Pamiętajmy, że bezpieczeństwo na drodze w dużej mierze zależy od nas samych. Dostosujmy prędkość do panujących warunków atmosferycznych i natężenia ruchu. Głównymi przyczynami wypadków zarejestrowanych przez bydgoskich policjantów w ubiegłym roku to nadmierna prędkość, nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe zachowanie względem pieszego. Nie dajmy się zaskoczyć dobrej pogodzie.
Do wypadków najczęściej dochodzłoi w słoneczne dni od czerwca do sierpnia. W tygodniu natomiast mają one miejsce najczęściej w środy i piątki.
W ciągu doby policjanci najczęściej do wypadków wyjeżdżali w ubiegłym roku w godzinach między 6 a 7 rano, a także między 13 a 19.
Grzechy kierowców, które najczęściej odnotowują bydgoscy policjanci to oprócz prędkości też nieprawidłowa zmiana pasa ruchu, nieprzestrzeganie znaków, nieprawidłowe zatrzymywanie i wymijanie innych pojazdów. Dbajmy o porządek w pojeździe, nie korzystajmy z telefonu podczas jazdy, pamiętajmy również o odpowiednim przygotowaniu pojazdu do pory roku oraz zachowaniu bezpiecznej odległości od poprzedzającego nas pojazdu.
Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że najczęściej sprawcami wypadków są mężczyźni. Tylko w 2019 r spowodowali 73,2 proc. z nich. Statystycznie również 2/3 wypadków spowodowanych przez pieszych było zawinionych przez mężczyzn. To wynik z najnowszego raportu przygotowanego przez Instytut Transportu Samochodowego.
Chociaż w ubiegłym roku w Bydgoszczy nieznacznie spadła liczba zdarzeń z udziałem pieszych, nie warto ulegać przekonaniu, że wchodząc na pasy jesteśmy bezpieczni. Przed wejściem na jezdnie zawsze warto się zatrzymać i sprawdzić czy nie nadjeżdża pojazd.
W Bydgoszczy realizujemy coraz więcej inwestycji poprawiających bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców. Dzięki nim możemy ograniczyć liczbę wypadków i kolizji. Jak jednak podkreślają policjanci, warto nie tylko poprawiać infrastrukturę. Bezpieczeństwo na drodze w dużej mierze zależy od zachowań samych kierowców
To już się udało
Tylko w ubiegłym roku wybudowaliśmy między innymi:
• II etap trasy Uniwersyteckiej
• 6 kilometrów dróg rowerowych
• doświetliliśmy 23 przejścia dla pieszych
• w kilkudziesięciu miejscach zainstalowaliśmy progi zwalniające, wyniesione skrzyżowania, wyniesione przejścia dla pieszych, azyle dla pieszych
• niebezpieczne skrzyżowanie wyposażyliśmy w aktywne oznakowanie lub znaki na podkładzie fluoroscencyjnym
• przejścia dla pieszych na Fordońskiej i Pelplińskiej wyposażyliśmy w sygnalizację
• stosujemy separatory uniemożliwiające wjazd na powierzchnie wyłączone z ruchu
• wybudowaliśmy pierwszy przystanek wiedeński
• oddaliśmy do użytku ronda na ul. Broniewskiego oraz Łochowskiej.
Inwestujemy też w edukację najmłodszych mieszkańców. W Bydgoszczy funkcjonuje już kilka miasteczek ruchu rowerowego. W ubiegłym roku taki obiekt powstał w Nowym Fordonie przy szkole na ul. gen. A. Fieldorma „Nila".\
Działamy dalej
W tym roku planujemy kolejne inwestycje związane z poprawą bezpieczeństwa.
• doświetlimy kilkanaście przejść dla pieszych
• nowe ulice osiedlowe wyposażamy w wyniesione skrzyżowania lub progi (m.in. Siedlecką, Łubinową, Botaniczną, Kapliczną)
• Na istniejących ulicach w pobliżu szkół, przedszkoli zainstalujemy również elementy BRD (np. ul. Żeglarska, Ujejskiego)
• pracujemy nad koncepcją przystanków wiedeńskich przy ul. Gdańskiej
• zainstalujemy sygnalizację świetlną na ul. Kruszyńskiej przy szkole
• rozpoczniemy budowę dróg rowerowych m.in. wzdłuż ulic Focha i Kruszwickiej, oddamy ścieżki na wiadukcie przy Armii Krajowej, kładkę pomiędzy Czyżkówkiem i Jachcicami
Wszystkie duże inwestycje związane z rozbudową ulic też są ukierunkowane na poprawę bezpieczeństwa. Stąd wzdłuż ulic Grunwaldzkiej i Kruszwickiej budujemy m.in. drogi rowerowe i dobrze oświetlone przejścia dla pieszych wyposażone w sygnalizację świetlną.
Prowadzimy dialog z organizacjami reprezentujących pieszych oraz radami bezpieczeństwa ruchu drogowego i ściśle współpracujemy z policją. Duże inwestycje poprzedzamy konsultacjami.
Wspólnie dbajmy o bezpieczeństwo