5 firm jest zainteresowanych przygotowaniem dokumentacji projektowej dla nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej. Na tę inwestycję miasto już zabezpiecza środki unijne. Do dokumentacji wprowadzonych zostanie wiele innowacyjnych rozwiązań.
Powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach.
Te rozwiązania wybraliśmy do realizacji po szerokich konsultacjach z mieszkańcami.
Ulice Solskiego, Piękna, Szubińska i Kruszwicka to jeden z korytarzy transportowych od wielu lat rezerwowany pod nową linię tramwajową.
Po analizie wielokryterialnej, której towarzyszyły konsultacje społeczne, budowa torowiska w tej części miasta, została uznana za jeden z priorytetów.
Zamawiamy projekt , zdobywamy europejskie fundusze
Dwutorowa linia tramwajowa o długości 3,4 km pozwoli na lepsze skomunikowanie licznie zamieszkałych osiedli Szwederowo, Górzyskowo oraz części Błonia z centralną częścią miasta.
Będzie to także alternatywna trasa pomiędzy Górnym Tarasem, a Śródmieściem.
Przed dwoma laty opracowana została koncepcja trasy.
Ze względu na potężną skalę przedsięwzięcia realizować będziemy je etapami.
W pierwszej kolejności powstanie dokumentacja dla budowy odcinka o długości 1,5 km torowiska od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej.
Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi, infrastrukturą dla komunikacji publicznej. Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura oraz fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy.
Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana na placu po północno-zachodniej stronie skrzyżowanie ulicy Solskiego i Bielickiej.
W ramach tego zadania zaprojektowana ma zostać też przebudowa pętli tramwajowej w Myślęcinku przy ul. Rekreacyjnej.
Do przetargu na przygotowanie dokumentacji dla ul. Solskiego i pętli Las Gdański zgłosiło się 5 firm.
Wyceniły one wartość wszystkich prac na kwoty od ponad 3 do ponad 5 mln zł.
Jako zamawiający zamierzaliśmy przeznaczyć na to zadanie ponad 1,8 mln zł.
Wszystkie oferty zostaną teraz dokładnie sprawdzone.
Przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z decyzją środowiskową i decyzją ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) ma zająć potencjalnemu wykonawcy około dwudziestu miesięcy.
Wcześniej miasto rozpoczęło pracę nad montażem finansowym.
Oba zadania zyskają dofinansowanie unijne.
Wykorzystamy środki krajowe z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).
Na budowę torowiska na Szwederowie pozyskaliśmy 63,5 mln zł, a na modernizację pętli Las Gdański ok. 17 mln zł.
Nowoczesne rozwiązania
Do całego przedsięwzięcia planujemy wprowadzić wiele innowacyjnych rozwiązań:
- zielone wiaty, na przykład w postaci zielonych dachów, stelaży do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką;
- zielone maty rozchodnikowe na torowisku w miejscach technologicznie do tego przystosowanych
- elementy zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne;
- na przejazdach rowerowych i przejściach dla pieszych zamontowane zostaną specjalne gumy wypełniające pustą przestrzeń w szynach tramwajowych. Ułatwi to przejazd przez torowisko pojazdom jednośladowym, wózkom dziecięcym i inwalidzkim oraz poruszanie się pieszym
- zintegrowana pętla tramwajowo–autobusowa przy ul. Bielickiej;
- zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej oraz pętli tramwajowej przy ul. Rekreacyjnej;
- zintegrowanie sygnalizacji świetlnych na głównym ciągu ul. Solskiego do systemu ITS
Postawiliśmy na tramwaje
W ciągu ostatniej dekady bydgoska sieć tramwajowa jest stale unowocześniana i rozbudowywana.
Udało się zwiększyć długość torowisk z 28 do 41 kilometrów. Powstały nowe połączenia na dworzec, do Fordonu oraz wzdłuż ul. Kujawskiej. W budowie jest nowy most tramwajowy spinający ulice Toruńską z Fordońską.
W ostatnich latach udało się również wymienić dużą część taboru. Obecnie po Bydgoszczy kursuje 35 nowoczesnych składów z Pesy. Już zamówiliśmy kolejne 10 sztuk. Przygotowujemy się do kolejnych zakupów również z wykorzystaniem środków unijnych na lata 2021-27.