trasa-u-3Od soboty 22 sierpnia wprowadzone zostaną ograniczenia dla ruchu samochodów ciężarowych na Moście Uniwersyteckim. Ruch pojazdów osobowych pozostaje bez zmian. Każdy obiekt inżynierski podlega obowiązkowym kontrolom stanu technicznego. W roku bieżącym zlecono wykonanie raportu technicznego z przeglądu podwieszenia i identyfikacji want (lin podwieszających przęsło) mostu przez rzekę Brdę w ciągu Trasy Uniwersyteckiej.


trasa-u-2Wyniki badań określiły wytężenia lin od ciężaru własnego konstrukcji i przejeżdżających pojazdów. Stwierdzono, że wanty przenoszą zakładane obciążenia z dużym zapasem. Firma wykonująca przegląd mostu, wskazała na konieczność wykonania szczegółowych analiz łączenia want z płytą obiektu. Obecnie prowadzone są rozmowy z jednostką badawczą w powyższej sprawie. Dodatkowe obserwacje, pomiary oraz analizy rozpoczną się w najbliższych dniach, wykonywane będą m.in. tzw. modele numeryczne.

Do czasu zakończenia obserwacji, pomiarów i analiz obiekt nie powinien ulegać znacznym drganiom - w celu ich zminimalizowania, od 22 sierpnia wprowadzone zostaną ograniczenia dla ruchu samochodów ciężarowych na moście,. Będą one mogły korzystać z objazdów ulicami Wyszyńskiego i Kujawską. Wprowadzone zmiany nie będą jednak odczuwalne, gdyż ruch pojazdów ciężarowych na tym odcinku jest stosunkowo niewielki. Ruch pojazdów osobowych pozostaje bez zmian.

trasa-u-4Historia mostu
Most nurtowy przez Brdę jest obiektem dwuprzęsłowym. Pylony mostu o wysokości ok. 70 m. ukształtowano w formie przenikających się podków o kształtach liter greckich alfa i omega, co jest oryginalną konstrukcją na terenie Polski.
Pomost pod obie jezdnie jest podwieszony do pylonów za pomocą 16 lin (po 4 pary z każdej strony) w osłonach. Najdłuższe wanty mają 160 metrów długości. Konstrukcja przęseł jest stalowa, zespolona z betonową płytą współpracującą. Podporami są filary betonowe posadowione na palach.

Podstawowym celem inwestycji było wykonanie w ciągu ul. Ogińskiego połączenia al. Powstańców Wielkopolskich z ul. Wojska Polskiego na Górnym Tarasie, położonym ok. 30 m wyżej niż Taras Dolny.
Most oddano do użytku 12 grudnia 2013 r.
Obiekt mieści dwie jezdnie o czterech pasach ruchu.
W 2019 wydłużono Trasę Uniwersytecką w kierunku alei Jana Pawła II i ul. Glinki
Most jest elementem Trasy Uniwersyteckiej o długości ponad 1,5 km.
Całkowita długość mostu z estakadami wynosi ponad 700 m.

Obiekt pomalowano w odcieniach zieleni, beżu, pomarańczy i czerwieni. Pylony oraz kładka widokowa dla pieszych są iluminowane po zmroku przy pomocy reflektorów LED.W ramach zadania wykonana została nad mostem kładka dla pieszych, która stanowi akcent widokowy całej trasy.

trasa-u-1Most Uniwersytecki należy do obiektów znacznie obciążonych ruchem drogowym w Bydgoszczy. Z uwagi na fakt, że stanowi fragment obwodnicy Śródmieścia, posiada duże znaczenie komunikacyjne, które wzrosło po wydłużeniu trasy do alei Jana Pawła II i ul. Glinki.