Aktualności
Miasto bardziej przyjazne dla pieszych
Wkrótce zakończenie rewitalizacji Rynku w Fordonie. Będzie to kolejny estetyczne miejsce dedykowane przede wszystkim pieszym.
W ostatnich latach coraz więcej ulic i placów przekształcamy w deptaki, gdzie preferowany jest ruch pieszych i rowerzystów. W Śródmieściu mamy już 2,5 kilometra takich ulic.
Zmiany ułatwia budowa systemu parkingów.
W ostatnich latach gruntowną przebudowę przeszły między inny ulice na Starym Mieście. Część z nich o łącznej długości 1,4 km całkowicie wyłączono z ruchu samochodowego.
To między innymi ulice
• Mostowa (część południowa) – 8om
• Jatki – 70m
• Kręta – 50m
• Ku Młynom- 30m
• Mennica – 300m
• Tamka -250m
• Długa (część środkowa) – 100 m
• Jan Kazimierza (od strony Starego Rynku) -40m
• Batorego (od strony Starego Rynku) – 40 m
• Niedźwiedzia – 70m
• T. Magdzińskiego (od strony Starego Rynku)- 80m
• Jezdnie wokół Starego Rynku – 250m
• Stary Port (przy ul. Mostowej) – 40m
Obecnie kończy się rewitalizacja Rynku w Starym Fordonie. Ten plac również będzie służył przede wszystkim pieszym. Obecnie prowadzone są ostatnie prace brukarskie oraz przy elementach małej architektury. Ich zakończenie planowane jest jeszcze wiosną.
Na wielu bydgoskich ulicach dopuszczony został ruch pojazdów, ale w coraz bardziej ograniczonej formie.
Wprowadzamy strefy zamieszkania, elementy małej architektury, ograniczamy liczbę miejsc parkingowych.
Takie rozwiązanie funkcjonuje już na ulicach o łącznej długości prawie 2 km.
To m.in. ulice:
• Jezuicka - 150 m
• Farnej -100m
• Przyrzecze – 220m
• Batorego – 30m
• Długa (od strony Wełnianego oraz Zbożowego Rynku) -450 m
• Dworcowej (od Gdańskiej do Matejki) – 200m
• Gdańska (od placu Teatralnego do Dworcowej) – 670 m
Na kilku innych reprezentacyjnych ulicach zachowany został ruch pojazdów, ale wygospodarowaliśmy więcej miejsca dla pieszych. Takie zmiany wprowadziliśmy między innymi na ul. Cieszkowskiego. W trakcie prac na al. Ossolińskich powstał elegancki trakt spacerowy pomiędzy bazyliką i placem J. Weyssenhoffa. Bydgoski Budżet Obywatelski pomógł natomiast w budowie pierwszego parkletu u zbiegu ulic Powstańców Wlkp. i J. Niemcewicza.
Trwają przygotowania do rewitalizacji kolejnych ulic, placów u bulwarów, które mają również stać się atrakcyjną przestrzenią dla pieszych:
• plac Wolności https://zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/drogi-miejskie/7068-plac-wolnosci-elegancja-w-kazdym-detalu
• Rybi Rynek https://zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/drogi-miejskie/7101-rybi-rynek-pracujemy-nad-projektem
• plac Kościeleckich https://zdmikp.bydgoszcz.pl/pl/drogi-miejskie/6946-rewitalizacja-plac-koscieleckich-uzyskano-pozwolenie-na-budowe
• bulwary nad Brdą
Dzięki tym inwestycjom Bydgoszcz dołącza do miast, które stają się coraz bardziej przyjazne dla pieszych.
To również ważny element wzmacniający turystyczny potencjał miasta.
Wprowadzanie zmian ułatwia budowa parkingów na obrzeżach centrum m.in. przy ul. Grudziądzkiej, Kujawskiej, Gdańskiej i przy węźle zachodnim.
Rybi Rynek – pracujemy nad projektem
Trwają już prace nad aktualizacją projektu rewitalizacji Rybiego Rynku. Stanie się on kolejnym eleganckim placem z małą architekturą, zielenią, gastronomią oraz miejscem organizacji wydarzeń dla instytucji kultury.
Po przebudowie nawierzchni wprowadzimy elementy przypominające również o jego historii. To efekt współpracy z Radą ds. Estetyki.
Rewitalizacja Rybiego Rynku dopełni zmiany jakie zaszły ostatnio w Salonie Bydgoszczy. Zależy nam, by przestrzeń przed odbudowanymi i wyremontowanymi gmachami nabrała estetycznego charakteru. To kolejny element tworzenia miasta bardziej przyjaznego dla pieszych, rowerzystów i turystów.
Prace nad aktualizacją dokumentacji rozpoczęły się z początkiem marca i wykonuje je firma AMPA.
Kosztują prawie 86 tysięcy złotych i zakończą się latem.
Pozwoli to jeszcze w tym roku zlecić prace budowlane zmieniające charakter Rybiego Rynku.
Na ich rozpoczęcie w tegorocznym budżecie miasta zabezpieczonych zostało 3,7 mln zł.
Zakres aktualizacji obejmuje m.in. odnowienie uzgodnień, aktualizacje projektu wykonawczego branży drogowej, opracowanie projektu kanalizacji teletechnicznej na potrzeby monitoringu, wydzielenie zakresów branżowych na potrzeby przeprowadzenie przyszłego postępowania przetargowego oraz dostosowanie wszystkich rozwiązań do aktualnych norm, przepisów.
Zieleń i kulturalne wydarzenia zamiast samochodów
W ramach przygotowywanej inwestycji zagospodarowany zostanie nie tylko teren bezpośrednio przylegający do teatru. Projekt obejmie przebudowę Rybiego Rynku oraz ul. Grodzkiej na odcinku od ul. Podwale do skrzyżowania z ul. Przy Zamczysku włącznie wraz z dowiązaniem się do przebudowanego w latach ubiegłych odcinka ul. Podwale.
Dzięki przebudowie Rybi Rynek będzie mógł pełnić funkcje uzupełniające dla instytucji w pobliżu: Teatru Kameralnego, Muzeum Okręgowego oraz Barki Lemara.
Stworzy to również możliwość uruchomienia gastronomii. Zadanie doskonale będzie współgrać ze zrealizowaną już w latach ubiegłych restylizacją uliczek przyległych do płyty Starego Rynku (m.in. Podwale, Kręta, Mostowa, cześć Grodzkiej).
Z Rybiego Rynku zniknie też parking.
Pozwala na to zbliżająca się do finału budowa wielopoziomowego parkingu Park & Ride przy ul. Grudziądzkiej. Wcześniej powstała infrastruktura tramwajowa (linia wzdłuż Kujawskiej) oraz drogowa (buspasy na Wałach Jagiellońskich i Kujawskiej), które ułatwiają podróże do ścisłego centrum komunikacją publiczną.
Uwagi ekspertów
Na etapie przygotowania pierwszego projektu szereg uwag zgłosiła Rada ds. Estetyki. Dotyczyły one między innymi podświetlenia róży wiatrów przy przystanku tramwaju wodnego, iluminacji drzew, wyboru nawierzchni kamiennej, ustawienia kutych lamp.
Po zakończeniu części drogowej inwestycji w kolejnym etapie zadbamy o dodatkowe elementy, które mają nawiązywać m.in. do historii tego zakątka Bydgoszczy oraz eksponować jego walory. Planowane jest między innymi umieszczenia przy nabrzeżu żurawia przypominającego o dawnym porcie oraz rzeźby kobiety sprzedającej śledzie. Zmienić ma się również forma samego przystanku tramwaju wodnego, tak by nawiązywał do strefy staromiejskiej. Iluminację zyskać ma również budynek spichrzy. To również rozwiązania rekomendowane przez ekspertów od estetyki.
Budynki już cieszą oko
W ostatnich latach wokół Rybiego Rynku zaszło wiele innych pozytywnych zmian. Kompleksem hotelowo-biurowym zabudowana została pusta parcela u zbiegu uli Grodzkiej i Podwale. W oparciu o fundusze unijne prace konserwatorskie prowadzono przy gmachu spichrzy. Historyczną elewację z imitacją szachulca zyskał zabytkowy budynek przy ul. Grodzkiej 16, będący częścią zabudowań teatru, które również odbudowano.
Wspólna inwestycja miasta i gminy
W porozumienie z gminą Osielsko zrealizowaliśmy kolejną drogową inwestycją. Ulica Bielska została utwardzono ekokostką. Stabilizuje ona nawierzchnię i ułatwia odprowadzenie wody.
Wcześniej w tej części miasta razem ze stowarzyszeniem mieszkańców zbudowana została część ulicy Wieluńskiej.
Ulica Bielska w Myślęcinku łączy ważne skrzyżowanie Armii Krajowej z ulicą Izerską. Dodatkowo stanowi również granicę pomiędzy Bydgoszczą i gminą Osielsko.
Dzięki zawartemu w ubiegłym roku porozumieniu z sąsiednią gminą ulica zostanie utwardzona co poprawi obsługę sąsiadujących z nią terenów.
Na nawierzchni zastosowaliśmy ekokstkę. Ten rodzaj nawierzchni pozwala na tworzenie powierzchni biologicznie czynnych, co poprawia odwodnienie. Kostka wyposażona jest w specjalne odstępniki, a powstałe przy układaniu wolne przestrzenie zasypywane są drobnym kruszywem. Część dedykowaną pieszym wyłożono standardową kostką.
Ulica zostanie utwardzona docelowo na odcinku 450 metrów. Większość prac została już wykonana. Pozostaną jeszcze regulacje studni i porządkowanie poboczy. Nawierzchnia ułożona zostanie jeszcze na kilkudziesięciu metrach.
Prace zakończą się w marcu.
Wszystkie prace kosztować będą ponad 520 tysięcy złotych.
Gmina dołożyła do realizacji tego zadania 150 tys. zł.
Miasto Bydgoszcz oraz Gmina Osielsko razem działają w Stowarzyszeniu Metropolia Bydgoszcz realizując wiele wspólnych zadań.
Przed dwoma laty w tej części Myślęcinka utwardzona została również północna część ul. Wieluńskiej.
Zadanie zrealizowana w oparciu o program inicjatyw lokalnych 25/75.
Łęgnowo lepiej skomunikowane
Trwają prace związane z przygotowaniem budowy nowych dróg dojazdowych do Łęgnowa i terenów inwestycyjnych w tej części Bydgoszczy. Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny zamierza jeszcze w tym roku zlecić budowę nowej ulicy łączącej Nowotoruńską z sektorem „C". Jedna z tamtejszych firm przygotowuje się natomiast do przebudowy układu drogowego w rejonie ul. Hutniczej i Chemicznej. Wraz z jezdniami powstaną też chodniki i drogi rowerowe.
Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny zamierza zlecić jeszcze w tym roku wybudowanie drogi, która poprawi dostępność terenów inwestycyjnych od strony ul. Nowotoruńskiej.
Na zlecenie BPPT opracowano projekt nowej drogi łączącej ulice Hutniczą (na wysokości firmy Corimp) z Nowotoruńska (na wysokości firmy Supravis).
Przetnie ona tereny sektora „C", na którym znajduje się działki inwestycyjne.
Część drogi pokrywa się z obecnym przebiegiem wewnętrznej ulicy Grzybowej.
BPPT pozyskało na to zadanie zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
Zadnie zostało skoordynowane z planowaną przebudową skrzyżowania z ulicą Nowotoruńskiej. Dla tego zadania zakończyły się prace nad projektem, trwa uzyskiwanie pozwolenia na budowę.
Zmiany układu drogowego w rejonie ulic Hutniczej, Chemicznej i Nowotoruńskiej przygotowywane są również w porozumieniu z firmą wznoszącą nowe centrum logistyczne.
W oparciu o podpisaną umowę inwestor przygotowuje kompleksową dokumentację projektową poprawiającą dojazd do tej części miasta. Zewnętrzny partner poniesie też większość kosztów związanych z budową dróg, ścieżek rowerowych i chodników.
Dokumentacja zakłada między innymi
• budowę nowej drogi dojazdowej (ul. „Nowołęgnowskiej") do centrum logistycznego (będzie ona docelowo prowadziła również do ul. Chemicznej – osobny projekt przygotowuje kolejny inwestor, który również nabył działkę w tej części miasta)
• przebudowę odcinka ulicy Hutniczej (od ul. Łęgnowskiej do pętli tramwajowej wraz ze skrzyżowaniami)
• Przebudowę pętli autobusowej Łęgnowo
• Budowę nowego łącznika w kierunku ul. Nowotoruńskiej wraz ze skrzyżowaniem skanalizowanym z dodatkowymi pasami do skrętu
• Odcięcie południowego odcinka ul. Hutniczej od Nowotoruńskiej celem poprawy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu przy szkole.
Ważną częścią zadania jest również budowa nowych dróg rowerowych, chodników i przejść dla pieszych co poprawi bezpieczeństwo.
Zakończenie I etapu tej inwestycji planowane jest w przyszłym roku.