Aktualności
BRA - zawieszony do odwołania
Od poniedziałku 20 kwietnia 2020 roku zniesiona została część rządowych ograniczeń i zasad bezpieczeństwa, związanych z obecną sytuacją epidemiologiczną.
Można między innymi wejść do lasów i parków, a także biegać i jeździć na rowerze.
W związku jednak z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 19 kwietnia 2020 roku, nadal obowiązuje zakaz korzystanie z rowerów miejskich dostępnych publicznie.
Funkcjonowanie Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego (BRA) pozostaje więc zawieszone do odwołania.
Pamiętaj, że przebywać na zewnątrz można tylko pod warunkiem zachowania dystansu społecznego oraz zasłaniania twarzy.
Rozbudowa ul. Kujawskiej na półmetku
Trwają intensywne prace związane z rozbudową ul. Kujawskiej. Realizowane są roboty ziemne, kanalizacyjne, energetyczne i brukarskie. Trwa układanie nawierzchni oraz montaż torowisk i słupów trakcyjnych. Kontynuowane są też prace w wykopie, którym docelowo jeździć będą tramwaje. Prace na całym odcinku, zostały wykonane już w 50%.
W ostatnich dniach wykonawca przystąpił do układania torów na ulicy Bernardyńskiej. Realizowane są też prace ziemne i brukarskie w obrębie kościoła garnizonowego.
Kolejne warstwy nawierzchni układane są na wschodniej stronie ul. Kujawskiej. W połowie gotowy jest też chodnik i ścieżka rowerowa. Zamontowane zostało oświetlenie uliczne. Przełożenie ruchu na ten odcinek nowej trasy, pozwoli rozpocząć prace przy jezdni, po której obecnie poruszają się pojazdu.
Kontynuowane są też dalsze prace w wykopie, w którym docelowo będą jeździć tramwaje. Układane są tory oraz słupy trakcyjne. Na ulicach Wojska Polskiego i Solskiego trwają natomiast roboty kanalizacyjne i energetyczne oraz dalsze prace przy nawierzchni. Kierowcy mogą spodziewać się w tym miejscu zwężeń i ograniczeń prędkości.
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zakończoną już przebudową węzła Szarych Szeregów to ponad 370 mln zł. Sam koszt prac budowlanych na Kujawskiej to 168 mln zł. Inwestycja obejmuje budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego.
Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska jest przebudowywana od ronda Bernardyńskiego do mostu. Wraz z nią powstaje układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi na nabrzeżu Brdy. Ciąg - Wały Jagiellońskie –Toruńska jest rozbudowany do dwóch jezdni, od ul Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie, ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej, jest obniżane. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe czy budowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację osobom niepełnosprawnym.
Ścieżki rowerowe przy ul. Kruszwickiej
Postępuje budowa dróg rowerowych wzdłuż ulicy Kruszwickiej oraz wokół placu Poznańskiego. Obecnie na tym rondzie wyłączona została sygnalizacja świetlna.
W ramach zadania powstaje infrastruktura dla ruchu rowerowego obejmująca całą ulicę Kruszwicką oraz rondo Poznańskie wraz z wlotami ul. Poznańskiej, Grudziądzkiej, Stromej i Szubińskiej z wyprowadzeniem szlaków pieszych i rowerowych. Przy ul. Kruszwickiej drogi rowerowe powstają po obu stronach jezdni. Wydzielona droga rowerowa będzie funkcjonować na całej długości po stronie zachodniej (przy centrum handlowym).
W tym miejscu niezbędna jest korekta jezdni, która w części zostanie zawężona do dwóch pasów ruchu. Po stronie wschodniej (od strony szkoły) część trasy wytyczana jest w formie drogi rowerowej i pieszo-jezdni. Rowerzyści będą mogli korzystać też z tunelu łączącego plac Poznański z ulicą Dolina oraz z jezdni parkingowej (zakończenie ul. Kordeckiego).
Drogi rowerowe powstają też wokół placu Poznańskiego. By ułatwić rowerzystom dojazd do najniżej położonej części placu powstaje też odcinek trasy rowerowej po północnej stronie ul. Poznańskiej (do przejścia na wysokości ul. Chwytowo). Takie rozwiązanie to między innymi wynik konsultacji z mieszkańcami. W ramach inwestycji powstają też nowe zatoki autobusowe na wylocie z ronda w ulice Szubińską i Stromą.
Ponadto w zadaniu przewiduje się przebudowę: oświetlenia ulicznego, urządzeń energetycznych i teletechnicznych, sygnalizacji świetlnej i urządzeń systemu ITS , sieci wodociągowej oraz rozbudowę kanalizacji deszczowej.
Prace prowadzone są zgodnie z planem. Budowa dróg rowerowych wzdłuż ul. Kruszwickiej kosztuje blisko 9 mln zł. Z kolei droga rowerowa wzdłuż ul. Focha, gdzie wkrótce ruszą prace to koszt 2,7 mln zł. Trasy rowerowe powstają też nad Starym Kanałem oraz wzdłuż budowanych ulic Grunwaldzkiej i Kujawskiej.
Dużo się dzieje na bydgoskich ulicach
Od początku roku udało się zrealizować wiele inwestycji drogowych, mających na celu nie tylko poprawę stanu nawierzchni ale i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. Kontynuowane były prace na ulicach Kujawskiej i Grunwaldzkiej oraz buspasów na ul. Gdańskiej. Zakończył się budowa nowego wiaduktu w ciągu ul. Armii Krajowej. Obecnie realizowane są też remonty chodników, ścieżek rowerowych i wielu bydgoskich ulic.
Na Grunwaldzkiej - prace w toku
Na ul. Grunwaldzkiej kontynuowane są roboty przy chodnikach, ścieżkach rowerowych i zatokach autobusowych. Trwa nasadzenia krzewów oraz prowadzone są dalsze prace przy drogach dojazdowych i serwisowych. Od 20 marca przejezdne są obie jezdnie ulicy Grunwaldzkiej od granicy miasta do ulicy Skośnej.
Po wymalowaniu oznakowania poziomego przy ul. Flisackiej, cały budowany odcinek ul. Grunwaldzkiej będzie można przejechać po dwóch jezdniach.
Ruszyły też pierwsze prace przy budowie buspasa na ul. Kolbego. Dodatkowy pas dla autobusów wraz z rozbudowanym skrzyżowaniem sprawią, że mieszkańcy Osowej Góry zdecydowanie szybciej dojadą do centrum. Buspas na ul. Kolbego płynnie połączy się z pasem dla autobusów, który powstał w ramach rozbudowy ul. Grunwaldzkiej.
Rozbudowa ulicy Kujawskiej
To obok ul. Grunwaldzkiej największa inwestycja realizowana na terenie miasta. Obecnie wzdłuż torowisk ustawiane są słupy trakcyjne, przygotowane zostały podbudowy pod nowe jezdnie oraz montowane są kolejne odcinki torów. Ustawiane są nowe latarnie. Kontynuowane są też prace energetyczne i kanalizacyjne na ul. Solskiego.
Na Wojska Polskiego trwają natomiast prace przy nowej nawierzchni. Przygotowywana została też podbudowa nowej wschodniej jezdni ul. Kujawskiej, na którą niebawem zostanie przełożony ruch. W wykopie, którym docelowo będzie jeździł tramwaj, montowane jest już torowisko i słupy trakcyjne.
Prace na wiadukcie - zakończone
Prace przy budowie nowego, wschodniego wiaduktu przy ul. Armii Krajowej zostały zakończone. Nowoczesny, z charakterystycznymi łukami wiadukt, umożliwia bezpieczne korzystanie z niego również pieszym i rowerzystom. Inwestycja zakładała również budowę nowej sygnalizacji świetlnej i przebudowę przejść dla pieszych. Prace przy wznoszeniu konstrukcji odbywały się nad linią kolejową o wyjątkowo dużym ruchu pociągów.
Rynek w Fordonie – ruszają prace projektowe
Podpisaliśmy umowę na rewitalizację najważniejszego placu w Starym Fordonie. Inwestycja pochłonie ponad 7 mln zł. Dużo zieleni, nawierzchnie z kamiennej kostki, eleganckie oświetlenie, fontanna to najważniejsze założenia opracowanej wcześniej koncepcji. Wybraliśmy ją w drodze konkursu i konsultowaliśmy z mieszkańcami. Teraz podpisaliśmy umowę z Wykonawcą na prace projektowe i budowlane, które potrwają około dwóch lat.
Rynek po rewitalizacji stanie się niewątpliwie wizytówką Starego Fordonu.Ważnym elementem projektu są ograniczenie ruchu kołowego oraz wprowadzenie rozwiązań sprzyjających ruchowi pieszemu, w tym poprawę dostępności dla osób z ograniczeniami ruchowymi. Strefa rynku ma być bezpieczną przestrzenią pieszą, deptakiem z warunkowym i uspokojonym dostępem dla ruchu kołowego.
Stawiamy na bezpieczeństwo
W miejscach, gdzie kierowcy nie przestrzegają ograniczeń prędkości, na początku roku zamontowaliśmy wyniesione skrzyżowania, bezpieczne przejścia dla pieszych. Dodatkowo coraz częściej stosujemy progi zwalniające i azyle a w obrębie szkół a znaki montujemy na fluoroscencyjnym podkładzie, dzięki czemu są one lepiej widoczne po zmroku. Przed liniami przejść dla pieszych instalujemy też elementy odblaskowe wbudowane w nawierzchnię jezdni.
To dodatkowa informacja dla kierowców o zbliżaniu się do miejsc, gdzie należy zachować jeszcze większą ostrożność. Progi zwalniające montowane są zarówno przed jak i za przejściem dla pieszych. Ma to uniemożliwić kierowcy wymijanie progów i wjazd na przeciwległy pas ruchu. Od początku roku takie rozwiązania zastosowaliśmy już w kilkunastu miejscach. Dodatkowo na ten rok planowane są jeszcze kolejne doświetlenia przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów.
Nowe wiaty przystankowe:
W Bydgoszczy mamy prawie 550 wiat przystankowych a kolejne sukcesywnie dostawiamy w różnych częściach miasta. W I kwartale bieżącego roku nowe wiaty przystankowe pojawiły się na: skrzyżowaniu ulic Glinki i Dąbrowa, na moście Kazimierza Wielkiego oraz na ul. Witebskiej. W ostatnim czasie wiaty zamontowaliśmy też na: Placu Weyssenhoffa; ul. Śniadeckich/Gdańska; ul. Wysoka / Koszarowa; ul. ks. Schulza oraz na Armii Krajowej.
Dodatkowo powstały też wiaty w ciągu budowanej ul. Grunwaldzkiej. Obecnie na terenie miasta już ponad 92,5 % pasażerów korzysta z wiat przystankowych.
Inicjatywy społeczne: BBO i 25/75
Ponad 75,5 tys. głosów oddali mieszkańcy w ubiegłorocznym głosowaniu na projekty Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego (BBO). Bydgoszczanie wskazali najważniejsze przedsięwzięcia, które mają zostać zrealizowane w mieście w 2020 roku. Miasto zagwarantowało na ten cel rekordowe 16 mln zł. Do realizacji kierujemy projekty, które uzyskały największą liczbę głosów mieszkańców.
Są to zadania związane m. in. z infrastrukturą sportowo-rekreacyjną i aranżacją zieleni w mieście. Dużą liczbę zadań stanowią również inwestycje drogowe.
Ścieżki rowerowe
Trwają prace przy budowie ciągów pieszo-rowerowych przy ul. Kruszwickiej. Niebawem ruszą też prace na ulicy Focha. To jedne z najważniejszych inwestycji poprawiających spójność dróg rowerowych centrum Bydgoszczy. Budowa dróg rowerowych wzdłuż ul Kruszwickiej pochłonie blisko 9 mln zł. Z kolei droga rowerowa wzdłuż ul. Focha to koszt 2,7 mln zł. Trasy rowerowe powstają też nad Starym Kanałem oraz wzdłuż budowanych ulic Grunwaldzkiej i Kujawskiej.
Chodniki wolne od aut
Wprowadzamy zmiany w parkowaniu na bydgoskich ulicach. Będą one realizowane wszędzie tam gdzie to tylko możliwe. Pierwsze zmiany wprowadziliśmy już między innymi na ul. Kołłątaja. Kolejne ruszą w połowie tego roku. Miejsca do parkowania wyznaczone w całości lub częściowo na chodniku, zabierają przestrzeń pieszym i utrudniają im poruszanie się. Chcąc wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, będziemy w ramach możliwości wyznaczać miejsca parkingowe wyłącznie na jezdni.
Wykonawcy nie przerywają prac na budowach, pomimo ograniczeń związanych z koronawirusem.
Na bieżąco monitorujemy sytuację na placach budów i zarazem apelujemy do wykonawców o zachowanie bezpieczeństwa i zaleceń sanitarnych podczas prowadzonych robót.
Zachowanie ciągłości w realizacji inwestycji drogowych w naszym mieście, pozwoli nie tylko ukończyć je w terminie ale utrzymać przede wszystkim stabilność na rynku budowlanym