Podpisaliśmy umowę na budowę ważnego odcinka drogi rowerowej z kładką nad magistralą węglową, który połączy wyremontowane w poprzednich latach ścieżki wzdłuż ul. Fordońskiej.
Wcześniej wybraliśmy wykonawców infrastruktury rowerowej wzdłuż ulic: J. Sułkowskiego i Sudeckiej.
Wartość tych 3 zadań to ponad 30 mln zł.
Sfinansujemy je z budżetu miasta i środków europejskich.
- Przyspieszamy budowę dróg rowerowych – mówi zastępca prezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – To możliwe dzięki pozyskaniu przez naszą Metropolię środków europejskich na rozwój tego typu infrastruktury. Stawiamy przede wszystkim na poprawę spójności istniejącej sieci dróg rowerowych oraz lepsze skomunikowanie z sąsiednimi gminami. To trasy, którymi codziennie wielu mieszkańców może dojeżdżać do pracy, szkół. W weekendy natomiast otwierają przed mieszkańcami Bydgoszczy możliwość korzystania z wielu malowniczych ścieżek wokół miasta. To jeden z naszych elementów budowy miasta ze zrównoważonym transportem.
Kładka połączy wyremontowane ścieżki pieszo-rowerowe
Z firmą Kormost, która złożyła najkorzystniejszą umowę w przetargu, podpisaliśmy umowę na budowę nowej infrastruktury rowerowej po południowej stronie ul. Fordońskiej od Sochaczewskiej do Wiślanej. Inwestycja o wartości ponad 10 mln zł realizowana będzie w trybie "zaprojektuj i wybuduj".
Zakres zadania obejmuje też między innymi:
- wyposażenie całego skrzyżowania ul. Fordońskiej z Sochaczewską w sygnalizację świetlną,
- dobudowanie lewoskrętu z ul. Fordońskiej w Sochaczewską,
- nowe oznakowanie poziome przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską wraz z remontem infrastruktury pieszej na pasie dzielącym i za przejściem dla pieszych,
- budowę kładki pieszo-rowerowej z pełnym odwodnieniem i oświetleniem o szerokości 4 m,
- wykonanie obejścia drogi dla rowerów za peronem przystankowym na wysokości ul. Wiślanej.
Umowa zakłada zakończenie prac budowlanych na początku 2026 roku.
Zadanie zrealizujemy dzięki zdobytym wcześniej Funduszom Europejskim dla Kujaw i Pomorza 2021 – 2027 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Najbardziej oczekiwana trasa w Fordonie
W ubiegłym miesiącu podpisaliśmy też umowę z firmą Strabag na budowę jednej z najbardziej oczekiwanych tras od pętli Tatrzańskie wzdłuż ulicy Pelplińskiej, Wyzwolenia i Sudeckiej do granicy miasta.
Na terenie gminy Osielsko gotowa jest już nowoczesna droga rowerowa, którą można dotrzeć przez Jarużyn i Niwy do Osielska. Przygotowana wcześniej koncepcja zakłada budowę infrastruktury po północnej stronie ul. Sudeckiej, wschodniej stronie ul. Wyzwolenia przy komisariacie oraz po obu stronach ul. Pelplińskiej. Pomiędzy komisariatem policji i ul. Geodetów oraz na części ul. Sudeckiej projektowany jest wspólny ciąg pieszo-rowerowy. Trasa połączy się też ze zrealizowanym w tym roku etapem Wielkiej Pętli Fordonu (ul. Wierchowa i Geodetów).
Za inwestycję o wartości 7,3 mln odpowiadać będzie firma Strabag.
Zakończenie planowane jest pod koniec przyszłego roku.
Na to zadanie również wykorzystamy dofinansowanie z funduszy europejskich.
Rowerem przez osiedle Leśne
Za nami także podpisanie umowy na prace projektowo-budowlane na osiedlu Leśnym. Za ich wykonanie dróg rowerowych po obu stronach ul. J. Sułkowskiego od Kamiennej do ronda Żołnierzy Górników oraz jednokierunkowego pasa rowerowego od ul. K. Chodkiewicza w stronę ul. Cichej odpowiadać będzie firma Betpol.
Wartość zadania to 13,4 mln zł, przeznaczymy na ten cel środki z budżetu miasta.
W ten sposób do końca przyszłego roku powstanie brakujące połączenie pomiędzy ul. Ogińskiego, K. Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Leśne, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe.
Szereg wykonych zadań
Wiosną oddaliśmy do użytku drogi rowerowe wzdłuż nowych mostów na Kazimierza Wielkiego i pierwszy odcinek Wielkiej Pętli Fordonu.
Trwają prace przy budowie brakujących dróg rowerowych w rejonie ul. Magnuszewskiej na Wyżynach.
Uzupełnimy też metropolitalną ścieżkę rowerową z Tryszczyna do Bożenkowa o krótki fragment przebiegający po terenie miasta na osiedlu Janowo (od ul. Biwakowej do mostu na Brdzie). Prace na terenie miasta finalizowane będą jesienią.
Podpisaliśmy również umowę w trybie zaprojektuj i buduj na modernizację torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej. Jej częścią jest budowa drogi rowerowej od Perłowej do pętli Stomil.
Nowe ciągi pieszo-rowerowe powstaną także przy bulwarach pomiędzy ul. Krakowską i mostami Kazimierza Wielkiego.
Prace projektowe dla kolejnych zadań
Zawarliśmy też umowy na zaprojektowanie (wraz pozwoleniami) tras wzdłuż ulic: Pod Skarpą (od Zamczysko do granicy miasta); E. Petersona; M. Kolbego (od Kormoranów do granicy miasta); Wyzwolenia (od Sudeckiej do granicy miasta); Z. Krasińskiego, R. Markwarta, L. Sieńki, Moniuszki, M. Curie-Skłodowskiej i Łęczyckiej
Ponadto zleciliśmy przygotowanie koncepcji (Programów Funkcjonalno-Użytkowych) dla tras wzdłuż ulic:
Wojska Polskiego od węzła Szarych Szeregów do Chemicznej
Glinki od Dąbrowy do wjazdu na teren BPPT (za nami konsultacje społeczne)
Posiadamy też gotowe koncepcje dróg rowerowych wzdłuż ul. Kieleckiej oraz odcinka ul. Toruńskiej od pętli Stomil do granicy miasta. Rowerowe zadania będziemy uruchamiać sukcesywnie do pozyskiwanych środków zewnętrznych oraz w oparciu o budżet miasta. Część zadań trafia do realizacji dzięki Bydgoskiemu Budżetowi Obywatelskiemu.
Łącznie w Bydgoszczy mamy już prawie 140 km kilometrów dróg rowerowych.