31 października kończy się umowa na obsługę roweru aglomeracyjnego w Bydgoszczy. Mimo trudnej sytuacji w tej branży, rower miejski nadal funkcjonuje, choć niestety ze znacznie mniejszym zainteresowaniem niż jeszcze kilka lat temu.
W tegorocznym sezonie z uwagi na doświadczenia roku poprzedniego związane z pandemią, obowiązywał w naszym mieście system pomostowy. Umowy została podpisana na jeden sezon a usługę oparto wyłącznie na istniejących stacjach i rowerach.
To rozwiązania wprowadzono mając na uwadze sytuację epidemiologiczną w roku 2020-2021, spadającą liczbę wypożyczeń, trudną sytuację tej branży w innych miastach Polski oraz problemy z produkcją komponentów do takich systemów rowerowych.
W roku 2021 uruchomiliśmy system bez ponoszenia dodatkowych kosztów licząc na szybkie odrodzenie się tego alternatywnego segmentu komunikacji miejskiej.
Rower BRA - podsumowanie sezonu
W roku bieżącym Bydgoszczanie mieli do dyspozycji prawie 500 rowerów, które można było wypożyczyć w 56 stacjach finansowanych przez Miasto.
Najwięcej wypożyczeń operator systemu odnotował w maju i czerwcu.
W ciągu tych dwóch miesięcy rower wypożyczono ponad 20 tysięcy razy. Liczba wypożyczeń była i tak o 25% mniejsza niż w tym samym okresie 2020 roku.
Przez kolejne wakacyjne miesiące (lipiec, sierpień) rower wypożyczono ponad 16 tysięcy razy i również ten wynik w zakresie liczby wypożyczeń był mniejszy o 50% niż w roku ubiegłym.
We wrześniu liczba wypożyczeń wynosiła ponad 5 tysięcy i była mniejsza o blisko 70% niż we wrześniu 2020 roku.
W całym sezonie 2021 roku rower BRA wypożyczono ponad 50 tysięcy razy.
Średni czas wypożyczenia roweru to 24 minuty.
Trudne czasy roku 2020 i 2021 spowodowały tez znaczne zmniejszenie liczby aktywnych osób zarejestrowanych w systemie.
Niestety okres trwającej pandemii Covid zmienił trwale nastawienie osób dotychczas korzystających z rowerów publicznych.
Pomimo większej liczby dróg rowerowych w mieście, system BRA tak jak inne tego typu systemy w kraju, co roku traci użytkowników.
Tendencja spadkowa utrzymała się również w roku 2021.
Wpływ na spadającą liczbę wypożyczeń miała niewątpliwie nie tylko pandemia, okresowe zawieszenie systemu w ramach obostrzeń, pojawienie się w mieście elektrycznych hulajnóg, skuterów elektrycznych ale również zakup indywidualnych rowerów przez dotychczasowych użytkowników systemu BRA.
Ponadto pandemia ograniczyła też dostępność do części zamiennych do rowerów.
Spadek popularności rowerów publicznych ma obecnie tendencję ogólnokrajową.
Rower BRA - plany
Analizę funkcjonowania systemu BRA przedstawiliśmy na posiedzeniu Zespołu do spraw polityki rowerowej Miasta Bydgoszczy. Biorąc pod uwagę obecną sytuację zmierzamy wspólnie do kontynuacji obecnego „systemu pomostowego" również w sezonie 2022.
Obecnie planujemy zabezpieczenie odpowiednich środków finansowych w planie budżetu Miasta pod tego typu rozwiązanie.
Po zatwierdzeniu i przyznaniu przedmiotowych środków, będzie można przeprowadzić postępowanie przetargowe na usługę dotyczącą zarządzania i eksploatacji obecnych stacji i rowerów.
Przypominamy, że obsługa BRA w 2021 roku, kosztowała blisko 1,3 mln zł.
Usługę świadczyła firma Homeport Polska Sp. zo.o z Warszawy, która jako jedyna zgłosiła się w ubiegłorocznym przetargu.