Aktualności komunikacyjne
Kończy się remont torowiska. Przywracamy ruch tramwajowy od węzła Garbary do pętli Wilczak.
W piątek 28 sierpnia planowane są przejazdy techniczne i prace odbiorowe. Po ich pozytywnym zakończeniu, będzie można w sobotę 29 sierpnia przywrócić dotychczasowy ruchu komunikacji miejskiej na odcinku od Królowej Jadwigi przez ul. Nakielską do pętli Wilczak.
Zgodnie ze stałymi rozkładami jazdy kursować będą tramwaje nr 1, 3 i 5.
Autobusy linii nr: 56, 62 i 90 nie będą się już pełnić roli komunikacji zastępczej i tym samym nie będą zatrzymywać się już na wysokości przystanków tramwajowych.
Sprawne zakończenie robót na torowisku i to jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego, zdecydowanie ułatwi komunikację w tej części miasta.
Bilety miesięczne – nowe rozwiązania
W Bydgoszczy kupimy bilet miesięczny w jeszcze prostszy i szybszy sposób. Wszystkie czynności można wykonać bez wychodzenia z domu i tylko za pomocą karty płatniczej. Bydgoska Karta Miejska nie będzie już niezbędna. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce.
Dotychczas nośnikiem i zarazem identyfikatorem biletów okresowych (miesięcznych) była wyłącznie Bydgoska Karta Miejska. Należało ją co miesiąc doładować w kiosku, automacie, internetowo lub w Punktach Obsługi Klienta ZDMiKP.
W przypadku kontroli, pasażer pokazywał Kartę Miejską, po której odczytaniu wyświetlana była informacja o wykonanej opłacie za bilet okresowy.
Za pomocą karty płatniczej można było natomiast kupić bilet jednorazowy poprzez przyłożenie jej do kasownika. Można było również za jej pomocą doładować Bydgoską Kartę Miejską, którą należało jednak najpierw wyrobić w punktach obsługi klienta ZDMiKP.
Teraz po dokonaniu przelewu w sklepie internetowym, bilet zostanie w prosty sposób zakupiony a dowodem na to będzie wyłącznie karta płatnicza.
– W Mastercard zawsze chętnie wspieramy miasta od strony technologicznej, wdrażając najbardziej przyjazne i bezpieczne produkty związane z płatnościami. Z ogromną satysfakcją stawiamy kolejny krok wraz z Mennicą i samorządem, by rozwijać w Bydgoszczy projekt, który zapewni szybki i wygodny system obsługi pasażerów. Jako partner wdrożenia kładziemy nacisk na wykorzystanie potencjału technologii do tego, by tworzyć bardziej przyjazne miejsce do życia. Skoro pasażerowie mogą już płacić zbliżeniowo za niemal wszystkie zakupy, to naturalnie oczekują, że będą mieli taką możliwość również w komunikacji miejskiej. W Polsce takie rozwiązania mają wielki potencjał, ponieważ już ponad 90 proc. wszystkich transakcji kartowych w kraju odbywa się zbliżeniowo. Zapraszamy do współpracy kolejne polskie samorządy, które chcą w bezpieczny sposób wykorzystać nowe technologie, by poprawić swoje wyniki finansowe i podnieść satysfakcję pasażerów – podkreśla Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.
Ja to działa ?
Zbliżeniowa karta płatnicza będzie mogła stanowić potwierdzenie naszego prawa do przejazdu transportem publicznym w ramach biletu okresowego - miesięczny, 30-dniowy, 14-dniowy, 90-dniowy, semestralny uczniowski lub semestralny studencki.
Aby móc skorzystać z udogodnienia pasażer powinien posiadać imienny profil w portalu pasażera Bydgoskiej Karty Miejskiej, jak również przypisaną do konta kartę płatniczą (tzw. Bezpieczny identyfikator karty płatniczej). Cała operacja potrwa tylko 3 minuty, a pasażer zostanie przez nią przeprowadzony krok po kroku. Pasażerowie zyskają bilet miesięczny ale również dostęp do całej historii zakupów biletów, przypisanych do danej karty.
W przypadku późniejszej kontroli, pasażer musi tylko przyłożyć swoją kartę płatniczą do czytnika i wyświetlona zostanie informacja, że bilet został opłacony. Bydgoska Karta Miejska nie będzie już wymagana.
Uwaga! Czytnik kontrolera nie sczytuje z karty danych, ani nie pobiera środków. Czytnik informuje tylko kontrolera (tak jak w przypadku Bydgoskiej Karty Miejskiej), że bilet został opłacony.
- Nowe rozwiązanie są jeszcze wygodniejsze. Nie wymagają od pasażera, oprócz zdalnego zakupu biletu, żadnych dodatkowych działań ani załatwiania formalności. Liczymy, że zachęci ono kolejne osoby do korzystania z transportu publicznego – podkreśla Rafał Grzegorzewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy – Doceniamy przy tym nie tylko innowacyjność, ale przede wszystkim gwarancję bezpieczeństwa od Mennicy Polskiej, którą potwierdza m.in. spełnienie restrykcyjnych wymagań organizacji płatniczych Mastercard i Visa.
10 lat Mennicy Polskiej w Bydgoszczy
Historia obecności Mennicy Polskiej w Bydgoszczy sięga 2010 roku, kiedy został wprowadzony system Bydgoskiej Karty Miejskiej. W 2019 roku spółka wyposażyła wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej w nowoczesne kasowniki działające w systemie Open Payment.
Dzięki temu można samemu kupić bilet w autobusie czy tramwaju poprzez przyłożenie karty kredytowej do kasownika. Był to pierwszy tego typu, tak kompleksowy projekt zrealizowany w Polsce. W tego typu kasowniki wyposażono całą flotą komunikacji miejskiej w Bydgoszczy, czyli ok. 320 pojazdów.
Bydgoska Karta Miejska w liczbach:
Ilość sprzedanych biletów w systemie OPS od stycznia do końca sierpnia 2020 roku - ok. 1,5 mln sztuk [zakup biletu za pomocą karty płatniczej w komunikacji miejskiej]
Ilość wydanych Bydgoskich Kart Miejskich od początku funkcjonowania systemu (wrzesień 2010r.) – ponad 266 tysięcy szt.
Ilość wydanych kart BKM od stycznia do końca sierpnia 2020r. – ok. 7 trysięcy sztuk
Triathlon Polska 2020 - zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej
W związku z organizacją imprezy Triathlon Polska w dniach 22 / 23 sierpnia 2020 r. (sobota, niedziela) nastąpią zmiany w fukcjonowaniu komunikacji miejskiej w Bydgoszczy. Wyłączona z ruchu tramwajowego i autobusowego zostanie ulica Gdańska na odcinku od stadionu Zawiszy do skrzyżowania z ulicą Armii Krajowej.
Ruch autobusowy wyłączony z obsługi wyżej wymienionego odcinka ulicy Gdańskiej:
• 22.08.2020 r. (sobota) – w godzinach 06:30 – 17:30,
• 23.08.2020 r. (niedziela) – w godzinach 9:00 – 12:00,
Ruch tramwajowy wyłączony z obsługi pętli Las Gdański:
• 22.08.2020 r. (sobota) – w godzinach 11:30 – 22:30,
• 23.08.2020 r. (niedziela) – w godzinach 9:00 – 13:30,
W dniu 22.08.2020 r. (sobota)
Linia nr 52 kursy do Podkowy do godziny 17:30 zostaną skierowane do pętli Dworzec Leśne (poza kursem 5:10).
Linia nr 93 kursy będą realizowane trasą czasowo zmienioną ulicami Modrzewiową, Al. Wyszyńskiego, Armii Krajowej.
Linia nr 94 kursy linii numer 94 zostaną zawieszone do godziny około 17:30.
Linia nr 98 kurs linii numer 98 o godzinie 13:47 z pętli Przylesie zostanie zawieszony.
Linia nr 1 zostanie skierowana do pętli Bielawy.
Linia nr 2 zostanie skierowana do pętli Rycerska.
Linia nr 10 zostanie skierowana do pętli Bielawy.
W dniu 23.08.2020r. (niedziela)
Linia nr 52 kursy do Podkowy do godziny 12:00 zostaną skierowane do pętli Dworzec Leśne (poza kursami 5:10, 6:20, 7:20).
Linia nr 93 kursy będą realizowane trasą czasowo zmienioną ulicami Modrzewiową, Al. Wyszyńskiego, Armii Krajowej.
Linia nr 94 zostanie zawieszona do godziny około12:00.
Linia nr 1 zostanie skierowana do pętli Bielawy.
Linia nr 2 zostanie skierowana do pętli Rycerska.
Linia nr 10 zostanie skierowana do pętli Bielawy.
Testujemy autobus hybrydowy na bydgoskich ulicach
Od 19 sierpnia do 14 września Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK) w Bydgoszczy testować będą autobus hybrydowy Mercedes Citaro Hybryd. Autobus kursować będzie na linii 79 oraz 89.
Pojazd hybrydowy wykorzystuje energię elektryczną odzyskaną w czasie hamowania. Silnik elektryczny jest wykorzystywany podczas ruszania i zwalniania, a na trasie autobus napędza zwykły silnik diesela.
Pojazd ma 18 metrów długości. Posiada 41 miejsc siedzących i 93 miejsca stojące. Wyposażony został nie tylko w wiele systemów wspomagających pracę kierowcy ale również system umożliwiający obserwację „martwego pola" pojazdu. To wyjątkowo przydatne podczas manewrowania autobusem w obrębie istniejących ścieżek rowerowych.
W internetowych rozkładach jazdy, autobus hybrydowy został już oznaczony literką 79H oraz 89H. Należy jednak pamiętać, że nie będzie w nim możliwości zakupu biletu kartą kredytową, oraz nie będą odtwarzane zapowiedzi głosowe.
Nowy pojazd będzie testowany przez 4 kierowców, równolegle z nowym autobusem przegubowym z silnikiem diesla i najwyższą normą emisji spalin EURO 6.
Pozwoli to porównać nie tylko wysokość spalania tych pojazdów ale również wykorzystanie ich w codziennym użytkowaniu.
Autobus hybrydowy jest pomalowany na biało więc rozpoznanie go nie sprawi problemu. Zachęcamy do przejazdu.