Aktualności
Bezpieczniej w obrębie bydgoskiego Rynku
Zakończyły się prace przy porządkowaniu parkowania na ul. Grodzkiej. To kolejne miejsce, gdzie poprawiliśmy bezpieczeństwo pieszych.
Przy budynku seminarium wbudowane zostały separatory oddzielające miejsca parkingowe od chodnika. Wcześniej samochody bardzo często przekraczały wymalowane linie nie zostawiając pieszym wystarczającego miejsca na wygodne przejście chodnikiem.
Dodatkowo słupkami wygrodzone zostało miejsce przy schodach, gdzie również mimo zakazu parkowała część kierowców. Docelowo ta część ulicy przy Rybim Rynku będzie przebudowana podobnie jak ulice przyległe do Starego Rynku. Elementy poprawiające bezpieczeństwo ruchu zastosowane zostały również na ul. Pod Blankami. Zamontowane zostały tam progi zwalniające.
Przypominamy, że w ramach rozbudowy ulicy Kujawskiej planowana jest też kompleksowa rewitalizacja ul. Długiej od Zbożowego Rynku do ul. Pod Blankami. Odcinek ten będzie miał charakter ulicy bez przejazdu, wjazd i wyjazd będzie możliwy tylko od strony ul. Pod Blankami. Na nawierzchni jezdni pojawi się kamienną kostka, a na chodnikach kamienne płyty. Pomiędzy Długa i Zbożowym Rynkiem bez ograniczeń oprócz pieszych będą mogli poruszać się również rowerzyści.
Kolejne wiaty przystankowe już niebawem
Zmiany przy rondzie Bernardyńskim
W związku z wyburzeniem budynku na ul. Zbożowy Rynek 4, realizowanym w ramach budowy ulicy Kujawskiej, od 6 lutego nastąpią spore zmiany w organizacji ruchu w obrębie ronda Bernardyńskiego i wlocie na ul. Zbożowy Rynek.
PLANOWANE ZMIANY:
1. Jezdnia pod budynkiem przygotowanym do wyburzenia, zostanie zamknięta. Odcinek Wałów Jagiellońskich zostanie natomiast zwężony od zakładu karnego w stronę ronda Bernardyńskiego. Pojazdy będą się poruszały dwukierunkowo jedną jezdnią. Kierowcy poruszający w kierunku Błonia, będą mogli zjechać na drugą jezdnię (ul. Wały Jagiellońskie) dopiero na wysokości parkingu, po wykonanym w pasie rozdziału przejeździe.
Na przedmiotowym odcinku wprowadzony zostanie zakaz wyprzedzania i ograniczenie prędkości do 30 km/h. Ponadto przeniesiony zostanie przystanek autobusowy (przy parkingu) aby wykonawca mógł wykonać nową zatokę autobusową.
2. Zamknięte zostaną dwa przejścia dla pieszych i chodnik przy rondzie Bernardyńskim pod wyburzanym budynkiem. Ruch pieszych będzie musiał odbywać się tylko przez plac Kościeleckich. Dodatkowo wykonawca robót ma obwiązek doświetlić wszystkie przejścia dla pieszych na terenie budowy.
3. Dodatkowo wprowadzony zostaje ruch jednokierunkowy na ul. Sierocej od ul. Lenartowicza do ul. Traugutta.
Prosimy o zachowanie ostrożności i stosowanie się do nowego oznakowania.
5 lat systemu ITS w Bydgoszczy
Bydgoszcz jest jednym z największych miast w Polsce. Po ulicach porusza się ponad 270 tysięcy pojazdów, a co roku przybywa kolejnych kilkanaście tysięcy. Dodatkowo na terenie miasta realizowane są liczne inwestycje drogowe a na jego obrzeżach trwa budowa drogi ekspresowej S5. Utrzymanie płynność ruchu w mieście przy tylu zmiennych, jest nie lada wyzwaniem.
Od 5 lat pomaga w tym System ITS (System Intelligent Transportation Systems (ITS).
W obecnych warunkach system ITS staje się niezbędny i przyczynia się do skrócenia czasu podróży, w szczególności komunikacją tramwajową. Wdrożenie systemu zwiększyło przez ostatnie lata przepustowości sieci ulic, skróciło czas podróży, poprawiło komfort podróżowania oraz warunki ruchu kierowców i pieszych.
System jest systematycznie rozbudowywany. W ciągu ostatnich 5 lat rozszerzyliśmy go o ponad 40 nowych sygnalizacji świetlnych (obecnie 93) inteligentne kamery (w 2015 było ich 96 obecnie 141), W skład systemu wchodzą też tablice parkingowe, meteo i informacyjne. Dzięki systemowi ITS czasy przejazdu autobusów skróciły się w ciągu ostatnich 5 lat o 20 % a tramwajów średnio o 10%.
W systemie ITS będącym jednym z pierwszych tego typu zadań inwestycyjnych w kraju, zastosowaliśmy wiele funkcjonalności: elementy usprawniające transport publiczny, poprawiające warunki ruchu kołowego na skrzyżowaniach, wykorzystanie miejsc parkingowych na terenie Śródmieścia, elementy naprowadzające kierowców na trasy alternatywne, informacje o warunkach ruchu i warunkach pogodowych, informacje dla pasażerów o funkcjonowaniu komunikacji zbiorowej.
Dodatkowo dzięki odpowiednim narzędziom monitorującym zredukowaliśmy koszty zarządzania taborem drogowym oraz z utrzymaniem i renowacją nawierzchni. System wpływa też na jakość środowiska naturalnego, poprzez zmniejszenie ilości spalin w mieście oraz możliwość bardziej optymalnego stosowania soli podczas zimowego utrzymania dróg.
Średnie dobowe natężenia ruchu w wybranych miejscach naszego miasta (*pomiary 16 października 2019, 16 stycznia 2020)
1.Skrzyżowanie Fordońska / Kamienna / Sporna – wschodni wlot ul. Fordońskiej (od strony Fordonu): 19 038 poj./doba
2.Most Pomorski: w kierunku r. Fordońskiego: 21 808 poj./doba, w kierunku r. Toruńskiego: 21 580 poj./doba,
3.Skrzyżowanie Wyszyńskiego / Kamienna – północny wlot ul. Wyszyńskiego (od strony Osielska): 17 868 poj./doba
4.Skrzyżowanie Trasa Uniwersytecka / Wojska Polskiego – północny wlot Trasy Uniwersyteckiej:
w kierunku Wojska Polskiego: 15 408 poj./doba
w kierunku Jagiellońskiej: 14 040 poj./doba
5.Rondo Maczka
– wlot północny (Nad Torem): 12 457 poj./doba
- wlot wschodni (Pileckiego): 15 780 poj./doba
- wlot południowy (Grunwaldzka) 14 229 poj./doba
- wlot zachodni (Grunwaldzka): 16 415 poj./doba