Półmetek remontu kolejnego odcinka ul. Gdańskiej jest jeszcze przed nami, ale na placu budowy widać już zarys nowego torowiska. Technologia stosowana przy jego budowie ochroni okoliczne kamienice przed drganiami, i obniży poziom hałasu. Poniżej prezentujemy uproszczony opis konstrukcji.
Zalety konstrukcji tzw. cichych torowisk powszechnie wykorzystuje się już od kilkunastu lat. W przypadku Bydgoszczy ich lokalizacje wyznaczają przede wszystkim ulice przecinające zwartą zabudowę ścisłego centrum miasta, która często podlega ochronie konserwatorskiej. Dlatego wybudowano je już m.in. na: ul. Dworcowej, Chodkiewicza, czy przy okazji ostatnich remontów ul. Gdańskiej. W przypadku tej ostatniej ulicy podobna konstrukcja będzie także na aktualnie remontowanym odcinku - od skrzyżowania z Chodkiewicza do Kamiennej.
O właściwościach cichego toru decyduje jego szczególna konstrukcja i stosowana technologia. Proces jego budowy znacząco różni się też od metod wykorzystywanych w przeszłości, co najlepiej odzwierciedla poniższe porównanie.
Konstrukcja starego, zdemontowanego już torowiska na ul. Gdańskiej składała się z:
- pierwszej, dolnej warstwy podsypki piaskowej – od 10 do 15 cm,
- drugiej warstwy z tłucznia kolejowego – od 40 do 50 cm,
- na niej ułożone były drewniane podkłady z zamocowanymi do nich szynami,
- między szynami znajdowała się warstwa podbudowy betonowej – 15 cm,
- natomiast czwartą i ostatnią warstwę tworzyły prefabrykowane płyty.
A tak wygląda schemat budowy nowego torowiska na Gdańskiej:
- pierwszą, dolną warstwę podbudowy tworzy podsypka piaskowa – 15 cm,
- druga jest warstwa kruszywa łamanego – 15 cm,
- trzecia to cementowa warstwa stabilizująca grunt – 20 cm,
- kolejną, tworzy podtorowa mata wibroizolacyjna w kształcie rynny, której wnętrze wypełniają kolejne warstwy podbudowy, to ona przede wszystkim odpowiada za tłumienie drgań – 2,5 cm,
- rynnę ochronną wypełnia piąta warstwa ze zbrojonego betonu – 25 cm,
- do niej zamocowane zostaną szyny - przestrzeń pod szynami i tuż obok nich uzupełni specjalna masa chemoutwardzalna tłumiąca hałas i drgania, dodatkowo przestrzeń pomiędzy ścianami szyn a masą chemoutwardzalną wypełnią wąskie bloczki betonowe,
- przestrzeń między tak zabezpieczonymi szynami uzupełni kolejna, szósta już warstwa ze zbrojonego betonu – 16 cm,
- siódmą i ostatnią będzie nawierzchnia z masy bitumicznej – 4 cm.
Trwająca przebudowa ul. Gdańskiej na odcinku od Chodkiewicza do Kamiennej zakończy proces kompleksowej rewitalizacji ulicy. Prace, tak jak w przypadku poprzednich, oprócz budowy cichego toru tramwajowego, obejmą jeszcze przebudowę jezdni z wymianą jej podbudowy, remont chodników, miejsc parkingowych oraz niezbędnych elementów kanalizacji deszczowej i sieci wodociągowej. Projekt uzupełni nowa trakcja tramwajowa oraz stylizowane elementy tzw. małej architektury.