Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...

Poznaliśmy już oferty firm zainteresowanych przygotowaniem koncepcji rozbudowy sieci tramwajowej w Bydgoszczy. Nowe trasy lepiej skomunikują między innymi centrum miasta oraz osiedla Bielawy, Bartodzieje, Szwederowo i Górzyskowo. Opracowanie dokumentacji niezbędnych m.in. do ubiegania się o kolejne fundusze unijne kosztować będzie około miliona złotych.

By starać się o unijne fundusze na lata 2021-27 potrzebne są między innymi wielowariantowe koncepcje, które określają najbardziej potrzebne inwestycje i najlepsze rozwiązania z punktu widzenia społecznego, transportowego, ekonomicznego, przestrzennego i środowiskowego. Zleciliśmy w przetargu ich opracowanie dla trzech nowych tras tramwajowych.

W środę (23 października) poznaliśmy oferty potencjalnych wykonawców. Zadaniem zainteresowane są 3 firmy. Wyceniły one wartość prac planistycznych na kwoty od 880 tys. z do 1,35 mln zł. Po ocenie ofert oraz weryfikacji wykonawców  wybierzemy najkorzystniejszą propozycję i zawrzemy umowę. Po jej podpisaniu planistyczne prace zajmą około jednego roku.

- Wszystkie ważne inwestycje związane z rozwojem transportu publicznego realizujemy wykorzystując unijne fundusze – mówi dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, Jacek Witkowski. - Europejskie wsparcie trafiło m.in. na zakończone zadania związane z modernizacją ul. Chodkiewicza, pętli na Kapuściskach oraz zakupem nowoczesnego taboru. Kończy się również rozbudowa węzła Szarych Szeregów. Oprócz prowadzonych prac na Kujawskiej unijne fundusze mamy zagwarantowane na budowę nowego mostu tramwajowego nad Brdą i modernizację torowiska wzdłuż ul. Toruńskiej.

Czytaj więcej...

Tramwajem wzdłuż Chocimskiej czy Artyleryjskiej?

W dwóch wariantach analizowane będzie przygotowanie nowego połączenia pętli przy Rycerskiej z ulicą Gdańska. Pierwszy zakłada puszczenie torowiska przez tereny kolejowe wzdłuż planowanej do rozbudowy trasy WZ. Drugi wariant zakłada natomiast układanie torowisk na Chocimskiej i przez planowane do zabudowy tereny północnej części Bocianowa.

Czytaj więcej...

Realizacja inwestycji zapewni sprawniejsze połączenie transportem szynowym północnego obszaru Śródmieścia, ułatwi dojazd do dworca kolejowego Bydgoszcz Główna, przyczyni się do rewitalizacji osiedla Bocianowo, przyszłościowo będzie dobrym uzupełnieniem rozbudowanej trasy W-Z oraz w przypadku zapotrzebowania zapewni alternatywne połączenie tramwajowe w stosunku do ulicy Gdańskiej.

Czytaj więcej...

Z Bielaw na rondo Fordońskie

Planowana jest również budowa dwutorowej linii tramwajowej łączącej pętlę przy ul. Chodkiewicza na osiedlu Bielawy z rondem Fordońskim. Realizacja inwestycji zapewni sprawniejsze połączenie centrum Bydgoszczy przez licznie zamieszkane osiedla Bielawy
oraz Bartodzieje z ulicą Fordońską i za jej pośrednictwem z osiedlem Fordon. Jednocześnie takie rozwiązanie spowoduje zmniejszenie liczby kursów transportu szynowego na ulicach Gdańskiej oraz Jagiellońskiej wraz z sąsiadującymi z nimi skrzyżowaniami. Ponadto nowa trasa będzie funkcjonować jako alternatywne połączenie tramwajowe w stosunku do ulicy Gdańskiej. Długość tej trasy to około 1,6 km.

Czytaj więcej...

Tramwajem przez Szwederowo

Trzecim zadaniem, na które chcemy pozyskać unijne środki jest budowa dwutorowej linii tramwajowej łączącej rondo Kujawskie z rondem Grunwaldzkim. Trasa będzie przebiegać przez osiedla Szwederowo, Górzyskowo po śladzie ulic Solskiego, Pięknej, Szubińskiej i Kruszwickiej. Torowisko nie tylko poprawi  komunikację na Szwederowie i Górzyskowie. Będzie to także alternatywna trasa pomiędzy górnym tarasem, a centrum miasta. Długość tej nowej trasy to około 3,4 km. Początek tej trasy przy rondzie Kujawskim powstaje obecnie w ramach rozbudowy ul. Kujawskiej.

Pętle też do modernizacji

Dodatkowo przygotowane zostaną również koncepcje rozbudowy pętli w Lesie Gdańskim oraz przy ul. Bałtyckiej. Inwestycja w Myślęcinku zapewni sprawniejszy ruch taboru tramwajowego poprzez wyposażenie pętli w dodatkowy tor peronowy dla osób wysiadających oraz dodatkowy tor peronowy dla wsiadających do pojazdów. Z kolei inwestycja na Bartodziejach pozwoli na korzystanie z zastępczej pętli w przypadku awarii zarówno po zachodniej jak i wschodniej części sieci tramwajowej miasta Bydgoszcz.

W trakcie przygotowywania planów będą uwzględniane m.in. rozwiązanie związane z poprawą przepustowości na skrzyżowaniach, uwzględniające potrzeby niepełnosprawnych. Dodatkowo w analizach kosztów będą analizowane dwa rodzaje  konstrukcji torowiska: klasyczne podsypkowe oraz tzw. „zielone”. Po przygotowaniu koncepcji przebiegu wszystkich trzech tras, planowane są konsultacje społeczne, po których nastąpi ewentualne wprowadzenie zmian.

Przypominamy, że w nocy z sobotyCzytaj więcej... na niedzielę (26/27 października 2019 r.) przesuwamy wskazówki zegarków do tyłu. W związku z tym, nieco inaczej będzie funkcjonowała miejska komunikacja nocna.

Kursy linii nocnych wykonane w godz. 02:00 - 02:59, zostaną powtórzone po zmianie czasu. Autobusy linii nocnych po zmienie czasu na swoich przystankach pojawią się zgodnie z zaplanowanym rozkładem jazdy i wariantem realizowanej trasy, ale już według nowego czasu.

Czytaj więcej...

W dniu Wszystkich Świętych podróżowanie autobusem lub tramwajem, wzorem ubiegłych lat, będzie bezpłatne. Przygotowaliśmy również szereg dodatkowych połączeń. Transport publiczny to najlepszy sposób na wygodne i bezstresowe poruszanie się tego dnia po mieście.

1 listopada wszyscy pasażerowie mogą podróżować komunikacją miejską bezpłatnie. Ułatwi to znacznie poruszanie się po Bydgoszczy. Autobusy i tramwaje zajmują zdecydowanie mniej miejsca na ulicach niż indywidualne pojazdy. To stwarza szansę, na płynniejszy ruch w tak newralgicznym dniu. Wybierając autobus lub tramwaj nie trzeba martwić się również o miejsce parkingowe.

Więcej autobusów i tramwajów

Jednocześnie przygotowaliśmy też szereg wzmocnień na liniach tramwajowych i autobusowych (bardziej pojemne  pojazdy, większa częstotliwość kursów). 1 listopada na bydgoskie ulice w porównaniu ze zwykłym dniem wolnym wyjedzie dodatkowe 67 autobusów i 11 składów tramwajowych. Na dodatkowe kursy wydamy około 160 tysięcy złotych. Łączny koszt funkcjonowania komunikacji w okresie dnia Wszystkich Świętych to prawie pół miliona złotych.

Dodatkowe linie

Już od czwartku (31 października) funkcjonować będą też pierwsze linie specjalne zapewniające lepszy dojazd do największych cmentarzy. Linia nr 108 połączy osiedle Kapuściska przez Trasę Uniwersytecką z osiedlem Leśnym. Linia nr 109 zapewniać ma bezpośrednie połączenie Fordonu przez trasę WZ z Osową Górą. Natomiast specjalna linia nr 110 ma zapewnić dojazd z Błonia na cmentarze znajdujące się w sąsiedztwie  ul. Pileckiego i Artyleryjskiej. Te linie kursować będą do (2 listopada). W piątek (1 listopada) funkcjonować będzie dodatkowo linia nr 107 zapewniająca dojazd na Wiślaną z pętli Przylesie oraz Wyścigowa.

Schemat połączeń

Trasy nowych linii autobusowych:

  • linia autobusowa nr 107 (wyłącznie 01.11.2019 r.) na trasie Wyścigowa – Fordońska – Rejewskiego – Akademicka – Przylesie,

  • linia autobusowa nr 108 (od 31.10 do 2.11.2019 r.) na trasie Kapuściska – Wojska Polskiego – Trasa Uniwersytecka – Dworzec Autobusowy – Ogińskiego – Powstańców Wielkopolskich – Kamienna(Cmentarz Bielawy) – Sułkowskiego – Leśne,

  • linia autobusowa nr 109 (od 31.10 do 2.11.2019 r.) na trasie Tatrzańskie – Pelplińska – Twardzickiego – Korfantego – Akademicka – S. Kaliskiego – Fordońska – Kamienna – Pileckiego – Grunwaldzka – Kolbego – Rekinowa,

  • linia autobusowa nr 110 (od 31.10 do 2.11.2019 r.) na trasie Błonie – Szubińska – Kruszwicka – Focha – węzeł Garbary – Królowej Jadwigi – Warszawska (Dworcowa) – Dworzec Główny – Zygmunta Augusta – Zaświat – Pileckiego – Pileckiego / Żeglarska.

Funkcjonowanie komunikacji 1 listopada (piątek)

Tramwaje:

  • tramwaje linii nr 1, 2, 3, 4, 6, 7, i 10 będą kursowały według standardowych rozkładów jazdy na niedziele,

  • linie nr 5 i 8 będzie kursowała ze zwiększoną częstotliwością (co ok. 10 min.),

  • Na liniach tramwajowych nr 1, 2 i 7 pojadą składy powiększone.

Autobusy:
  • autobusy linii nr 51, 54, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 66, 71, 77, 80, 81, 82, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, zaT4 będą kursowały bez zmian,

  • autobusy poszczególnych linii w godz. ok. 09:00 - 18:00 będą kursowały ze zwiększoną częstotliwością:

  • nr 69 i 89 – łącznie, co ok. 5 minut,

  • nr 65 – co ok. 7,5 minuty,

  • nr 79 i zaT8 – co ok. 10 minut,

  • nr 52, 64, 67, 68 i 74 – co ok. 12 minut,

  • nr 53, 55, 83 – co ok. 15 minut,

  • nr 73 – co ok. 60 minut,

  • w godz. ok. 09:00 – 18:00 uruchomiona dodatkowo zostanie linia autobusowa nr 62 w relacji Garbary – Lisia z częstotliwością, co 20 minut (pomiędzy kursami linii nr 56),

  • w godz. ok. 08:00 – 18:00 uruchomione zostaną specjalne linie autobusowe kursujące w rejonie największych, bydgoskich cmentarzy:

    • nr 107 w relacji Wyścigowa – Przylesie z częstotliwością, co ok. 7,5 min.

    • nr 108 w relacji Kapuściska – Leśne (Cmentarz Bielawy) z częstotliwością, co ok. 20 minut,

    • nr 109 w relacji Tatrzańskie – Rekinowa (przez Kamienną, Pileckiego)z częstotliwością, co ok. 15 minut (pomiędzy kursami linii nr 83),

    • nr 110 w relacji Błonie – Pileckiego/Żeglarska (przez Zaświat) z częstotliwością, co ok. 7,5 min. (pomiędzy kursami linii nr 54).

  • Na liniach nr 57, 64, 80 i 83 pojadą autobusy "długie" - przegubowe.

  • Wszystkie autobusy linii nr 74 przez cały dzień będą kursowały na trasie podstawowej, tj. z pętli Wyścigowa do pętli Tatrzańskie, w związku z tym, zawieszone będzie tego dnia funkcjonowanie pętli Dworzec Fordon dla wariantu 74D.

 Funkcjonowanie komunikacji 2 listopada (sobota)

Tramwaje:

  • Tramwaje będą kursowały według standardowych rozkładów jazdy, jak w soboty.

Autobusy:

  • Autobusy będą kursowały według standardowych rozkładów jazdy, jak w soboty.
  • W godz. ok. 09:00 – 18:00 uruchomimy specjalne linie autobusowe nr 108 (co ok. 35 min.) i 109 (co ok. 35 min. pomiędzy kursami linii nr 83); 110 (co ok. 30 min. pomiędzy kursami linii nr 54).

  • Od dnia 31.10.2019 r. do dnia 03.11.2019 r. dla wszystkich linii autobusowych przebiegających ul. Fordońską obowiązywać będą przystanki pn. Fordońska / Kapliczna.

Czytaj więcej...We wtorek (15 października) ze względu na ćwiczenia związane z akcją przeciwpowodziową nieprzejezdna  w godzinach od 9:00 do 12:00 będzie ulica Toruńska w Łęgnowie. Objazd poprowadzi ulicą Nowotoruńską.

Ulica Toruńska będzie zamknięta na wysokości oczyszczalni ścieków w ramach ćwiczeń „Kobra19”. Podczas akcji sprawdzana będzie gotowość do użycia mobilnej zapory. Jest ona montowana w poprzek ulicy Toruńskiej. Konstrukcja stanowi element zmodernizowanego wału przeciwpowodziowego chroniącego osiedle Łęgnowo Wieś. W trakcie ćwiczeń uzupełnione zostaną też magazyny przeciwpowodziowe.

Zamkniętą ulicę Toruńską można ominąć korzystając z ulic Hutniczej, Nowotoruńskiej i Plątnowskiej. Ze względu na brak możliwości zawracania autobusów oraz ominięcia przeszkody konieczne będzie tymczasowe skrócenie kilku kursów  linii nr 73. Autobusy wyjeżdżające z pętli w Łęgnowie o godnie 8:57, 9:58 i 10:58 pojadą w kierunku osiedla Eskulapa ulicą Hutniczą. Pominą obsługę przystanków znajdujących się na Świetlicowej,  Nowotoruńskiej, Plątnowskiej i Toruńskiej (od Plątnowskiej do Hutniczej). Również kursy realizowane z pętli Eskulapa o godzinie 8:53, 9:54 i 10:58 pojadą w kierunku Łęgnowa ulicą Hutniczą z pominięciem przystanków znajdujących się na osiedlu Łęgnowo Wieś oraz przy ul. Nowotoruńskiej.


Zawieszone  przystanki na trasie objazdu:

  • Świetlicowa,
  • Spółdzielcza,
  • Nowotoruńska / Żółwińska,
  • Nowotoruńska / Przepompownia,
  • Nowotoruńska / Plątnowska,
  • Plątnowska / Przejazd,
  • Plątnowska / Otorowska,
  • Plątnowska / Kościół,
  • Toruńska / Wieża Ciśnień,
  • Toruńska / Przyłubska,
  • Toruńska / Wypaleniska,
  • Dworzec Łęgnowo.