W niedzielę (6 grudnia) ul. Kujawską zaczną kursować nowe linie tramwajowe. Plany związane z budową torowisk łączącego Wzgórze Wolności z centrum powstawały przed ponad 50 laty. Przełomem umożliwiającym zlecenie prac budowlanych, było pozyskanie przez miasto funduszy unijnych w 2014 roku.
Pierwsze pomysły związane z budową linii tramwajowej na ul. Kujawskiej pojawiły się na przełomie lat 60. i 70 . XX wieku. Były one związane z powstaniem osiedla Wyżyny. Program nowego układu komunikacyjnego Bydgoszczy z 1970 roku uwzględniał budowę linii tramwajowej na osiedle Wyżyny oraz jej przedłużenie wzdłuż ul. Wojska Polskiego do ul. Kujawskiej z zejściem w dół do centrum miasta.
Rok później Miejska Radę Narodową zatwierdziła dokument, który zakładał nie tylko budowę nowego połączenia tramwajowego, ale również tzw. Arterii Średnicowej od dawnego Zachemu do placu Poznańskiego (obecne ulice Wojska Polskiego i część Solskiego). Torowisko od węzła Szarych Szeregów do Magnuszewskiej powstało w 1975 roku. W 1984 roku wydłużono je do ul. Karpackiej. W latach 90. powstała jezdnia w kierunku ul. Szubińskiej (ul. Solskiego).
W kolejnych latach kilkukrotnie próbowano przygotować budowę stosunkowo niewielkiego odcinka torów o długości około 600 metrów, ale wyjątkowo ważnego dla sprawnej komunikacji. Największym wyzwaniem była stosunkowa duża różnica wysokości terenu i związane z tym koszty zadania. Kluczowym momentem dla uruchomienia tej inwestycji było zapewnienie unijnego finansowania w 2014 roku (Kontrakt Terytorialny). Pozwoliło to sfinalizować prace projektowe, przeprowadzić konsultacje społeczne, ogłosić przetarg na budowę i wybrać wykonawców zadania, którzy rozpoczęli pracę.
Prace w terenie rozpoczęły się w lutym ubiegłego roku. Inwestycja została skoordynowana między innymi z przebudową całe sieci wodno-kanalizacyjnej prowadzonej przez MWIK. W pierwszej kolejności konieczne były między innymi rozbiórki budynków przy ul. Toruńskiej i Zbozowym Rynku. W wielu miejscach prowadzone były dodatkowe prace archeologiczne związane z ciekawymi znaleziskami m.in. dawnych cmentarzy, fundamentów średniowiecznego kościoła oraz dawnego traktu.
Otwarcie torowisko, kończy podstawowy element realizowanej inwestycji. Do połowy przyszłego roku dokończone zostaną prace przy budowie ostatnich jezdni, dróg rowerowych i chodników. Wiosną planowane są też nasadzenia nowych drzew i krzewów.
Więcej informacji o otwarciu nowego torowiska oraz zmianach w sieci połączeń komunikacyjnych znajduje się TUTAJ.
Historia torowiska na Kujawskiej w pigułce:
• 1970 - torowisko od węzła Szarych Szeregów do Zbożowego Rynku ujęte w programie nowego układu komunikacyjnego Bydgoszczy
• 1975 – budowa pierwszego elementu trasy od Szarych Szeregów do Magnuszewskiej
• 1984 – budowa kolejnego etapu od Magnuszewskiej do ronda Kujawskiego
• 2014 – ujęcie inwestycji na Kujawskiej w Kontrakcie Terytorialnym (gwarancja unijnego dofinansowania), konsultacje społeczne
• 2017 – uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, przetarg na wykonanie
• 2018 – finalizacja kontraktu na 15 tramwajów, podpisanie umowy z wykonawcą prac budowlanych
• 2020 – uruchomienie torowiska na Kujawskiej
• Połowa 2021 – planowane zakończenie wszystkich prac