SAW 4276To niezbędna inwestycja, która pozwoli przystosować obiekt do serwisu nowoczesnych składów. Wykonawca zrealizował już jedną trzecią robót. 

Głównym celem rozbudowy zajezdni jest poprawa jakości życia mieszkańców i podniesienie konkurencyjności miasta, poprzez rozbudowę infrastruktury transportu publicznego w zakresie funkcjonalności, komfortu podróżowania i dostępności oraz umożliwienie pełnej obsługi tramwajów niskopodłogowych i wymiany na nową, wyeksploatowanej infrastruktury technicznej.

Inwestycja obejmuje rozbiórkę obiektów i torowisk, na miejscu których wybudowane zostaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej, reprofilacji obręczy tramwajowych (wpłynie to m.in. na obniżenie hałasu i drgań na trasach tramwajowych), myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem technologicznym oraz szeroko rozumiana infrastruktura techniczna związana z funkcjonowaniem zajezdni w tym m.in. nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy, parkingi, sieci i urządzenia systemu sterowania zwrotnicami, monitoring, kanalizacja i instalacje teletechniczne, elektryczne, trakcyjne, oświetlenia terenu i wodno-kanalizacyjne, w tym hydrantowe, instalacje i sieci c.o. 

SAW 4272Wykonawca zrealizował już jedną trzecią robót. Kończą się m.in. prace przy harfie (zespole rozjazdów we wschodniej części zajezdni), a ukończony został budynek portierni. Rozpoczęły się natomiast prace przy budynku reprofilacji obręczy. Wykonawcą jest firma Mirbud. Zakończenie inwestycji planowane jest na początku 2026 roku.

Jedocześnie trwa modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej. Obecnie prowadzone są prace związane z wykonaniem fundamentów pod słupy trakcyjne, a także z układaniem nowych warstw konstrukcyjnych w torowisku. Ponadto prowadzone są roboty związane z wykonaniem przejścia przez torowisko, aby jak najszybciej przywrócić możliwość ruchu pieszych na zamkniętym przejściu przy przebudowywanych peronach tramwajowychWykonawcą jest firma Trakcja S.A., która podpisała umowę na początku roku, a której zadaniem jest kompleksowa modernizacja torowiska oraz towarzyszącej infrastruktury drogowej pieszo-rowerowej na ul. Toruńskiej od ronda Toruńskiego do pętli „Stomil”. 

Łączna wartość inwestycji, realizowanej w trybie zaprojektuj i wybuduj, to ponad 131 mln zł. Zakończenie wszystkich prac zaplanowano na koniec 2026 roku. Inwestycja zapewni szybszy i bezpieczniejszy przejazd przez ten ważny odcinek bydgoskiej sieci torowej. Ponadto perony tramwajowe zostaną dostosowane dla taboru niskopodłogowego, co bardzo ułatwi korzystanie z nich osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich lub z inną niepełnosprawnością. Na peronach zostaną zamontowane płytki kierunkowe, które pomogą korzystać z nich osobom słabowidzącym.

SAW 4364Trochę historii
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej została wybudowana w latach 1956-59. Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda" w 1953 roku. Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej.
W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu".