Aktualności komunikacyjne

Czytaj więcej...Trwa projektowanie nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli przy ul. Bielickiej. Do dokumentacji wprowadzamy wiele innowacyjnych rozwiązań.

Na ul. Solskiego powstaną zielone torowiska oraz przystanki z roślinami rosnącymi na dachach. Te rozwiązania wybraliśmy do realizacji po szerokich konsultacjach z mieszkańcami. Projektanci dużą część pracy opierają na własnych pomiarach i wizjach lokalnych w terenie.


Czytaj więcej...Projekt zaawansowany. Uzgodnienia w toku.
Prace projektowe realizuje firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, która na etapie przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę i wykazała się bogatym doświadczeniem przy tego typu przedsięwzięciach.

- Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku – mówi Dyrektor ds. Zarządzania projektami w firmie Progreg Grzegorz Rychel - Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura. Fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy będą poszerzone z wydzielonymi pasami do skrętu. Na skrzyżowaniach zaprojektowaliśmy sygnalizacje świetlne. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy dodatkowe przejście dla pieszych na wysokości centrum handlowego Kaufland. Skróci to wielu pieszym drogę na drugą stronę ulicy.

Projektanci nie kryją, że największym wyzwaniem była różnica wysokości terenu między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza. Udało się jednak zaprojektować torowisko na wysokości istniejącego terenu bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury w postaci murów oporowych lub obniżania przyległych jezdni.

Czytaj więcej...Tory aż do ul. J. Kossaka
- Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana za skrzyżowaniem ulic Solskiego z Bielicką – mówi Grzegorz Rychel. - Tam będzie znajdowała się też sporych rozmiarów podstacja trakcyjna. Część blaszanych garaży ulegnie likwidacji. Projektujemy torowisko między jezdniami aż do ul. J. Kossaka. Za ul. I. Skorupki torowisko się zakończy ślepo, a ulica zostanie zwężona do 1 jezdni. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach, aż do ronda Grunwaldzkiego - mówi projektant - Wprowadzamy już na etapie projektowania wiele innowacyjnych rozwiązań. Wszystkie wiaty przystankowe na tym odcinku zaplanowaliśmy z zielonymi dachami i stelażami do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką. W torowisku uwzględniamy zielone maty rozchodnikowe, które od lata do zimy również będą zielone. Są one dość proste w utrzymaniu - dodaje.

Ograniczony hałas i rowerowy parking
W ramach prac projektowych zaplanowane zostały też:
• elementy zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne;
• zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickie
• zintegrowane sygnalizacje świetlne na głównym ciągu ul. L. Solskiego.

Czytaj więcej...Projektanci dużą część pracy opierają na własnych pomiarach i lokalnej wizji w terenie.
Największym wyzwaniem dla projektantów są obecnie wszystkie kolizje podziemne i uzgodnienia z gestorami sieci. W ramach prac będzie musiała zostać bowiem przebudowana cała infrastruktura sieci gazowej, ciepłowniczej, energetycznej a także odwodnienie i kanalizacja. To żmudne i bardzo długotrwałe procedury i uzgodnienia.

Dokumentacji wraz z decyzjami środowiskową i ZRID (zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej) ma być gotowa na koniec bieżącego roku.

 

Czytaj więcej...Od ponad roku kierowcy mogą korzystać z parkingów Park & Ride w Bydgoszczy.
W kwietniu dodatkowo pojawiły się bilety okresowe w bardzo atrakcyjnych cenach.
Z każdym miesiącem przybywa użytkowników systemu.
W grudniu skorzystało z niego blisko 4000 osób

Dzięki Park&Ride unikasz korków w centrum, problemów z parkowaniem a do celu możesz dojechać komunikacją miejską za darmo.

Czytaj więcej...Do wykorzystania jest 5 parkingów Park&Ride: Przylesie, Las Gdański, Węzeł Zachodni, Rondo Kujawskie i Grudziądzka. 
To w sumie blisko 1000 miejsc parkingowych.
System skierowany jest przede wszystkim do osób mieszkających poza Bydgoszczą i dojeżdżających tutaj do szkoły lub pracy.

Park&Ride nadal w górę
W marcu 2023 roku z systemu skorzystało ponad 1200 osób (nie wliczając biletów bezpłatnych)
W kwietniu bilety zakupiło już 1800 osób. Sprzedanych zostało też ponad 20 biletów okresowych.

W listopadzie ubiegłego roku sprzedanych zostało już ponad 3800 biletów jednorazowych oraz blisko 50 biletów okresowych.

W grudniu 2023 roku z systemu skorzystała rekordowa liczba 3900 użytkowników (nie wliczając biletów bezpłatnych). Najwięcej biletów okresowych został zakupionych na parkingu Las Gdański a także Kujawska i Pętla Przylesie.

Czytaj więcej...Warto pamiętać - warto skorzystać
Przypominamy, że bilet okresowy pozwala pozostawić auta na parkingu P&R i podróż komunikacją miejską na bilecie parkingowym nawet dla kilku osób.

Ceny są bardzo atrakcyjne:
• Bilet 1 – dobowy– 12 zł
• Bilet 5 – dobowy– 34 zł
• Bilet 14 – dobowy – 80 zł
• Bilet 30 – dobowy– 108 zł

Możesz kupić bilet okresowy lub zaparkować na krótszy okres czasu (bilet jednorazowy).
Za parking Park&Ride zapłacisz gotówką lub kartą.
W tej cenie masz parking i bezpłatny przejazd komunikacją miejską dla siebie i wszystkich pasażerów auta. 

Czytaj więcej...Chcąc sprawdzić informacje o parkingach, zawsze możesz skorzystać z bezpłatnej aplikacji na telefon „Park & Ride Bydgoszcz".
Znajdziesz tam informacje dotyczące zasad parkowania, zajętości parkingów, cen za parkowanie oraz rozkłady jazdy.

Bezpłatna aplikacja „Park & Ride Bydgoszcz" już do pobrania w sklepach Google Play i App Store.


Wszystkie informacje dotyczące systemu Park & Ride znajdziesz TUTAJ

Czytaj więcej...Branża taksówkarska zmienia się. 
Coraz więcej kierowców rezygnuje z pracy w korporacjach taksówkarskich lub prowadzi działalność na aplikacjach przewozowych. 
Coraz rzadziej więc wykorzystywane są postoje taksówek.

W tym roku planujemy zreorganizować liczbę postojów taxi w Bydgoszczy. 
Cześć z nich zamienimy w miejsca parkingowe dla mieszkańców.

Na terenie Bydgoszczy muszą być zachowane miejsca postojowe do przewozu osób.
Postoje taxi są więc zlokalizowane w różnych częściach miasta i zajmują od 3 do 7 miejsc postojowych.

W ostatnim czasie coraz więcej osób zgłaszało, że wiele postojów taxi jest nieużywana i stoi pusta. To niewątpliwie efekty zmian w branży taksówkarskiej, w której większość taksówek zamawiana jest teraz poprzez aplikacje.
Miejsca postojowe zarezerwowane dla taksówek stoją więc często puste, co budzi niezadowolenie mieszkańców, dla których brakuje miejsc parkingowych na osiedlach.

Czytaj więcej...Pierwsze kontrole za nami
Przez tydzień i o różnych porach dnia kontrolowaliśmy wybrane postoje taxi. Okazało się, że na kilkumiejscowym postoju, parkowała tylko jedna taksówka albo miejsca pozostawały puste przez cały dzień  Postanowiliśmy więc przeprowadzić zmiany i dużą reorganizację miejsc postojowych taxi w całej Bydgoszczy.

Czytaj więcej...Konsultacje w toku
Spotkaliśmy się już z przedstawicielami bydgoskich korporacji taksówkarskich i poprosiliśmy o wskazanie miejsc postojowych, które możemy zlikwidować lub skrócić.
Prosiliśmy też o ewentualne wskazanie nowych lokalizacji, które są teraz bardziej potrzebne.

Obecnie prowadzimy wspólne analizy dla wszystkich wskazanych lokalizacji. Po zakończeniu konsultacji przygotujemy nową organizację ruchu i wprowadzimy zmiany „w terenie".

O postępach prac informować będziemy na bieżąco.

Czytaj więcej...Od 1 stycznia 2024 roku obsługa 3 autobusów została przekazana do realizacji firmie Mobilis.
Zmiany w obsłudze kilku linii wyniknęły z braku realizacji umowy przez spółkę MZK.
Przekazanie kilku autobusów prywatnemu przewożnikowi przyniosło pozytywny skutek.
Wszystkie autobusy wyjechały na bydgoskie trasy.

Spółka Mobilis od 1 stycznia obsługuje 3 dodatkowe kolejności na liniach 68 oraz 74:
• w dni powszednie: jeden autobus na linii 68, dwa autobusy na linii 74;
• w soboty: jeden autobus na liniach 68 i 74;
• w niedziele i święta: jeden autobus na linii 74.

Czytaj więcej...Dla pasażerów nie ma żadnego znaczenia, że wyżej wymienione kolejności nie są już obsługiwane przez MZK, bo zarówno kolorystyka autobusów, jak też ich wyposażenie są dokładnie takie same jak dotychczas.
Również zasady funkcjonowania tych linii nie zmieniły się.

W dniach 1-3 stycznia spółka Mobilis zrealizowała wszystkie dodatkowe kursy wynikające z rozkładu jazdy.
Nie wypadł żaden autobus.

Przekazanie kilku autobusów prywatnemu przewoźnikowi przyniosło pozytywny skutek.
Obecnie wszystkie kursy na liniach autobusowych są realizowane zarówno przez Mobilis jak i MZK.

Czytaj więcej...Zmiany w obsłudze kilku linii wyniknęły z braku realizacji umowy przez spółkę MZK, która pracuje nad uzupełnieniem braków kadrowych.
Od kilku miesięcy spółce MZK naliczane były kary za niewywiązywanie się z umowy.
Spółka, mimo wielokrotnych wezwań do należytego wykonywania umowy, nie rozwiązała do grudnia problemu.
Było to podstawą do ograniczenia pakietu przewozów realizowanego przez MZK.

Warto wiedzieć:
• W Bydgoszczy usługi przewozowe świadczą dwie niezależne spółki: MZK i Mobilis.
Ok. 25 % autobusowej pracy przewozowej realizowana jest na podstawie procedury przetargowej (firma Mobilis), a ok. 75 % kursów jest obsługiwana przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK).
• obecnie firma MZK otrzymuje 16,6 % wyższe wynagrodzenie za każdy przejechany kilometr (tzw. wozokilometr) niż prywatny operator jakim jest Mobilis.
• Decyzje o zatrudnieniu i ewentualnych podwyżkach dla kierowców podejmują tylko i wyłącznie przewoźnicy.

Strona 6 z 241