pomor-ronda-4Trzy pasy ruchu w każdym kierunku, w tym buspasy, przejezdne torowisko i dwukierunkowe drogi rowerowe, a to wszystko ulokowane na jednym, dwóch lub trzech równoległych mostach. Nowa przeprawa będzie dłuższa i znacznie szersza od obecnej. W planach jest również przebudowa rond Fordońskiego oraz Toruńskiego.

Przetarg na wykonanie koncepcji nowego mostu wygrało Wrocławskie Biuro Projektów DROSYSTEM. Wstępna dokumentacja łącznika północnej i południowej części Bydgoszczy ma powstać w piętnaście miesięcy od podpisania umowy. Prace oczywiście się wydłużą w momencie, gdy uruchomimy prawo opcji.

pomo-ronda-1Obecny 80-metrowy obiekt może zostać zastąpiony przez trzy rodzaje przeprawy. Warianty będą przewidywać po trzy pasy ruchu samochodowego w każdym kierunku, w tym buspasy, torowisko tramwajowe zabudowane, czyli przejezdne na przykład dla pojazdów uprzywilejowanych, obustronne chodniki i dwukierunkowe drogi rowerowe. To wszystko zostanie ulokowane na jednym, dwóch lub trzech równoległych mostach. Przeprawa będzie dłuższa i szersza od obecnej, ponieważ obejmie także teren tunelu prowadzącego do sklepu budowlanego. Na wszystkich wlotach pojawią się też nowe przystanki autobusowe. 

Wykonawca ma stworzyć również nową wizję rond Fordońskiego i Toruńskiego w dwóch wariantach: z pozostawieniem torowiska do Babiej Wsi albo z torowiskiem w pasie Toruńskiej. Wykonana przez projektantów koncepcja zostanie poddana pod szerokie konsultacje społeczne.

Zamówienie obejmuje też – w ramach prawa opcji – możliwość opracowania szczegółowej dokumentacji projektowej. To właśnie po jej przygotowaniu, będzie można przystąpić do prac budowlanych.

Większe natężenie ruchu i obciążenie

Most Pomorski został zaprojektowany blisko 60 lat temu, zgodnie z ówcześnie obowiązującymi normami. Od jego wybudowania, niesamowicie wzrosło natężenie ruchu oraz obciążenie samego obiektu. Pojawiły się dużo cięższe samochody i tramwaje. W latach 2004-2005 przeprawa została zmodernizowana, a torowisko przeniesiono pomiędzy jezdnie. Objęliśmy ją też dodatkową kontrolą okresową.

IMG 20230525 0940344-002Niestety jesienią 2022 roku na jednej z pięciu belek nośnych wykryliśmy zarysowanie. Natychmiast wprowadziliśmy ograniczenie prędkości w ruchu tramwajów i pojazdów, a także zakaz wjazdu na most ciężarówek o masie powyżej 10 ton (z wyjątkiem autobusów komunikacji miejskiej). Zleciliśmy ekspertyzę, a most objęto dodatkową, stałą obserwacją, połączoną z opomiarowaniem przy pomocy czujników zegarowych oraz geodezyjnych. Prawdopodobną przyczyną usterki jest korozja kabli sprężających belki lub ściągów przytrzymujących skrajne wsporniki przęseł.

Trochę historii

ARCHIWUM Pomorski 1 b-002Wybudowany w latach 1967-1970 most Pomorski odgrywał bardzo ważną rolę komunikacyjną, przeprowadzając ruch tranzytowy pomiędzy granicami miasta od strony Inowrocławia w kierunku Gdańska i Gdyni. Przeprawę zaprojektował wybitny polski projektant Maksymilian Wolff (Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku). Na obiekcie znalazły się dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu każda oraz asymetrycznie usytuowane po stronie wschodniej torowisko tramwajowe. Wschodnia krawędź mostu jest łukowa, podczas gdy zachodnia idealnie prosta, aby obok można było dostawić drugi most.

Budowa tego obiektu była pierwszą w Polsce realizacją metodą montażu nawisowego, czyli montażu przęsła z gotowych prefabrykatów dostawianych wspornikowo do już wcześniej zmontowanych, a tym samym trwale zapisała się w historii budowy polskich mostów, co do dzisiaj jest często przypominane przez autorytety z tej dziedziny.