Aktualności

Czytaj więcej...

 Od poniedziałku (7 października) przejezdne są już dwa pasy ruchu na południowych jezdniach mostów Solidarności. Wykonawca pracuje jeszcze przy remoncie tak zwanych dylatacji  na jednym pasie ruchu. Podobne prace zleciliśmy  na moście Bernardyńskim. Dzięki nim konstrukcje można dalej bezpiecznie użytkować.

 

Prace na mostach Solidarności zleciliśmy w wakacje wraz z odnową nawierzchni. W ich trakcie niezbędne okazało się rozszerzenie zakresu zadania ze względu na gorszy stan płyty pomostu na końcach przęseł. Dylatacje to specjalne szczeliny pozwalające na prawidłową pracę konstrukcji mostowej. W poniedziałek wykonawca zakończył prace na prawym i środkowym pasie jezdni. Teraz zajmuje już tylko skrajny północny pas, co nie powoduje większych utrudnień. Finisz wszystkich prac planowany jest jeszcze w tym miesiącu. Wydamy na ten cel 214 tys. zł.

Podobne prace zleciliśmy również na moście Bernardyńskim. W pierwszej kolejności będą one realizowane na tymczasowo wyłączonej z ruchu wschodniej jezdni oraz na tramwajowej części obiektu. Pochłoną one 376 tysięcy złotych.

Dzięki tego typu pracom, konstrukcje mostów i obiektów są utrzymywane w dobrym stanie technicznym i pozwalają na bezpieczne użytkowanie. Obecnie ZDMIKP zarządza ponad setką obiektów inżynierskich (mostów, wiaduktów, kładek i przejść podziemnych), czyli prawie wszystkimi z około 120 należących do Miasta Bydgoszczy.Warto dodać, że w tym roku zleciliśmy też budowę nowej konstrukcji wiaduktu w ciągu wschodniej jezdni ul. Armii Krajowej. Więcej informacji o zakresie tej inwestycji znajduje się w tekście „Wiadukt z niebieskim łukiem”.

Czytaj więcej...

Historia śródmiejskich  mostów w pigułce

Mosty Solidarności to zespół 6 obiektów (4 drogowych i 2 tramwajowych) nad Brdą i Młynówką. Obecna konstrukcja południowych mostów pochodzi z 1955 roku. Wówczas w osi jezdni znajdowało się także torowisko tramwajowe. Mosty tramwajowe i w ciągu jezdni północnej powstały natomiast w latach 1977-82. Warto dodać, że południowe mosty w latach 1980-96 były wyłączone z użytkowania ze względu na brak odpowiednich środków na remont. Pierwsza konstrukcja mostowa w ciągu ul. F. Focha powstała natomiast przed 1840 roku. Niewiele brakowało, by w drugiej połowie ubiegłego wieku, stanął tam most o konstrukcji podwieszonej. Wykonano nawet fundamenty palowe pod pylon, lecz realizacji tego zadania w tym kształcie zaniechano, przypuszczalnie z przyczyn finansowych.

Pierwsza stalowa konstrukcja w ciągu ul. Bernardyńskiej została zmontowana już w 1870 roku. Obecna konstrukcja  mostu Bernardyńskiego powstała w latach 1962-64. Most wykonano w nowatorskiej wówczas konstrukcji sprężonej kablobetonowej. Budowano go metodą nawisową, po raz pierwszy w kraju przy pomocy ruchomego rusztowania. Autor projektu mgr inż. Maksymilian Wolff otrzymał za niego II nagrodę od Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury. Kapitalny remont konstrukcja przeszła w 2000 roku.

Czytaj więcej...

 

 

Rozpoczęły się prace przy budowie buspasów na ul. Gdańskiej w Myślęcinku. Dzięki nim pojazdy komunikacji miejskiej będą kursować szybciej i punktualniej. Powstanie też bezpieczne rondo na połączeniu z ul. Rekreacyjną.

Buspasy na ul. Gdańskiej powstaną od wiaduktu nad torami do pętli autobusowej w Myślęcinku. Ułatwia przejazd autobusom linii nr 52,93 i 94, szczególnie w czasie dużych imprez organizowanych w Myślęcinku. Elementem zadania jest też rondo u zbiegu z ulicą Rekreacyjną. Będzie posiadało 3 wloty. Skrzyżowanie z wyspą centralną zagwarantuje wszystkim uczestnikom ruchu większe bezpieczeństwo. Wokół niego dobudujemy nowe chodniki i drogi rowerowe. Łatwiej będzie też wyjechać z ul. Rekreacyjnej. Warto podkreślić, że w bezpośrednim sąsiedztwie ronda w ramach innego projektu  powstanie parking typu P+R (parkuj i jedź) umożliwiający wygodną przesiadkę na tramwaj. Budowa buspasów na Gdańskiejkosztuje ponad 10 mln zł. Inwestycja zlecona została do realizacji w oparciu o tryb zaprojektuj i wybuduj. Wykonawca w pierwszej kolejności przygotowywał projekt oraz został zobowiązany do uzyskania zezwolenia na realizację inwestycji. Teraz rozpoczęły się prace drogowe. Zakończenie całego zadania planowane jest w połowieprzyszłego  roku.

Bydgoszcz na budowę nowoczesnej infrastruktury preferującej transport zbiorowy zagwarantowała 25 mln złotych. Prace będą prowadzone również na ul. Kolbego na Osowej Górze. Wcześniej oddaliśmy do użytku wydzielony pas ruchu dla autobusów na Wałach Jagiellońskich.

Buspasy w liczbach:

  • Łączna długość 3 nowych buspasów – 4 km
  • Koszt –25 mln zł
  • Wartość dofinansowania UE – 17 mln zł
  • Liczba istniejących buspasów  – 11 ulic

Czytaj więcej...

Przygotowujemy się do lepszego oznakowania przejść dla pieszych oraz montażu estetycznych stojaków na rowery i słupków wygrodzeniowych na ul. Bolesława Chrobrego. Wcześniej przy tej ulicy wyremontowaliśmy chodniki.

Nowy projekt zakłada przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa i dalsze podnoszenie estetyki pasa drogowego. Wymienimy też część znaków drogowych, które będą umieszczane na podkładzie z tłem folii fluorescencyjnej. Przed przejściami w nawierzchnię jezdni wbudujemy też elementy odblaskowe. Miejsca wokół przejść, gdzie obowiązuje zakaz parkowania zostaną dodatkowo zabezpieczone estetycznymi słupkami wygrodzeniowymi.  Dodatkowo planujemy ustawienie ozdobnych stojaków na rowery. Obecnie trwa procedura związana z wyborem wykonawcy tego zadania. Po podpisaniu umowy doposażenie ulicy w elementy poprawiające bezpieczeństwo zajmie około miesiąca. Zadanie trafiło do realizacji w oparciu o Bydgoski Budżet Obywatelski. W ubiegłym roku zagłosowało na ten projekt blisko 130 bydgoszczan.

Wcześniej przy tej ulicy wyremontowaliśmy chodniki. Ulicą od 3 lat kursuje linia autobusowa nr 67 (w kierunku Rycerskiej), co poprawiło obsługę komunikacyjną tej części Śródmieścia.

Zakończyliśmy najważniejsze prace przy układaniu nawierzchni na rozbudowywanym węźle Szarych Szeregów. Wybraliśmy technologię, która skróciła czas prac i gwarantuje najlepszą jakość. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy wykonamy prace wykończeniowe i wystąpimy o  pozwolenie na użytkowanie.

W ostatnich dniach wykorzystując dobrą pogodę wykonawca ułożył na obu jezdniach ulicy Wojska Polskiego ostatnie warstwy nawierzchni. Prace wykonywane były również na wlocie ul. Szpitalnej oraz Bełzy.

 „Bez szwów”, czyli szybciej i lepiej

- Nawierzchnia układana była od razu na całej szerokości jezdni – wyjaśnia dyrektor ZDMiKP Jacek Witkowski. – To rozwiązanie gwarantujące najlepszą jakość. Pomiędzy pasami ruchu nie występują łączenia, dzięki czemu jezdnia przez wiele lat będzie w bardzo dobrym stanie. To rozwiązanie pozwoliło też skrócić czas prowadzenia uciążliwych prac do zaledwie dwóch dni.  Chciałbym już teraz podziękować mieszkańcom tej części Bydgoszczy za dużą wyrozumiałość w trakcie tej inwestycji. Po jej oddaniu do użytku korzystanie z komunikacji publicznej będzie jednak znacznie wygodniejsze między innymi dzięki peronom ułatwiającym wsiadanie, elektronicznym wyświetlaczom na przystankach, nowoczesnemu oświetleniu, czy priorytetowej sygnalizacji dla tramwajów.

Warto podkreślić, że dzięki tej inwestycji po oddaniu do użytku torowiska na Kujawskiej jeszcze lepiej skomunikujemy osiedla Górnego Tarasu z innymi częściami miasta. Tramwaje będą mogły kursować również z ul. Wojska Polskiego w kierunku Glinek.

Czytaj więcej...

Ostatnie prace

W najbliższych tygodniach wykonawca będzie kontynuował jeszcze prace przy nawierzchniach wokół wyspy centralnej oraz na wlocie ul. Szarych Szeregów. Tam ze względów technologicznych prace będą etapowane, co pozwoli prowadzić je pod ruchem. Do dokończenia pozostały jeszcze prace w rejonie północnej jezdni ul. Wojska Polskiego (prawoskręt w ul. Ku Wiatrakom), roboty brukarskie przy chodnikach oraz dokończenie prac przy drogach rowerowych. Jezdnie zostaną też oznakowane, a przyległe tereny są już teraz sukcesywnie porządkowane i dokonujemy nasadzeń. Szczególnie dużo nowych krzewów zaplanowaliśmy na wyspie centralnej nowego węzła oraz w rejonie pętli Magnuszewska. W najbliższych tygodniach kalibrowana będzie też sygnalizacja. Będzie ona nadawała priorytet pojazdom szynowym.

W trakcie prac rozszerzyliśmy zakres zadania o ułożenie nowych nawierzchni aż do ronda przy ulicy Magnuszewskiej. Największym wyzwaniem była jednak koordynacja prac KPEC-em, który modernizuje również swoją sieć na Kapuściskach i Wyżynach.

Czytaj więcej...

Nowe linie? Oddamy głos mieszkańcom

Ruch tramwajowy przywrócony zostanie po zakończeniu czynności odbiorowych i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie nowej infrastruktury tramwajowo-drogowej. Zakładamy, że pozwoli to jeszcze w grudniu na powrót linii tramwajowych na Kapuściska i Glinki. Na ulicy Wojska Polskiego tramwaje będą kończyły trasę tymczasowo na pętli przy Magnuszewskiej. Docelowy układ nowych linii będzie wprowadzony po oddaniu do użytku torowiska na Kujawskiej. Stanie się on również przedmiotem konsultacji społecznych. Obecnie pracujemy nad pierwszymi koncepcjami.

Czytaj więcej...

Kapuściska gotowe, tramwaje kupione, Kujawska w budowie

Koszt rozbudowy tramwajowego węzła na Szarych Szeregów to ponad 65 mln zł. Przebudowa tramwajowego węzła na Wyżynach to jeden z elementów dużego projektu zakładającego poprawę obsługi komunikacyjnej osiedli górnego tarasu Bydgoszczy (Wzgórze Wolności, Wyżyny, Kapuściska). Wcześniej zakończyły się prace przy rozbudowie pętli na Kapuściskach. W toku jest rozbudowa ul. Kujawskiej. W ramach tego pakietu zadań (Kapuściska i Kujawska) zakupiliśmy łącznie 21 nowoczesnych niskopodłogowych Swingów. Miasto wydało na ten cel ponad 160 mln zł.

Czytaj więcej...

Rozbudowa Węzła Szarych Szeregów w liczbach:

  • ponad 65 mln zł na prace budowlane
  • 79,4 % dofinansowania unijnego
  • 8 lat gwarancji
  • 3 tory na wlotach od ul. WP i W. Bełzy