kazi-1Budowa mostów nad Brdą to największa inwestycja ostatnich lat, która usprawniła poruszanie się po Bydgoszczy.
Codziennie korzysta z nich kilkanaście tysięcy kierowców i wielu pasażerów komunikacji miejskiej. 
Zbudowaliśmy nowe jezdnie, torowiska, chodniki i drogi rowerowe. Zasadziliśmy też setki drzew i krzewów. Prace odbiorowe dobiegają końca.

Cała inwestycja pochłonęła 170 mln zł. Realizowaliśmy ją wykorzystując pozyskane przez Miasto dofinansowanie europejskie w kwocie ponad 79 mln zł.

Dwa nowe mosty zbudowane, jeden wyremontowany
Najważniejszym elementem nowej inwestycji była budowa dwóch nowych obiektów mostowych (tramwajowego i drogowego) zlokalizowanych przy istniejącym moście w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego. Przebudowaliśmy skrzyżowania przy mostach od strony ul. Fordońskiej i Kazimierza Wielkiego. Wyremontowaliśmy też dotychczasową przeprawę mostową. Wykonane zostały chodniki i balustrady.

lazi-2Ważnym elementem zmian była modernizacja peronów przystankowych. Powstały nowe a dotychczasowe przesunęliśmy, co zdecydowanie ułatwia przesiadkę na autobus czy tramwaj.
W obrębie całej inwestycji powstały nowe nawierzchnie, torowiska, chodniki i drogi rowerowe. Przy skrzyżowaniach zamontowaliśmy też blisko 40 podpórek rowerowych.
Wszystkie latarnie wyposażone są w nowoczesne oprawy oświetleniowe LED zużywające minimalną ilość energii.

kazi-3Inwestycja z ekorozwiązaniami
Budowę mostów nad Brdą połączyliśmy z nowymi nasadzeniami. Objęły one łącznie ponad 360 drzew i 1130 krzewów. Najwięcej nasadzeń realizowanych było po obu stronach nowego mostu.
Najbliżej Brdy po stronie Bartodziejów pojawiły się między innymi skupiska wierzb, olchy i wiązów szypułkowych.
Ulicę Kazimierza Wielkiego po stronie Kapuścisk zacienią po rozrośnięciu się szpalery klonów i brzóz. Drzewa wypełniają także wyspy dzielące jezdnie ulicy Łęczyckiej przy skrzyżowaniu z Fordońską. Tam sadzone były przede wszystkim ozdobne jabłonie i świerki serbskie.

W wielu miejscach dosadziliśmy też krzewy. Kolorowe żywopłoty utworzyły między innymi berberysy i jaśminowce posadzone pomiędzy ulicą Toruńską i osiedlem Łuczniczki.

kazi-444Dzięki nowemu systemowi odwodnieniowemu deszczówka nie trafia już bezpośrednio do Brdy.
Wody opadowe i roztopowe spływające po jezdni przechwytywane są przez żeliwne wpusty mostowe.
Następnie są odprowadzana do dwóch kolektorów zlokalizowanych pod płytą pomostu przechodzących przez przyczółki. Kolektory są przyłączone do istniejącej sieci kanalizacji deszczowej.

szarychNie tylko mosty
W ramach realizowanej inwestycji nad Brdą, przebudowaliśmy też torowisko na ul. Perłowej i całe skrzyżowanie z ulicą Toruńską. Powstały chodniki, drogi rowerowe, przystanki tramwajowe i sygnalizacje świetlne. Nowa nawierzchnia pojawiła się też na okolicznych drogach dojazdowych. Ta część inwestycji kapitalnie uzupełniła zrealizowaną kilka lat wcześniej modernizację węzła Szarych Szeregów.

Inwestycja w liczbach:
Liczba pojazdów na dobę: ok. 14 tys.
• Długość mostu tramwajowego – 255m
Długość mostu drogowego – 253 m
• Szerokość jezdni – 7m
• Szerokość ciągu pieszo-rowerowego – 4,3 m
• Wartość całej inwestycji – 170 mln zł
• Dofinasowanie unijne – ponad 79 mln zł
• Długość nowych i przebudowanych torowisk - 5,6 km toru podwójnego
• Długość nowych dróg rowerowych -prawie 2 km 
• Liczba zasadzonych drzew – 360 sztuk
• Liczba zasadzonych krzewów – 1130 sztuk
• Liczba podpórek rowerowych : 40 sztuk
• Liczba nowych lub wymienionych latarni -ponad 100
• Liczba linii kursujących przez nowy most : 2 tramwajowe, 1 autobusowa - każdego dnia korzysta z nich prawie 16 tys. osób