji „Opłać zawiadomienie”
  • W następnym kroku wybieramy sposób wprowadzenia numeru zawiadomienia przyciśniecie na klawiaturze „1” wybudzi czytnik kodów QR, wybranie „2” pozwoli na ręczne wprowadzenie numeru zawiadomienia
  • W następnym kroku wyświetlą nam się informacje m.in. numer zawiadomienia, który został wprowadzony do urządzenia, data wystawienia zawiadomienia oraz kwota do zapłaty za zawiadomienia istnieje możliwość wyboru opłacenia zawiadomienia.
  • Następnie do wyboru będziemy mieli dwie formy wniesienia opłaty: płatność kartą wymagane wprowadzeni kodu PIN w PIN PADZIE lub płatność BLIK po wciśnięciu żółtego przycisku wymagane potwierdzenie w aplikacji bankowej
  • Parkomat wydrukuje potwierdzenie realizacji transakcji.  

Czy w parkomacie znajdziemy dodatkowe informacje o SPP?

Tak. Po wybudzeniu ekranu parkomatu mamy również możliwość po wciśnięciu przycisku „3” na klawiaturze alfanumerycznej i przejścia do informacji o SPP Bydgoszcz. Na ekranie wyświetli się cennik oraz kody QR odsyłające do regulaminu SPP oraz dodatkowych informacji.