• AKTUALNOŚCI
  • Utrudnienia
  • Z ostatniej chwili
  • Rozkłady jazdy
  • Ceny biletów
  • Strefa płatnego parkowania
  • Kontakt
Herb Bydgoszcz Zarzad Dróg

zarząd dróg miejskich i komunikacji publicznej w Bydgoszczy

  • Aktualności
  • Transport Publiczny
    • Aktualności komunikacyjne
    • Informacje ogólne
    • Analiza kosztów i korzyści (AKK)
    • Rozkład Jazdy
      • Wybór linii komunikacyjnej
      • Rozkład jazdy dla telefonów komórkowych
    • Schematy sieci komunikacji miejskiej
    • Wykaz przystanków komunikacyjnych
    • Bilety i opłaty (tickets & fares)
      • Ceny biletów jednorazowych i czasowych
      • Ceny biletów okresowych
      • Ticket tariff
      • Rodzaje i wzory biletów
      • Strefy biletowe
      • System przesiadkowy AT
      • Opłaty dodatkowe i inne
      • Zasady kasowania biletów
    • Zakup biletu
      • Sieć sprzedaży biletów
      • Punkty sprzedaży biletów okresowych
      • Zakup biletów okresowych on-line
      • Zakup biletu przez telefon
      • Zakup biletu u obsługi pojazdu
      • Zakup biletu w pojeździe kartą zbliżeniową
    • Bydgoska Karta Miejska
      • Jak uzyskać kartę BKM
      • Wszystko o Bydgoskiej Karcie Miejskiej
      • Regulamin BKM
    • Przepisy
      • Uprawnienia do ulg
      • Uprawnienia "Bydgoskiej Rodziny 3+"
      • Przepisy porządkowe
      • Przewóz bagażu
      • Regulamin BKM
      • Regulamin Systemu Telefonicznej Sprzedaży Biletów
      • Zwolnienie z opłat na Trasie Uniwersyteckiej
      • Kontrola biletów
      • Postępowanie reklamacyjne
      • Anulowanie biletu okresowego
      • Regulamin przewozu osób i bagażu
    • Dla młodego pasażera
    • Zdjęcia taboru
  • Drogi Miejskie
    • Aktualności
    • Utrudnienia drogowe
    • Infrastruktura rowerowa
      • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
      • Drogi rowerowe
      • Zespół ds. polityki rowerowej
    • Plan miasta
    • Informacje ogólne
    • Mapa rowerowa Bydgoszczy 2024
    • Bezpieczeństwo ruchu drogowego
      • Zespół do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego Miasta Bydgoszczy
      • Hulajnogi - bezpiecznie przez Bydgoszcz
      • Uwaga na zwierzęta
      • Raport o stanie brd w Bydgoszczy 2020
    • Baner system
      • Lokalizacje
      • Projekt
    • Parkingi dla autokarów
      • Hala Łuczniczka
      • Obiekt sportowy Zawisza
      • Miejsca zatrzymań autokarów
    • Równanie dróg gruntowych
    • Przyjazna przestrzeń publiczna
    • Wyniki klasyfikacji miejskiego odcinka TNT w granicach administracyjnych miasta Bydgoszczy
    • Program utwardzania ulic gruntowych
    • Remonty jezdni i chodników
  • Strefa Płatnego Parkowania
    • Informacje ogólne
    • Mapa Strefy
    • Opłaty
      • Sposób uiszczenia opłaty
      • Cennik
      • Zwolnienia z opłat
      • Opłaty dodatkowe
      • Procedury uzyskania identyfikatora osoby niepełnosprawnej
      • Procedury otrzymania abonamentu dla pojazdu mieszkańca
    • Płać komórką
    • Regulamin SPP
    • E-SKLEP
  • Inwestycje i Projekty
    • Kanały technologiczne
    • Projekty zrealizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2007-2020
    • Projekty realizowane ze środków zewnętrznych 2021-2027
      • Zakup nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 3
      • Zakup nowoczesnego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla sieci komunikacji miejskiej w Bydgoszczy - pakiet nr 2
      • Zakup nowego, niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
      • Budowa drogi dla rowerów w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 244
      • Budowa i przebudowa dróg gminnych na terenie miasta Bydgoszczy
      • Rozbudowa pętli Las Gdański w Bydgoszczy
      • Budowa dwutorowego torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Solskiego od ronda Kujawskiego do pętli Bielicka wraz z pętlą Bielicka
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektów unijnych współfinasowanych w ramach POIiŚ realizowanych przez ZDMiKP w imieniu Miasta Bydgoszczy
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych dotyczących projektu "Zakup nowego niskopodłogowego taboru tramwajowego dla Miasta Bydgoszczy w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
    • Mechanizm umożliwiający sygnalizowanie o potencjalnych nieprawidłowościach lub nadużyciach finansowych oraz niezgodności z KPON lub KPP w projektach realizowanych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027
    • Wyłożenie do wiadomości publicznej
      • Projekty oczekujące na wnioski Mieszkańców
      • Projekty po wnioskach
      • Projekty po wnioskach z raportami
      • Archiwalne
      • Ocena oddziaływania na środowisko
  • Zamówienia Publiczne
    • Regulamin udzielania zamówień publicznych
    • Przetargi
    • Ogłoszenia o planowanych zamówieniach lub umowach ramowych
    • Ogłoszenia dotyczące publicznego transportu zbiorowego
    • Regulamin udzielania zamówień odrębnych
    • Platforma zakupowa
    • Zamówienia odrębne
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2021
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2022
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2023
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2024
    • Plan postępowań o udzielenie zamówień na rok 2025
    • Ogłoszenia o zbyciu majątku
  • Jak załatwić sprawę
    • Jak uzyskać Bydgoską Kartę Miejską
    • Reklama
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Lokalizacja urządzeń infrastruktury (sieci i przyłącza)
    • Prowadzenie robót (rozkopy)
    • Prowadzenie robót związanych z budowa i przebudową kanalizacji deszczowej
    • Wbudowanie urządzeń infrastruktury
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zasady korzystania z przystanków
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Postępowanie reklamacyjne z tytułu korzystania z usług przewozowych
    • Awaryjne zajęcie pasa drogowego
    • Wniosek o udostępnienie kanału technologicznego
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Jak uzyskać identyfikator osoby niepełnosprawnej
    • Jak anulować zakupiony bilet okresowy
    • Jak otrzymać abonament mieszkańca
    • Uzgodnienie zmian organizacji ruchu
    • Windykacja
    • Handel
      • Handel całoroczny
      • Handel w okresie "Wszystkich Świętych"
    • Dostęp do drogi publicznej
      • Zaświadczenie o dostępie do drogi publicznej
      • Uzgodnienie lokalizacji/przebudowy zjazdu
  • Jak załatwić sprawę
    • Uzgodnienie lokalizacji lub przebudowy zjazdu
    • Przejazd pojazdów nienormatywnych
    • Dzierżawa lub najem gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych
    • Przewóz osób w krajowym transporcie drogowym
    • Zgłoszenie szkody komunikacyjnej
    • Zasady korzystania z przystanków
    • O firmie
      • Wydziały ZDMiKP
      • Kontakt z nami
  • Akcja Zima
    • Akcja Zima - On-line
  • Zintegrowany Węzeł Komunikacyjny Bydgoszcz Leśna
  1. You are here:  
  2. Strona główna
  3. Drogi Miejskie

Aktualności

KPO – preferencyjna pożyczka i potężne oszczędności

os-cz1Dziś (12 marca) podpisana została największa umowa na preferencyjną pożyczkę ze środków Krajowego Planu Odbudowy dla Bydgoszczy. Transza ponad 203 mln zł umożliwi zrealizowanie szeregu oczekiwanych inwestycji związanych z przebudową oświetlenia. Nowoczesne oprawy LED zużyją mniej energii, będą bardziej przyjazne dla środowiska i bardziej niezawodne.

- Bydgoszcz wyjątkowo skutecznie sięga po środki z Krajowego Planu Odbudowy i może być wzorem dla wielu innych samorządów – podkreśla Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel. – Miasto zdobyło już m.in. bezzwrotne dofinansowanie na kontynuację programu „ekoszkół i ekoprzedszkoli”, wymianę taboru tramwajowego oraz budowę nowego żłobka. Uzyskało też preferencyjną pożyczkę na budowę dróg rowerowych, rewitalizację bulwarów i skwerów. Teraz sięga po kolejną transzę tych środków, dzięki którym zrealizuje kompleksową wymianę oświetlenia. To oznacza, że zainwestowane pieniądze szybko się zwrócą.

SAW 7162-002W środę w obecności Wiceprezesa Rady Ministrów - Ministra Cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego i Wojewody Kujawsko-Pomorskiego Michała Sztybla podpisana została umowa dla miasta Bydgoszczy w ramach programu wsparcia inwestycji w miastach pod nazwą Instrument Zielonej Transformacji Miast. Podpisy pod kontraktem o wartości 203 mln zł złożyli prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski oraz Pierwsza Wiceprezes Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego prof. Marta Postuła.

- To jeden z ważnych momentów dla rozwoju miasta - ocenia Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Wielokrotnie podkreślałem, że musimy przygotowywać się do ograniczania wydatków na energię, która w ciągu ostatnich lat drożała. Teraz dostaliśmy szansę na szybkie dokończenie programów, które przygotowaliśmy do realizacji. Sfinalizujemy całkowitą wymianę oświetlenia ulicznego i zakończymy trudną współpracę ze spółką Enea Oświetlenie, która nie spełniła oczekiwań mieszkańców w zakresie sprawnej infrastruktury. Wkrótce wszystkie ulice i place będą wyposażone w sprawne, nowoczesne, miejskie oświetlenie. Liczę, że w najbliższym czasie podpiszemy też umowę pozwalającą na dokończenie termomodernizacji szkół i przedszkoli.

Nowoczesne, niezawodne oświetlenie

os-cz3W mieście funkcjonuje 27 tysięcy punktów świetlnych. Do tej pory Bydgoszcz sfinansowała wymianę 11500 na nowoczesne oprawy LED. Ponad 15500 punktów świetlnych przeznaczonych jest do modernizacji. W tym roku zmodernizujemy około 3500 lamp, a w kolejnych latach nowe środki finansowe z KPO, w kwocie 203 mln zł, pozwolą na realizację tego zadania.

Jeszcze tej wiosny ZDMIKP planuje ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej na wybudowanie ok. 12 tysięcy nowych punktów oświetlenia LED w miejsce ponad 40-letniej infrastruktury oświetleniowej, obecnej własności  Enea Oświetlenie sp. z o.o. Zadanie będzie polegało na całkowitej likwidacji sieci Enea Oświetlenie i wybudowaniu nowych urządzeń (kable – ok. 322 km, słupy, szafy sterujące, oprawy oświetleniowe). Po 2029 roku Bydgoszcz będzie posiadała własne, nowoczesne, energooszczędne oświetlenie uliczne z pełną możliwością nadzoru, kontroli i regulacji natężenia oświetlenia.

Nowoczesne oprawy pozwalają ograniczyć zużycie energii o około 60%, a także koszty serwisowania urządzeń o około 75%.

Warto wiedzieć

Bydgoszcz wcześniej podpisała 39 umów, o łącznej wartości prawie 58 mln zł, gwarantujących środki z preferencyjnej pożyczki KPO na zadania związane m.in.:
•    budową dróg rowerowych,
•    rewitalizację parków, skwerów, bulwarów,
•    rewitalizacją placu Wolności,
•    budową minitężni,
•    budowę przystanków wiedeńskich,
•    oświetlenie części ulic.

received 852609828832570Nieoprocentowana pożyczka posłuży za wkład własny przy inwestycjach realizowanych z wykorzystaniem środków rządowych przy przebudowie bulwarów i rewitalizacji placu Wolności. W pozostałych zadaniach jest  podstawowym źródłem finansowania. Wykorzystanie tych środków umożliwia rozpoczynanie kolejnych oczekiwanych zadań i zachowanie dobrej płynności finansowej.

Łączna wartość środków pozyskanych przez miasto z preferencyjnej pożyczki KPO po podpisaniu umowy na kompleksową wymianę oświetlenia  wynosi już ponad 260 mln zł. Kwota pozyskanych bezzwrotnych dotacji finansowanych z KPO to prawie 150 mln zł.

Nieczynna kasa biletowa przy ulicy Zygmunta Augusta

zygmunta-augusta-10W czwartek, 13 marca 2025 roku, kasa biletowa, mieszcząca się przy ulicy Zygmunta Augusta 10, będzie nieczynna z powodu prac technicznych.

W tym dniu sprawy związane z anulowaniem opłat dodatkowych zgodnie z regulaminem, wydawaniem kart abonamentowych na pojazd mieszkańca i na pojazd z napędem hybrydowym, ze sprzedażą znaczków abonamentowych oraz biletów jednorazowych, czasowych i okresowych BKM będzie można załatwić w pozostałych kasach biletowych, które będą funkcjonowały bez zmian:

  • przy ul. Toruńskiej 174a (siedziba ZDMiKP), czynna w dni robocze w godz. 7.00 – 17.00,
  • przy ul. Modrzewiowej 19 (stacja Bydgoszcz Leśna), czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.30 – 15:30.

 

 

Kładka, łącząca Wyżyny ze Wzgórzem Wolności, przejdzie kapitalny remont

kadka-niziny7W najbliższym czasie ogłosimy przetarg na remont kładki pieszo-rowerowej nad Alejami Jana Pawła II, pomiędzy ulicami Czeską a Niziny, która łączy Wyżyny ze Wzgórzem Wolności.

Kładka od czasu jej powstania, czyli 1991 roku, pełni dla mieszkańców pobliskich osiedli bardzo ważną rolę komunikacyjną i pozwala na skrócenie drogi do szkół czy przedszkoli. Stała się niezbędna po wybudowaniu trasy Północ-Południe, czyli obecnych Alei Jana Pawła II. Była to jedna z pierwszych konstrukcji tego typu w Polsce, a zaprojektował ją, przy pomocy obliczeń komputerowych (co było w tamtych czasach rzadkością), Jan Siuda z ówczesnego Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Bydgoszczy.

Co się zmieni?  

kadka-niziny5Zakres podstawowy zadania obejmie wymianę balustrad oraz wieszaków, czyli prętów, za pomocą których przęsło jest podwieszone pod łuki nośne. Odnowiona zostanie też powłoka malarska, a elementy konstrukcyjne, zlokalizowane po obu stronach obiektu tzw. skrzydełka, zostaną przebudowane. W opcji rozszerzenia zamówienia przewidujemy również możliwość uzupełnienia zakresu zadania o wymianę nawierzchni, dylatacji, przebudowę umocnień skarp, odwodnienia oraz budowę nowego oświetlenia. Uruchomienie opcji uzależnione jest jednak od środków finansowych, pozostałych po realizacji zadania podstawowego.

Część robót z pewnością będzie powodowała utrudnienia w ruchu, o czym będziemy informować, gdy tylko rozpoczną się już prace budowlane. 

Przez cały czas dotychczasowego, standardowego użytkowania kładka nie sprawiała żadnych problemów eksploatacyjnych, a wykonany w latach poprzednich remont polegał wyłącznie na odnowieniu powłoki malarskiej. W roku 2018 roku kładka została uszkodzona przez ciężarówkę jednego z wykonawców przebudowy ul. Glinki, który przejeżdżając Al. Jana Pawła II z podniesioną częścią ładunkową, uderzył w pomost kładki w sąsiedztwie jednego z wieszaków. Powypadkowa ekspertyza, zamówiona przez ZDMiKP, nie wykazała zagrożenia dla konstrukcji i sprawa zakończyła się tylko na miejscowej naprawie obiektu.

Warto wiedzieć

kadka-niziny1Kładkę wybudowała nieistniejąca już bydgoska firma Rawex. Jej całkowita długość to niespełna 70 metrów, rozpiętość osiowa łuku wynosi 55 metrów, a szerokość około 5 metrów. Kładka odegrała też rolę w literaturze kryminalnej i „wystąpiła” w jednym z epizodów w książce pt. „Węże na ziemi, węże na niebie” autorstwa Hanny Szczukowskiej-Białys, czyli serii opowiadań o komisarzu Bondysie.

Optymalizacja miejsc postojowych dla taksówek

taxi-3Zakończyły się kolejne konsultacje z korporacjami taksówkarskimi. Zmiany w stałej organizacji ruchu będą dotyczyły czterech lokalizacji postojów taxi i zostały wypracowane na spotkaniu, które odbyło się w lutym tego roku.

W zeszłym roku o różnych porach dnia kontrolowaliśmy wybrane postoje. Okazało się, że często, w określonym przedziale czasowym, parkowała tam tylko jedna taksówka. Postanowiliśmy przeprowadzić zmiany i optymalizację miejsc postojowych taxi w całej Bydgoszczy. Zorganizowaliśmy także konsultacje z największymi korporacjami taksówkarskimi. Podczas nich poprosiliśmy ich przedstawicieli o wskazanie też nowych lokalizacji, które są teraz bardziej potrzebne. Następnie wprowadziliśmy wspólnie wypracowane zmiany w terenie. Dzięki nim mieszkańcy zyskali ponad 90 miejsc parkingowych, a kierowcy taksówek nowe lokalizacje postojów.

W tym roku odbyły się kolejne konsultacje, podczas których przedstawiciele korporacji taksówkarskich zaproponowali następne zmiany. Spotkanie w tym temacie odbyło się w lutym. Ustalono na nim następujące zmiany w stałej organizacji ruchu:

  • postój w pobliżu pętli autobusowej Błonie zostanie zlikwidowany,
  • na ul. Feliksa Nowowiejskiego zostanie wprowadzone oznakowanie poziome postoju,
  • na ul. Św. Trójcy zostanie wydłużony postój taxi o kolejne dwa miejsca prostopadłe,
  • na ul. Tucholskiej, postój taxi zostanie wydłużony o jedno dodatkowe miejsce postojowe.

taxi-1Warto pamiętać, że ZDMiKP podejmuje różnorodne działania na drogach publicznych, mające na celu łączenie potrzeb komunikacyjnych wszystkich użytkowników tych dróg. Należy też podkreślić, że taksówki są jednym ze środków szeroko rozumianego transportu miejskiego, który służy do świadczenia prywatnych, nieregularnych usług przewozowych. Z punktu widzenia przepisów prawa oraz organizacji ruchu lokalizacja postojów taxi na drogach publicznych nie jest warunkiem niezbędnym. 

Nie wykluczamy dalszej optymalizacji. W przypadku uzyskania od korporacji taksówkarskich kolejnych propozycji zmian dotyczących lokalizacji postojów, jesteśmy otwarci na współpracę.

  1. Raport nr 3 z prowadzonych prac. Modernizacja torowiska na ulicy Toruńskiej
  2. Rusza nowy sezon Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego
  3. Skatepark w Starym Fordonie gotowy na nadchodzący sezon
  4. Trwa rewitalizacja placu Wolności. Od 3 marca zmiany w organizacji ruchu

Page 39 of 478

  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • Bydgoska karta miejska
  • SkyCash
  • Bydgoski Rower Aglomeracyjny
  • ITS
  • ITS
Logo Logo Biuletyn informacji publicznej

Wszelkie prawa zastrzeżone © ZDMIKP 2025