Wraz z rozbudową ul. Kujawskiej wprowadziliśmy kolejne udogodnienie w formie rynny dla rowerzystów.
Ułatwia ona wprowadzenie rowerów pod strome schody prowadzące z Kujawskiej w kierunku parku Wolności.
Wcześniej te rozwiązania sprawdziły się na kilku innych obiektach inżynierskich.
Wraz z rozbudową ul. Kujawskiej powstało 4,1 kilometra dróg rowerowych.
Spięły one szereg istniejących tras rowerowych i pozwaliły na bezpieczne przemieszczanie się pomiędzy osiedlami górnego tarasu a Starym Miastem.
Ze względu na duże różnicę wysokości i chcąc minimalizować ingerencję w istniejącą zieleń porastającą skarpę, od strony ul. Kujawskiej, zamiast standardowej drogi rowerowej wprowadzone zostało inne rozwiązanie.
Schody są wyposażone w rynnę umożliwiającą podprowadzanie rowerów. Do parku, z którego roztacza się ciekawy widok na centrum Bydgoszczy, można też wjechać rowerem z pominięciem schodów ulicami Kujawską, Wojska Polskiego i Słowiańską.
Podobne rozwiązania zdały egzamin również na innych konstrukcjach inżynierskich.
Rynny wprowadziliśmy między innymi na stosunkowo wąskich schodach wiaduktu kolejowego na Okolu nad ul. Grunwaldzką. Rynna ułatwia też prowadzenie roweru przez kładkę nad Kanałem Bydgoskim na wysokości ul. Janowieckiej.
W ubiegłym roku udało się oddać do użytku 7 km nowych dróg rowerowych. Wśród nich między innymi zupełnie nowe trasy wzdłuż rozbudowanej ul. Grunwaldzkiej (od węzła zachodniego do granicy miasta) oraz wzdłuż ul. Kruszwickiej i Focha. Trwają prace na ul. Kolbego i Andersa. Przygotowujemy się również do uruchomienia kolejnych dużych zadań rowerowych realizowanych w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski.
Infrastruktura rowerowa w Bydgoszczy.
Obecnie długość dróg rowerowych na terenie Bydgoszczy wynosi ok. 100 km.
W przypadku zliczenia poprzez sumowanie dróg rowerowych położonych po dwóch stronach drogi długość wyniesie – prawie 120 km.
68% dróg rowerowych posiada nawierzchnię bitumiczną, a pozostałe nawierzchnię z kostki betonowej i gruntową.
Oprócz rozbudowy infrastruktury rowerowej prowadzone są inne działania promujące ruch rowerowy.:
1. Umieszczanie na terenie miasta stacji naprawy rowerów.
2. Dopuszczanie na części ulic jednokierunkowych kontraruchu rowerowego.
3. Doświetlanie wertykalne niektórych przejazdów rowerowych.
4. Wprowadzanie stref ruchu uspokojonego.
5. Imprezy promocyjne m.in. Rowerowa Stolica Polski.